Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbocken 2012

Featured Replies

Publicerat

Åkte ut och spejjade med kameran i fredags, och såg att fjolårets retsticka fortfarande vandrar runt på marken......

post-7649-0-93016900-1334516066_thumb.jp

Jaså, så du har sådan bockar hos dig! :lol::rolleyes:

• Svar 113
  • Visningar 13,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

http://youtu.be/rCuFQ32U6qg Fick en fin avslutning på vårens bockjakt, en get som kom väldigt nära och gick parallelt med min löpa. Trots världens bästa lockmedel så uppenbarade sig tyvärr ingen bock

Posted Images

Publicerat

Jaså, så du har sådan bockar hos dig! :lol::rolleyes:

Jo det är inte bara jag som smyger omkring HAHA

Publicerat

Jag ser det!

Publicerat
  • Författare

Det var en rekorderlig pjäs de där!
Publicerat

Det var en rekorderlig pjäs de där!

Jo synd bara att jag inte kommer att kunna jaga lika mycket i vår som tidigare men några svänga ska det nog bli och målet är att jag ska få hem den där bocken!!

Publicerat

Kan någon kunnig förklara för mig vad Tjernobyl och en bockjakt i maj har gemensamt? Jag kan ha missat något stort här så jag flaggar för det men regnade det ner bockar i det självlysande regnet eller vadå? Var i Sverige tillåts tidig bockjakt?

Publicerat

Ja det är väl höga halter cesium i köttet efter tjernobyl -86 ... Nordmalings och Umeå kommuner av Västerbottens län, Västernorrlands-, Gävleborgs-, Uppsala-, och Västmanlands län. Hornbärande djur, även 1 maj - 15 juni

Publicerat

Jag har läst mig till att det är höga halter av cesium i köttet men varför rättfärdigar detta en jakt? Vill man åt cesiumet? Missförstå mig inte, jag välkomnar givetvis tidigare bockjakt. Vad händer med de bockar som inte skjuts med för mycket cesium? Har ovan nämnda områden jakt även 16 aug?

Upplys mig!

Publicerat

Att jakt av hornbärande rådjur är tillåtet mellan den 1 maj och 15 juni i de östra delarna av Sverige, istället för den allmänna jakttiden, Den beror på kärnkraftsolyckan i Tjenobyl, som gjort att rådjur har en hög halt av ämnet cesium i kroppen. Dock minskar halten under sommaren, därav den udda jakttiden.

Publicerat

Cesiumhalten är lägre på våren, därför öppnade man upp för vårjakt. Vitsen var/är att man även i de län som blev drabbade skulle kunna jaga och ta tillvara köttet.

Publicerat

Cesium tas upp av bär och svamp, rådjur m.fl äter bär och svamp på hösten.

Lite läsning:

http://www.stralsake...-137-i-algkott/

Blir det nån vårbock i år MKJ? Du har väl inte helt gått över på löshundsjakt... ;):D

/Må

Publicerat

Blir det nån vårbock i år MKJ? Du har väl inte helt gått över på löshundsjakt... ;):D

/Må

Jodå, nån krake skall jag nog lura ;)

Publicerat

Jodå, nån krake skall jag nog lura ;)

Det ska väl till vakjakt på bock när man skaffat fågelhund :ph34r:

Publicerat

Eftersom jag inte har lyckats fått något arrende en så ser jag bockar över allt :/ Haha.

Publicerat
  • Författare

Det får du åtgärda till hösten Viktor!!

Publicerat
  • Författare

Var ut och reka på kvällskvisten igår och fick ihop två hondjur och en bock, fastän med ett frustande ånglok vid min sida så kom vi in på bekväma 50m och erbjöds bredsida. T minus 8dagar.

Publicerat

Var ut och reka på kvällskvisten igår och fick ihop två hondjur och en bock, fastän med ett frustande ånglok vid min sida så kom vi in på bekväma 50m och erbjöds bredsida. T minus 8dagar.

grattis strävhår!!!!!! :D vilken tjänsla det måste va ^_^ jag längtar tills åldern är inne :(:D
Publicerat
  • Författare

grattis strävhår!!!!!! :D vilken tjänsla det måste va ^_^ jag längtar tills åldern är inne :(:D

Lugn nu Linus, inga skott avlossade..ännu. Inte förrän 1 maj du vet, och då är dom som bortblåsta som vanligt ;)
Publicerat

Lugn nu Linus, inga skott avlossade..ännu. Inte förrän 1 maj du vet, och då är dom som bortblåsta som vanligt ;)

Ja men han är ju långt in i Maj i fisketråden.

Tror du att han är lika velig i skolan också??? :lol:;)

Publicerat
  • Författare

Han ligger lite före den killen :)

Publicerat

Någon som ska locka? Har alldrig jagat vårbock så de blir premiär! Tänckte prova att locka och se om de ger resultat?

S.

Publicerat
  • Författare

Någon som ska locka? Har alldrig jagat vårbock så de blir premiär! Tänckte prova att locka och se om de ger resultat?

S.

Kommer trudelutta de två sista veckorna, hade viss framgång med en skogsbock ifjol..
Publicerat
  • Författare

post-9336-0-82893000-1335270793_thumb.jp

Ska för första gången försöka ta en bock av daga här hemma, har hållit efter räven några år nu och nu tyckte polar´n som har jakten att det var dags för att få skörda. Denna herre är rätt så återkommande på inägan(2ggr idag) så det kanske få bli den B)

Publicerat

post-9336-0-82893000-1335270793_thumb.jp

Ska för första gången försöka ta en bock av daga här hemma, har hållit efter räven några år nu och nu tyckte polar´n som har jakten att det var dags för att få skörda. Denna herre är rätt så återkommande på inägan(2ggr idag) så det kanske få bli den B)

Det var en stilig herre som ville vara med på foto iaf. :lol:;):P