Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2012-13

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Grattis alla skyttar! :smile:

• Svar 450
  • Visningar 46k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag fick jag skjuta min första älg, en pinntjur. Förbaskat fin känsla!!

• Första tjuren för mig, och sista för jaktlaget. En grann 12-taggare som tog några steg efter ett skott av 308an. Längtar redan tills nästa år

• Tackar det var grymt spännande 19 pinnar hade den

Posted Images

Publicerat

Hur går det för lsjonsson själv då?:)

Publicerat

ni verkar ha små tilldelningar av vuxna djur i södern,,den uppfattningen får då jag,,,hade då it ens lyft ut bössan ur skåpet om vi bara hade 1 elr 2 vuxna,,,men å andra sidan skulle jag bli skogstokig om vi hade en vuxen och nån skjutit en fjolingkviga på 90 kg,,nackskott direkt

Publicerat
  • Författare

Hur går det för lsjonsson själv då? :)

Återsamling efter brunst kl. 07:00 så efter dagens jakt får du rapport om det inte kommer direkt ifrån skogen. :smile:

Publicerat

ni verkar ha små tilldelningar av vuxna djur i södern,,den uppfattningen får då jag,,,hade då it ens lyft ut bössan ur skåpet om vi bara hade 1 elr 2 vuxna,,,men å andra sidan skulle jag bli skogstokig om vi hade en vuxen och nån skjutit en fjolingkviga på 90 kg,,nackskott direkt

Vi jagar ju på småplättar här nere och då får man nöja sig med vad man får. Ligger runt 400-600ha/stor i norra Skåne. Ingen aning hur det ser ut i övrigt.

Publicerat

Sen har vi i södern ofta en hel.del.mer älg också.. ;) Här hemma, Småland, har vi 4 vuxna, (2+2) och 10 kalvar, på runt 1600ha. Enl.spillningsinventeringen hade vi.strax över 20 älgar/1000ha. En.sak Ang 90kg kvigan.. Vuxna djur som väger under 100kg där vikten intygas av ngn utom laget men.inom skötselområdet, räknas på kalvkvoten. Lite annorlunda upplägg.kanske, men.det funkar.

Publicerat

Årets 3e älg och min totalt 16e älg är skjuten o klar :) Nu väntar jag på nästa ;)

Publicerat

Årets älgjakt var över på en dryg timme! Hade många älgar i såten men mellan-tjurarna var fredade. Blev en pinntjur som strök med. Har vi tur så släpps det på kalvar i januari om det finns kvar på tilldelningen :-)

Otroligt mycket älg det är på ön nu! :D

post-6127-13501206086878_thumb.jpg

Publicerat

Har inte lyckats fälla någon älg själv men i vårat jaktlag, d.v.s jaktkompisen och jag så lyckades vi med en kalv igår i alla fall. En tjurkalv som var utan mamma hänger nu så fint i boden :smile:

Den egentliga älgjakten är därmed slut, på måndag ska det tas stortag med trattkantarellerna i skogen.

post-3128-0-42279200-1350130653_thumb.jp

Publicerat

Knastiken har gjort det igen. :sad:

Upptag en bit bort (idag ca 240 m) Skäller fast och sen drar hon in ståndet mot mig. Men! hon verkar vara nöjd med att dra in ståndet ca 50 m ifrån mig. Det gör att hon bara skällt på älgen i max 20 minuter när ståndet är inne hos mig. Det i sin tur gör att jag inte kan smyga på i ungskog och rishögar eller på plaskmyrar. Så det är bara att sitta still och vänta. Tyvär blir ju doftkoridoren större för varje minut och förr eller senare når doften älgen som går undan. Även om man sitter rätt i vind så snurrar det altid lite i skogen och framför allt bakom en höjd.

Nu har hon praktiserat den taktiken ett flertal gånger och hon borde inse att det inte funkar. Eller nja, under jaktveckan i sep så lyckades hon ju dra in ett stånd från 80 m bort till ca 15 m och då blev det ju en kalv iaf. :dry:

Hur förklarar ni andra hundförare för hunden att dom måste skälla älgen trött i skallen innan hunden kan dra in ståndet till föraren?

Ska hon nödvändigtvis dra in ståndet tidigt. Hur ska man tala om för henne att hon måste ta in älgen på 15-20 m direkt, utan att man gör henne sur eller ledsen..... :wallbash:

Sen skulle det inte skada med lite råd om hur jag ska förklara för henne att hennes arbete inte är över bara för att husse inte kommer åt att skjuta. Idag tvärsläppte hon när ståndet gått iväg ut till ca 120 m. När jag berättade att hon inte var färdig med sitt jobb så lunkade hon iväg tillbaks till älgen. Men förmodligen av protest över sin usla husse som inte passade på att skjuta när hon väl tagit in älgen, gav hon bara några halvhjärtade skall och släppte iväg älgen.

Hade knastiken varit lite smartare så hade husse haft blodiga händer och knastiken blodig bringa och nos, nu. :yes:

Publicerat

Blev 3 till för oss idag.

Tyvärr var en av dom en trafikskadad Ko med dubbel kalv.... :/

En tolvtaggare och en kalv :)

post-11105-0-19814100-1350141476_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Blev 3 till för oss idag.

Tyvärr var en av dom en trafikskadad Ko med dubbel kalv.... :/

En tolvtaggare och en kalv :)

post-11105-0-19814100-1350141476_thumb.j

..och det blev tre för oss också idag, och nu är det slut tjurar.

1 tjur, 1 ko och 1 kalv. :smile:

Tjuren var en 4-taggare. :thumbsup:

Publicerat

Imorgon pangar vi ner varsin kalv Jonsson ! :)

Publicerat
  • Författare

Imorgon pangar vi ner varsin kalv Jonsson ! :)

Ja tack gärna och helst skulle jag vilja göra ett avslut på årets älgjakt genom att vi skjuter fullt. :smile::thumbsup:

Publicerat

Har inte sett röken av någon älg ännu, premiär dagen verkade det vara gott om tjurar och 5 av ÄV områdets 10 tilldelade föll under förmiddagen. Tyvärr hade 8 taggaren som gått på min mark i 14 dagar gått iväg och stöp 5 kilometer bort.Rätt stora tjurar med Skånska mått mätt,16, 12, 8, 6, 6 taggare. Vidare har det ramlat 3 tjurar till under veckan, 14,12, 8 taggare. Av tilldelade 10 ensamma hondjur har 6 kvigor gott i backen men endast 2 kalvar från ko med 2 kalvar. Nästa helg lär dom vuxna vara skjutna så det blir väl att släpa sig ut i regnet även i morgon. Inga skott inom hörhåll idag, i måndags så var det 13 smällar inom hörhåll så dom flesta älgarna var i grannskapet. Snart dax att ringa älgofonen och höra om det blivit några fällda idag, hoppas inte, är där inga tjurar kvar så blir det som i fjol, då kommer 2 stycken och ställer sig med bredsidan till på 70 meter :wallbash:

post-4059-0-97363500-1350148689_thumb.jp

Publicerat

Snart måste det vara min tur. 4 tjurar, 2 kor & 7 kalvar skjutna i "mina" jaktlag men jag har inte sätt en älg. Jo, det har jag visst, men då var jag själv med tyskan och fick inte skjuta. Imorn, då ÄR det min tur!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

I morgon åker dom i backen, har varnat länge nog.... :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

I morgon åker dom i backen, har varnat länge nog.... :thumbsup:

Skitjakt på er då! :thumbsup:

Publicerat

En 10 taggare i pass nyss. Endast kalv idag...

Publicerat

Ko och kalv ligger just nu bokstavligen vid mina fötter. Bra pass...

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat

Det blev en kviga igår, fick även inviga bössan och nya kikaren så det var sjukt härligt :)

Publicerat

Kalv imorse och ko på båda passen igår, som närmast 10m. Synd att endast kalv gäller. Härligt pass imorse med ståndskall på 150m, och skott från en 4m hög rishop; liggandes med stöd. Kalven blev på plats och hunden fick en omgång av ko'n, mindre bra det. Ko'n var riktigt uppjagad och försökte sparka liv i kalven också, blev och stå i 10minuter tills hunden till slut kom tillbaka. Tur att hunden klarade sig utan skador, och nu har vi endast 3 kalvar kvar förrens vi får skjuta vårt sista stora djur. Dåligt med kalvar till skiölnad från stora som sågs 7st olika djur i gårdagens sista drev.

Blev andra djuret för iår och två härliga dar detta veckoslut. Hoppas andra haft det lika händelsefullt!

Publicerat

Skitjakt på er då! :thumbsup:

Två upptag, varav ett var en ensam ko som skenade förbi på 40-50 m. Hann inte med....

Publicerat

Det rullar på hos oss. :)

Idag en liten tjur fälld, igår en stor tjur och en kalv.

post-316-13502180326326_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Kon som vi sköt igår blev besiktigad av vet. igår em efter avslutad jakt och utdömd som människoföda.

Efter en kort diskussion på morgonen så omvandlade vi kon som vi fick utdömd till en tjur till så att vi sparade på kapitalet som ska föröka sig till nästa år. :smile:

Hon var mager och delvis gul under skinnet. Vet. tog några prov på den som hon skulle skicka in till SVA för kontroll.

I och med dagens jakt så tog 2012 års älgjakt slut på våran mark.

En 8 taggars tjur, en ko och 3 kalvar blev dagens resultat. :smile:

Dom 2 ensamma kalvarna som vi hade springandes på vår mark efter det att kon omkom i en trafikolycka fick vi idag också. :smile::thumbsup:

12+12 skjutna. :thumbsup:

post-144-0-35625700-1350222706_thumb.jpg

Här är två foton från dagens pass där jag återigen hamnade mitt ute på en myr och blev vindpinad från nordostanvinden.

post-144-0-32204600-1350222700_thumb.jpg

Bakåt hade jag ca. 300 m till grannmarken som skjutfält. :thumbsup:

post-144-0-25670500-1350222702_thumb.jpg

Nu får man se om man får någon inbjudan att komma med på mer älgjakt där dom behöver passkyttar som utfyllnad annars blir det mycket tid med hunden nu och sedan får man väl åka ut och passa på något rådjur. :smile::thumbsup: