Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Polisen kommer aldrig att genomföra eftersök, bara att sortera bort dessa tankar. I synnerhet inte då RPC går ut med att polisen ska sortera bort en hel del service som egentligen inte är förenat med huvuduppdraget. Så släpp det. Vidare så har polisen ingen som helst möjlighet att påverka rovdjurspolitiken vilket gör att detta då är ett slag i luften som enbart kommer att degradera folks inställning till jägare. Sen skulle jag tro att polisen kör sitt vanliga race dvs pekar med hela handen. Räkna med att det kommer att bli en hel del omsättning på platser i eftersöksorganisationen för inom polisen får man inte strejka så jag skulle tro att det är noll-tollerans gentemot bojkottare. De med goda spårhundar torde ligga bra till för dessa platser som rimligen borde bli tillgängliga inom organisationen. Så blir det säkert!Jag förstår vad du menar men kan man få "sparken" från något som är frivilligt och inte är anställda?
Publicerat Mars 27, 201214 yr Japp utan tvekan! LKC stryker ett namn i STORM bara. Då polisen inte äger frågan så kan jag tänka mej att de lär ha noll tålamod med bojkottare.. Mvh!
Publicerat Mars 27, 201214 yr Så blir det säkert!Jag förstår vad du menar men kan man få "sparken" från något som är frivilligt och inte är anställda? Det är nån form av anställnig! du får ju betalt för uppdragen! det är vad som sagts från polis här på våra möten!
Publicerat Mars 27, 201214 yr Bradkåren eller polis kommer mycket sällan. Finns ingen anledning till att de kommer när olyckorna inte är allvarliga för bilisten eller bilen. Va ska de ut om när bilen kan köras från platsen? Varit tillfällen med allvarliga olyckor men även då är det sällsynt att polis kommer. Kommer de så ska det va lite tur, de ska vara i närheten.. de har normalt ca 40min till en timme innan de är på plats. Va förresten på möte igår i NVR och länsansvarig jägare och länsansvarig polis propagerade starkt emot bojkotten. Jo så kan det nog vara. Har jag varit där så har bilen behövt bärgare, stått dumt till. Eller så har någon gjort sig illa. Dom gångerna kommer polisen oftast. Sen ser man ju inte de olyckor bilföraren hänger upp en plastpåse och åker vidare...... Så där har du en poäng.
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Det är nån form av anställnig! du får ju betalt för uppdragen! det är vad som sagts från polis här på våra möten! Ok så kan det vara!
Publicerat Mars 30, 201214 yr Författare http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/03/Vargen-tre-ganger-farligare-an-jagaren-1.22673/ det är fakta som detta som måste ut i media
Publicerat April 1, 201214 yr Snacka om jägareförbundet och diverse andra lakejer skjuter sig i foten...Sparka folk som ställer upp frivilligt haha ja vad säger man...
Publicerat April 1, 201214 yr Snacka om jägareförbundet och diverse andra lakejer skjuter sig i foten...Sparka folk som ställer upp frivilligt haha ja vad säger man... Jägarförbundet sparkar folk? tycker du skall läsa länken här! http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/03/Jagareforbundet-hotar-inga-eftersoksjagare-1.22864/ Trist läsning kan jag säga ! skulle då inte vilja vara delaktig i en bojkott där medlemmar håller på att hota o beter sig dåligt! Eftersöks bojkott eller inte så måste man kunna respektera varandra ! var o en får ha sitt ställningstagande kring bojkott eller inte,,
Publicerat April 2, 201214 yr Det lär inte vara många som vill ha sina tulpaner uppätna av rådjur... men rådjuren får gärna vara i någon annans trädgård... det finns inte många som vill ha sin gräsmatta uppbökad av vildsvin... men dom får gärna finnas någon annan stans... det lär väl knappast finnas någon som vill ha en pedofil på sina barns dagis... och knappast på något dagis alls... Jag vill inte ha varg på "min" mark och jag förstår helt klart de som har samma åsikt om vargens vara eller inte vara på den "egna" marken. Min hund är idag inte mogen för ett eftersök på en trafikskadad älg eller gris så för mig är det inte aktuellt att släppa hund. Om nu min hund hade varit mogen för ett skarpt eftersök så skulle ändå inte jag vara mogen att offra min hund i ett vargrevir även om nu det trafikskadade djuret får lida. Alla som väljer att inte låta sin hund bli våldtagen eller dödad av en varg har mitt fulla stöd. Dom som känner mer empati med de trafikskadade djuren än med sina jaktvänner runtom i Sverige har likaså min förståelse... ingen vill väl se ett djur lida. Ansvaret för eftersök på trafikskadat vilt ligger inte på jägarkåren, det är polisen som har ansvaret och dom är betalda av skattebetalarna som bestämmer.
