Publicerat April 3, 201214 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Debatt/Debatt-Svenskjaktse/Debatt-Eftersoksstrejk-slar-mot-jagarna/ Och många åsikter finns det, en del tokigare än andra. Undrar varför det inte går att kommentera debattartiklarna, känns lite galet att inte kunna trycka till en sån kille som skriver som han gör.
Publicerat April 3, 201214 yr Först ett liten upplysning om mig själv nämligen den att jag bor i Stockholm sedan många år. Trots mitt motstånd emot en eftersöks strejk så måste det erkänna att kommentarer från arbetskamrater & andra bekanta inte är de som jag räknat med. Kommentarer är i stil med "Trodde att det var polisen som gjorde eftersök inte frivilliga jägare". För första gången har kunskapen om att jägarkåren gör saker frivilligt trängt ut till en vidare krets. Förståelsen för att jägare inte vill riskera sina hundar i onödan är förvånansvärt stor. Hörde häromdagen till min stora fövåning hur en icke jagande person plattade till en kille från SNF med orden "Men om jägarna nu skall förbjudas att jaga med hund i vargreviren hur skall de kunna sköta eftersök med hund ?" //Lasse D
Publicerat April 3, 201214 yr Författare http://www.jagarefor...ar-mot-jagarna/ Och många åsikter finns det, en del tokigare än andra. Undrar varför det inte går att kommentera debattartiklarna, känns lite galet att inte kunna trycka till en sån kille som skriver som han gör. ja jag läste den också, han vet inte vad han skriver om! kanske en svamp och bärplockare som "hindras" gå ut i skogen när det är jaktsäsong, som han skriver i texten. Vem som helst kan säkert gå eftersök, bara man har gått en kurs där det inne håller blodspårning det är säkert bara det som behövs! Tycker också det är tokigt att det inte går att kommentera debattinlägg!
Publicerat April 3, 201214 yr Författare Först ett liten upplysning om mig själv nämligen den att jag bor i Stockholm sedan många år. Trots mitt motstånd emot en eftersöks strejk så måste det erkänna att kommentarer från arbetskamrater & andra bekanta inte är de som jag räknat med. Kommentarer är i stil med "Trodde att det var polisen som gjorde eftersök inte frivilliga jägare". För första gången har kunskapen om att jägarkåren gör saker frivilligt trängt ut till en vidare krets. Förståelsen för att jägare inte vill riskera sina hundar i onödan är förvånansvärt stor. Hörde häromdagen till min stora fövåning hur en icke jagande person plattade till en kille från SNF med orden "Men om jägarna nu skall förbjudas att jaga med hund i vargreviren hur skall de kunna sköta eftersök med hund ?" //Lasse D Det är bra att Jägarnas roll i naturen och skogen kommer ut till allmänheten!
Publicerat April 3, 201214 yr Alla nu som stödjer eftersöksbojkotten tänker ni jaga i höst? hur gör ni om det är i ett vargrevir o ni skadeskjuter en gris ,älg m,m Det går ju inte bedriva ett eftersök med hund då eller?
Publicerat April 3, 201214 yr Alla nu som stödjer eftersöksbojkotten tänker ni jaga i höst? hur gör ni om det är i ett vargrevir o ni skadeskjuter en gris ,älg m,m Det går ju inte bedriva ett eftersök med hund då eller? Du verkar missat dom senaste 5 sidorna handlar om,Vi som är emot gå statens frivilliga väg kommer självklart jaga och bedöma lägena när vi själva ställt till det,vi håller vårat ansvar som jägare medan staten håller sitt? Ingen som tvingas till nått eller hur?
