Publicerat Januari 24, 201313 yr Satt 3 timmar på pass i det portabla gömslet i -17 och fullmåne, stendött! Bössan är frostig och fin iallafall Bara för att du bor på Sveriges framsida så ska du inte tro att du har fullmåne. Det är bara 92 % synligt ännu. http://www.kalender-365.se/manen/manens-aktuella-lage.html Jag tyckte att den var rund och fin inatt och jag behövde nästan ha solbrillor på mig eller ta patent på "månbrillor"
Publicerat Januari 24, 201313 yr Jag tyckte att den var rund och fin inatt och jag behövde nästan ha solbrillor på mig eller ta patent på "månbrillor" Jaja, du såg väl i syne då.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Satt 3 timmar på pass i det portabla gömslet i -17 och fullmåne, stendött! Bössan är frostig och fin iallafall Vad tusan !jag hade bara -16 Jag körde en locktur först och sedan försökte jag få tag i den bångstyrige räven som gäckat mig ett tag, och gör det än Jag testade i första hand min nya outfit, en flytoverall lite prasslig men med lite kläder under så kändes kvällen förvånansvärt behaglig Dock ingen räv även om de skrek i området, men som du säger så var bössan frostig och fin
Publicerat Januari 24, 201313 yr Detta är en populär post. En skabbräv mindre! Strödde ut lite gammal hundmat på myren nedanför huset i förrgår och i går kväll sågjag i månskenet två indevider smyga omkring. Då jag just lagt barnen så fick de gå, men idag vid 12 tiden hade jag besök igen. Måste ha varit ganska sliten eftersom den stod kvar efter att jag missat första skottet. /Jonas
Publicerat Januari 24, 201313 yr Jag tyckte att den var rund och fin inatt och jag behövde nästan ha solbrillor på mig eller ta patent på "månbrillor" Helt rund är den inte men tillräckligt för att yla mot
Publicerat Januari 24, 201313 yr En skabbräv mindre! Strödde ut lite gammal hundmat på myren nedanför huset i förrgår och i går kväll sågjag i månskenet två indevider smyga omkring. Då jag just lagt barnen så fick de gå, men idag vid 12 tiden hade jag besök igen. Måste ha varit ganska sliten eftersom den stod kvar efter att jag missat första skottet. /Jonas Bra gjort! Det är nog rätt kallt att gå utan päls nu
Publicerat Januari 24, 201313 yr Eftersom ni blev klara med eran koja så fort så kan ni väl komma hit å göra likadant hos mej nu när ni har rutinen inne Nja.. stommen och själva "huset" byggt med fyra telestolpar var redan klar, kompisen fixade det i somras eller när det nu var. Jag fixade lite med isoleringen tidigare i höstas så det vi gjorde nu var bara finliret. Premiären i natt gav 6-8 synobsar, en skjuten hane, en bomskjuten. Walleman flyttar in i huset i natt och är ute nu och gör en del justeringar, fixar tak över gluggarna, tar väck snön på golvet, fixar handtag på insidan av dörren och vad han nu skulle göra. Kojan skulle behöva lyftas upp på en platå invid där det står, hade nog givit en räv till i natt, men trots hjullastare med pallgafflar så var är det inte helt enkelt. Stort och tungt elände! Mvh!
Publicerat Januari 24, 201313 yr Satt 3 timmar på pass i det portabla gömslet i -17 och fullmåne, stendött! Bössan är frostig och fin iallafall Vad tusan !jag hade bara -16 Jag körde en locktur först och sedan försökte jag få tag i den bångstyrige räven som gäckat mig ett tag, och gör det än Jag testade i första hand min nya outfit, en flytoverall lite prasslig men med lite kläder under så kändes kvällen förvånansvärt behaglig Dock ingen räv även om de skrek i området, men som du säger så var bössan frostig och fin Jag bor ju en hel mil norrut, inte så konstigt att det är kallare Flytoverall är inte fel Jag hörde också en räv som skrek, 5km bort på en ö
Publicerat Januari 24, 201313 yr Av 10 skjutna på marken vid huset har 3st haft skabb + en till på annan mark, inte trevligt men hoppas att man kan få bukt med det. Fick oväntat mer slaktrester nu. Satt och käkade middag med familjen och en get gick runt i trädgården. Den hade någon skada på sidan och pälsen var borta runt om det och hade kraftig diarré. Vi sparar egentligen getter men den verkade inte vara okej så brorsan gick ut och plockade den ute på åkern. Lagt ut en bit ut på isen och slängt foder runt om så vill inte räven ut i månljuset så kommer Havsörnarna på besök imorgon
Publicerat Januari 24, 201313 yr Av 10 skjutna på marken vid huset har 3st haft skabb + en till på annan mark, inte trevligt men hoppas att man kan få bukt med det. Fick oväntat mer slaktrester nu. Satt och käkade middag med familjen och en get gick runt i trädgården. Den hade någon skada på sidan och pälsen var borta runt om det och hade kraftig diarré. Vi sparar egentligen getter men den verkade inte vara okej så brorsan gick ut och plockade den ute på åkern. Lagt ut en bit ut på isen och slängt foder runt om så vill inte räven ut i månljuset så kommer Havsörnarna på besök imorgon Då får vi hoppas att Havsörnen får äta räv istället.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Då får vi hoppas att Havsörnen får äta räv istället. Vi får hoppas rävarna är sugna på bly så borde det inte vara något problem
Publicerat Januari 24, 201313 yr Anders, vad har du för ett portabelt gömsle ?Kör med denna:http://www.swedteam.se/bushhides-wood.html Jag använder den mer som ett fast gömsle så jag bara kan smyga ut och sätta mig. Men har gjort ett "fågelbo" av vass som den står på som isolering från marken och har satt fast alla d-ringar och lägger en tung sten på stolen så vinden inte tar den! Skurit ut nätfönstret fram så jag kan lossa magneterna och sticka ut bössan när det är dags. Har en skjutkäpp liggandes där med och sitter på skumplast och har en filt i knät så är man beredd på allt!
