Publicerat Juli 1, 201214 yr Igår fick man höra ÄFG förslag (markägarna) på avskjutning inom vårat vvo på drygt 5000 ha och det skulle bli 17+17 och dom lag som ingick i ÄSO och som avregistrerade omr. innan årsskiftet gjorde en helikopterinventering i våras med våra egna medel och kom fram till 14+14 vore en lämplig avskjutning inom vårat vvo. Han som var sammankallande inom ÄSO sitter även med i ÄFG som representant för jägarna. Vi kan ju inte skjuta dom älgar som inte finns på våran mark.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Oj ni har endå en stor tilldelning vi har bara 5+4 tror jag och de var endå endel som vill sänka till 4+4 för dom säger att de inte finns någon älg men jag har varit ute i skogen några dagar senaste veckan både åkt bil och röjt och jag har då sett tre fyra olika älgar En älg reste sig 10 meter ifrån mig då jag komme och cykla Har även sett mycket kalvspår så Förövrigt så är jag riktigt taggad på älgjakten i år eftersom det inte vart så mycket älgjakt då jag spela hockey förra säsongen Förresten är det inte på dina marker man har hittat döda och skadade älgar isjonsson? :/ Mvh
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare Oj ni har endå en stor tilldelning vi har bara 5+4 tror jag och de var endå endel som vill sänka till 4+4 för dom säger att de inte finns någon älg men jag har varit ute i skogen några dagar senaste veckan både åkt bil och röjt och jag har då sett tre fyra olika älgar En älg reste sig 10 meter ifrån mig då jag komme och cykla Har även sett mycket kalvspår så Förövrigt så är jag riktigt taggad på älgjakten i år eftersom det inte vart så mycket älgjakt då jag spela hockey förra säsongen Förresten är det inte på dina marker man har hittat döda och skadade älgar isjonsson? :/ Mvh Vi har ändå drygt 5000 ha att röra oss på, så det bör väl finnas lite älg där. Lst har inte sagt sitt ännu så vi får väl se var det slutar. Vi har ju pendlat mellan 14-18 älgar dom sista 10 åren. Nej, det är uppe i Överkalix (5-7 mil norr ut) som dom hittade så många döda och utmärglade älgar i vintras. Överkalix är en stor kommun till ytan och det är mycket älg som vandrar upp dit på hösten och är där över vintern. Var jagade du?
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare http://www.nsd.se/nyheter/overkalix/artikel.aspx?ArticleID=6867799
Publicerat Juli 2, 201214 yr Vi har ändå drygt 5000 ha att röra oss på, så det bör väl finnas lite älg där. Lst har inte sagt sitt ännu så vi får väl se var det slutar. Vi har ju pendlat mellan 14-18 älgar dom sista 10 åren. Nej, det är uppe i Överkalix (5-7 mil norr ut) som dom hittade så många döda och utmärglade älgar i vintras. Överkalix är en stor kommun till ytan och det är mycket älg som vandrar upp dit på hösten och är där över vintern. Var jagade du? Okej Ni har lite mer mark än oss då jadu de blir svårt att förklara vars jag jagar du kanske vet vars byske ligger? då svänger man in där och från där du bor så svänger man höger Sen så kör man mot någonting som heter fällfors och mellan fällfors och byske ligger en liten by som heter selet Där bor ja och då jagar vi ju där osså i skogfors som är före selet osså efter selet mer upp mot fällfors men de är svårt att förklara Vars jagar du själv? Mvh
Publicerat Juli 2, 201214 yr http://www.nsd.se/ny...ticleID=6867799 Inte kul de där och är de som du säger att dom vandrar upp där över höst och vinter så kan ju älgstammen runtikring drabbas också!
