Publicerat November 8, 201213 yr Sköt första älgen på ståndskall idag! Vilken spännande jakt, förstår dem som kallar det jaktens formel 1. En pinntjur blev det som jag sköt på 30 meter Tack för att jag fick gå med hundföraren då detta kan vara kinkigt, men jag kan marken iofs.. Riktigt skoj
Publicerat November 10, 201213 yr Äntligen lossnade det! En liten tjur efter flera års passande. Snö upp till knäna, så svetten lackade.
Publicerat November 10, 201213 yr Författare Äntligen lossnade det! En liten tjur efter flera års passande. Snö upp till knäna, så svetten lackade. Visst är det kul med norrlandsjakt och gott om snö. Var är detta någonstans? Grattis på dig!
Publicerat November 10, 201213 yr Puttat runt sista kalven i 6 timmar idag, faller den inte imorgon då djävlar
Publicerat November 11, 201213 yr Visst är det kul med norrlandsjakt och gott om snö. Var är detta någonstans? Grattis på dig! Strax norr om Pajala, i en by som heter Aareavaara
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Strax norr om Pajala, i en by som heter Aareavaara Ok! Jag hörde något om att ni hade runt 40 cm uppåt era trakter tidigare i veckan. Jag var på väg att köpa en eng. settervalp på tidigt 90-tal från Kitkiöjoki men det blev ingen affär där.
Publicerat November 11, 201213 yr Första älgen idag. Som blev två! Fjärde året som jag är med och jagar älg. Första i stora jaktlaget nere på landet. Jag var nära ifjol medan det i år varit iskallt de fem första jaktdagarna trots mycket större marker än tidigare år. Men så idag hände allt plötsligt. Sista drevet för dagen. En älg ut ur såten direkt, med en hund efter sig. Nya upptag och skall överallt. En räv passerade på 150 m tätt följd av en kapital Dovhjort ute på raggarstråt. Efter 20 min drev så hör vi att det är djur på väg ut mot högerflanken och djur på väg utåt andra kanten. Strax ser jag Ko och dubbelkalv på 300 m påväg mot mitt håll. Går sakta och kollar mest bakåt för att se att de där besvärliga hundarna inte i hasorna på dem. 180 m kvar så viker de bort från mitt håll mot passgrannarna. De hinner dock inte många meter åt det hållet innan dovhjorten kommer i vägen. Så de lommar tillbaka ner mot mig. Sakta går det. Oerhört sakta. Till slut kommer de ut på 70 m. Ut ur lite slyn och ett par träd. Ser mest ut som de funderar på vad de ska göra nu. Alla tre på led på väg rakt mot mig. Så går de 15-20 meter och radar upp sig med nästan bredsida. Pang så ligger den första kalven. De andra två vet inte riktigt vad som händer. Tar sig efter mycket trassel över en taggtråd och ett stort dike. Kon höll på att ramla huvudstupa ner i diket då hon fastnade i taggtråden. (grannskytten som bara såg hälften trodde jag skjutit på kon och att hon stupade i diket). När de kommit över diket går de snett mot mig och stannar. 25 m och bredsida på kalv två. Även om det var första älgen alldeles nyss så har jag bra fattning och tar den andra av bara farten. Ingen av älgarna gick en meter efter skotten. Snacka om förvånad skytt. Snacka om glad skytt. Kon travade iväg och var kanske inte lika glad. Vi får hoppas att hon blivit påsatt av älgen som en annan skytt lyckades fälla i andra änden av drevet. En udda tolvtaggare. Också hans första älg i livet. Hyfsat minnesrik dag både för han och mig!
