Publicerat Maj 24, 200619 yr Hittade en sida på nof.nu att en viss grupp arbetar med ett projekt mot skyddsjakt på soptippar. Där har man ju svart på vitt att det inte handlar om Uvar mm utan att de helt enkelt bara är emot jakt i sin helhet ja jösses. Undrar om nämnda journalist är medlem i gruppen och skriver i eget intresse? Finns det uppgifter på vilka som ingår i gruppen?
Publicerat Maj 24, 200619 yr Tänkte på en sak.. Kan ju lika gärna vara ornitologer som skrämt iväg berguvarna.. Där har dom rännt upp och ner på stegar i boet, och dessutom lyft och ringmärkt fåglarna och ungarna..kontrollerat och vägt..fotograferat och filmat... Dom kanske fick nog av alla jäddra gubbar som kladdade i boet jämt...
Publicerat Maj 24, 200619 yr Det reflekterade jag också över i inlägg nr 5 i tråden Ni har iaf mitt fulla stöd. Jävla sätt alltså
Publicerat Maj 24, 200619 yr Tipset är att någon lugn och sansad utpekad medlem ringer till Nof och dess ordförande Jan Olov Johansson se under styrelsen på www.nof.nu och tar en diskussion om detta, föklarar vad skyddjakt innebär och era åsikter om att bli utpekade osv. Vi hade problem förra vintern och i vintras pga att en hökuggla befann sig på vår mark och det var en massa fågelskådare där när vi skulle jaga. Vi kontaktade Uppsala och tockholms Ornitologiska föreningar och de la ut våra synpunkter på deras hemsida och våra jakttider respekterades. 100% konflikt tjänar ingen på även om fel är begånget. Det eldar endast på motsättningarna.
Publicerat Maj 24, 200619 yr Är med Örjan här, även om fågeltittarna uttrycker sig som idioter och låter varje fantasi bli till fakta så får det stå för dem. Bara att sköta sig och försöka "samverka" eller vad jag ska säga. Kan i sammanhanget berätta att jag intet hört från fågeltittaren, vet inte vilken koll han har på sin mail men han har iaf inte hört av sig. Svarar han inte så lär jag skicka samma mail lite högre i organisationen bara. I sista hand så är det här sånt där skojigt som gör sig bra i media, vi (jägarna) har sökt kontakt med fågeltittarna men de har inte svarat vilket vi tolkar som att de insett att de hoppat i galen tunna. ... eller nåt. Nu drar jag på mässa! Mvh!
Publicerat Maj 24, 200619 yr Jag har inte fått svar på mit mail till ansvarig utgivare.. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=27744 Eh. Det har nog jagats på den tippen i flera år, utan att uvarna har skrämts bort. De har till och med fått flera kullar? Sanningen är nog snarare att de nya råttgifterna som går hårt åt rovfåglar i soptippsmiljöer. Huddinges kommunjägare hittade för ett par veckor sedan duvhök som, enligt Statens Veterinärmedicinska Anstalt, har avlidit till följd av råttgift. Problemet för Piteå-tidningen är väl snarare att man har varit ett lydigt och villigt redskap för en bitter privatperson som inte gillar att kommunala stadgar kräver att kråk- och vitfågel hålls efter vid avfallsanläggningar. Särskilt sorgligt är väl också att man för fram påståenden om att korp är fridlyst – det vill säga man anklagar människor för jaktbrott. Det kan inte ha varit okänt för ornitologen att korp är helt lovligt att skjuta vid skyddsjakt inom avfallsanläggningar. Så tyvärr, Matti. Denna gång blev ni helt enkelt blåsta. Så går det när man skiter i faktagranskningen. Jag gissar att ni på Piteå-tidningen aldrig har skrivit ett ont ord om Expressens påhittade artiklar om Mikael Persbrandts ”avgiftning” – ni är ju uppenbarligen inte själva av den journalistiska gren som hävdar att också bra historier skall faktagranskas….
