Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2012-13

Featured Replies

Publicerat

Denna helgen, inte ett liv :sad: men ordentlig snöstorm :sad:

• Svar 450
  • Visningar 46k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag fick jag skjuta min första älg, en pinntjur. Förbaskat fin känsla!!

• Första tjuren för mig, och sista för jaktlaget. En grann 12-taggare som tog några steg efter ett skott av 308an. Längtar redan tills nästa år

• Tackar det var grymt spännande 19 pinnar hade den

Posted Images

Publicerat

Kon som vi sköt igår blev besiktigad av vet. igår em efter avslutad jakt och utdömd som människoföda.

Efter en kort diskussion på morgonen så omvandlade vi kon som vi fick utdömd till en tjur till så att vi sparade på kapitalet som ska föröka sig till nästa år. :smile:

Hon var mager och delvis gul under skinnet. Vet. tog några prov på den som hon skulle skicka in till SVA för kontroll.

I och med dagens jakt så tog 2012 års älgjakt slut på våran mark.

En 8 taggars tjur, en ko och 3 kalvar blev dagens resultat. :smile:

12+12 skjutna. :thumbsup:

post-144-0-35625700-1350222706_thumb.jpg

Här är två foton från dagens pass där jag återigen hamnade mitt ute på en myr och blev vindpinad från nordostanvinden.

post-144-0-32204600-1350222700_thumb.jpg

Bakåt hade jag ca. 300 m till grannmarken som skjutfält. :thumbsup:

post-144-0-25670500-1350222702_thumb.jpg

Nu får man se om man får någon inbjudan att komma med på mer älgjakt där dom behöver passkyttar som utfyllnad annars blir det mycket tid med hunden nu och sedan får man väl åka ut och passa på något rådjur. :smile::thumbsup:

Fan vad trist att jakten tar slut, precis när den börjar på riktigt. :yucky:

Herr Jonsson kan få en stående inbjudan för resten av säsongen, att sitta och frysa på pass hos oss! :thumbsup:

(Vi har 3+ frikalv kvar att skjuta. Tror nog vi gör bedömningen att minst 2 kanske 3 kalvar till kan gå i backen....)

Publicerat

Denna helgen, inte ett liv :sad: men ordentlig snöstorm :sad:

Samma hos oss.... Inte ens hundarna ville funka som vanligt idag. :verymad:

Publicerat
  • Författare

Fan vad trist att jakten tar slut, precis när den börjar på riktigt. :yucky:

Herr Jonsson kan få en stående inbjudan för resten av säsongen, att sitta och frysa på pass hos oss! :thumbsup:

(Vi har 3+ frikalv kvar att skjuta. Tror nog vi gör bedömningen att minst 2 kanske 3 kalvar till kan gå i backen....)

Ja, det var tråkigt att det skulle gå så snabbt. :sad:

Det är nu jakten börjar på allvar och när kylan kommer så blir det ett test för att se hur uthållig man är. Jag har suttit på pass vid ca. -20 i nov men det var kallt och det var inte vindstilla. :thumbsup::yes:

Jag tackar för inbjudan! :thumbsup:

F*n har ni haft snöstorm tvärs över mellersta Sverige. Foto? Ca. +4-+5 i Kalix och nordostanvind. :thumbsup: Du kan lugnt räkna med att jag har blivit vindpinad idag också ute på myren. :thumbsup:

Publicerat

Ja, det var tråkigt att det skulle gå så snabbt. :sad:

Det är nu jakten börjar på allvar och när kylan kommer så blir det ett test för att se hur uthållig man är. Jag har suttit på pass vid ca. -20 i nov men det var kallt och det var inte vindstilla. :thumbsup::yes:

Jag tackar för inbjudan! :thumbsup:

F*n har ni haft snöstorm tvärs över mellersta Sverige. Foto? Ca. +4-+5 i Kalix och nordostanvind. :thumbsup: Du kan lugnt räkna med att jag har blivit vindpinad idag också ute på myren. :thumbsup:

Tog inget kort.... Men det var lappvantar som kom. På jaktmarken blev det tom ett tunt lager på marken på öppna ytor, men jag gissar att det försvinner direkt när det slutade snöa.... Mest nordostlig vind här. En stund var det ostlig med byar från sydost-syd. Hopplöst att gå med hund när man ena stunden har vinden i ansiktet och nästa kommer den i ryggen.

Publicerat
  • Författare

Tog inget kort.... Men det var lappvantar som kom. På jaktmarken blev det tom ett tunt lager på marken på öppna ytor, men jag gissar att det försvinner direkt när det slutade snöa.... Mest nordostlig vind här. En stund var det ostlig med byar från sydost-syd. Hopplöst att gå med hund när man ena stunden har vinden i ansiktet och nästa kommer den i ryggen.

Jaja, jag får väl lite på dig då! :wink: Lite spårsnö mao men kortvarig säg. :sad:

Ok!.Det är ju ingen önskevind för en hundförare med kastvindar som far fram och tillbaka och kors och tvärs. :sad:

Publicerat

På onsdag är det äntligen dags igen för lite älgjakt igen sen rullar det på!

Publicerat
  • Författare

På onsdag är det äntligen dags igen för lite älgjakt igen sen rullar det på!

