Publicerat April 5, 201214 yr http://www.jaktojaga...ejken-forringas Propaganda kommer från alla läger, men reagerade även jag på siffrorna från SJF. Funkar nog som bra bensin på elden för Svenljunga gänget.
Publicerat April 5, 201214 yr Förener eder.. Inget eftersök whats ever! Tråkigt bara att det går ut över viltet, men har vi något val?
Publicerat April 5, 201214 yr Förener eder.. Inget eftersök whats ever! Tråkigt bara att det går ut över viltet, men har vi något val? Ska du säga som gjord eftersök i söndags Håller med dig till 100% Tråkigt att det går ut över ett djur. Men vi har inget val tycker jag. Vi jägare har absolut inget annat att sätta emot en havererad vargpolitik. Vid eftersök ring Jan Bergstam Svenska rovdjursföreningen http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=81
Publicerat April 5, 201214 yr Ska du säga som gjord eftersök i söndags Håller med dig till 100% Tråkigt att det går ut över ett djur. Men vi har inget val tycker jag. Vi jägare har absolut inget annat att sätta emot en havererad vargpolitik. Vid eftersök ring Jan Bergstam Svenska rovdjursföreningen http://www.rovdjur.s...nu.do?menuID=81 "Skall du säga som gjorde eftersök i söndags.." Får jag be om en förklaring? Du har nog förväxlat mig med någon annan.. Eller så drar du bara en vals!
Publicerat April 5, 201214 yr LEHD är ngt vettigt på spåren.. Givet att det stämmer vill säga, tidigare var det jägare som jagade och då även ställde upp på eftersök då en olycka inträffat. Nu är jakten väck men eftersöken ska lösas i alla fall? Nu tror jag inte att jakten är väck. Jakten med löshund är starkt begränsad och den kommer bli mer begränsad framöver men trots det så givet att ovan stämmer så är det faktiskt något som jag tror Svensson kan fatta. Vidhåller att budskapet inte ska kablas ut via bojkott men ut ska det tycker jag. Nu har jag ingen koll men jag har för mej att vargrevir till trots så skjuts det fortfarande en hel del älg och då känns det som att detta inte riktigt stämmer. Såvitt jag fattat så har man ökat på vinterstammen för att öht kunna ha ett jaktligt uttag efter att vargarna tagit sitt.. Så nog jagas det. Men som sagt, budskapet är vettigt.. försök kabla ut det via jaktpressen! MrBrowning.. om vi genomför eftersöken dock med minskad effektivitet pga lina och då misslyckas.. och därefter blir ifrågasatt av någon antijaktpirat så känner jag mej fullkomligt tvärsäker på att den kritiken inte biter för fem ören. Dels lär Polisen stå upp för eftersöksorganisationen och dels lär våra jägareförbund göra det.. Faktum är att om tex muppen Mikael vadhannuheter idioten i Naturskyddsföreningen kritiserar detta så vore det rena jävla lyckträffen! Speciellt om det kablas ut stort i media för då ska jägarna svara och vad halar vi fram för resonemang då? Den obefintliga rovdjurspolitiken har beslutat att vi ska ha nedlusat med varg och då blir detta konsekvenserna. Ingen vettig människa lär ens försöka få oss att släppa hundarna! Det vore rena lyckträffen för vår del alltså. Mvh! Kunde inte skrivit det bättre själv! +1 på Hippen!
Publicerat April 5, 201214 yr "Skall du säga som gjorde eftersök i söndags.." Får jag be om en förklaring? Du har nog förväxlat mig med någon annan.. Eller så drar du bara en vals! Den var bra :D har du glömt ditt eftersök i söndags på stora stygga vargen :P
Publicerat April 5, 201214 yr Den var bra :D har du glömt ditt eftersök i söndags på stora stygga vargen :P *ASG* Jävla svartfot!!!!
Publicerat April 7, 201214 yr Såg i svensk jakt statestik på hur många som strejkar-bojkottar! http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/04/1-av-30-eftersoksjagare-har-gatt-i-strejk-1.23037/
Publicerat April 7, 201214 yr Såg i svensk jakt statestik på hur många som strejkar-bojkottar! http://www.jagarefor...strejk-1.23037/ Det är stora förändringar på gång.
Publicerat April 7, 201214 yr Har full förståelse för dom som inte släpper sina hundar på eftersök i vargreviren, och vargrevir kommer hela sverige att bli. Däremot tror jag inte att strejken kommer att göra nån skillnad för rovdjurspolitiken, inget annat kommer hellre att ändra den, inte regeringsskifte heller blir nog ändå värre då. Nej det enda som kunnat göra nån skillnad det är det man inte får skriva rent ut här på forumet, men det är nog för sent för det också
Publicerat April 7, 201214 yr Blire det regerings skifte är det bara ta stövarn och flytta över sundet där dom inte sitter och tror allt blir bra med tiden... Tror det är väldigt sent för vindvändarna att börja med en ny rovdjurs politik och upprop som rinner ut i sanden..
Publicerat April 7, 201214 yr Det stora problemet vi har i dag är att hur man än ändrar vargpolitiken så är det för sent, med det antal vargar vi har nu och deras reproduktionsförmåga så är vi inte ens tvåa, kanske möjligen femma på banan, det kommer att ta måååånga år att skjuta ner denna vargstam till rimlig nivå.
Publicerat April 7, 201214 yr Dalastrejkens hemsida är i uppstartande. Det tar ett tag till innan allt är klart. Avvakta och läs den sidan först. Den kommer att tydligt att förklara varför och vad man vill uppnå. Den jobbas fram i samarbete med Svennljungagruppen som har lagt ned ett fantastiskt arbete med att ta fram tydlig fakta. Förhoppningsvis kommer den även att sprida sig till andra län. Efter att man läst sidan så är det upp till var och en att bedömma om man tror att den kommer att påverka något. Strejken löser inte vargpolitiken utan meningen är att det sänds en tydlig signal om att vi drabbade på landsbygden inte accepterar denna helt felaktiga politik som den förs idag. Har någon en bättre väg så måste den fram nu.
Publicerat April 7, 201214 yr Dalastrejkens hemsida är i uppstartande. Det tar ett tag till innan allt är klart. Avvakta och läs den sidan först. Den kommer att tydligt att förklara varför och vad man vill uppnå. Den jobbas fram i samarbete med Svennljungagruppen som har lagt ned ett fantastiskt arbete med att ta fram tydlig fakta. Förhoppningsvis kommer den även att sprida sig till andra län. Efter att man läst sidan så är det upp till var och en att bedömma om man tror att den kommer att påverka något. Strejken löser inte vargpolitiken utan meningen är att det sänds en tydlig signal om att vi drabbade på landsbygden inte accepterar denna helt felaktiga politik som den förs idag. Har någon en bättre väg så måste den fram nu. kan vi inte göra som fransmännen? de blockerade motorvägar med traktorer när de inte fick som vi ville så ska det gå till tycker jag,eller låt rovdjursvännerna få som de vill vi slutar jagar så importerar vi allt kött vi äter från låglöneländer där djuren plågas till döds innan det är slackt så blir alla nöjda och glada för vem har lust att avla köttdjur om vargen tar de mest av dem?
