Publicerat Maj 4, 201213 yr Bockjakt blev grisjakt... Var ut till kollegan i morse för att kolla efter en majbock. När vi kom fram till vår tänkta pass-plats, så stod det en gris och mumsade i en hög med havre. Vi visste att det är gris där varje natt, men att de skulle vara kvar när det är dagsljus var lite av en överraskning.. När denna låg pladask i havren (Bal Tip 150 gr 308 win...), kom det fram två till Siktade på den ena men avstod... Så kan det gå! mvh/Må
Publicerat Maj 4, 201213 yr Nog är det så på just den marken, det är ett naturreservat bestående mestadels av gammelskog och stora myrar. Finns en ruta med gamla obrukade åkerlappar och de är de ända på 900ha, + en massa kissekatter gör det till en icke god råbiotop. Grabbarna med drever kan få gå ett par timmar innan upptag.. De sista åren har avskjutningen legat på noll till några, givet så skulle det kunna fällas lite mer men intresset är lågt när stammen bara är en spillra av de fornstora dagarna. Desto bättre med skogsfågel på marken och för en fågelhundsägare i Uppland är det guld värt, men förmodligen blir det nån nybliven marklös jägare som behöver den bättre nästa år. Tyvärr kan man inte lägga beslag på all mark man har chans på har jag märkt, man måste ju hinna jobba oxå..ibland. Ok! Då vet jag lite mer och bättre! Kissekatter är ett ofog hos rådjuren. Dom går hårt åt stammen där dom finns. Trots att jag har bott här uppe nu i 23 år så har jag inte sett en kissekatt el spår efter en sådan heller.
Publicerat Maj 4, 201213 yr Bockjakt blev grisjakt... Var ut till kollegan i morse för att kolla efter en majbock. När vi kom fram till vår tänkta pass-plats, så stod det en gris och mumsade i en hög med havre. Vi visste att det är gris där varje natt, men att de skulle vara kvar när det är dagsljus var lite av en överraskning.. När denna låg pladask i havren (Bal Tip 150 gr 308 win...), kom det fram två till Siktade på den ena men avstod... Så kan det gå! mvh/Må Haha! Jaja, så kan det gå också, men det är ju bättre än inget alls.
Publicerat Maj 6, 201213 yr Äntligen har den fallit! Efter en ansmygning på ca 350m över en lerig och helt öppen åker då han stod på andra sidan av ett vattendrag i en slänt. Kom in på 85m prick sen PANG la sig ned på stället! För någon vecka sedan Idag
Publicerat Maj 7, 201213 yr Äntligen har den fallit!Efter en ansmygning på ca 350m över en lerig och helt öppen åker då han stod på andra sidan av ett vattendrag i en slänt. Kom in på 85m prick sen PANG la sig ned på stället! För någon vecka sedan Idag Stoooort grattis!!! Vilka jäkla rosenkransar. Kul med bilder både före o efter fejning!
Publicerat Maj 7, 201213 yr Författare Äntligen har den fallit! Efter en ansmygning på ca 350m över en lerig och helt öppen åker då han stod på andra sidan av ett vattendrag i en slänt. Kom in på 85m prick sen PANG la sig ned på stället! För någon vecka sedan Idag Snyggt Mcgyver.Här har dom bytt ifrån att vara på fälten till in i skogen, knappt man ser ett rådjur längre, inte ens här i byn. Vettigast vore att vänta några veckor och vänta till nästa fas, men det har jag aldrig varit...
Publicerat Maj 7, 201213 yr Blev utskälld i morse när jag var lite för närgången på geten som jag smugit på igår och idag, Har inte hittat kommit åt någon bock än, skam den som ger sig. Grattis till er som lyckats bättre än mig! /Cris
Publicerat Maj 7, 201213 yr Ni som jagar bock på våren för att inte drabbas av cesiumförgiftning, ni jagar väl inte rådjur på hösten?
Publicerat Maj 7, 201213 yr Hemma igen funkade inte att locka.Såg inte ett enda rådjur!? Bara älg! Får se om de blir någon mer gång? S.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Författare Ni som jagar bock på våren för att inte drabbas av cesiumförgiftning, ni jagar väl inte rådjur på hösten? Jo, men det säljer vi till delikatessbutikerna i Närke... alldeles som vargen vettu så måste vi dela på eländet.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Bilder tack! Storkoket pågår Så här blev den. fast utan blekningen. 255mm i längd på hornen och 430g på köksvågen nu, den ska väl torka ett tag antar jag så vi får se hur det ser ut sen......
Publicerat Maj 7, 201213 yr Hemma igen funkade inte att locka.Såg inte ett enda rådjur!? Bara älg! Får se om de blir någon mer gång?S. Brukar skälla som rådjuren, enstaka bara med nån minuts mellanrum. Det var det min lilla bock kom på.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Storkoket pågår Så här blev den. fast utan blekningen. 255mm i längd på hornen och 430g på köksvågen nu, den ska väl torka ett tag antar jag så vi får se hur det ser ut sen...... Stiligt Kanske är en bronsmedalj efter torkning
Publicerat Maj 14, 201213 yr Författare Ifrån jämtlands bävrar till Upplands bockar, säg är inte livet underbart ! Efter idogt jakt på mickel i byn under åren så bjöd kompisen på en bock, enligt byborna har det aldrig funnits så mkt rå i byn som nu. Måhända kan man ha gjort en insats.
Publicerat Maj 14, 201213 yr Ifrån jämtlands bävrar till Upplands bockar, säg är inte livet underbart ! Efter idogt jakt på mickel i byn under åren så bjöd kompisen på en bock, enligt byborna har det aldrig funnits så mkt rå i byn som nu. Måhända kan man ha gjort en insats. Det var ett jäkla flaxande på dig från bäver till bockar. Grattis på dig!
Publicerat Maj 26, 201213 yr Författare Blev lite inspirerad idag så det blev en tur till ovittjad mark och två kombatanter blev en.
Publicerat Maj 27, 201213 yr Blev lite inspirerad idag så det blev en tur till ovittjad mark och två kombatanter blev en. fin bock och riktigt fin bössa grattis !