Publicerat Juli 15, 200520 yr titta på dom som har haft gris länge där är det oftast lag på att kulan skall vara minst 7 mm i diametetr för att få användas...något att fundera över för alla som vägrar inse saningen om 6,5... Ja skillnaden är ju jättestor mellan 308 och 6,5........not!
Publicerat Juli 15, 200520 yr kanske inte i tabellen men där blir mer blod efter en grövre kaliber alltså enklare eftersök och snabbare blodtrycks sänkning
Publicerat Juli 15, 200520 yr Skulle vara fint med lite praktisk erfarenhet för att uttala sig grundligt, men med sidoskott och lite dåliga vinklar har man ju större marginaler med en grövre kaliber, och man vill väl göra så mycket skada så djuret faller fortast möjligt.
Publicerat Juli 15, 200520 yr ja det blir kepigare med lite vinklar inblandat...men det är en himmla skillnad på björn och gris som vilt...och var springer man på båda idag? min personliga erfarenhet är att man kan skjuta grisar med en relativt hård kula upp till 120 kg levande med en 30-06 och få genomslag i dom flesta vinklar...
Publicerat Juli 15, 200520 yr ja det blir kepigare med lite vinklar inblandat...men det är en himmla skillnad på björn och gris som vilt...och var springer man på båda idag? min personliga erfarenhet är att man kan skjuta grisar med en relativt hård kula upp till 120 kg levande med en 30-06 och få genomslag i dom flesta vinklar... .......och med andra ord så räcker min 8 mm rem. mag. till nöffen nästa sommar. ;)
Publicerat Juli 15, 200520 yr alldeles säkert blir till 99,9% vakjakt som blir aktuellt..med chans att se mycket hjort..
Publicerat Juli 15, 200520 yr såg 43 hjortar på en liten åker på drygt 1 ha mitt på dagen där så nog får vi se hjort alltid
Publicerat Juli 15, 200520 yr där var någon som såg lovande ut men det e svårt att avgöra när dom har basten kvar..
Publicerat Juli 16, 200520 yr Ja, det förstår jag. Var i skåne bor du? Morsan är från Malmö. Har du rapphöns el. fasaner också? Hundarna är antagligen med på resan också. Jag tänkte mig lite träning kanske på ett el. annat sätt med unghunden. Det kommer att bli mycket dressyr framöver för jag ska försöka starta på jaktprov med henne.
Publicerat Juli 16, 200520 yr jag bor i helsingborg, har en mark med helt vilda rapphöns och fasaner...
Publicerat Juli 16, 200520 yr kan bli någon runda på slättmarken om där är lämplig gröda dvs, betor...
Publicerat Juli 30, 200520 yr Jag tycker väl att alla klass 1 duger väl till alla i landet förkommande vilt, Dock så har vi lite bättre förutsättningar om vi behöver gör eftersök på påskjutet vilt om kal är av den grövre modellen. Sammantaget kan aldrig en grov kaliber kompensera för dåligt skytte. Själv så har jag två Browning bar i kalibrarna 30-06 samt 338, Personligen fördrar jag 30-06 an. Björnhunden
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Min personliga uppfattnig är nog att det utan problem går att nedlägga en björn med de flesta klass-1 kalibrar, att jag själv skulle välja något riktigt grovt beror nog mest på att livet är mig kärt Om jag var hundförare eller dylikt under björnjakt skulle jag utrusta mig med något mellan 9,3 och .458, så grovt jag bara klarar av. Skulle jag däremot sitta som passkytt skulle jag nog kunna tänka mig en något klenare patron men inte mycket...
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Min personliga uppfattnig är nog att det utan problem går att nedlägga en björn med de flesta klass-1 kalibrar, att jag själv skulle välja något riktigt grovt beror nog mest på att livet är mig kärt Om jag var hundförare eller dylikt under björnjakt skulle jag utrusta mig med något mellan 9,3 och .458, så grovt jag bara klarar av. Skulle jag däremot sitta som passkytt skulle jag nog kunna tänka mig en något klenare patron men inte mycket... En 9.3:a el. .375 el. något liknande är väl vad skulle föredra också.
Publicerat November 15, 200520 yr Författare Viktigast är väl alltid att träffa? i min 444:a så skjöt jag idag en träffbild som mätte 27mm med blykula på 318grs gjuten av balansvikter och vattenhärdade med den kulan blir expansionen liten men vad gör det. jag ska testa både på gris och björn om tillfälle ges mvh. samme
Publicerat November 16, 200520 yr Samme - är kulan gjord för att expandera? Om inte så får den inte användas till jakt på klass 1 vilt i Sverige...
Publicerat Mars 21, 200620 yr Jag vet inte för vi har ingen Gris här uppe ;D ;D men efter som att vissa säger att det går att använda 6,5x55 så skulle jag nog ha den för den känner jag som min egen ficka
Publicerat Mars 21, 200620 yr Som vanligt räcker väl 6.5 till allt storvilt men om jag fick välja skulle jag ta 9.3. Om man alltid skjuter perfekta skott funkar ju 6.5 men om man vill ha lite marginal är ju 9.3 bättre.....har en .308W nu men funderar på att köpa en 9.3 till älg/björn/gris och en 6.5 eller en .222 till rå/toppfågel/räv/bäver etc.....