Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

eftersöksbojkott?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom det inte fick igenom någonting så tycker jag självklart det är dumt att avbryta.

Samma situation för dom med varg på marken,Så man visar solidaritet till dom

• Svar 257
  • Visningar 31,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jägarkåren inte håller ihop kommer vi att tyna bort. Men det innebär inte att vi måste tycka lika i alla frågor. Jag sympatiserar med problembeskrivningen och frustrationen men tror personligen int

• Evert Bäckström
    Evert Bäckström

Dumheter som drar skam över oss alla. För ett tag sen var det en artikel i Flanellens Husorgan om en eftersöksjägare som kom till en plats där en älg utan underkäke (minns inte om det var en trafikoly

• Jag är inte intresserad för egen del men det kanske skulle vara av intresse för andra forumister att få lite bakgrundsfakta så dom vet vad du grundar dina uttalande på. Kan du inte visa på några fakta

Posted Images

Publicerat

Dom säger ju att en begränsning på ca 180 som dom har blivit lovade stödjer dom och en utplantering av genetisk friska vargar, så något måste dom tydligen ha fått och blivit lovade. Är det något som jag har missat el. missuppfattat???

http://www.jaktojagare.se/debatt/eftersoksstrejken-avblast

Publicerat

Ja säger,är inget bestämt ännu..Deras ord väger lika mycket som någon politiker..Handling brukar duga.

Publicerat

Liljelund sa 450, NVV sa 380 och Lena Ek sa 180.

Vad siffrorna betyder konkret vet ingen av oss ännu.

Inte ens Lena tror jag.

Men en sak vet jag och det är att siffran 180 är lägre än de andra två.

Om det är en framgång är väl upp till var och en och tycka.

Sen återstår det fruktansvärt mycket arbete i den här frågan.

Avblåsningen av strejken är rätt för tillfället.

Om den åter dras igång igen beror på politkerna.

Publicerat

Liljelund sa 450, NVV sa 380 och Lena Ek sa 180.

Vad siffrorna betyder konkret vet ingen av oss ännu.

Inte ens Lena tror jag.

Men en sak vet jag och det är att siffran 180 är lägre än de andra två.

Om det är en framgång är väl upp till var och en och tycka.

Sen återstår det fruktansvärt mycket arbete i den här frågan.

Avblåsningen av strejken är rätt för tillfället.

Om den åter dras igång igen beror på politkerna.

Dom flesta jag pratat med skulle inte stödja något Ekberg och Härkila gör iaf längre..

Låter som en repig skiva men dom räckte inte hela vägen ut,många duktiga eftersöksjägare som inte får komma tillbax osv..Nja inte riktigt rätt innan man har det på papper och samtidigt kan göra det bättre för dom som är ute nätter och gör statens jobb..

Vi får helt enkelt se hur det går...

Dock verkar det bli bättre med vargarna i renbetesland om jag förstod mötet från idag rätt..

Publicerat

Dom flesta jag pratat med skulle inte stödja något Ekberg och Härkila gör iaf längre..

Låter som en repig skiva men dom räckte inte hela vägen ut,många duktiga eftersöksjägare som inte får komma tillbax osv..

Tråkigt att höra men jag förstår inte hur man tänker då.

Skulle strejken dra igång igen eller något annat så måste vi ju visa oss så eniga som möjligt.

Men vi jägare har en förmåga att splittra oss i detaljfrågor.

Huvudmålet är detsamma.

Att duktiga eftersöksjägare inte får komma tillbaka stämmer inte.

Varken polisen eller Sv jf kan lägga sig i det.

Det är samordnaren i varje krets som lägger in sina eftersöksjägare.

I Dalarna tog vi aldrig bort eftersöksjägarna ur registret.

Men har ni gjort det så är det lätt att lägga tillbaka dem som vill.

Publicerat

Man kan juh kräva lite mer av sin medlems peng iaf...Personligen vill man se resultat inte hoppas det kommer...

Publicerat

Dumheter som drar skam över oss alla. För ett tag sen var det en artikel i Flanellens Husorgan om en eftersöksjägare som kom till en plats där en älg utan underkäke (minns inte om det var en trafikolycka eller ett dåligt skott). Hursom så konstaterades att han struntade i eftersöket då det fanns varg i området. Enligt min enkla hjärna är det 100% säkert att älgstackaren dör en plågsam död, denne eftersöksjägare iddes inte ens gå efter med hunden i band.. Jösses. Eller var det så att hans hund var 100% kass och han passade på att göra ett statement? Fåntratt.

Publicerat

En sån grej, givet att det är sant, kostar oss så mycket mer än vad som finns att vinna på en bojkott :sad:

Publicerat

Dumheter som drar skam över oss alla. För ett tag sen var det en artikel i Flanellens Husorgan om en eftersöksjägare som kom till en plats där en älg utan underkäke (minns inte om det var en trafikolycka eller ett dåligt skott). Hursom så konstaterades att han struntade i eftersöket då det fanns varg i området. Enligt min enkla hjärna är det 100% säkert att älgstackaren dör en plågsam död, denne eftersöksjägare iddes inte ens gå efter med hunden i band.. Jösses. Eller var det så att hans hund var 100% kass och han passade på att göra ett statement? Fåntratt.

Va det eftersöket i våras som va uppe i Ulvsjön som du menar?
Publicerat

Va det eftersöket i våras som va uppe i Ulvsjön som du menar?

Låter bekant. Minns mest att jag blev sur över hans självgodhet och alla sedvanliga ryggdunkningar.

Publicerat

Låter bekant. Minns mest att jag blev sur över hans självgodhet och alla sedvanliga ryggdunkningar.