Publicerat April 2, 201214 yr Författare Vad säger ni om detta?? http://www.jaktojagare.se/aktuellt/sjf-hotar-bojkottare-med-sparken
Publicerat April 2, 201214 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/03/Jagareforbundet-hotar-inga-eftersoksjagare-1.22864/
Publicerat April 2, 201214 yr Författare Vi är alla frustrerade och har ungefär samma mål för den idag helt havererade rovdjurspolitiken. Börjar vi då bråka internt, med smutsiga metoder, om vägen till målet finns absolut inga möjligheter att någonsin nå fram. – Lyft blicken och strunta i att slå på varandra, vi får inte bli våra egna värsta fiender, dundrar Daniel Ligné. Några bra meningar.
Publicerat April 2, 201214 yr Bamse- vad sa dom på mötet som du var på? Jo som det står på jakt å jägare. Vi skulle få sluta omedelbart om vi främja bojkottenPolisen är opolitisk och vi som eftersöksjägare är anställda av polisen . Men vi blev då inte uppsagda fast vi sa att vi fatta dom som bojkotta i varg revir. Dom har ju inte så lätt att få tag i jägare inorr tack vare jägarexamens regeln vi är igentligen för lite jägare redan nu och mindre blir det 2014 .. jag forsätter fast jag tänkte sluta när jag fick hot mail. Det var Hans Olov sundström från polisen och Kalle Johansson som hade mötet
Publicerat April 2, 201214 yr Hotmail.. av jägare.. för att man värnar viltet..?? Ryggradslösa politiker får folk att göra puckade saker gentemot varandra.. Man blir bara så trött! Mvh!
Publicerat April 2, 201214 yr Författare Skandal hot mail!! Vi kan ju inte börja kriga mot oss själva då kommer vi ingenstans..tvärtom!
Publicerat April 2, 201214 yr Jägarförbundet sparkar folk? tycker du skall läsa länken här! http://www.jagarefor...jagare-1.22864/ Trist läsning kan jag säga ! skulle då inte vilja vara delaktig i en bojkott där medlemmar håller på att hota o beter sig dåligt! Eftersöks bojkott eller inte så måste man kunna respektera varandra ! var o en får ha sitt ställningstagande kring bojkott eller inte,, Hmm lustigt sammanträffande...Är det så man kallar det eller gjorde någon en pudel som ska rättas till av en av dom vettiga på förbundet...?
Publicerat April 2, 201214 yr Hejsan . Nu är det så att väldigt många av oss som har jagat/jagar i vargrevir har slutat släppa hundarna under jakt. Trots detta måste man ju reda ut en skadskjutning om du eller en jaktkompis har ställt till det. Är det däremot självklarhet att riskera livet på hundarna för att någon kört långt över 70 klockan fyra en vårmorgon ? Att sedan Polisen anser att någon som de betalar ut en ersättning till är anställd är lite lustigt. Till de anställda som min BRF har haft så har vi förutom en fast lön betalt arbetsgivaravgift,pensionsavgifter,försäkringar,arbetskläder,arbetsutrustning och så vidare. Betalar polisen detta ? En person som endast kallas in för att göra ett visst arbete för en viss betalning kallas för konsulter i min värld, de betalar sina egna avgifter & kostnader. De är inte anställda. //Lasse D.
Publicerat April 3, 201214 yr Författare Taget från SJF Frivilligt åtagande Polisen poängterar gång efter annan att deltagande i eftersöksorganisationen är frivilligt och man inte måste släppa några löshundar i samband med eftersök. – Det är upp till varje enskild eftersöksjägare att varje gång göra en bedömning om de kan släppa sin hund med tanke på risker som vägar, vattendrag och varg. Om jägaren inte vågar släppa sin hund får man spåra med den i lina. Lyckas de inte klara upp eftersöket får naturen ha sin gång, säger Lars Sävberger man behöver ju INTE släppa sin hund på eftersök!
Publicerat April 3, 201214 yr Jimmy-T, vad är det då för poäng att åka ut på eftersöken om man går in med tanken att här ska jag ändå inte släppa? För att fälla en helt blåst kommentar, är djuret kapabelt till att gå iväg så lär det krävas en hund som ställer viltet eller går ifatt det. I de fallen djuren ligger i dikeskanten kan polisen få använda sina tjänstevapen. Jägarkåren ska inte ta åt sig någon kritik om vi inte vill utföra trafikeftersök pga vargläget. Det är helt och hållet politikernas fel och det är dit problemet skall hänvisas. Ska bli intressant hur tongångarna är när där finns 800 varg i landet... Därmed stödjer jag de som bojkottar.