Publicerat April 7, 201214 yr Det ÄR INTE korrekt i de finare salongerna idag att ta ställning för mindre gruppers lidande. "Jägare! Gillar ni inte vargen? Flytta till en större stad där finns ingen varg! Hundförare! Rädd att mista hunden i skogen? Träna agility i en park istället för att låta hunden störa vilt i skogen. Glesbyggdsbo! Är det dyrt att bila till arbete och dagis? Sälj bilen och flytta till en stad med kollektivtrafik. Bonde! Svårt att få jordbruket lönsamt? Byt yrke och flytta till en stad där kan du köpa den mat du behöver på affären. Arbetslös! Klipp dig och skaffa ett jobb, Sjuk! Ta dig samman och bli frisk, alla kan arbeta det är bara att bita ihop." Det är mantrat som vi matas med de senaste åren, eg årtiondet. Varför ska vi vara solidariska mot varandra i vargfrågan? När vi kan pissa på dom vi anser är sämre än oss själva? Varför ska vi vara solidariska med de jägare som inte kan jaga så mycket dom vill pga varg och andra rovdjur, när vi inte kan ställa upp och hjälpa grannen som är arbetslös eller sjuk? Nä, någon sammanslutning kring rovdjursfrågan kommer aldrig på fråga innan vi kan värna om våra medmänniskor först! Som det är nu så dom som inte har rovdjursproblem, värnar mer som sin egen jakt än att dela ev börda med dom som har problem. För att inte tala om dom som kan göra sig en rejäl hacka på att erbjuda vargfria marker till desperata jägare som vill släppa sin hund iaf en gång om år..... Näe, är nog pessimistisk. Jag tror inte att rovdjurspolitiken ändras för att någon strejkar. Möjligt om alla jägare i landet ställde sina bössor och vägrade skjuta rovdjur och bedriva skyddsjakt, på för samhället skadligt djurbeteenden/ansamlingar eller sjukdomsspridande djur. Kanske tom att all jakt skulle bojkottas i 2-3 år....! Då skulle konsekvenserna snabbt bli tydliga om vi jägare inte kan/vill bedriva jakt. Är vi för rädda för att bedriva eftersök, så kanske vi inte borde ha modet att jaga överhuvudtaget...?! Det enda som kan få våra folkvalda att se hur det hänger ihop, är att låta våran natur gå ur samhällets händer. Som att uppfostra barn. Inte lyssnar ett barn på om du säger något är farligt/dåligt. Dom måste prova och se själva innan dom inser att föräldrarna kanske hade rätt. Empati! Är ledordet. Vi kommer alltid att vara förlorare så länge vi inte offrar en bit av det egna överflödet för att hjälpa någon som har det svårare/sämre än oss själva. Jägarkåren är ett tvärsnitt av vårt samhälle idag. Hur många skulle skippa filémiddagen och äta blodpudding för att kunna bjuda in den sjuka/arbetslösa grannen på mat också? Nä vi är som alla är mest i vårt land. Vi ser om det egna huset och de övriga får skylla sig själva som inte skapat förutsättningarna att ha det lika bra!
Publicerat April 7, 201214 yr Det ÄR INTE korrekt i de finare salongerna idag att ta ställning för mindre gruppers lidande. "Jägare! Gillar ni inte vargen? Flytta till en större stad där finns ingen varg! Hundförare! Rädd att mista hunden i skogen? Träna agility i en park istället för att låta hunden störa vilt i skogen. Glesbyggdsbo! Är det dyrt att bila till arbete och dagis? Sälj bilen och flytta till en stad med kollektivtrafik. Bonde! Svårt att få jordbruket lönsamt? Flytta till en stad, där kan du köpa den mat du behöver på affären. Arbetslös! Klipp dig och skaffa ett jobb, Sjuk! Ta dig samman och bli frisk." Det är mantrat som vi matas med de senaste åren, eg årtiondet. Varför ska vi vara solidariska mot varandra i vargfrågan? När vi kan pissa på dom vi anser är sämre än oss själva? Varför ska vi vara solidariska med de jägare som inte kan jaga så mycket dom vill pga varg och andra rovdjur, när vi inte kan ställa upp och hjälpa grannen som är arbetslös eller sjuk? Nä, någon sammanslutning kring rovdjursfrågan kommer aldrig på fråga innan vi kan värna om våra medmänniskor först! Som det är nu så dom som inte har rovdjursproblem, värnar mer som sin egen jakt än att dela ev börda med dom som har problem. För att inte tala om dom som kan göra sig en rejäl hacka på att erbjuda vargfria marker till desperata jägare som vill släppa sin hund iaf en gång om år..... Näe, är nog pessimistisk. Jag tror inte att rovdjurspolitiken