Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken kaliber till gris-björn

Featured Replies

Publicerat

hej alla !

jag har en liten fråga om vilka kalibrar ni föredrar till ovan nämda jakt? ???

själv kör jag med min 45-70, om jag har möjlighet 8)

i år ska jag prova annvända blykulor :o

vad har ni för egna erfarenheter?

mvh. samme

• Svar 87
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

slug ? :D testade iaf de på en 10x10cm (30cm lång) ek bit sköt rakt

igenom samt klöv den på längden. ek är svin hårt ju.  ::)

Publicerat

45-70 är helt ok

Blanda i antimon tills du får sprickbildning på kulan under komprision (skruvstäd)

Blanda där efter i mer bly tills sprickbilningen upphör och vipps

du har en mycket hård kula med "kontrollerd" expantion

Generellt ju mer diameter ju bättre förutsatt att skytten njuter av skottet

Publicerat

6,5*55........  :o :-* ;D ;)

Publicerat

Förmodligen Seger Förmodligen

Publicerat

Om spjut dög förr i tiden så ska väl en modern studsarkaliber göra jobbet galant.  ;)

Publicerat

Det var ju inte alltid spjut dög ::):D Vad hände då :o :-* ;)

Publicerat
Det var ju inte alltid spjut dög ::):D Vad hände då :o :-* ;)

Då tog man till tänderna  ;D

Om inte det heller dög så låg man nog rätt brunt till

Publicerat

.338 och uppåt. Helst .458. .45-70 är bra medicin.

• 1 month later...
Publicerat

Du kan väl inte skjuta en grisbjörn heller, vad ska Lotta på bråkmakargatan säga då... ???

• 5 weeks later...
Publicerat

Testa naturalis kulan hård som själve f*n eller Swift a frame är hyfsad hård med glöm oryx om du ska ha en kula som går igenom det mesta

• 3 weeks later...
Publicerat

Den gamla hederliga 9,3x62 tycker jag är lämplig för ändamålet.

Publicerat

kanske skulla tilläga att kaliber 30 och uppåt är lämplig ;D

Publicerat

.358Win...For anything that walks or crawls

Publicerat

Jag skulle använda den bössa jag är mest van vid att använda och jag skjuter bäst med

Det är bättre att skjuta ett bra skott med 6.5*55 än ett dåligt med 458

• 3 weeks later...
Publicerat

9,3*62

Publicerat

Och viktigast är väl egentligen kulvalet så man får garanterad penetration. Barnes X mfl alltså...

Publicerat
.338 och uppåt. Helst .458. .45-70 är bra medicin.

Enligt kanadensarna är inte 30-06 eller 7mm RM helt fel heller då det gäller björnjakt. Dock är jag förvånad då de ofta laddar sina 7'or med lätta (140 gr) kulor.

Publicerat
Det är bättre att skjuta ett bra skott med 6.5*55 än ett dåligt med 458

I princip är detta korrekt, men jag blir sååååå trött! Det är häpnadsväckande att den överdrivet hyllade nationalklenoden 6,5x55 fortsatt försvaras som den perfekta lösningen för all typ av jakt genom att ställas i ett motsatsförhållande till grova patroner. Med samma typ av argumentation framhålls dessutom, låt vara underförstått, inte sällan 6,5x55-skyttar som bättre skyttar än de som använder grövre kalibrar.

Snälla, kom nu inte dragande med Walter Dalrimple Maitland Bell. Han dräpte förvisso drygt hundra elefanter med sin omhuldade .256 Mannlicher (långt de flesta av de dryga tusen elefanter han fällde föll istället för 275 Rigby resp 318 WR), men uteslutande med helmantelkulor, huvudskott samt på extremt nära håll.

Så kära 6,5x55-användare, det finns situationer där denna i övrigt mkt användbara patron de facto inte är lämplig även om lagen i sig inte lägger några hinder i vägen. Det är odiskutabelt att patronens kapacitet i sig är tillräcklig vid jakt på gris eller björn under förutsättning att rätt kula placeras rätt och på rimligt avstånd, men det betyder INTE att det är ett lämpligt patronval för viltet ifråga.

Publicerat

titta på dom som har haft gris länge där är det oftast lag på att kulan skall vara minst 7 mm i diametetr för att få användas...något att fundera över för alla som vägrar inse saningen om 6,5...

Publicerat

En 8*57:a är en bra kaliber till gris skulle jag tro men jag vill ha grövre till björn.Den har klubbat mycket vilt. En 9,3:a av något slag el. en .375:a räcker till.

:D :D :D

Publicerat

skulla vilja påstå att en 9,3 är det grövsta du behöver i detta landet, räcker långt med en 8x57...

Publicerat
skulla vilja påstå att en 9,3 är det grövsta du behöver i detta landet, räcker långt med en 8x57...

Det är bättre med en död björn än en skadad, men det har Du säkert rätt i att det räcker med en 9,3.

Publicerat

ja visst är det, men tror där finns tillräckligt med kräm i en 9,3 för att få omkull större pjäser än en björn, och skulle jag jaga björn skulle jag nog satsat på en 9,3 x 62 pipa till blasern med öppna riktmedel, för att vara så snabb som möjligt...

Publicerat

Ja, nog räcker det säkert.