Publicerat April 3, 201214 yr Nä du har rätt ingen är tvingad! det jag regerar på är att det är några inlägg på forumen där det skrivs att det går inte bedriva ett trafik eftersök i ett- Varg revir att tex banda med hund är förkastligt viket ju är fel ! Men jag fattar vad du menar med erat syfte i eftersöksbojkotten
Publicerat April 3, 201214 yr Endast en liten del av landets jägare har varg i dagsläget, vart fall som utgör en akut fara. Därav kanske vi jägare måste stå solidariskt enade inför utmaningar av detta slag. Är bosatt o jagar i Skåne - trots detta skulle jag definitivt haka på eventuellt allmänt uppslutabde av denna bojkott. Jägarkåren och lantbrukarna i vargregionen har allt för länge varit utanför beslutandet om vargetableringar etc. Älskar när folk sätter ner foten! RG
Publicerat April 3, 201214 yr Är rätt många som har åsikter om detta. Men är det någon här som brukar göra eftersök som verkligen gått i "strejk"?
Publicerat April 3, 201214 yr Alla nu som stödjer eftersöksbojkotten tänker ni jaga i höst? hur gör ni om det är i ett vargrevir o ni skadeskjuter en gris ,älg m,m Det går ju inte bedriva ett eftersök med hund då eller? Vad får du ifrån att vi kommer att jaga på våra marker i höst ? För min del är det många år sedan jag släppte hund i Värmland eller Västmanlad trots att jag jakträtt på marker i bägge landskapen. Har turen att även ha mark i Sörmland där det fortfarande går att släppa hund. //Lasse D
Publicerat April 3, 201214 yr Påståendet att man kan spåra med hunden i band och sen inte göra mer är ju helt emot så som vi ansvarsfulla jägare vill ha det. Allmänheten förstår inte att i många fall måste ett eftersök göras med stånd hund som kan få stopp på älgen. Ska man vända och gå till bilen efter ett tag när man vet att man kunnat lösa eftersöket med ett släpp gör ju att allt känns fel. Det är det protesten handlar om. Accepterar polisen att man bara går och spårar en bit sen kan man sluta, så har inte ens de förstått problematiken. Strejken är en tydlig signal till politiker och andra ansvariga att vi på landsbygden har fått nog av en dålig politik. Vi accepterar inte detta längre. Har någon ett annat sätt som fungerar så har vi saknat det budskapet i många år. Nu är det dags att säga ifrån. Vi måste ena oss om vi ska kunna öppna ögonen på dessa empatilösa, sovande politiker.
Publicerat April 4, 201214 yr Vill man få folk att reagera så låt bli att jaga ett par år. Skulle vi alla ställa bössan i skåpet så händer det grejer.. Viltolyckorna skulle öka våldsamt. Skogsbolagen gå i taket. Bönderna och LRF blir tokiga.. vildsvinsstammen och gässen skulle formligen ta död på jordbruket. Trädgårdarna i samhällerna blir av med alla sina tulpaner osv. Skränande och nerskitande fåglar i massor i och kring samhällen, Sanitära olägenheter både här o där. Nu är ovanstående en utopi eftersom det inte kommer ske... Det finns alltid någon annan som kan ta över, kanske en invasion av utländksa jägare i de södra delarna. Det är likadant med de som ska göra trafikeftersöken. Det finns andra som kommer ta chansen.
Publicerat April 4, 201214 yr Vill man få folk att reagera så låt bli att jaga ett par år. Skulle vi alla ställa bössan i skåpet så händer det grejer.. Viltolyckorna skulle öka våldsamt. Skogsbolagen gå i taket. Bönderna och LRF blir tokiga.. vildsvinsstammen och gässen skulle formligen ta död på jordbruket. Trädgårdarna i samhällerna blir av med alla sina tulpaner osv. Skränande och nerskitande fåglar i massor i och kring samhällen, Sanitära olägenheter både här o där. Nu är ovanstående en utopi eftersom det inte kommer ske... Det finns alltid någon annan som kan ta över, kanske en invasion av utländksa jägare i de södra delarna. Det är likadant med de som ska göra trafikeftersöken. Det finns andra som kommer ta chansen. Det är ju mer än en gång hur jag läst hur personer skriver både på jaktforum och hundforum hur de meriterar sina hundar på spår och undrar hur de kan komma i kontakt med jägare för att kunna vara med på riktiga eftersök och även jägare som skriver vad svårt det är att komma med i NVR-organisationen...
Publicerat April 4, 201214 yr ja jag läste den också, han vet inte vad han skriver om! kanske en svamp och bärplockare som "hindras" gå ut i skogen när det är jaktsäsong, som han skriver i texten. Vem som helst kan säkert gå eftersök, bara man har gått en kurs där det inne håller blodspårning det är säkert bara det som behövs! Tycker också det är tokigt att det inte går att kommentera debattinlägg! Ja det är helt sjukt naivt. Fattar inte att de lägger ut så idiotiskt och faktabristande debattinlägg. Visst, nån mupp från brukshundsklubben kan ta och spårträna sin grayhound på några dagar. Men hur får denne hund träning i att ställa en älg? Känns som den ger mer skada än nytta. Och ska de gå och hoppas på att djuret alltid ligger dött eller hur hade de tänkt sköta avfångningen? Med kniv?
Publicerat April 4, 201214 yr Inslag på Tv4 http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_boras?title=jagarprotester_mot_vargpolitken_vaxer&videoid=2176921
Publicerat April 4, 201214 yr Författare Jeff- Du skriver: "Påståendet att man kan spåra med hunden i band och sen inte göra mer är ju helt emot så som vi ansvarsfulla jägare vill ha det. Allmänheten förstår inte att i många fall måste ett eftersök göras med stånd hund som kan få stopp på älgen. Ska man vända och gå till bilen efter ett tag när man vet att man kunnat lösa eftersöket med ett släpp gör ju att allt känns fel. Det är det protesten handlar om." Är det bättre då att skita helt i att ta uppdraget och låta djuret lida ännu mer än att försöka spåra och det kanske ligger efter 100-200m? Då har du väl gjort mer som eftersöksjägare än att du inte gjort något alls? Jag förstår ert tänk, men bojkotten har väl inte fått så där jättebra gehör,eller?(om man tittar på SJF statistik) Det är vl snarare så att allmänheten tycker att "jägare är gnälliga och tjuriga som inte får som dom vill."
Publicerat April 4, 201214 yr Denna eftersöksbojkott är ju så osvensk som den kan bli. Intresant att se vad som kommer att hända. Detta är ju ingen löjlig matstrejk på sergelstorg som ingen bryr sig om, Det är väl ingen som brytt sigs en Pudas matstrejkade. Här är det mäniskor som är frutrerade som inte bara knyter näven i fickan dom gör nått. Det har blivit en debatt om detta och ger eko i media. Tror att våra poilitiker är inte vana vid sådant här så dom vet nog inte hur dom ska agera.
Publicerat April 4, 201214 yr En sak som vi måste komma ihåg är: Trafikeftersöksverksamheten är det enda vi jägare gör som allmänheten är odelat positiv till! Med detta i bakhuvudet så tror jag att skrika om strejk osv är fel. Att belysa problemen och gärna med konkreta exempel är jätte bra för alla parter.
Publicerat April 4, 201214 yr Författare En sak som vi måste komma ihåg är: Trafikeftersöksverksamheten är det enda vi jägare gör som allmänheten är odelat positiv till! Med detta i bakhuvudet så tror jag att skrika om strejk osv är fel. Att belysa problemen och gärna med konkreta exempel är jätte bra för alla parter. sant!!
Publicerat April 4, 201214 yr En sak som vi måste komma ihåg är: Trafikeftersöksverksamheten är det enda vi jägare gör som allmänheten är odelat positiv till! Med detta i bakhuvudet så tror jag att skrika om strejk osv är fel. Att belysa problemen och gärna med konkreta exempel är jätte bra för alla parter. Kan bara hålla med.
Publicerat April 4, 201214 yr Denna eftersöksbojkott är ju så osvensk som den kan bli. Intresant att se vad som kommer att hända. Detta är ju ingen löjlig matstrejk på sergelstorg som ingen bryr sig om, Det är väl ingen som brytt sigs en Pudas matstrejkade. Här är det mäniskor som är frutrerade som inte bara knyter näven i fickan dom gör nått. Det har blivit en debatt om detta och ger eko i media. Tror att våra poilitiker är inte vana vid sådant här så dom vet nog inte hur dom ska agera. Ja det är ju intressant att se vad det blir för reaktioner..... Vet inte vart jag står i frågan men jag tycker det är häftigt att det börjar bli så många som går med i tåget och som du säger väldigt osvenskt Det börjar höras i media och det är väldigt många som inte vet vilka som gjort eftersöken tidigare och nu blir upplyst.... Rätt eller fel? Ingen aning men det är ett sätt att påverka och få uppmärksamhet i frågan.....
Publicerat April 4, 201214 yr Påståendet att man kan spåra med hunden i band och sen inte göra mer är ju helt emot så som vi ansvarsfulla jägare vill ha det. Allmänheten förstår inte att i många fall måste ett eftersök göras med stånd hund som kan få stopp på älgen. Ska man vända och gå till bilen efter ett tag när man vet att man kunnat lösa eftersöket med ett släpp gör ju att allt känns fel. Det är det protesten handlar om. Accepterar polisen att man bara går och spårar en bit sen kan man sluta, så har inte ens de förstått problematiken. Strejken är en tydlig signal till politiker och andra ansvariga att vi på landsbygden har fått nog av en dålig politik. Vi accepterar inte detta längre. Har någon ett annat sätt som fungerar så har vi saknat det budskapet i många år. Nu är det dags att säga ifrån. Vi måste ena oss om vi ska kunna öppna ögonen på dessa empatilösa, sovande politiker. Ser det som att en bra ståndhund är ett mycket bra hjälpmedel vid eftersök. Ett kompliment när man gjort en grundlig spårning med en bandhund först men djuret reser och går undan. Då är det ypperligt att ha en ståndhund i koppel bakom bandhunden, som kan släppas på om/när skadat vilt reser och går undan. Men många spårar med sin ståndhund och senare släpper den delvis redan trötta spårhunden. Kanske inte sällan när hundföraren inte orkar gå och spåra längre!? Men majoriteten av eftersöken kan klaras med bandhund. Betänk att ett inte oansenlig del av älgjakten i tex Norge sker med bandhund. Du kan meritera din älghund som bandhund. Ett av kriterierna är att du ska spåra ikapp och ha ett visst antal skottchanser mot den älg du spårar. Visst kan ett eftersök sträcka ut sig över ett antal km när du går i band, men med en ståndhund kan faktiskt jobba lika långt eller längre innan djuret går att skjuta. Som hundförare blir det lite lättare att kunna gå gent på ett stånd jämfört att hänga i linan. Men det är fullt möjligt, vilket bevisas genom alla meriterade "älgbandhunder" här och i Norge. Eftersök med ståndhund kan i vissa fall nå snabbare lösning, men den stora grejen med med att släppa ståndhundar på eftersök är trots allt möjligheten att få träna hunden "skarpt" under hela året. Tar du bort den parametern så är det fullt möjligt att sköta eftersöken med bandhundar. Visst är det något eller några skadade djur/år som inte går att fälla med bandhund, som ståndhunden skulle kunna löst. Men jag tror också att det finns fall med släppta ståndhundar där viltet inte avfångas men som skulle ha blivit löst med en spårnoga bandhund... Så i slutändan kanske det jämnar ut sig. Så med den utgångspunkten så ser jag inte så stora problem med att vara tvungen att banda i vargrevir. Visst kräver det lite mer av hundföraren, men är det någon som inte orkar så gör jag gärna det!
Publicerat April 4, 201214 yr Håller inte riktigt med Kias husse här. Det är oerhört många eftersök som klaras upp med ståndhund som inte hade klarats upp med en ren spårhund. Visst finns det bra "bandhundar" på älg, men på t ex rovdjur och vildsvin är det helt värdelöst att bara spåra. Bland annat för att terrängen är så tät så att det krävs en hund som får stopp på viltet och tydligt markerar (genom skall) var det befinner sig. Ganska många av mina eftersök är på vilt som först vallats runt ett antal timmar av en spårhund.