Ok jag kan förstå att man stör sig på någon osv eftersom man inte gillar tex strejken och att han hyllades eller hur man nu uppfattar det mm. Själv undviker jag att kritisera just det enskilda "fallet" eftersom jag känner till förutsättningarna där då jag har jakt i området, jag tar ingen ställning om den berömda strejken eftersom jag vet varken ut eller in i det här :sick:
Publicerat

Jag tycker nog inte att man skall kritiisera folk för att de inte vill släppa sina hundar i områden där det är stor risk för varg.

Däremot kan man mycket väl kritisera folk för hur de för fram det budskapet.

Sedan kan det finnas omständigheter som gör det lönlöst att försöka spåra med hund i lina. (Kass hund är nog inte helt ovanligt...)

Återigen kan detta budskapet framföras på ett sätt som skadar oss mer eller mindre.

Hur det egentligen var i fallet ni relaterar till ovan får någon annan kommentera. Jag har ingen aning. Men jag kan sätta en peng på att många jaktfientliga journalister,bloggare osv kommer att vidareförmedla det budskapet som framförs i denna typ av situationer på ett för oss föga smickrande sätt...

Publicerat

Ja just när det gäller det områden som är helt väglös det är (milsvidder utan väg), mycket stora områden med blöt myrmark och har ett par större åar som går igenom, som dessutom ligger ganska långt ifrån ev förhållskyttar (närmaste samhälle är väl ca 4,5 mil) där är ett eftersök rätt besvärligt om man har en skallskada och inte kan släppa en ståndhund och på detta så är det snösmältning vilket innebär att det i princip omöjligt att ta sig fram till fots, om jag inte missminner mig så spårade han en bit och konstaterade det som jag just gjorde dvs att det va i princip omöjligt att färdas till fots där älgen gått men såg polishelikoptern tuffade omkring och letade bevis på att några hade jagat bäver, ringde då till dom och frågade om de kunde göra en sväng och se om de kunde lokalisera älgen där, de hade dock inte tid eftersom de sökte bäver....... Om jag inte missminner mig så mådde den jägaren jävligt dåligt när han snopet åkte hem de 9-10 milen hem igen..... För övrigt hade han en ganska bra hund med sig och spårförutsättningarna va nog ganska bra då det låg snö kvar fläckvis, att han blev hyllad av eftersöksstrejkarna berodde nog på att han tidigare kritiserat dom hårt men ändrade där uppfattning rejält...

Publicerat

Tycker att det låter konstigt om det var "dåligt skott". Man är ju så illa tvumgen att ha tillgång till en eftersökshund innan man släpper iväg ett skott.

Tycker att hela historien låter lite propaganda.

Publicerat

Tack för hjälpen Ingo79.

Du har varit i terrängen och förstår problemet. Speciellt den tiden på året när sista snön försvinner.

Det är skillnad med andra som uttalar sig om något de inte har en aning om.

Tydligt att flera måste läsa på lite innan de yttrar sig.

Så här gick det till. http://www.jaktojaga... ... ksstrejken

Det spårades så långt det var möjligt med de förutsättningar som var där just då.

Många eftersök kan inte slutföras när man inte kan släppa hunden p.g.a. varg.

Det jag vet är att om hunden kunnat släppas så hade inte älgen behövt plågas längre.

Publicerat

Tack för hjälpen Ingo79.

Du har varit i terrängen och förstår problemet. Speciellt den tiden på året när sista snön försvinner.

Det är skillnad med andra som uttalar sig om något de inte har en aning om.

Så här gick det till. http://www.jaktojaga... ... ksstrejken

Det spårades så långt det var möjligt med de förutsättningar som var där just då.

Många eftersök kan inte slutföras när man inte kan släppa hunden p.g.a. varg.

Jag går som hundförare där och har trampat många mil myr där
Publicerat

Har du nån bra källa på detta eller är det ditt vanliga skitsnack.

Publicerat

Har du nån bra källa på detta eller är det ditt vanliga skitsnack.

Vad trevlig du var då, känner vi varann? Ingen officiell källa, men då jag har många vänner i detta område har jag hört mig för. Vad som framgått är inte för dina öron.

Publicerat

Har man inga källor så räknas det inom bs kontot :wink:

Publicerat

Beklämmande artikel. Journalistirrblosset har verkligen gått på med stora håven och har i denna artiken fått med inte mindre än:

- Den ditkallade jägaren som tidigare fördömt eftersöksbojkotten går nu en tårdrypande pudel och erkänner att TJRF har RÄTT.

- Polisens närvaro i området gjorde att han avstod eftersöket och lyckas därför insuniera att tillslaget mot de misstänkta tjuvjägarna är fel.

- Efter en lång harang kommer fram till att "Nu får ni politiker ta ansvar för den här skadade älgen."

Publicerat

Vad trevlig du var då, känner vi varann? Ingen officiell källa, men då jag har många vänner i detta område har jag hört mig för. Vad som framgått är inte för dina öron.

Jag är inte intresserad för egen del men det kanske skulle vara av intresse för andra forumister att få lite bakgrundsfakta så dom vet vad du grundar dina uttalande på. Kan du inte visa på några fakta (källor) så är det väl bättre att hålla tyst Föresten så tycker mina bekanta att jag är jättetrevlig men jag är är känd för att säga till när jag tycker något är fel. Nä jag känner inte dig.

• 1 month later...
Publicerat

Eftersom det inte fick igenom någonting så tycker jag självklart det är dumt att avbryta.

Samma situation för dom med varg på marken,Så man visar solidaritet till dom

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/eftersoksstrejken-drar-igang-igen

Skönt när man har rätt :whistling:

Publicerat

Måste säga att jag är mer och mer positiv till den här Svenljunga gruppen. Både för att de avslutade strejken och för att de nu planerar fler åtgärder än att bara dra igång den igen. Skall bli intressant att se vad de hittar på.