ändras för att någon strejkar. Möjligt om alla jägare i landet ställde sina bössor och vägrade skjuta rovdjur och bedriva skyddsjakt, på för samhället skadligt djurbeteenden/ansamlingar eller sjukdomsspridande djur. Kanske tom att all jakt skulle bojkottas i 2-3 år....! Då skulle konsekvenserna snabbt bli tydliga om vi jägare inte kan/vill bedriva jakt. Är vi för rädda för att bedriva eftersök, så kanske vi inte borde ha modet att jaga överhuvudtaget...?! Det enda som kan få våra folkvalda att se hur det hänger ihop, är att låta våran natur gå ur samhällets händer. Som att uppfostra barn. Inte lyssnar ett barn på om du säger något är farligt/dåligt. Dom måste prova och se själva innan dom inser att föräldrarna kanske hade rätt. Empati! Är ledordet. Vi kommer alltid att vara förlorare så länge vi inte offrar en bit av det egna överflödet för att hjälpa någon som har det svårare/sämre än oss själva. Jägarkåren är ett tvärsnitt av vårt samhälle idag. Hur många skulle skippa filémiddagen och äta blodpudding för att kunna bjuda in den sjuka/arbetslösa grannen på mat också? Nä vi är som alla är mest i vårt land. Vi ser om det egna huset och de övriga får skylla sig själva som inte skapat förutsättningarna att ha det lika bra! mycket är väldigt bra skivet här tycker jag mycket som du skriver bara det inte drabbar mig vet inte om jag ska skratta eller gråta du har jävligt mycket rätt i det du skriver om arbetslösa osv men det du skriver om barn har du en poäng i om barnet inte lyssnar om du säger ifrån att det är farligt så måste de testa kanske detta är vad som händer nu i stockholm de testar om inga protester kommer så kanske det ballar ur fullständigt ? vi kanske måste sätta ner foten en gång för alla vad händer om vi inte gör något alls och bara sväljer de måste ju få rejält med mothugg eller har jag fel så funkar det ju med barn allafall i det flesta fall
Publicerat April 7, 201214 yr mycket är väldigt bra skivet här tycker jag mycket som du skriver bara det inte drabbar mig vet inte om jag ska skratta eller gråta du har jävligt mycket rätt i det du skriver om arbetslösa osv men det du skriver om barn har du en poäng i om barnet inte lyssnar om du säger ifrån att det är farligt så måste de testa kanske detta är vad som händer nu i stockholm de testar om inga protester kommer så kanske det ballar ur fullständigt ? vi kanske måste sätta ner foten en gång för alla vad händer om vi inte gör något alls och bara sväljer de måste ju få rejält med mothugg eller har jag fel så funkar det ju med barn allafall i det flesta fall Säger du åt ett barn att det gör ont att stoppa fingrarna i elden, så kommer dom att obenhörligen att testa att stoppa fingrarna i elden. När dom blivit brända och tiden har läkt såren. Då först kommer dom kunna relatera till att om man stoppar fingrarna i elden så gör det ont! Det hjälper inte att sätta ner foten och skälla, förmana eller varna. Dom måste testa för att tro på det själva!
Publicerat April 7, 201214 yr Säger du åt ett barn att det gör ont att stoppa fingrarna i elden, så kommer dom att obenhörligen att testa att stoppa fingrarna i elden. När dom blivit brända och tiden har läkt såren. Då först kommer dom kunna relatera till att om man stoppar fingrarna i elden så gör det ont! Det hjälper inte att sätta ner foten och skälla, förmana eller varna. Dom måste testa för att tro på det själva! men det är klart att vi måste försöka stoppa dom från att testa? rätt eller fel sätt är frågan har vi många andra sätt?
Publicerat April 9, 201214 yr Helt klart finns det vettiga människor med logiska argument både bland dem som förordar strejk och bland de andra. Vissa tror helt enkelt att strejk får motsatt effekt. Då tycker jag att det viktigaste är respekt för andras åsikter! Alltså att vi inte bidrar till en splittring i jägarkåren, för ett är säkert: en splittrad jägarkår är ett stort steg mot undergång. Demoniseringen av dem som tycker annorlunda, t ex att kalla dem som fortsätter att minska djurs lidande genom att göra eftersök för svartfötter, är att förstöra för ALLA jägare. Vi kan bara segra genom att vara smarta, inte genom att ge dem som tror att alla jägarna är korkade och fördomsfulla rätt.