Publicerat April 3, 201214 yr Författare Vad jag har hört ,vet inte om det stämmer; så räcker inte polisens tjänstevapen till att döda ett vilt så det är en anledning till att åka ut och avliva djuret på ett humant och korrekt sätt. En annan anledning som jag ser det är att, om man åker ut och gör ett försök att spåra 100-200m men hittar eller inte ser djuret så har du som eftersöksjägare gjort det du ska och har kunnat och ingen kan säga något om det. Vilket,tror jag, ger bättre gehör hos politikerna än om man vägrar. Det är mina åsikter sen kan tycka vad man vill, vilket är poängen i den här tråden. Men helt klart är jägarna delade i frågan
Publicerat April 3, 201214 yr Jimmy-T, vad är det då för poäng att åka ut på eftersöken om man går in med tanken att här ska jag ändå inte släppa? För att fälla en helt blåst kommentar, är djuret kapabelt till att gå iväg så lär det krävas en hund som ställer viltet eller går ifatt det. I de fallen djuren ligger i dikeskanten kan polisen få använda sina tjänstevapen. Det finns således två lägen, antingen är viltet dött/avlivas i dikeskanten eller så är det sken som gäller vilket kräver släpp? Har jag uppfattat det rätt då? En smälld älg ligger inte halvdöd med spräckt vom/lever 50-150 m från olycksplatsen då.. aldrig. Coolt! Jag kan inte komma ifrån tanken att det finns folk som helt enkelt är för slöa för att spåra. Vet att det förekommer folk som hittar olycksplatsen, går ned i diket och släpper. Får hunden kontakt så reder man ut det, utan kontakt så fångar man in hunden och far hem. Att hänga i en lina några hundra meter finns inte i sinnevärlden öht. Rätt säker på att många av bojkottarna har hundar som är formidabla ståndhundar men kass spårhundar. Att köra ut på en sån här grej handlar inte om att få släppa sin hund och njuta av ett fint ståndskall, det handlar om att få tag på ett skadat vilt.
Publicerat April 3, 201214 yr Författare Det finns således två lägen, antingen är viltet dött/avlivas i dikeskanten eller så är det sken som gäller vilket kräver släpp? Har jag uppfattat det rätt då? En smälld älg ligger inte halvdöd med spräckt vom/lever 50-150 m från olycksplatsen då.. aldrig. Coolt! Jag kan inte komma ifrån tanken att det finns folk som helt enkelt är för slöa för att spåra. Vet att det förekommer folk som hittar olycksplatsen, går ned i diket och släpper. Får hunden kontakt så reder man ut det, utan kontakt så fångar man in hunden och far hem. Att hänga i en lina några hundra meter finns inte i sinnevärlden öht. Rätt säker på att många av bojkottarna har hundar som är formidabla ståndhundar men kass spårhundar. Att köra ut på en sån här grej handlar inte om att få släppa sin hund och njuta av ett fint ståndskall, det handlar om att få tag på ett skadat vilt.
Publicerat April 3, 201214 yr Det finns således två lägen, antingen är viltet dött/avlivas i dikeskanten eller så är det sken som gäller vilket kräver släpp? Har jag uppfattat det rätt då? En smälld älg ligger inte halvdöd med spräckt vom/lever 50-150 m från olycksplatsen då.. aldrig. Coolt! Jag kan inte komma ifrån tanken att det finns folk som helt enkelt är för slöa för att spåra. Vet att det förekommer folk som hittar olycksplatsen, går ned i diket och släpper. Får hunden kontakt så reder man ut det, utan kontakt så fångar man in hunden och far hem. Att hänga i en lina några hundra meter finns inte i sinnevärlden öht. Rätt säker på att många av bojkottarna har hundar som är formidabla ståndhundar men kass spårhundar. Att köra ut på en sån här grej handlar inte om att få släppa sin hund och njuta av ett fint ståndskall, det handlar om att få tag på ett skadat vilt. En klockren kommentar .. Jag tror att en del underskattar sina bra ståndhundar för dom inte har spårat i lina tillräckligt myckeoch tror att det är ingen idè.. men har man en hund som hittar älg iskogen när den är lös så hittar han i lina oxå.. Och det är ingen som tvingar en att släppa det är upp till var och en inte att du måste spåra tills fan avlöser dig.. Jag tror att det är farligt att säga att man "BOJKOTTAR" det låter bättre att säga att man slutar som "eftersöksjägare tack vare varg" i folks öron som Inte har med jakt att göra . För det är dom som vi måste få med oss till motstånd mot vargen..