Publicerat Mars 6, 200521 yr hej alla ! jag har en liten fråga om vilka kalibrar ni föredrar till ovan nämda jakt? ??? själv kör jag med min 45-70, om jag har möjlighet 8) i år ska jag prova annvända blykulor vad har ni för egna erfarenheter? mvh. samme
Publicerat Mars 6, 200521 yr slug ? testade iaf de på en 10x10cm (30cm lång) ek bit sköt rakt igenom samt klöv den på längden. ek är svin hårt ju. :
Publicerat Mars 7, 200521 yr 45-70 är helt ok Blanda i antimon tills du får sprickbildning på kulan under komprision (skruvstäd) Blanda där efter i mer bly tills sprickbilningen upphör och vipps du har en mycket hård kula med "kontrollerd" expantion Generellt ju mer diameter ju bättre förutsatt att skytten njuter av skottet
Publicerat Mars 8, 200521 yr Om spjut dög förr i tiden så ska väl en modern studsarkaliber göra jobbet galant.
Publicerat Mars 9, 200521 yr Det var ju inte alltid spjut dög : Vad hände då :-* Då tog man till tänderna ;D Om inte det heller dög så låg man nog rätt brunt till
Publicerat Maj 5, 200521 yr Du kan väl inte skjuta en grisbjörn heller, vad ska Lotta på bråkmakargatan säga då... ???
Publicerat Juni 4, 200521 yr Testa naturalis kulan hård som själve f*n eller Swift a frame är hyfsad hård med glöm oryx om du ska ha en kula som går igenom det mesta
Publicerat Juni 27, 200521 yr Jag skulle använda den bössa jag är mest van vid att använda och jag skjuter bäst med Det är bättre att skjuta ett bra skott med 6.5*55 än ett dåligt med 458
Publicerat Juli 15, 200521 yr Och viktigast är väl egentligen kulvalet så man får garanterad penetration. Barnes X mfl alltså...
Publicerat Juli 15, 200521 yr .338 och uppåt. Helst .458. .45-70 är bra medicin. Enligt kanadensarna är inte 30-06 eller 7mm RM helt fel heller då det gäller björnjakt. Dock är jag förvånad då de ofta laddar sina 7'or med lätta (140 gr) kulor.
Publicerat Juli 15, 200521 yr Det är bättre att skjuta ett bra skott med 6.5*55 än ett dåligt med 458 I princip är detta korrekt, men jag blir sååååå trött! Det är häpnadsväckande att den överdrivet hyllade nationalklenoden 6,5x55 fortsatt försvaras som den perfekta lösningen för all typ av jakt genom att ställas i ett motsatsförhållande till grova patroner. Med samma typ av argumentation framhålls dessutom, låt vara underförstått, inte sällan 6,5x55-skyttar som bättre skyttar än de som använder grövre kalibrar. Snälla, kom nu inte dragande med Walter Dalrimple Maitland Bell. Han dräpte förvisso drygt hundra elefanter med sin omhuldade .256 Mannlicher (långt de flesta av de dryga tusen elefanter han fällde föll istället för 275 Rigby resp 318 WR), men uteslutande med helmantelkulor, huvudskott samt på extremt nära håll. Så kära 6,5x55-användare, det finns situationer där denna i övrigt mkt användbara patron de facto inte är lämplig även om lagen i sig inte lägger några hinder i vägen. Det är odiskutabelt att patronens kapacitet i sig är tillräcklig vid jakt på gris eller björn under förutsättning att rätt kula placeras rätt och på rimligt avstånd, men det betyder INTE att det är ett lämpligt patronval för viltet ifråga.
Publicerat Juli 15, 200521 yr titta på dom som har haft gris länge där är det oftast lag på att kulan skall vara minst 7 mm i diametetr för att få användas...något att fundera över för alla som vägrar inse saningen om 6,5...
Publicerat Juli 15, 200521 yr En 8*57:a är en bra kaliber till gris skulle jag tro men jag vill ha grövre till björn.Den har klubbat mycket vilt. En 9,3:a av något slag el. en .375:a räcker till. :D
Publicerat Juli 15, 200521 yr skulla vilja påstå att en 9,3 är det grövsta du behöver i detta landet, räcker långt med en 8x57...
Publicerat Juli 15, 200521 yr skulla vilja påstå att en 9,3 är det grövsta du behöver i detta landet, räcker långt med en 8x57... Det är bättre med en död björn än en skadad, men det har Du säkert rätt i att det räcker med en 9,3.
Publicerat Juli 15, 200521 yr ja visst är det, men tror där finns tillräckligt med kräm i en 9,3 för att få omkull större pjäser än en björn, och skulle jag jaga björn skulle jag nog satsat på en 9,3 x 62 pipa till blasern med öppna riktmedel, för att vara så snabb som möjligt...