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare Okej Ni har lite mer mark än oss då jadu de blir svårt att förklara vars jag jagar du kanske vet vars byske ligger? då svänger man in där och från där du bor så svänger man höger Sen så kör man mot någonting som heter fällfors och mellan fällfors och byske ligger en liten by som heter selet Där bor ja och då jagar vi ju där osså i skogfors som är före selet osså efter selet mer upp mot fällfors men de är svårt att förklara Vars jagar du själv? Mvh Ok! Då vet jag på ett ungefär vars det är. Jag jagar i fruns hemby Bondersbyn. Älven delar marken i 2 delar. http://www.bondersbyn.se/ http://bondersbyn.se...ils.php?album=6 Så här ser vår mark ut och det är vår jaktkarta. Sedan har vi ställen på marken som helst inte ska skjuta någon älg på vissa år det är för mycket nederbörd under hösten för då kan vi få använda kanot för att hämta in älgen.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare Inte kul de där och är de som du säger att dom vandrar upp där över höst och vinter så kan ju älgstammen runtikring drabbas också! Nej, det är det verkligen inte och det tar ju en del av vår älgstam också.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Oj då regnar de mycket om de behövs kanot för att hämta in älgarna Har du någon hund eller sitter du på pass?
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare Oj då regnar de mycket om de behövs kanot för att hämta in älgarna Har du någon hund eller sitter du på pass? Ja, det har det gjort och om du tittar på nv och v sidan om älven så ser du 2 stora myrmarksomr. som kan bli jävulskt blöta med för mycket regn. Vi går ju på spång också över myr för att vi ska kunna ta oss ut. Det är ingen dans på rosor att vara älgjägare här uppe. Passkytt och sedan har jag en engelsk setter också.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare Näe det verkar inte vara någon dans på rosor Okej går settern på älg? Nej, det är det inte precis men vi är ett bra gäng med bra jaktledare! Nej, det gör den inte men den springer över björnspår om det nu är någon merit på en fågelhund.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Nej, det är det inte precis men vi är ett bra gäng med bra jaktledare! Nej, det gör den inte men den springer över björnspår om det nu är någon merit på en fågelhund. Jo de är härligt då man är ett bra gäng och de aldrig gnälls! Önskar att de va så i vårat också :/ De är ju kul att den springer på björnspår! skjute nå för han? Mvh
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare Jo de är härligt då man är ett bra gäng och de aldrig gnälls! Önskar att de va så i vårat också :/ De är ju kul att den springer på björnspår! skjute nå för han? Mvh Visst har vi lite käbbel men inget som stör direkt. Nej, ingen björn men någon pippi har det blivit. Jag har ju med mig henne ut på björnjakten så att hon kan varna mig ifall vi kommer rakt på nalle men vi har inte sprungit på någon ännu. En kompis till mig hade en eng. setter som ställde sig för björn som stod inne i sly/tät vegetation på fjället. Den gick därifrån när den märkte att det inte var någon fågel som den stod förr. :laugh:
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare okej hehe Du får ju ta och köpa dej en jämte till älgjakten då Det är många som har frågat mig, men när vi har 8-9 hundar redan inom jaktlaget så finns det knappast underlag för fler om man inte skaffar sig en med ordentlig rovdjursskärpa till björnjakten. Alla hundarna skäller älg och kommer på inkallning.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Vad är problemet? Det är väl bra med en generös tilldelning, då kan man ju anpassa avskjutningen efter den faktiska älgförekomsten. Finns det mer älg äv vad ni jägare tror så lär det ju gå lätt att skjuta de planerade älgarna och finns det färre älgar så lär det ju också visa sig i form av att det tar lång tid att skjuta djuren, varför man kanske väljer att avsluta jakten innan kvoten är fylld. (skattning av viltstammar verkar vara något av osäkraste man kan hålla på med om man är ute efter exakta tal, däremot trender i populationsförändringarna är lättare skönja) Det är väl ni som jägare som kröker pekfingret eller? Om det sedan stämmer som skrevs ovan i tråden att en del av vandringsälgarna som verkar svälta ihjäl i Överkalix så bör väl även er stamm sänkas för att minska djurens lidande och skogsbrukets förluster? Sen ligger det väl lite i sakens natur att jägare och markägare (i de fall det inte är samma personer) har lite olika åsikter om vad som är lagom viltstammar. Bara mina 5 ören. MVH Alias
