Publicerat December 2, 201213 yr Satt mellan 00 och 03, - 9 och ingen ingen räv ville visa sig! Såg däremot en grupp om 8 harar på åkern! Ingen jakt på dem och rävjakt börjar ge resultat Ska se till att ta rävarna innan dom blir tagna! 8 harar på en gång , det var det länge sedan man kunde se hos oss. Kanske är stammen på väg upp hos mig också , verkar som man ser dem oftare i varje fall. Vi har rätt mycket Ormvråk som säkert håller stammen nere ett tag till.
Publicerat December 2, 201213 yr Satt också och vakade igår men har varit mycket snöfall och vind nu dom två senaste dagarna så jag tror det har med de att göra Skola imorgon men är de bra ljus ger jag mig ut och vakar Mvh
Publicerat December 2, 201213 yr 8 harar på en gång , det var det länge sedan man kunde se hos oss. Kanske är stammen på väg upp hos mig också , verkar som man ser dem oftare i varje fall. Vi har rätt mycket Ormvråk som säkert håller stammen nere ett tag till. Samma här, vi sköt sista haren - 95 sen kom pesten och så har räven varit flitig så vi har inte jagat dem sen dess. Vi har ständigt ormvråk här på åkern, men vi har så gott om sork så dom gör oss bara en tjänst Men börjar som sagt se mer och mer harar nu så får hoppas att det kan bli lite jakt i framtiden La på härskna sill och makrillar på åteln och slaktrester från en Gräsand så hoppas att rävarna tittar förbi inatt!
Publicerat December 2, 201213 yr Samma här, vi sköt sista haren - 95 sen kom pesten och så har räven varit flitig så vi har inte jagat dem sen dess. Vi har ständigt ormvråk här på åkern, men vi har så gott om sork så dom gör oss bara en tjänst Men börjar som sagt se mer och mer harar nu så får hoppas att det kan bli lite jakt i framtiden La på härskna sill och makrillar på åteln och slaktrester från en Gräsand så hoppas att rävarna tittar förbi inatt! Åh fan! Härsken makrill låter smarrigt, möjligt att jag tittar förbi och rensar åteln innan räven hinner dit Blir du sittande under kvällen? Funderar på en sittning också , jag spetsade åteln med Rådjurs isglass tidigare idag
Publicerat December 2, 201213 yr Åh fan! Härsken makrill låter smarrigt, möjligt att jag tittar förbi och rensar åteln innan räven hinner dit Blir du sittande under kvällen? Funderar på en sittning också , jag spetsade åteln med Rådjurs isglass tidigare idag Haha det är nästan som om du skulle göra mig en tjänst, det luktade så illa att jag knappt vågar gå förbi! hade en 50l sluten låda som stått sen hummerfisket Passa på och slängde runt valpfoder med. Det blir en sittning under kvällen/natten, vilket är bäst nu? Gör det, någon gång måste dom visa sig Isglassen är fin, får göra en när det kommit mer is och snö i viken.
Publicerat December 2, 201213 yr Jo torrfoder har jag som vana att slänga ut ett par nävar för de vill hellre ha det än huvudåteln verkar det som så då får man behålla dem lite längre på åteln, annars kan det bli en drive by och rycka en bit kött och springa vidare.
Publicerat December 2, 201213 yr Hej på er! Är ny på detta med vakjakt och har lite jag hoppas få en del råd kring. Jag har anlagt en åtel nu under hösten, grunden består av en del surnat slaktrens från älgjakten. Nån gång i veckan fyller jag på med lite allt möjligt, bl.a. Hundfoder. Marken ligger ca 15 min bort med bil och åteln ligger i gles skog. Har ni nått förslag på en enkel koja/gömsle? Längsta rena skjutavstånd är ca 40-50m. Tacksam för alla idéer! Med vänlig hälsning, Daniel
Publicerat December 3, 201213 yr Satt och vakade på räven inatt men det kom ingen räv, kanske beror på att de var -28°c hemma i sälen tur de finns värme iaf:)
Publicerat December 3, 201213 yr Hur är det med skabb hos er? Min jaktkompis fick ytterligare en igår med skabb. Det betyder att vi har skjutit någonstans runt 40% skabbräv i år.