Kul! Kör hårt men dra ut på det så att det räcker längre än vad det gjorde för oss. :thumbsup::yes:

Publicerat

Kul! Kör hårt men dra ut på det så att det räcker längre än vad det gjorde för oss. :thumbsup::yes:

Haha vette fan, hemma här så var älgjakten över på ca 1 timme men nu ska jag fara upp åt i landet för den resterande delen som vi inte sköt i september :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Haha vette fan, hemma här så var älgjakten över på ca 1 timme men nu ska jag fara upp åt i landet för den resterande delen som vi inte sköt i september :thumbsup:

Kör hårt o skitjakt på dig! :thumbsup:

Publicerat

Kör hårt o skitjakt på dig! :thumbsup:

Tackar ödmjukast, nu ska vi bara ha turen med oss upp så ska det nog kunna ordna sig :thumbsup:

Det ska ev snöa, brrr men har ju sparat ett reservlager av fett just till ändamålet ;)

Publicerat
  • Författare

Tackar ödmjukast, nu ska vi bara ha turen med oss upp så ska det nog kunna ordna sig :thumbsup:

Det ska ev snöa, brrr men har ju sparat ett reservlager av fett just till ändamålet ;)

Varsågod! :thumbsup: Ja men lite tur ska ni väl ha med er.

Då har ni ju spårsnö iaf och det är ju inte dumt. :thumbsup:

Det är bara att klä sig därefter. :yes:

Publicerat

Ligger på hotelrummet och tittar på Lilyhammer.

07.30 träffas vi vid lingan och drar igång årets älgjakt.

Mvh John

Publicerat

Här nere regnade det hela helgen och till och med åskade igår, jo världen är konstig med åska i oktober.

Publicerat
  • Författare

Här nere regnade det hela helgen och till och med åskade igår, jo världen är konstig med åska i oktober.

Ja visst är välden upp-och-ner vänd. Det har ju hänt att vi har haft 1-2 dm snö och flera minusgrader när okt.jakten har börjat för oss

Det är ju egentligen nu jakten börjar för att se vilka som är uthålligast och som kan klä sig rätt efter vädrets makter. :thumbsup::wink::yes:

Första året jag jagade här så hade vi snöblandat regn och +1 tror jag att det var första jaktdagen i sept. 2 el. 3 sept. :thumbsup:

Publicerat

post-4850-0-88425300-1350310133_thumb.jpIdag började med regn, men vad gör väl det :)

Jag sköt en 5 taggare med en hel gungställning i hornen (hel är väl sanning med modifikation men den var där)

Något senare så sköt min bror en likadan (hans första) :)

Go dag i skogen, fast jag sitter på kontoret nu förstås :dry:

Publicerat

post-4850-0-88425300-1350310133_thumb.jpIdag började med regn, men vad gör väl det :)

Jag sköt en 5 taggare med en hel gungställning i hornen (hel är väl sanning med modifikation men den var där)

Något senare så sköt min bror en likadan (hans första) :)

Go dag i skogen, fast jag sitter på kontoret nu förstås :dry:

En likadan......?

Hur många älgar med gungställningar i hornen har ni egentligen??

;)

Mvh John

Publicerat

Här tog älgjakten slut efter ca 30 minuter,,,

Tre vuxna älgar fick skjutas i gruppen. Dom två stora jaktlagen får en varsin, och vi fyra småmarker får en på avlysning. Så det gäller ju att ta tillfället när det bjuds...

Två hondjur och en tjur, max 4 taggar, får skjutas.

http://jeepetorp.blogg.se/2012/october/algjakt-2012-10-08-och-09.html

alg_2_5075a77b9606ee49876eb47c.jpg

alg_4_5075a8819606ee499e036c99.jpg

Publicerat
  • Författare

En likadan......?

Hur många älgar med gungställningar i hornen har ni egentligen??

;)

Mvh John

Bra John! :thumbsup:

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. :yes:

Publicerat

Älg med gungställning... Räknas det som dublé?

Publicerat
  • Författare

Här tog älgjakten slut efter ca 30 minuter,,,

Tre vuxna älgar fick skjutas i gruppen. Dom två stora jaktlagen får en varsin, och vi fyra småmarker får en på avlysning. Så det gäller ju att ta tillfället när det bjuds...

Två hondjur och en tjur, max 4 taggar, får skjutas.

http://jeepetorp.blo...-08-och-09.html

Det var inte mycket till horn på den tjuren. :ohmy:

Publicerat

Nä. Dom får jag nog hänga på väggen, för dom lär ju knappt synas...

Publicerat

Hade 6 älgar i pass första morgonen, tyvärr ovanför mig och inget som helst kulfång =( Blandade känslor resten av den dagen kan jag erkänna.

Publicerat
  • Författare

Nä. Dom får jag nog hänga på väggen, för dom lär ju knappt synas...

Gör man hornmontaget rätt så kan skytten hänga keps och rock på det hornet. :laugh::whistling::rolleyes:B):lol::P

Publicerat

9.3an med Aimpoint eller 30-06 med 3-10 när sådana frågor dyker upp i skallen då vet man att det börjar bli dags för riktig älgjakt och inte friluftsdag för prostatagerillan som det är här hemma vid :thumbsup: