Publicerat April 15, 201214 yr Åkte ut och spejjade med kameran i fredags, och såg att fjolårets retsticka fortfarande vandrar runt på marken...... Jaså, så du har sådan bockar hos dig!
Publicerat April 15, 201214 yr Jaså, så du har sådan bockar hos dig! Jo det är inte bara jag som smyger omkring HAHA
Publicerat April 16, 201214 yr Författare Jo det är inte bara jag som smyger omkring HAHA Det var en rekorderlig pjäs de där!
Publicerat April 17, 201214 yr Det var en rekorderlig pjäs de där! Jo synd bara att jag inte kommer att kunna jaga lika mycket i vår som tidigare men några svänga ska det nog bli och målet är att jag ska få hem den där bocken!!
Publicerat April 17, 201214 yr Kan någon kunnig förklara för mig vad Tjernobyl och en bockjakt i maj har gemensamt? Jag kan ha missat något stort här så jag flaggar för det men regnade det ner bockar i det självlysande regnet eller vadå? Var i Sverige tillåts tidig bockjakt?
Publicerat April 17, 201214 yr Ja det är väl höga halter cesium i köttet efter tjernobyl -86 ... Nordmalings och Umeå kommuner av Västerbottens län, Västernorrlands-, Gävleborgs-, Uppsala-, och Västmanlands län. Hornbärande djur, även 1 maj - 15 juni
Publicerat April 17, 201214 yr Jag har läst mig till att det är höga halter av cesium i köttet men varför rättfärdigar detta en jakt? Vill man åt cesiumet? Missförstå mig inte, jag välkomnar givetvis tidigare bockjakt. Vad händer med de bockar som inte skjuts med för mycket cesium? Har ovan nämnda områden jakt även 16 aug? Upplys mig!
Publicerat April 17, 201214 yr Att jakt av hornbärande rådjur är tillåtet mellan den 1 maj och 15 juni i de östra delarna av Sverige, istället för den allmänna jakttiden, Den beror på kärnkraftsolyckan i Tjenobyl, som gjort att rådjur har en hög halt av ämnet cesium i kroppen. Dock minskar halten under sommaren, därav den udda jakttiden.
Publicerat April 17, 201214 yr Cesiumhalten är lägre på våren, därför öppnade man upp för vårjakt. Vitsen var/är att man även i de län som blev drabbade skulle kunna jaga och ta tillvara köttet.
Publicerat April 17, 201214 yr Cesium tas upp av bär och svamp, rådjur m.fl äter bär och svamp på hösten. Lite läsning: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Miljoovervakning/Radioaktiva-amnen/Cesium-137-i-algkott/
Publicerat April 19, 201214 yr Cesium tas upp av bär och svamp, rådjur m.fl äter bär och svamp på hösten. Lite läsning: http://www.stralsake...-137-i-algkott/ Blir det nån vårbock i år MKJ? Du har väl inte helt gått över på löshundsjakt... /Må
Publicerat April 19, 201214 yr Blir det nån vårbock i år MKJ? Du har väl inte helt gått över på löshundsjakt... /Må Jodå, nån krake skall jag nog lura
Publicerat April 19, 201214 yr Jodå, nån krake skall jag nog lura Det ska väl till vakjakt på bock när man skaffat fågelhund
Publicerat April 20, 201214 yr Eftersom jag inte har lyckats fått något arrende en så ser jag bockar över allt :/ Haha.
Publicerat April 22, 201214 yr Författare Var ut och reka på kvällskvisten igår och fick ihop två hondjur och en bock, fastän med ett frustande ånglok vid min sida så kom vi in på bekväma 50m och erbjöds bredsida. T minus 8dagar.
Publicerat April 23, 201214 yr Var ut och reka på kvällskvisten igår och fick ihop två hondjur och en bock, fastän med ett frustande ånglok vid min sida så kom vi in på bekväma 50m och erbjöds bredsida. T minus 8dagar. grattis strävhår!!!!!! vilken tjänsla det måste va jag längtar tills åldern är inne
Publicerat April 23, 201214 yr Författare grattis strävhår!!!!!! vilken tjänsla det måste va jag längtar tills åldern är inne Lugn nu Linus, inga skott avlossade..ännu. Inte förrän 1 maj du vet, och då är dom som bortblåsta som vanligt
Publicerat April 23, 201214 yr Lugn nu Linus, inga skott avlossade..ännu. Inte förrän 1 maj du vet, och då är dom som bortblåsta som vanligt Ja men han är ju långt in i Maj i fisketråden. Tror du att han är lika velig i skolan också???
Publicerat April 23, 201214 yr Någon som ska locka? Har alldrig jagat vårbock så de blir premiär! Tänckte prova att locka och se om de ger resultat? S.
Publicerat April 23, 201214 yr Författare Någon som ska locka? Har alldrig jagat vårbock så de blir premiär! Tänckte prova att locka och se om de ger resultat? S. Kommer trudelutta de två sista veckorna, hade viss framgång med en skogsbock ifjol..
Publicerat April 24, 201214 yr Författare Ska för första gången försöka ta en bock av daga här hemma, har hållit efter räven några år nu och nu tyckte polar´n som har jakten att det var dags för att få skörda. Denna herre är rätt så återkommande på inägan(2ggr idag) så det kanske få bli den
Publicerat April 24, 201214 yr Ska för första gången försöka ta en bock av daga här hemma, har hållit efter räven några år nu och nu tyckte polar´n som har jakten att det var dags för att få skörda. Denna herre är rätt så återkommande på inägan(2ggr idag) så det kanske få bli den Det var en stilig herre som ville vara med på foto iaf.