Publicerat Januari 24, 201313 yr Kör med denna: http://www.swedteam.se/bushhides-wood.html och sitter på skumplast och har en filt i knät så är man beredd på allt! Låter kinky ;-)Har kikat på sådant men mest på tanke på fågeljakt, vad tror du om det? Går det att skjuta inkommande duvor ifrån båset med tanke öppning/vinkel ?
Publicerat Januari 24, 201313 yr Kör med denna:http://www.swedteam.se/bushhides-wood.html och sitter på skumplast och har en filt i knät så är man beredd på allt! :thumbsup:Låter kinky ;-) Har kikat på sådant men mest på tanke på fågeljakt, vad tror du om det? Går det att skjuta inkommande duvor ifrån båset med tanke öppning/vinkel ? Hehe det beror väl på hur man vill tolka det, jag menar kylan, om du väljer att tolka det på ett annat sätt kan jag inte hindra dig! Jag vet inte om det är bättre att köra med vanligt camo nät, känns lite begränsad att sitta i stolen att skjuta duvor, man kan ju inte bestämma vilket håll dom kommer ifrån. Man kan justera den ganska mycket, har man öppningen fram öppen finns det ett spännband ovanför som gör att taket kan bli mindre och få bättre vinkel. Vet man bara vilket håll viltet brukar komma ifrån funkar det säkert bra, man får testa sig fram. Bekvämt att sitta i iallafall
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Detta är en populär post. -23 grader. Kring 00 snåret ser jag en räv långt ner på lägden. Satt och tittade på den i 30 minuter när den gick och spanade in åteln utan kulfång bakom sig. Till sist vågade den sig fram mot åteln och jag kunde skjuta den. En liten tik på knappt 4 kg
Publicerat Januari 25, 201313 yr -23 grader. Kring 00 snåret ser jag en räv långt ner på lägden. Satt och tittade på den i 30 minuter när den gick och spanade in åteln utan kulfång bakom sig. Till sist vågade den sig fram mot åteln och jag kunde skjuta den. En liten tik på knappt 4 kg Grattis! Jag satt ute mellan 01 och 03 i -16 grader och såg inte mer än 5-6 harar. Rävarna här vågar inte lämna skogen när det är så mycket månsken ute, all aktivitet försvinner. Hoppas på mulet eller ännu bättre, snöbyar, då är det grym fart på dem!
Publicerat Januari 25, 201313 yr -23 grader. Kring 00 snåret ser jag en räv långt ner på lägden. Satt och tittade på den i 30 minuter när den gick och spanade in åteln utan kulfång bakom sig. Till sist vågade den sig fram mot åteln och jag kunde skjuta den. En liten tik på knappt 4 kg Grattis ! 4kg det var inte stort! Är rävarna små överlag hos dig eller är det en liten räv även hos dig??
Publicerat Januari 25, 201313 yr Någon som är intresserad av att vaka räv i Grännatrakten? Har en kontakt där som behöver lite hjälp. Tyvärr för långt bort för mig. Pm:a vid intresse!
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Nä inte alls vanligt.. Tikarna brukar väga något kilo mer men iofs var det här en års unge
Publicerat Januari 25, 201313 yr Nä inte alls vanligt.. Tikarna brukar väga något kilo mer men iofs var det här en års unge Ok! Det gör sitt förstås.
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Ok! Det gör sitt förstås. Trodde det skulle vara en gammel räv eftersom den var så försiktig men när man kom fram såg man hur liten den var.. var nog det starka månljuset som gjorde att den var vaksam att komma fram på öppna ytor.. Den gömde sig bakom buskar hela tiden.. Apropå de, förra säsongen hade jag småbuskar som jag stuckit ned i snön bakom själva åteln och det gjorde att dom kände sig mycke tryggare att gå fram. Kanske skulle ha gjort det igen men väntar nog tills efter månljuset när man vakat färdigt så man inte skrämmer dom nu när det är högsäsong
Publicerat Januari 25, 201313 yr Trodde det skulle vara en gammel räv eftersom den var så försiktig men när man kom fram såg man hur liten den var.. var nog det starka månljuset som gjorde att den var vaksam att komma fram på öppna ytor.. Den gömde sig bakom buskar hela tiden.. Apropå de, förra säsongen hade jag småbuskar som jag stuckit ned i snön bakom själva åteln och det gjorde att dom kände sig mycke tryggare att gå fram. Kanske skulle ha gjort det igen men väntar nog tills efter månljuset när man vakat färdigt så man inte skrämmer dom nu när det är högsäsong Bra tänkt med buskarna inte omöjligt att jag stjäl ditt patent där Men det får nog bli till nästa säsong i så fall, det kan dröja ganska länge innan de godkänner en sådan förändring..
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Håller med dig där! egentligen dumt att göra ett försök nu men läste om det där tidigare i mina dagar. Vågar inte rävarna ända fram till åteln kan det bero på att dom vill ha mer skydd när dom smyger sig fram dom är ju som sagt extra försiktiga vid åtlar