Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Hade tänkt slagit mig ner vid vakgluggen ikväll men då blev man bjuden till svärföräldrarna ikväll när lite släktingar till dom skulle komma på middag. Så spendera denna fredagnatt vid vakgluggen får man lägga åt sidan. Men visst hade det varit en fin natt att vaka på räv på också men imorgon kväll skulle det kanske flyga lite snö, i så fall sitter jag! Skit jakt på er andra som ska vaka inatt
Publicerat Januari 18, 201313 yr Hade tänkt slagit mig ner vid vakgluggen ikväll men då blev man bjuden till svärföräldrarna ikväll när lite släktingar till dom skulle komma på middag. Så spendera denna fredagnatt vid vakgluggen får man lägga åt sidan. Men visst hade det varit en fin natt att vaka på räv på också men imorgon kväll skulle det kanske flyga lite snö, i så fall sitter jag! Skit jakt på er andra som ska vaka inatt Surt men räven är säkert där imorgon också! Jag får se om jag orkar med en tidig tur ikväll då det blir älgjakt tidigt imorgon då det släpptes 4 kalvar som inte blivit skjutna av dom andra lagen på ön!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Det är den säkert och då ska den tas! ta en tur till vakkojjan! det blir säkert en räv ikväll och en älg imorgon
Publicerat Januari 19, 201313 yr Satt från 21 till 00 igår ingenting dök upp då kollade åteln och de var inga färska spår imorse heller:-) Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat Januari 19, 201313 yr Författare Ikväll blir det vak! räven har varit här inatt så hoppas den dyker upp ikväll också.. Rätt ljust redan ser jag. Nån fler som sitter ikväll?
Publicerat Januari 19, 201313 yr Fattar inte va fan felet är. Finns mat på åteln o ja allt stämmer med den. Alltid funnits mat så rävarna har vetat om de. Dom besökte även åtel tidigare under hösten o vintern. Men nu? Nej så fan heller. Inte en räv på åteln trotts kraftig kyla. Rävspår över hela marken i mängder o lite därtill. Vafan går dom inte fram för :/
Publicerat Januari 19, 201313 yr Håller med strävhår, dom har väl annat för sig nu på natten Sätt dig i synhåll från en växel eller sjö eller åkerkant så har du nog mer chans
Publicerat Januari 20, 201313 yr Jag och brodern tog en locktur på kvällen för att sedan sätta oss i var sin vakhydda ett tag. Vi satte oss vid 23:30 och brorsan hade rådjur som korsade åteln ungefär samtidigt som det kom fram en räv till mig, den visadesig i brynet som en skugga så jag smög upp bössan och kornade in den i sammastundsom den började trava mot åteln, Det hadeväl gått att ta den där och då men jag tyckte att det var bättre attvänta in den fär att få ett bättre läge, jag visste ju vart den var på väg trodde jag, utåt höger och sedan var den borta 2 timmar senare klockan 02:30 så ger jag upp och traskar hemåt för att huttrande krypa ner i bingen bredvid en varm Sambo Ingen räv på fall denna gång, men de är där
Publicerat Januari 20, 201313 yr Jag och brodern tog en locktur på kvällen för att sedan sätta oss i var sin vakhydda ett tag.Vi satte oss vid 23:30 och brorsan hade rådjur som korsade åteln ungefär samtidigt som det kom fram en räv till mig, den visadesig i brynet som en skugga så jag smög upp bössan och kornade in den i sammastundsom den började trava mot åteln, Det hadeväl gått att ta den där och då men jag tyckte att det var bättre attvänta in den fär att få ett bättre läge, jag visste ju vart den var på väg trodde jag, utåt höger och sedan var den borta 2 timmar senare klockan 02:30 så ger jag upp och traskar hemåt för att huttrande krypa ner i bingen bredvid en varm Sambo Ingen räv på fall denna gång, men de är där Hade väl som du hade det, stolpe ut x 2. Satte mig vid 23 i - 12 och efter en timme kom en räv på åkern på 50m, lägger an och har bra stöd men kulan tog strax över den och sedan var den väck! Bössan är inskjuten på 120m med dessa skotten så jag vet inte om det var det som gjorde att den gick över på halva avståndet eller om det var kylan, men jag sänker den lite iallafall! Jag satt där och var sur och efter ytterligare någon timme så kom en gående mot mig och åteln, hade den bra i siktet på 40m men jag ville ha den närmare så att jag inte skulle bomma igen. Men då viker den av på åkern och försvinner! Sitter fram till 03, trött och frusen bryter jag och går hemåt. När jag kommit 50m från kojan så skäller en räv på en udde 100m från kojan. Sätter mig på stolen och väntar in den men vinden låg i ryggen så skallen dog ut tillslut då den hade vänt om. Den här natten vill jag helst glömma! Hoppas att oturen släpper snart