Publicerat November 11, 201213 yr Första älgen idag. Som blev två! Fjärde året som jag är med och jagar älg. Första i stora jaktlaget nere på landet. Jag var nära ifjol medan det i år varit iskallt de fem första jaktdagarna trots mycket större marker än tidigare år. Men så idag hände allt plötsligt. Sista drevet för dagen. En älg ut ur såten direkt, med en hund efter sig. Nya upptag och skall överallt. En räv passerade på 150 m tätt följd av en kapital Dovhjort ute på raggarstråt. Efter 20 min drev så hör vi att det är djur på väg ut mot högerflanken och djur på väg utåt andra kanten. Strax ser jag Ko och dubbelkalv på 300 m påväg mot mitt håll. Går sakta och kollar mest bakåt för att se att de där besvärliga hundarna inte i hasorna på dem. 180 m kvar så viker de bort från mitt håll mot passgrannarna. De hinner dock inte många meter åt det hållet innan dovhjorten kommer i vägen. Så de lommar tillbaka ner mot mig. Sakta går det. Oerhört sakta. Till slut kommer de ut på 70 m. Ut ur lite slyn och ett par träd. Ser mest ut som de funderar på vad de ska göra nu. Alla tre på led på väg rakt mot mig. Så går de 15-20 meter och radar upp sig med nästan bredsida. Pang så ligger den första kalven. De andra två vet inte riktigt vad som händer. Tar sig efter mycket trassel över en taggtråd och ett stort dike. Kon höll på att ramla huvudstupa ner i diket då hon fastnade i taggtråden. (grannskytten som bara såg hälften trodde jag skjutit på kon och att hon stupade i diket). När de kommit över diket går de snett mot mig och stannar. 25 m och bredsida på kalv två. Även om det var första älgen alldeles nyss så har jag bra fattning och tar den andra av bara farten. Ingen av älgarna gick en meter efter skotten. Snacka om förvånad skytt. Snacka om glad skytt. Kon travade iväg och var kanske inte lika glad. Vi får hoppas att hon blivit påsatt av älgen som en annan skytt lyckades fälla i andra änden av drevet. En udda tolvtaggare. Också hans första älg i livet. Hyfsat minnesrik dag både för han och mig! Så kallad ketchupeffekt, Grattis till både ett å två :-)
Publicerat November 15, 201213 yr Detta är en populär post. Tänkte dela med mig av upplevelserna från först året som skytt med i jaktlaget vårt! Hade satt mig för första gången på fredagskvällen den 12e och sitta med min lillasyster (9 år och väldigt jaktintresserad) i en koja på kvällen och vänta på hjort. Nästan direkt kommer tjuren med 2 taggar som kom att skjutas nästa dag ut och börjar äta gräs. Sitter med syrran och tittar på den i 1.5h och sedan sneglar jag till vänster och då står en 8 taggars hjortbock där och lyssnar och tittar omkring sig. Då steg pulsen en aning kan jag säga! Den går fram till äppelhögen och börjar äta så det sprutar äppelbitar omkring den. Nästan skakande skickar jag sms åt pappa som säger att jag kan ta den, lägger upp tikkan på kanten i öppningen på kojan, siktar och klämmer av en oryx, hjorten springer full fart framåt och jag rusar ut ur kojan och hör ett duns bakom skogskanten och tänker fan va bra! Då ligger första klövviltet Går dit och hittar den stendöd vid en liten björk, ringer pappa och säger att den ligger och syrran och jag går hem och hämtar fyrhjulingen. Då ringer pappa och säger att 4 andra hjortar också skjutits ikväll så det var ju en riktigt lyckad kväll. Kör hem min hjort, lastar av den på ett berg och hämtar 2 kalvar som en hade skjutit nära oss och lastar på min och tar en hind på lasset påväg till slakthuset var ett snyggt hjortlass kan jag intyga! Vi började älgjakten 13 oktober, fälldes en älg en tjur med 2 piggar ena tp 3cm lång och den andra 15cm lång var nog en som var lika bra att få bort! Söndagen 14e (fyllde 19 då också) Så blev det inget på dagen men typ halv 4 tiden när vi satt och grillade korv så hade hundföraren sin jämthund lös vid slakthuset och mittiallt stack den iväg och hittade älg 200m från slakthuset! Bar iväg dit som det alltid brukar göra och jag blev skickad i ilfart till generalpasset där de brukar komma, när jag kommer dit ser jag precis en skymt av nånting som for över vägen 200m framför mig, går dit och granskar spåren och