Publicerat Mars 22, 200620 yr En 300 win mag bra på långa håll och korta,men med en tyngre kula typ 13gram på gris och björn eller 11,7grams kulor. Själv skjuter jag med 9,7grams lapua mega och nosler bst 9,7 till det mesta, men på björn skulle jag nog ta en tyngre kula.
Publicerat Mars 22, 200620 yr En 300 win mag bra på långa håll och korta,men med en tyngre kula typ 13gram på gris och björn eller 11,7grams kulor.Själv skjuter jag med 9,7grams lapua mega och nosler bst 9,7 till det mesta, men på björn skulle jag nog ta en tyngre kula. Här har Du en fin 8 mm rem. mag till rätt pris och den är då kompetent för långhållsskytte med 14,26 gr. kula. ;D http://www.juns.y.se/Beg%20vapen.htm
Publicerat Mars 23, 200620 yr Här har Du en fin 8 mm rem. mag till rätt pris och den är då kompetent för långhållsskytte med 14,26 gr. kula. ;Dhttp://www.juns.y.se/Beg%20vapen.htm Jag laddar själv till 300 win mag pga alla kulor man kan hitta till kaliber 30. Och vi har 3st 300 win mag i familjen så man laddar åt en hel familj. Men säkert är 8mmrem mag en bra kaliber till älg och björn.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Jag laddar själv till 300 win mag pga alla kulor man kan hitta till kaliber 30.Och vi har 3st 300 win mag i familjen så man laddar åt en hel familj. Men säkert är 8mmrem mag en bra kaliber till älg och björn. Okej!
Publicerat Mars 26, 200620 yr jag jagar ganska mycket gris och sjuter några stycken om året och jag har sjutet alla mina grisar med 6,5an och har haft genom slag på alla så jag tycker det viktigate är att man trivs med bössan. En björn har jag aldrig skjutit så det vet jag inte
Publicerat Mars 28, 200620 yr Köp .375 HH Magnum så har ni ett vapen för allt från rådjur till björn. Köttförstöringen är inte större än andra kalibrar. /H
Publicerat Mars 28, 200620 yr En drilling kanske....med klass ett kulpipa och en par slug brenneke i fickan om nalle vill bråka
Publicerat Mars 29, 200620 yr Varför inte en .50BMG när man ändå ska skaffa rejäla grejjer,, en bössa på ca 10kg så går det säkert nästan att skjuta utan att få problem med aprickor i axeln Såg när dom skjöt med den i mythbusters. MAN KAN SÄGA ATT DET FINNS STOPPKRAFT I DEN KALIBERN!!! ;D
Publicerat Mars 29, 200620 yr Rätt intressant att så många har synpunkter och idéer om rätt kaliber till björn. Fastän många inte ens sett en björn, än mindre skjutit någon. ;D
Publicerat Mars 29, 200620 yr Varför inte en .50BMG när man ändå ska skaffa rejäla grejjer,, en bössa på ca 10kg så går det säkert nästan att skjuta utan att få problem med aprickor i axeln Såg när dom skjöt med den i mythbusters. MAN KAN SÄGA ATT DET FINNS STOPPKRAFT I DEN KALIBERN!!! ;D Snacka om att slå en mygga med spade ;D
Publicerat Mars 29, 200620 yr Rätt intressant att så många har synpunkter och idéer om rätt kaliber till björn.Fastän många inte ens sett en björn, än mindre skjutit någon. ;D Kan ju kännas onödigt att "pröva" sig fram... ;) lr? Någongång är den första....
Publicerat Mars 29, 200620 yr 338WM eller 358NM blir mitt svar, 9,3x62 är oxå en kandidat spec. med en 16,2g kula runt 800m/s vilket ger snarlik prestanda med samma kulvikt. En grov diameter på kulan som ska vara av god kvalité och ha kraft nog att ta sig igenom viltet kommer alltid vara det bästa för kraftigt och farligt vilt.
Publicerat Mars 30, 200620 yr Kan ju kännas onödigt att "pröva" sig fram... ;) lr?Någongång är den första.... Men det är rätt intressant att ha så bestämda åsikter om något man inte provat. Det är också lite konstigt att de som är erfarna inte kommit till samma slutsats.