Publicerat Januari 20, 201313 yr Sju timmar men inte ett hår. Kompisen har kört lock hela dagen och eftermiddagen men inte nånting. Verkar helt hopplöst just nu.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Har ingen. Öppningen är bara en liten glugg där man ser vad som händer på åteln. Har en spritvärmare i kojan och har skjutöppningen som en viktig ventilationsöppning.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Blev en dubblé inatt, nr 7 och 8! Blev inga bilder då batteriet på mobilen balla ur av kylan på isen, tur det då det inte var någon vacker syn då kulan tog lågt på båda! Skönt att oturen lättat lite nu iallafall
Publicerat Januari 21, 201313 yr Ah härligt Anders ! Skönt att det blev stolpe in inatt istället för ut som det har varit den senaste veckan! Kunde räkna in ett nytt rekord av fälthare ute på åkern, 12st såg jag samtidigt i två grupper! Så det måste göra skillnad att man plockar bort lite räv då för 5år sen var glad om man kunde se ett spår alls
Publicerat Januari 21, 201313 yr Tänkte gå och hämta och slänga rävarna någon annanstans men kan se från fönstret att det inte behövs då kråkfåglarna och Havsörnarna tar hand om dem åt mig
Publicerat Januari 21, 201313 yr Tänkte gå och hämta och slänga rävarna någon annanstans men kan se från fönstret att det inte behövs då kråkfåglarna och Havsörnarna tar hand om dem åt mig Grattis till dubbeln! Så fåglarna är så hungriga att de äter räv nu, jag har några liggande men rävkött verkar inte vara någon favorit
Publicerat Januari 21, 201313 yr Grattis till dubbeln! Så fåglarna är så hungriga att de äter räv nu, jag har några liggande men rävkött verkar inte vara någon favorit Tackar! Dom låga träffarna med v-max kulan gjorde att dom redan var urtagna och klara att käka Har du några havsörnar och korpar där rävarna ligger då?
Publicerat Januari 21, 201313 yr Tackar! Dom låga träffarna med v-max kulan gjorde att dom redan var urtagna och klara att käka Har du några havsörnar och korpar där rävarna ligger då? Korp, kråka och skata sitter på åteln och hackar , men räven ligger nästan orörd Det kan ju helt klart vara en orsak att de var så att säga rensade från början
Publicerat Januari 21, 201313 yr Korp, kråka och skata sitter på åteln och hackar , men räven ligger nästan orörd Det kan ju helt klart vara en orsak att de var så att säga rensade från början Alla goda dofter från dom "rensade" rävarna fungerade som reklamen för elgigantens mellandagsrea! Havsörnarna är inte där just nu men två korpar, 22 kråkor och lika många skator Får kolla in åteln vid det portabla gömslet om det är någon aktivitet där så kanske det kan bli en sittning där
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Grattis till rävarna! bra jobbat för mig blev det eftersök.. Sköt på en räv inatt på åteln men missbedömde avståndet. Såg den for ihop men tog sig upp snabbt och iväg till skogen. På skottplatsen var det päls och mkt blod i spåret. Spårade inatt utan hund men gav upp efter ett tag så jag inte skulle skrämma iväg den längre. -27 grader Imorse släppte jag brorsans stövare på rävspåret. 500 meter ifrån mig blir det ståndskall. Kom fram och såg bara hunden som stod och skällde vid en stor sten. Där hade den gått i gryt, efter 10 min kommer räven ut och hunden ställer den under en gran. Men när jag ska avliva räven får jag inte fram säkringen och räven smiter undan en bit innan hunden får stopp på den igen under en gran. Av med handsken och höll handflatan på säkringen ett tag så den blev varm och äntligen funkar den så jag kan skjuta räven.. Det var en rätt stor rävhanne med början till skabb på ryggen. Skottet inatt hade tagit lågt och slagit av vänster bakben.. Men skönt det gick bra till slut
Publicerat Januari 21, 201313 yr Tackar! Grattis till den fina räven själv! Skönt att eftersöket gick bra trots kylan och problem med säkringen! Var och kollade till min andra åtel och den var länsad på all fisk och foder, bara ett par rådjurs skånkar kvar så slängde ut massa foder och hoppas att vinden vrider sig!
Publicerat Januari 21, 201313 yr En liten uppmaning bara tänk på risken att speciellt örnarna får i sig bly om de äter av rävarna om de är skjutna med v-max. De blir ju ganska mycket splitter. Detta är bara en tankeställare säger inte att det bara är dåligt men att äter de för många så kan det helt klart vara negativt för dom. Annars kul att de går bra med vakandet. Mvh Fredrik
Publicerat Januari 21, 201313 yr En liten uppmaning bara tänk på risken att speciellt örnarna får i sig bly om de äter av rävarna om de är skjutna med v-max. De blir ju ganska mycket splitter.Detta är bara en tankeställare säger inte att det bara är dåligt men att äter de för många så kan det helt klart vara negativt för dom. Annars kul att de går bra med vakandet. Mvh Fredrik Båda är skjutna i bukhålan och innanmätet har redan kråkfåglarna rensat innan dom kom dit. Jag brukar inte lämna kvar rävarna på plats men är det skabb eller som detta väldigt mycket blod får dom ligga tills nästa dag så jag kan bränna/flytta dem. Och nu var fåglarna före mig idag. Men jag ser vad du menar, inget som är en vana och det är inte samma fåglar som är här "varje" gång. Mvh Anders