Publicerat Maj 24, 200619 yr Jag har inte fått svar på mit mail till ansvarig utgivare.. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=27744 Eh. Det har nog jagats på den tippen i flera år, utan att uvarna har skrämts bort. De har till och med fått flera kullar? Sanningen är nog snarare att de nya råttgifterna som går hårt åt rovfåglar i soptippsmiljöer. Huddinges kommunjägare hittade för ett par veckor sedan duvhök som, enligt Statens Veterinärmedicinska Anstalt, har avlidit till följd av råttgift. Problemet för Piteå-tidningen är väl snarare att man har varit ett lydigt och villigt redskap för en bitter privatperson som inte gillar att kommunala stadgar kräver att kråk- och vitfågel hålls efter vid avfallsanläggningar. Särskilt sorgligt är väl också att man för fram påståenden om att korp är fridlyst – det vill säga man anklagar människor för jaktbrott. Det kan inte ha varit okänt för ornitologen att korp är helt lovligt att skjuta vid skyddsjakt inom avfallsanläggningar. Så tyvärr, Matti. Denna gång blev ni helt enkelt blåsta. Så går det när man skiter i faktagranskningen. Jag gissar att ni på Piteå-tidningen aldrig har skrivit ett ont ord om Expressens påhittade artiklar om Mikael Persbrandts ”avgiftning” – ni är ju uppenbarligen inte själva av den journalistiska gren som hävdar att också bra historier skall faktagranskas…. Du Berg, varför super du o jag inte till, tar nattåget till utkanten, sen lär han få något att skriva om. ;D
Publicerat Maj 24, 200619 yr Trist att ingen fått svar... Tycker att ni som jagat på tippen ska skriva en insändare till PT och berätta hur det fungerar med jakten, så att allmänheten får se en annan bild än den uppmålade i tidningen. Det är en vinst för smutskastare av jakten om det inte blir en rättvis bild. Jag tycker att mkt av det som stod i tidningen var ren smutskastning av jägarkåren i stort.
Publicerat Maj 24, 200619 yr Trist att ingen fått svar...Tycker att ni som jagat på tippen ska skriva en insändare till PT och berätta hur det fungerar med jakten, så att allmänheten får se en annan bild än den uppmålade i tidningen. Det är en vinst för smutskastare av jakten om det inte blir en rättvis bild. Jag tycker att mkt av det som stod i tidningen var ren smutskastning av jägarkåren i stort. Förlåt en gammal luttrad man, men du har väl inte räkna med att dom skulle få komma till tals alternativt få en ursäkt. Det enda pressen för står är pengar så det är bara att klämma til där det känns. Håller på och skriver till min kusins jurister på exportrådet, får se vad dom kommer fram till... *rogge- har kurser i jävelskap*
Publicerat Maj 24, 200619 yr förkastligt av PT att inte ens göra en egen fakta granskning eller kontakta någon för att få den andres version... sedan anklaga folk för att förstörelse (staketet) och jaktbrott är ju horribelt. sedan rena lögener i texten t.ex. "Datum framgår inte, men samtliga här citerade inlägg är från 2005." På alla inlägg på jaktsidan så står det datum och tidsangivelse exakt på sekunden som inlägget postades.. men journalisten verkar inte själv ha kollat något i detta utan bara köpt rakt av vad den trevliga fågeltittaren haft för personliga åsikter. har slutat prenumerera på PT och inte börjar jag om heller !
Publicerat Maj 24, 200619 yr Förlåt en gammal luttrad man, men du har väl inte räkna med att dom skulle få komma till tals alternativt få en ursäkt. Det enda pressen för står är pengar så det är bara att klämma til där det känns. Håller på och skriver till min kusins jurister på exportrådet, får se vad dom kommer fram till... *rogge- har kurser i jävelskap* Jag hoppas och tror att om man vill påpeka eller debbatera något som står i en tidning så ska man få komma till tals, allra helst då det som ornitologerna frågar efter är just en debatt. Jag tror att om de berörda jägarna vill säga sin version så kommer de att få göra det. Att komma med fakta och beskriva hur jakten bedrivs runt tippen kommer nog att leda till att jägarna får en hel del credits för det. Att bara vara tyst tror jag är fel väg att gå. Hörs inget från den andra sidan, dvs jägarna så kommer det att resultera i att den stora allmänheten tror att jakten bedrivs som det beskrivits i tidningarna. jag kan inte förstå att en del ornitologer smutskastar jägare som försöker att bedriva viltvård..
Publicerat Maj 25, 200619 yr Författare Många pratar/skriver om tippen. Låt mig förtydliga. Vi jagar inte på tippen utan utanför. Det var ett av felen i artikeln.