Publicerat December 3, 201213 yr Jag har inte sett en skabbräv på 3-4 år på åteln. Men ibland händer det att kompisar skjuter skabbrävar på deras åtlar.
Publicerat December 3, 201213 yr Hur är det med skabb hos er? Min jaktkompis fick ytterligare en igår med skabb. Det betyder att vi har skjutit någonstans runt 40% skabbräv i år. Jag har tagit 3 så det blir ungefär 50% skabb men då har de suttit i fälla och jag har inte hunnit med så mycket annan jakt ännu. Skabbisarna går lättare i fällan än de friska.
Publicerat December 3, 201213 yr Bomma en räv. 150m liggande med benstöd. Ska fan inte missa. Kontrollskytte imorgon med hjälp av bilens ljus. Sista tre skotten jag har men vill kolla vad som gick fel. Sen har jag faktiskt fabriksplugg norma 3,2g sp som ska skjutas upp. Så de blir inskjutning av dom imorgon oxå sen sitta igen. Minst tre rävar på åteln ikväll innan kl 22:30 så risken för räv är ganska stor iaf.
Publicerat December 3, 201213 yr Bomma en räv. 150m liggande med benstöd. Ska fan inte missa. Kontrollskytte imorgon med hjälp av bilens ljus. Sista tre skotten jag har men vill kolla vad som gick fel. Sen har jag faktiskt fabriksplugg norma 3,2g sp som ska skjutas upp. Så de blir inskjutning av dom imorgon oxå sen sitta igen. Minst tre rävar på åteln ikväll innan kl 22:30 så risken för räv är ganska stor iaf. Tråkigt med bom men kul med all räv! Åtlar du med slaktrens?
Publicerat December 4, 201213 yr Jag gick ut på ett pass inatt igen precis som 3 nätter innan. Kom mig ut vid 23 och gick ned till kojan, det blåste ordentligt inatt och det var nordlig vind så hade den i ryggen ut mot havs isen där rävarna brukar passera så jag var lite orolig att dom skulle få vittring av mig. Hade inga stora förhoppningar men kvällen innan kom jag mig ut senare och då var det redan 2st nere på åteln men dom fick vind av mig och stack. Två timmar hann gå innan jag bestämde mig för att det var dags att kila hem igen. Kollade runt en sista gång och ute på isen kom det en snabb skugga! Följde honom i någon minut innan han var inne på runt 100m, han stannade upp ett par gånger och tittade så jag trodde att han snart skulle få vittring av mig. Följde honom lite till innan han stannade upp och då tryckte jag av, v-max kulan tog i bogen och det blev knall o fall! Gött årets första räv, en väldigt fin hane på nästan 7kg! Vovven hade hört skottet och väntade vid dörren och var sur att hon inte fick vara med Nu hänger den iaf i vedboden, får se om jag ska spara svansen till ev flugbindning
Publicerat December 4, 201213 yr Hur är det med skabb hos er? Min jaktkompis fick ytterligare en igår med skabb. Det betyder att vi har skjutit någonstans runt 40% skabbräv i år. Bra jobbat Nils o kompis!
Publicerat December 4, 201213 yr Jag gick ut på ett pass inatt igen precis som 3 nätter innan. Kom mig ut vid 23 och gick ned till kojan, det blåste ordentligt inatt och det var nordlig vind så hade den i ryggen ut mot havs isen där rävarna brukar passera så jag var lite orolig att dom skulle få vittring av mig. Hade inga stora förhoppningar men kvällen innan kom jag mig ut senare och då var det redan 2st nere på åteln men dom fick vind av mig och stack. Två timmar hann gå innan jag bestämde mig för att det var dags att kila hem igen. Kollade runt en sista gång och ute på isen kom det en snabb skugga! Följde honom i någon minut innan han var inne på runt 100m, han stannade upp ett par gånger och tittade så jag trodde att han snart skulle få vittring av mig. Följde honom lite till innan han stannade upp och då tryckte jag av, v-max kulan tog i bogen och det blev knall o fall! Gött årets första räv, en väldigt fin hane på nästan 7kg! Vovven hade hört skottet och väntade vid dörren och var sur att hon inte fick vara med Nu hänger den iaf i vedboden, får se om jag ska spara svansen till ev flugbindning Grattis till Räven! Själv så tog jag en locktur med en jaktkamrat ,dock utan jaktlycka denna gång! Jag tror det blir en sittning i kojan inom kort för åtlarna verkar vara igång ivarje fall.