kan konstatera att det är ko med 2 kalvar. Min pappa (som är jaktledare) åker längre bort för att försöka stoppa dem, de stannar uppe på ett berg mellan honom och mig och han smyger på dem för att försöka att de ska få vittring av honom så de skulle komma tillbaks där jag står på pass. De vänder och det börjar knaka i skogen, pulsen på max och sen kommer de över vägen! Men lite på fel ställe så jag sprang allt vad jag hann med gevär och allt upp på en rygg på hygget och ställer mig på en stubbe för att komma tillräckligt högt upp och klämmer av på den bakersta kalven, 25m senare ligger den död. Första älgen skjuten på födelsedagen, finns ju ingen bättre present eller hur! Senare i veckan på torsdag är jag på samma ställe igen och ser efter hjort på kvällen, då kommer en rådjursbock ut och ställer sig med sidan till på kanske 60m. Siktar och trycker av, då hade man mittiallt fällt alla 3 olika klövvilt vi har här på under en vecka Efter det fällde jag en hind igen från samma koja på lördagen, vägde 98kg slaktad så rätt så fet var den Sen satte jag mig i fårhuset 100m från huset vårt och hade lagt ut äppel på ett berg 30m framför, och samma tid som de brukade komma så kom hinden med 2 hjortkalvar. De börjar äta äppel direkt, och jag tar ena kalven som springer 25m och sen ligger den. På en måndag bestämde vi oss för att försöka få de 2 sista älgarna i kvoten (en kviga och en kalv) och skulle fara ut till några holmar som vi brukar jaga på en gång om året. Vi samlas vid en brygga på en av holmarna och hundföraren släpper hunden på skoj ifall det skulle råka vara nåt på denhär holmen. Det går 3 minuter och vi hade precis startat båten och skulle åka till passen så säger hundföraren att det är skall på holmen! Vi åker iväg i ilfart dit som vi vet att de vill simma över, och när vi kommer runt udden ser vi en älg, en kviga börja simma mot land! Några sekunder efter kommer 3 till, en tjur på 8 taggar och en ko + kalv. Vi kör lite närmare och jag som är den enda som inte hade hölster till geväret och satt med det i famnen fick order att skjuta kalven och kvigan, 3 skott senare hade jag asvlutat älgjakten för denhär hösten efter 5 minuter jakt Sen blev det korvgrillning i några timmar på holmen som inte heller är helt fel Inklusive en massa pikar att nu du har du skjutit så mycket i år redan att du kmmer ha otur i 5 år och inte se ett enda djur! När vi kommit tillbaks till slakthuset och rett upp älgarna bestämmer jag mig för att fara hem till fårhuset en gång till. Satt och surfade på telefonen och tittade upp mitttiallt hade jag 2 hjortar som stod och tittade på mig, 2 ensamma hindar på olika ställen. Skjuter på den ena, som springer iväg men tecknade att det hade tagit iaf. Den andra står kvar (???) och ser på mig när jag börjar gå ut på åkern, skulle lätt kunna skjutit den med men inte täcks man väl ta 4 djur på en dag när man är med första året heller Hittar hinden (var snö så hade lätt att följa blodspåret) 50m in skogen. En helt klart lyckad dag på alla vis Fällde andra kalven från hinden jag tog första kalven från några dagar senare, på samma ställe. Och än är hjort och rådjursjakten inte slut, har varit en fantastisk höst för mig! Har varit med på jakten sen barnsben iom att pappa är jaktchef men somsagt första året som skytt nu
Publicerat November 29, 201213 yr Förra helgen vaknade gamlingen till, lördag: Söndag: Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat December 4, 201213 yr Sköt första älgen för valpen 7,5 mån gammal för ett par dagar sen;). En ko efter 2 timmars ståndskall. Kon var påskjuten och hade verkligen ingen brådska, svårt som fan att ta sig in då det var nå djävulst Me skare. Men tillslut så..
Publicerat December 9, 201213 yr Författare verkar inte fått med något ljud tyvärr Jag hörde då skall mellan varven men inte jämnt. Dra upp på full volym.
Publicerat December 9, 201213 yr Författare är nog valpen i bilen du hör tyvärr gamlingen öser på ganska bra OK!
Publicerat Januari 11, 201313 yr Bästa nyårsafton hitils. sköt min första Älg på pass.perfekt lungskott på 110m då kan de ju inte gå fel. ett skott med 6,5x55