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare och björn SKA jagas med drivande hundar,hihi Jaja, en del gör det en del med ställande och bägge delarna får skjuta.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare Vad är problemet? Det är väl bra med en generös tilldelning, då kan man ju anpassa avskjutningen efter den faktiska älgförekomsten. Finns det mer älg äv vad ni jägare tror så lär det ju gå lätt att skjuta de planerade älgarna och finns det färre älgar så lär det ju också visa sig i form av att det tar lång tid att skjuta djuren, varför man kanske väljer att avsluta jakten innan kvoten är fylld. (skattning av viltstammar verkar vara något av osäkraste man kan hålla på med om man är ute efter exakta tal, däremot trender i populationsförändringarna är lättare skönja) Det är väl ni som jägare som kröker pekfingret eller? Om det sedan stämmer som skrevs ovan i tråden att en del av vandringsälgarna som verkar svälta ihjäl i Överkalix så bör väl även er stamm sänkas för att minska djurens lidande och skogsbrukets förluster? Sen ligger det väl lite i sakens natur att jägare och markägare (i de fall det inte är samma personer) har lite olika åsikter om vad som är lagom viltstammar. Bara mina 5 ören. MVH Alias Det finns säkert en och en annan av de stationära älgarna som stryker med också. Norrbotten är stort jämfört med Kronobergs län. >50 % av våra älgjägare är då markägare i byns vvo.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Det är många som har frågat mig, men när vi har 8-9 hundar redan inom jaktlaget så finns det knappast underlag för fler om man inte skaffar sig en med ordentlig rovdjursskärpa till björnjakten. Alla hundarna skäller älg och kommer på inkallning. har ni nå lodjur där uppe så kan du ju köpa en som går på björn, lo, grävling, mård osv:-DSkickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat Juli 3, 201214 yr Författare har ni nå lodjur där uppe så kan du ju köpa en som går på björn, lo, grävling, mård osv:-D Skickat från min LT18i via Tapatalk 2 Ja, det finns väl något enstaka. Kustkommunerna var ju inte med i årets lojakt p g a för lite djur. Under mina 23 år här uppe så har jag inte sett en kisse el. ett spår efter en sådan kisse. Ja, jag har funderat på det.
Publicerat Juli 3, 201214 yr Författare Vad är problemet? Det är väl bra med en generös tilldelning, då kan man ju anpassa avskjutningen efter den faktiska älgförekomsten. Finns det mer älg äv vad ni jägare tror så lär det ju gå lätt att skjuta de planerade älgarna och finns det färre älgar så lär det ju också visa sig i form av att det tar lång tid att skjuta djuren, varför man kanske väljer att avsluta jakten innan kvoten är fylld. (skattning av viltstammar verkar vara något av osäkraste man kan hålla på med om man är ute efter exakta tal, däremot trender i populationsförändringarna är lättare skönja) Det är väl ni som jägare som kröker pekfingret eller? Om det sedan stämmer som skrevs ovan i tråden att en del av vandringsälgarna som verkar svälta ihjäl i Överkalix så bör väl även er stamm sänkas för att minska djurens lidande och skogsbrukets förluster? Sen ligger det väl lite i sakens natur att jägare och markägare (i de fall det inte är samma personer) har lite olika åsikter om vad som är lagom viltstammar. Bara mina 5 ören. MVH Alias Synd att tilldelningen inte baseras på fakta. Här i Norrbotten är älgstammen väldigt ojämn, men det är tråkigt att vissa licenser ska ligga så högt att avskjutningen endast når upp till ca. 50%.
Publicerat Juli 6, 201214 yr Det sjuka är ju att om du inte skjuter din kvot så är det någon som har ansvar för att den uppfylls på annat håll..sedan skall felmarginalen på skjutna djur vara kring 90% om jag inte missminner mig? Vi har faktiskt gott om älg nu, mer eller mindre kryllar av dem! Jag hade upptag alla dagar förra året förutom när jag var ut på "Björnjakt", det säger endel tycker jag om hur det är på våra marker. Nu ser vi på bilder att vi har 5st olika djur på den västra sidan, vad som rör sig i de andra delarna vet vi inte ännu Det blir nog 3+3 för oss på 2422ha. Vi har aldrig varit duktiga på kalvjakt men i år känns det som att kommer de fram så åker de ned
Publicerat Juli 9, 201214 yr vi jagar på 2 ställen runt Jörn. vi har 7+7 på ena stället och 5+5 på de andra. vi har faktiskt sett ganska mycket älg i år när vi kört runt och kollat vi har 3 jämtar, men de brukar aldrig gå bra fören i oktober för oss även om vi har mycket älg, för dom bruka inte stå nå bra i spetember. men man kan ju hoppas på att de går bra hela säsongen i år, längtar då så in i helvete