Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2012-13

Featured Replies

Publicerat

Sköt första älgen på ståndskall idag! Vilken spännande jakt, förstår dem som kallar det jaktens formel 1. En pinntjur blev det som jag sköt på 30 meter :)

Tack för att jag fick gå med hundföraren då detta kan vara kinkigt, men jag kan marken iofs..

Riktigt skoj

• Svar 450
  • Visningar 46k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag fick jag skjuta min första älg, en pinntjur. Förbaskat fin känsla!!

• Första tjuren för mig, och sista för jaktlaget. En grann 12-taggare som tog några steg efter ett skott av 308an. Längtar redan tills nästa år

• Tackar det var grymt spännande 19 pinnar hade den

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Grattis på dig! :smile:

Publicerat

Man bockar och bugar :)

Publicerat

Äntligen lossnade det! En liten tjur efter flera års passande.

Snö upp till knäna, så svetten lackade.

post-11745-0-10812700-1352565959_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Äntligen lossnade det! En liten tjur efter flera års passande.

Snö upp till knäna, så svetten lackade.

post-11745-0-10812700-1352565959_thumb.j

Visst är det kul med norrlandsjakt och gott om snö. :thumbsup:

Var är detta någonstans?

Publicerat

Puttat runt sista kalven i 6 timmar idag, faller den inte imorgon då djävlar :biggrin::cool:

Publicerat

sköt tredje hittils iår idag

Publicerat

Visst är det kul med norrlandsjakt och gott om snö. :thumbsup:

Var är detta någonstans?

Strax norr om Pajala, i en by som heter Aareavaara

Publicerat
  • Författare

Strax norr om Pajala, i en by som heter Aareavaara

Ok! Jag hörde något om att ni hade runt 40 cm uppåt era trakter tidigare i veckan. :thumbsup:

Jag var på väg att köpa en eng. settervalp på tidigt 90-tal från Kitkiöjoki men det blev ingen affär där.

Publicerat

Första älgen idag. Som blev två!

Fjärde året som jag är med och jagar älg. Första i stora jaktlaget nere på landet.

Jag var nära ifjol medan det i år varit iskallt de fem första jaktdagarna trots mycket större marker än tidigare år. Men så idag hände allt plötsligt.

Sista drevet för dagen. En älg ut ur såten direkt, med en hund efter sig. Nya upptag och skall överallt. En räv passerade på 150 m tätt följd av en kapital Dovhjort ute på raggarstråt. Efter 20 min drev så hör vi att det är djur på väg ut mot högerflanken och djur på väg utåt andra kanten.

Strax ser jag Ko och dubbelkalv på 300 m påväg mot mitt håll. Går sakta och kollar mest bakåt för att se att de där besvärliga hundarna inte i hasorna på dem. 180 m kvar så viker de bort från mitt håll mot passgrannarna. De hinner dock inte många meter åt det hållet innan dovhjorten kommer i vägen. Så de lommar tillbaka ner mot mig. Sakta går det. Oerhört sakta.

Till slut kommer de ut på 70 m. Ut ur lite slyn och ett par träd. Ser mest ut som de funderar på vad de ska göra nu. Alla tre på led på väg rakt mot mig. Så går de 15-20 meter och radar upp sig med nästan bredsida. Pang så ligger den första kalven. De andra två vet inte riktigt vad som händer. Tar sig efter mycket trassel över en taggtråd och ett stort dike. Kon höll på att ramla huvudstupa ner i diket då hon fastnade i taggtråden. (grannskytten som bara såg hälften trodde jag skjutit på kon och att hon stupade i diket).

När de kommit över diket går de snett mot mig och stannar. 25 m och bredsida på kalv två. Även om det var första älgen alldeles nyss så har jag bra fattning och tar den andra av bara farten. Ingen av älgarna gick en meter efter skotten.

Snacka om förvånad skytt. Snacka om glad skytt. Kon travade iväg och var kanske inte lika glad. Vi får hoppas att hon blivit påsatt av älgen som en annan skytt lyckades fälla i andra änden av drevet. En udda tolvtaggare. Också hans första älg i livet.