Publicerat Maj 29, 200619 yr Var 2st insändare idag i PT där man försvarade jägarna och samtidigt poängterade hur låg journalistik det var i "Uv vs Tippjägare-artikeln".... Hur går det...har ni fått några svar/ursäkter än? Mvh Fredde
Publicerat Maj 29, 200619 yr Författare Ingen ursäkt, inga svar men å andra sidan har jag inte mailat nån av dem heller. Dock kom en kopia på polisanmälan i min brevlåda idag. Jag ska banne mig inte ge mig, ska prata med åklagare med. Jag hoppas att ansvarig utgivare, fågeltittarna och journalist blir åtalade, det skulle vara underbart.
Publicerat Maj 29, 200619 yr Ingen ursäkt, inga svar men å andra sidan har jag inte mailat nån av dem heller.Dock kom en kopia på polisanmälan i min brevlåda idag. Jag ska banne mig inte ge mig, ska prata med åklagare med. Jag hoppas att ansvarig utgivare, fågeltittarna och journalist blir åtalade, det skulle vara underbart. Det är bra! Driv på dom bara och kräv skadestånd också. :
Publicerat Maj 29, 200619 yr Ingen ursäkt, inga svar men å andra sidan har jag inte mailat nån av dem heller.Dock kom en kopia på polisanmälan i min brevlåda idag. Jag ska banne mig inte ge mig, ska prata med åklagare med. Jag hoppas att ansvarig utgivare, fågeltittarna och journalist blir åtalade, det skulle vara underbart. Mycket bra!...behöver du nån som "står bakom dig och ser arg ut" så vet du var du ska vända dig....nämligen till mig ;D sätt dit dom så det visslar om det! /Fredde
Publicerat Maj 29, 200619 yr Författare Var flera fina insädare idag i PT från för mig okända personer som hade skrivit sakliga artiklar där de skyddade oss från dessa osanningar. MEN...... Läs PT imorgon eller i övermorgon Kan kortfattat säga att PT nu förstått att fågeltittarna grundlurat dem. Tycker nästan synd om fågeltittarna och projekt berguv Nord. Nu har de gjort sig ovän med hela viltvårdsområdet, markägarna (den mark där de åxå skådar sina fåglar), skämt ut sig i pressen när de farit med osanningar, skämt ut sig mot kommun, länstyrelse, andra jägare mm mm mm Tänk om de hade tänk efter före och tagit kontakt med oss, vilket fint samarbete vi kunde ha haft, de kunde ha frågat oss om vi tex sett berguvarna om vi sett var de tagit vägen, vilka andra arter vi ser osv osv, nu har de inget att hämta från oss. ja jösses vad de bet sig själv i rumpan, men det är så det ska vara när man försöker smutskasta andra med osanningar. Udrar vad SOF tycker om deras medlemmars ogenomtänkta smutskastning? Detta är ju inte bra alls för något fågelprojekt eller för SOF i stort när det bli så här.
Publicerat Maj 29, 200619 yr Författare Det är bra! Driv på dom bara och kräv skadestånd också. : Skadestånd ska jag kräva, jag har tvingast försvara mig inför alla jag känner pga av detta. Har även mailt ansvarig utgivare och påtalat för honom att en polisanmälan är gjord och att jag fått försvara mig mot alla jag känner, att dessa artiklar har skadat mitt anseende. Att jag inte har begått inbrott, tjuvjagat eller skrämt någon/något. Att vi har alla de tillstånd som behövs och att vi bedriver seriös viltvård. Har även pratat med en bekant på Norrbottens Kuriren och han kommer att skriva att PT är polisanmäld då det gäller dessa artiklar.
Publicerat Maj 29, 200619 yr Skadestånd ska jag kräva, jag har tvingast försvara mig inför alla jag känner pga av detta. Har även mailt ansvarig utgivare och påtalat för honom att en polisanmälan är gjord och att jag fått försvara mig mot alla jag känner, att dessa artiklar har skadat mitt anseende. Att jag inte har begått inbrott, tjuvjagat eller skrämt någon/något. Att vi har alla de tillstånd som behövs och att vi bedriver seriös viltvård. Har även pratat med en bekant på Norrbottens Kuriren och han kommer att skriva att PT är polisanmäld då det gäller dessa artiklar. Det är bra! Stå på Er hela bunten bara och få dom att krypa till korset så kanske kollar dom upp fakta lite bättre i fortsättningen.
Publicerat Maj 30, 200619 yr Författare http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx...amp;arkiv=False http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx...amp;arkiv=False Pojkar (34år) ;D