Publicerat April 24, 201214 yr hade åtta rådjur ute på åkrarna ikväll,3 sextaggare och 5 hondjur/fjolingar, men här får jakten vackert vänta tills 16/8
Publicerat April 25, 201214 yr Lugn nu Linus, inga skott avlossade..ännu. Inte förrän 1 maj du vet, och då är dom som bortblåsta som vanligt ja tänkte väl det fattade aldrig riktigt om du sköt sorry men du kommer nog kanske göra det får vi hoppas
Publicerat April 25, 201214 yr Ja men han är ju långt in i Maj i fisketråden. Tror du att han är lika velig i skolan också??? jag skrev ju bara fel nej du jag brukar faktiskt ha alla rätt på proven i skolan särskilt när det handlar om kalibrar , djur och fiske o sådant
Publicerat April 25, 201214 yr Författare jag skrev ju bara fel nej du jag brukar faktiskt ha alla rätt på proven i skolan särskilt när det handlar om kalibrar , djur och fiske o sådant Kan tänka mig att du har MVG i kaliberkunskap i alla fall
Publicerat April 25, 201214 yr jag skrev ju bara fel nej du jag brukar faktiskt ha alla rätt på proven i skolan särskilt när det handlar om kalibrar , djur och fiske o sådant Hm! Du var ute och cyklade pojk.
Publicerat April 30, 201213 yr Författare Snart ringer klockan för årets sista premiär, siktar att vara på plats vid fyra snåret. Tog kikaren med på hundpromenaden efter jobbet för att torrträna lite på byns viltstam, märks nu att rådjuren inte längre är lika benägen att visa upp sig som för några veckor sedan. Men spana in några djur varav en bock, klia lite i fingran då. Återstår nu att se om min premiärmark är lika givmild som den har varit de senaste rekrundorna...har i alla fall marken för mig själv på morgonen, ibland är det bra att jaga ihop med fyllskallar kvällen får jag nog dela med en kamrat...om nu inte bocken är skjuten Skitjakt på eder alla !
Publicerat April 30, 201213 yr Bokade precis morgonjakten på en mark som det sällan jagas på. Mbbohman och Christian vet vilken mark jag menar... Sjukt mycket rådjur enligt polarn som bor ett par stenkast därifrån. Ett riktigt RDH (Roe Dear Heaven)... Kolla denna välkända topproduktion.. Kvällsjakten blir nog på den egna marken. /Må
Publicerat Maj 1, 201213 yr Tillbaka efter morgonens äventyr. Inte alls så många djur i gång som förväntat. Det blåser en del. Kan ju kanske vara det. Hittade en bock, men alldeles för stor. Såg riktigt fin ut. Nya tag i kväll. /Må
Publicerat Maj 1, 201213 yr Första premiärkvällen jag missat, ny knodd hemma och plikter som kallar...
Publicerat Maj 1, 201213 yr Författare Bara MKJ till att gratulera än så länge då !? Själv gick jag helt bet på den tilltänkta marken, inte en klöv bara en massa harar och en dålig räv som fick en softpoint i planeten. Däremot när jag for en snabbis förbi en mark som normalt inte brukar hysa rå, fick jag kontakt. Hade bara 150m på tre djur varav två var bockar, men med en massa bröte ivägen så fick jag företa en ansmygning som slutade med att jag var smick sur och en utskällning Huvudbry till kvällen, vart man ska ta vägen?! En härlig morgon dock när ljuset trängde igenom trädkronorna.
Publicerat Maj 1, 201213 yr Vem slänger in första vårbocksbilden?? Kommer en i kväll.. Grattis MKJ!! /Må
Publicerat Maj 1, 201213 yr Första premiärkvällen jag missat, ny knodd hemma och plikter som kallar... Samma här men jag har sökt uppskov till helgen:-)
Publicerat Maj 1, 201213 yr Jodå! Det blev en redan i kväll. På vägen ner till gården stod denna herre i en hästhage: Syns inte på bilden men en riktigt shysst 6:a. Dock inte skjutbar... Den som jag sköt kom knallandes över en höstraps, lite halvbetande. När han försvann in bakom en åkerholme (samma holme som 0:52 in i mbohmans film ovan) gick jag rakt över fältet och upp i holmen. Han stod och betade på andra sidan ca 80-90 meter bort. Efter en stunds fipplande med benstöd och torra löv och pinnar, var det bara att avvakta att han skulle linjera upp bredsidan. Skottet tog lite långt fram genom bogen och han la sig på plats. Perfekt majbock! Han gick mellan bocken ovan och den 6:a jag såg i morse ca 400 meter norrut. Får se om det blir nån mer framöver. Denna var ett "beställningsjobb" av en markägare som inte jagar själv. /Må
Publicerat Maj 1, 201213 yr Grattis! Fin herre, min var fortfarande mjuk i hornen, tänkte jag skulle koka skallen o låta basten vara kvar. Någon som vet hur man bevarar basten? Skicka gärna pm så slipper det ta upp tråden. Mvh// Joel
Publicerat Maj 2, 201213 yr Grattis!! va själv ut imorse men såg bara bockar på alla marker jag passerade till påväg till min mark......
Publicerat Maj 2, 201213 yr Författare Tog omtag på herren som skällde ut mig efter noter igår morse, och hann inte mer än ut på ängarna och göra ett svep med nya Nikonkikar´n så kom han knallande. Fick lägligt nog en gödselhög emellan oss som fick fungera som stöd. Har för vana att inte skjuta bättre bockar på våren, men nästa år jagar jag inte på marken och det är det enda rået skjutet på 900ha under detta jaktår. Så undantaget som bekräftar regeln..
Publicerat Maj 3, 201213 yr Tog omtag på herren som skällde ut mig efter noter igår morse, och hann inte mer än ut på ängarna och göra ett svep med nya Nikonkikar´n så kom han knallande. Fick lägligt nog en gödselhög emellan oss som fick fungera som stöd. Har för vana att inte skjuta bättre bockar på våren, men nästa år jagar jag inte på marken och det är det enda rået skjutet på 900ha under detta jaktår. Så undantaget som bekräftar regeln.. Grattis på dig! Har du så lite med rådjur på marken?
Publicerat Maj 3, 201213 yr Tog omtag på herren som skällde ut mig efter noter igår morse, och hann inte mer än ut på ängarna och göra ett svep med nya Nikonkikar´n så kom han knallande. Fick lägligt nog en gödselhög emellan oss som fick fungera som stöd. Har för vana att inte skjuta bättre bockar på våren, men nästa år jagar jag inte på marken och det är det enda rået skjutet på 900ha under detta jaktår. Så undantaget som bekräftar regeln.. Grattis
Publicerat Maj 3, 201213 yr Planerade att gå ut en sväng nu i helgen, men nu lovas det givetvis klass 2 varning med snöblandat regn och snålblåst här i Gävletrakten... Men jag ska absolut komma iväg vid tillfälle. Jag tycker att det är en grymt trevlig jakt med vackra morgnar och kvällar. Ibland blir det mer hänfördhet inför naturen än ren jakt
Publicerat Maj 3, 201213 yr Författare Grattis på dig! Har du så lite med rådjur på marken? Nog är det så på just den marken, det är ett naturreservat bestående mestadels av gammelskog och stora myrar. Finns en ruta med gamla obrukade åkerlappar och de är de ända på 900ha, + en massa kissekatter gör det till en icke god råbiotop. Grabbarna med drever kan få gå ett par timmar innan upptag..De sista åren har avskjutningen legat på noll till några, givet så skulle det kunna fällas lite mer men intresset är lågt när stammen bara är en spillra av de fornstora dagarna. Desto bättre med skogsfågel på marken och för en fågelhundsägare i Uppland är det guld värt, men förmodligen blir det nån nybliven marklös jägare som behöver den bättre nästa år. Tyvärr kan man inte lägga beslag på all mark man har chans på har jag märkt, man måste ju hinna jobba oxå..ibland.