Hyfsat minnesrik dag både för han och mig!

Publicerat

Första älgen idag. Som blev två!

Fjärde året som jag är med och jagar älg. Första i stora jaktlaget nere på landet.

Jag var nära ifjol medan det i år varit iskallt de fem första jaktdagarna trots mycket större marker än tidigare år. Men så idag hände allt plötsligt.

Sista drevet för dagen. En älg ut ur såten direkt, med en hund efter sig. Nya upptag och skall överallt. En räv passerade på 150 m tätt följd av en kapital Dovhjort ute på raggarstråt. Efter 20 min drev så hör vi att det är djur på väg ut mot högerflanken och djur på väg utåt andra kanten.

Strax ser jag Ko och dubbelkalv på 300 m påväg mot mitt håll. Går sakta och kollar mest bakåt för att se att de där besvärliga hundarna inte i hasorna på dem. 180 m kvar så viker de bort från mitt håll mot passgrannarna. De hinner dock inte många meter åt det hållet innan dovhjorten kommer i vägen. Så de lommar tillbaka ner mot mig. Sakta går det. Oerhört sakta.

Till slut kommer de ut på 70 m. Ut ur lite slyn och ett par träd. Ser mest ut som de funderar på vad de ska göra nu. Alla tre på led på väg rakt mot mig. Så går de 15-20 meter och radar upp sig med nästan bredsida. Pang så ligger den första kalven. De andra två vet inte riktigt vad som händer. Tar sig efter mycket trassel över en taggtråd och ett stort dike. Kon höll på att ramla huvudstupa ner i diket då hon fastnade i taggtråden. (grannskytten som bara såg hälften trodde jag skjutit på kon och att hon stupade i diket).

När de kommit över diket går de snett mot mig och stannar. 25 m och bredsida på kalv två. Även om det var första älgen alldeles nyss så har jag bra fattning och tar den andra av bara farten. Ingen av älgarna gick en meter efter skotten.

Snacka om förvånad skytt. Snacka om glad skytt. Kon travade iväg och var kanske inte lika glad. Vi får hoppas att hon blivit påsatt av älgen som en annan skytt lyckades fälla i andra änden av drevet. En udda tolvtaggare. Också hans första älg i livet.

Hyfsat minnesrik dag både för han och mig!

Så kallad ketchupeffekt, Grattis till både ett å två :-)
Publicerat
  • Författare

Grattis och en riktigt trevlig läsning. :thumbsup::smile:

Publicerat

Kul läsning :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Förra helgen vaknade gamlingen till, lördag:

a7ysapub.jpg

Söndag:

8y5yqaze.jpg

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat
:cool: Går han på batteri???
Publicerat

Tror att Kurok har hittat en avkomma till Baskerwilles hund :yes:

Publicerat

Sköt första älgen för valpen 7,5 mån gammal för ett par dagar sen;). En ko efter 2 timmars ståndskall. Kon var påskjuten och hade verkligen ingen brådska, svårt som fan att ta sig in då det var nå djävulst Me skare. Men tillslut så;)..

Publicerat

Lite film från gårdagen

trim.Dx2e8a.MOV

Publicerat
  • Författare

Lite film från gårdagen

Trevligt med lite film. :thumbsup:

Publicerat

verkar inte fått med något ljud tyvärr :wallbash:

Publicerat
  • Författare

verkar inte fått med något ljud tyvärr :wallbash:

Jag hörde då skall mellan varven men inte jämnt. Dra upp på full volym.

Publicerat

är nog valpen i bilen du hör tyvärr gamlingen öser på ganska bra :smile:

Publicerat
  • Författare

är nog valpen i bilen du hör tyvärr gamlingen öser på ganska bra :smile:

OK!

• 1 month later...
Publicerat

Bästa nyårsafton hitils. sköt min första Älg på pass.perfekt lungskott på 110m då kan de ju inte gå fel. ett skott med 6,5x55post-12757-0-76941300-1357894669_thumb.j