Publicerat Mars 30, 200620 yr Rätt intressant att så många har synpunkter och idéer om rätt kaliber till björn.Fastän många inte ens sett en björn, än mindre skjutit någon. ;D Du skrev vad jag tänkte... ;D
Publicerat April 7, 200620 yr Men det är rätt intressant att ha så bestämda åsikter om något man inte provat. Det är också lite konstigt att de som är erfarna inte kommit till samma slutsats. Ja - vi unga och oerfarna kanske har för stort förtroende till de som "vet"......
Publicerat April 9, 200620 yr Kan då någon som jagat björn och fällt någon svara? Sist jag läste en artikel om en (svensk) björnjägare - i Jakt & Vapen ganska nyligen i år tror jag - som fällt ett antal björnar på ståndskall i sverige, så var hans val av kaliber .458Win Mag. Den fick helt enkelt björnen att stanna ganska snabbt och gav god marginal. 6,5x55 tyckte han var för klen (om jag kommer ihåg rätt). Duger det som tyckare?
Publicerat April 22, 200620 yr Sköt en björn med min 8mm rem mag laddad med Woodleigh 220grain. Den komm nära och fick första skottet på 9meter!!!! tvärstannade och fick två snabba till. Första skottet va dödande men man ville ju vara säker på det avståndet. Jag tror att min 308winchester hade gjort jobbet men det känndes tryggt med lite mer kraft på det avståndet. Ena kulan slog av bogbenet och satt vid ena låret, den hade penetrerat mer än en meter björn trots att det var en mjuk kula i hög fart. Å björnen då...En hona på 110kilo. /Jeppe
Publicerat April 22, 200620 yr Kan då någon som jagat björn och fällt någon svara?Sist jag läste en artikel om en (svensk) björnjägare - i Jakt & Vapen ganska nyligen i år tror jag - som fällt ett antal björnar på ståndskall i sverige, så var hans val av kaliber .458Win Mag. Den fick helt enkelt björnen att stanna ganska snabbt och gav god marginal. 6,5x55 tyckte han var för klen (om jag kommer ihåg rätt). Duger det som tyckare? ...och här finns en 8 m rem. mag till salu och rätt pris om den inte är såld. Den är visst i väldigt bra skick. http://www.juns.y.se/Beg%20vapen.htm
Publicerat April 22, 200620 yr Det fina med 8mm RM tycker jag att den är ganska allrund, skjuter ganska flackt och den är väldigt lätt skjuten pga den rimliga rekylen, och framför allt är den lite udda
Publicerat April 22, 200620 yr Det fina med 8mm RM tycker jag att den är ganska allrund, skjuter ganska flackt och den är väldigt lätt skjuten pga den rimliga rekylen, och framför allt är den lite udda Tack för tillägget!
Publicerat April 22, 200620 yr Personligen har jag inte ens sett ett vildsvin (ja, förutom då i tidningar), Björn har jag varit väldigt nära, mossan reste sig fortfarande i spåret, och när den såg/kände vem som var i hasorna på den så sket den ner sig av rädsla 8) ;D hittade rykande färsk spillning, såg den dock aldrig :'(...men men till ämnet...jag skulle välja antingen en .358NM eller en 375H&H till jakt på Björn/vildsvin för att båda har grov diam på kulan och rejält med "stopping power". har bestämt att jag ska förpassa minst en nalle till de sälla jaktmarkerna innan jag själv åker dit...och möjligheten finns faktiskt, vid en helikopterinventering för snart 2 år sedan hade vi (och de närmase grannmarkerna) 7st nallar. däremot tycker jag att klass 1 bössan jag har nu är för klen till sånt (308win), men det är ju vad jag tycker. /Fredde
Publicerat April 23, 200620 yr Farsan har köpt Junst trading 8mm remington magnumen!! Skitfin bara skjutet ca40 skott!!!! ;D /Jeppe
Publicerat April 23, 200620 yr Farsan har köpt Junst trading 8mm remington magnumen!! Skitfin bara skjutet ca40 skott!!!! ;D/Jeppe Okej! Då vet man att den förhoppningsvis är i goda händer. ;D
Publicerat April 23, 200620 yr Hej jeppe är det din 8.mm rem som står på barracuda ;D eller stog där MVH.lo.johansson
Publicerat April 23, 200620 yr Okej! Då vet man att den förhoppningsvis är i goda händer. ;D Jag vet en 8mmRM som inte är i så goda händer, Det du Isjonsson för det kan bli något roligt av en sådan