Publicerat December 4, 201213 yr Jo ingen höjdare alls med bom igår. Ska ut ikväll dock. Japp slaktrens som består mest av fåglar samt lite rå o älgdelar bara. Abaolut mest fågelrens dock. Har säljjakter på den marken så de blir en del. Åtlat sedan några månader tebax. Eller inte jag men en annan har fixat där så bra så
Publicerat December 4, 201213 yr Grattis till Räven! Själv så tog jag en locktur med en jaktkamrat ,dock utan jaktlycka denna gång! Jag tror det blir en sittning i kojan inom kort för åtlarna verkar vara igång ivarje fall. Tackar! Skönt att det ger lite utdelning iaf efter alla timmar jag lagt ut Sitter ni på en åker och lockar eller gör ni det på ett annat ställe? Gött då är det ingen fråga om utan när dom kommer Kommer mer snö nu så dom kommer förhoppningsvis besöka min mer nu.
Publicerat December 4, 201213 yr Tackar! Skönt att det ger lite utdelning iaf efter alla timmar jag lagt ut Sitter ni på en åker och lockar eller gör ni det på ett annat ställe? Gött då är det ingen fråga om utan när dom kommer Kommer mer snö nu så dom kommer förhoppningsvis besöka min mer nu. Vi sitter överallt där vi har sikt, Åker ,Äng ,hygge , is osv När det inte finns så många pass att välja på så får man ta de som kommer Nog ska jag försöka fälla några Rödskinn till innan säsongen tar slut ,hoppas bara de blir mer benägna att ta på lock snart.
Publicerat December 4, 201213 yr Vi sitter överallt där vi har sikt, Åker ,Äng ,hygge , is osv När det inte finns så många pass att välja på så får man ta de som kommer Nog ska jag försöka fälla några Rödskinn till innan säsongen tar slut ,hoppas bara de blir mer benägna att ta på lock snart. Ok men då får man kanske testa det. Säsongen har ju precis börjat så detta kan bli en bra säsong om vädret håller i sig Ska bli kul när dom börjar löpa och bli mer spring. Ska ut med några hönor jag fick av grannarna, det kan ju bli bra det med
Publicerat December 4, 201213 yr Nu fick jag hämta knattarna på dagis/Skola pga förkylning!! På vägen dit så kör jag förbi min åtel och där sprang en fullpälsad mörk räv runt kan undra om det är en vana eller tillfällighet!!
Publicerat December 5, 201213 yr Har en lycktstolpe som lyser upp gården även åteln har man den tänd hela tiden varje natt hela vintern så verkar det som rävarna inte bryr sig om den. Har byggt ett rum i ladugården där jag vakar så det är även belysning från huset men rävarna verkar ändå inte bry sig. Jag jagar ca 3-4km från samhället så kan kanske vara för att rävarna vänjer sig vid människor med tiden ?
Publicerat December 5, 201213 yr Kom mig ut på ett senare pass än vad jag hade tänkt mig. Påväg ut till kojan hade flera spår korsat stigen så det verkar vara bra fart på rävarna nu. Väl på plats hann jag inte sitta mer än en halvtimme innan räv nr 2 damp i backen En ungräv som kanske har skabb, får gå ned imorgon och kolla och bränna den om det behövs! Nä nu blir det bingen
Publicerat December 5, 201213 yr Kom mig ut på ett senare pass än vad jag hade tänkt mig. Påväg ut till kojan hade flera spår korsat stigen så det verkar vara bra fart på rävarna nu. Väl på plats hann jag inte sitta mer än en halvtimme innan räv nr 2 damp i backen En ungräv som kanske har skabb, får gå ned imorgon och kolla och bränna den om det behövs! Nä nu blir det bingen Grattis det var tusan vad du är ihärdig nu! Du får ju en annan att framstå som lat