Publicerat April 9, 201214 yr Helt klart finns det vettiga människor med logiska argument både bland dem som förordar strejk och bland de andra. Vissa tror helt enkelt att strejk får motsatt effekt. Då tycker jag att det viktigaste är respekt för andras åsikter! Alltså att vi inte bidrar till en splittring i jägarkåren, för ett är säkert: en splittrad jägarkår är ett stort steg mot undergång. Demoniseringen av dem som tycker annorlunda, t ex att kalla dem som fortsätter att minska djurs lidande genom att göra eftersök för svartfötter, är att förstöra för ALLA jägare. Vi kan bara segra genom att vara smarta, inte genom att ge dem som tror att alla jägarna är korkade och fördomsfulla rätt. Helt rätt känns som allt är sagt.
Publicerat April 10, 201214 yr Det är väl konsekvenserna av en rikstäckande total eftersöksbojkott som är pudelns kärna. Ju snabbare alla eftersöksjägare fattar ett bojkottbeslut, ju snabbare kommer konsekvenserna märkas. Om bojkotten vore total i nästa vecka garanterar jag att beslutsfattare högre upp i hierarkin kommer att reagera. Här är beslutet fattat för mer än 3 mån sedan. Våga ta ett beslut nu och inte när vargen har tagit din hund. Mvh Rävalars
Publicerat April 13, 201214 yr http://www.vargtak.nu/hem/ http://www.youtube.com/watch?v=QRTv2cmtgBM&feature=player_embedded
Publicerat April 13, 201214 yr När stammen låg eller ligger på 210 st vargar så började bojkotten då var det för mycket varg med 210st varg!! Nu skall stammen upp på förslag till 450st vargar då godtar ni målet på 210 st varg??? men inte 450varg?- Verkar som ni backat o godtagit 210st men där går gränsen eller har jag fel!
Publicerat April 13, 201214 yr När stammen låg eller ligger på 210 st vargar så började bojkotten då var det för mycket varg med 210st varg!! Nu skall stammen upp på förslag till 450st vargar då godtar ni målet på 210 st varg??? men inte 450varg?- Verkar som ni backat o godtagit 210st men där går gränsen eller har jag fel! Vilka menar du med ni och när var det bara 210st vargar i Sverige? Målet är klubbat av riksdagen 2009 om jag inte åt piggelin under tiden så är det ett demokratiskt beslut. Tips kolla vad dom menar med ett tak,och golv så ska svaret klarna! ”Nöjda ska inte strejka”I Östergötland, som är Thomas Ekbergs hemlän, är uppslutningen i strejken dock liten. – Den som inte anser att det är några problem med vargpolitiken ska inte heller ansluta sig till någon strejk. Men då tycker jag heller inte att de ska komma efteråt och gnälla. De platser där jägarna inte går med i strejken blir också områden där jägare ser att det finns acceptans för att ha Sveriges vargar, säger Thomas Ekberg. Ganska bra sagt av "DOM"
Publicerat April 15, 201214 yr Jag har inte läst igenom hur ni ser på detta utan tänker förklara hur jag ser på det. Jag tror att bojkotten är helt fel. Bojkott innebär att man skiter i det totalt.. Det betyder att alla de påkörda djur som man kan banda och skjuta i lega 50 m från olycksplatsen INTE blir avlivade. Det går fetbort. Om man däremot tar jobbet, spårar och konstaterar att här har vi en benskadad älg som kräver släpp, och att man DÅ avbryter och hävdar bojkott.. Helt ok! Det enda som detta leder till är att jägarna får en massa bad karma och skit i media. Och varför tror jag så här då? Vargen är sin egen bästa ambasadör och kommer, speciellt nu när ungdjuren vandrar ut och nya revir ska fredas här under våren, att göra god reklam för sig själv. DET är vad som kommer att välta över opinionen åt helt rätt håll, tror att det redan idag vänt faktiskt. Så med lite is i magen så kommer detta att reda upp sig oavsett och detta utan att vi ska låta en massa vilt ligga och sparka i något kärr utmed våra vägar. Det finns två förlorare där, viltet och jägarna, och ingen vinnare. Mvh! bra skrivet jag håller med dig