Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skottplacering del 2.

Var sätter du skottet. 114 röster

1. 1. Om du oavsett jaktform kan välja var du ska sätta skottet ,vart blir det.

• Huvudet
      5%
      6
    • Halsen
      4%
      5
    • I bogen
      28%
      33
    • Bakom bogen
      61%
      70

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

För enkelhetens skull säg upp till max 100m.

Alla djurslag.

Givetvis med kula.

Skriv gärna några enkla rader om varför just där.

/Mike

• Svar 79
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Precis som maddog säger är ett huvudskott rent målmässigt inte speciellt krävande en orre kan man tala om ca 50mm för att det ska vara en bra träff och finns skyttar som utan problem skjuter dessa sko

• Målmedveten träning, 5000skott. Jag är övertygad om att du har rätt i sak. Men också om att det lär snöa i he-vetet innan du får ens 25% av jägarna att göra det... Det tråkiga är att så många tar de

• Klart att man "kan" skjuta i bogen men då väljer man per automatik att kassera större eller mindre del av i bästa fall den ena bogen och i värsta fall bägge bogarna. För någon säsong sedan hade jag me

Publicerat

Svår fråga!! men jag tar nog,för mig, det säkra före det osäkra och sätter den i "knall och fall" området.

Publicerat

Bakom bogen i stillastående och i löpande i ojämn terräng så hamnar kulan där den hamnar inom träffområdet.

I halsen har jag skjutit ett par älgar men inte mer än 5.

Publicerat

denna fråga är för svår för mej att svara på då det är från tillfälle till tillfälle vart jag skjuter

Publicerat

Det blir bakom bogen i regel, har väl levererat någon bogsmäll också, varför? minst chans att misslyckas, ett rådjur är ju inte helt still med huvudet/halsen, känner mig trygg med träffområdet!

Publicerat
  • Författare

Att man i den ena eller andra omröstningen inte klarar att svara behöver inte skrivas,bara dom som kan svara skriver.

/Mike

Publicerat

Hjärta - lunga

Publicerat

Bakom bogen.

Publicerat

Det blir bakom bogen om jag kan välja på stilla stående. Det känns säkert och vant att skjuta där, på löp blir det i träffområdet av förklarliga skäl.

Det har väl blivit några skott i halsen också skall jag säga. Det beror lite, nej mycket på omständigheterna.

Publicerat

Bakom bogen, för att jag känner mig trygg med det.

Publicerat

Stillastående = Bakom bogen.

Löpande = Bogen eller bakom bogen.

Publicerat

Måste nog rösta bakom bogen men har ju skjutit i hals , huvud ,stickhål och bog(hela bogen bakom och i) det beror ju på både vilt och tillfälle.

Räv och Grävlingar har det ramlat flertalet på skott i stickhål och huvud rakt framifrån medan Älg och Rå oftast fått ett bakom bogen men även hals, dock aldrig huvud men mest för att man blivit upplärd att avstå det.

Det har varit prat i de tidigare trådarna om vingelmån men det kan lika gärna vara djuret själv som hastigt vrider bort huvudet eller ändrar ställning mitt i skottögonblicket, då hjälper inte benstöd och 1000 skott i banvallen man kan råka smeka av ett skott ändå.

Publicerat

Återigen beror det på,

jagar jag ensam blir det ganska ofta huvudskott. Vid sociala jakter är det enklast att skjuta bakom bogen.

Sedan beror det på beväpningen, jagar jag rådjur med min lilla 6x45:a blir resultatet helt OK även vid skott bakom bogen men om jag har 6.5x55 tycker jag att resulatet blir trevligare om jag inte sätter kulan i kroppshålan.

Henrik

Publicerat

Måste säga att det är mycket intressanta frågeställningar du valt Mike.

Jag skulle vilja säga att det beror på viltslag och situation.

Tänkte skriva i viltslagsordning, skottplacering och vid vilken situation.

Vildsvin

Ett relativt hårdskjutet vilt.

Är omständigheterna bra och det är långt till gränser osv så placerar jag gärna kulan bakom bogen.

Nära gränser m.m så placeras kulan i framkant på bogen, bakkant tjockhals och ungefär mitt i grisen i höjd. Då påverkar man oftast både bogblad, lungor och ryggrad och effekten brukar bli som att släcka en lampa.

Rådjur

Bakom bogarna om det är långt till gränser, vägar eller bebyggelser.

Är det när gränser m.m så skjuter jag oftast högt i bogen för att lamslå djuret med splitter eller annan påverkan på ryggraden.

Älg

Bakom bogen ifall det är långt till gränser osv.

I halsen om det är nära till gränsen eller liknande

Räv

Oftast genom bogarna.

Hare

Skallskott

Verkar som om jag är en av få som vågar gå ut och stå för att jag inte jagar för köttet. Jag jagar för upplevelsen och eventuell trofe. Sedan om det är i form av horn, skinn eller ett vackert foto av viltet spelar ingen roll, men jag vill ha något att se på när jag tänker tillbaka på respektive jakt.

Själv sparar jag inget kött, för att det är bara jag som äter vilt i mitt hushåll. Sambon vägrar äta vilt vilket speglar av sig på den lilla tjejen. Ger bort 95% av det jag skjuter och restrerande 5% får mamma så att hon kan laga något gott och bjuda mig på. Därför spelar det inte någon som helst roll om jag behöver skära bort något kilo kring ena bogen då de som får köttet blir lika glada oavsett om köksvågen stannar på 15 eller 18kg.

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Med min ringa erfarenhet svarar jag bakom bogen i de fall jag känner mig säker och har ett lugnt djur framför mig. Nära en gräns väljer jag att sätta kulan lite högre upp i bogen för att påverka ryggrad vilket fungerat väldigt bra.

På de håll du ställer i frågan väljer jag ännu inte att ta skallskott mot frilevande vilt. Dock fäller jag djur vid hägnavskjutning med uteslutande skallskott då syftet är att maximera köttmängd. Har fungerat utmärkt hittills, men då vet jag också hur svårt och viktigt det är att man har alla parametrar på plats och att man har vett att sluta innan fokus börjar mattas.

När jag känner mig bekväm med skallskott mot frilevande vilt kommer jag också att ta sådana skott - dock då jag jagar ensam eller med nära vänner.

På de fåtal vilt jag fällt har jag dock aldrig behövt ångra något, dock blivit överraskad av hur en kulan trots fin placering tumlat runt och orsakat onödig oreda med kassation av kött som följd.

/M

Publicerat

Bakom bogen blire för min del, egentligen precis i kanten på bog.

Har inga som helst problem med att viltet sticker iväg efter skott.

Har ju hund så att säga..

Publicerat

Korta håll med bra stöd, och beroende på om det är beställnings djur så blir det hals/huvud .

I annat fall endast bakom bogen , dom brukar kunna gå 30-40m med en sån träff.

Jag röstade på bakom bogen.

Publicerat

Bakom bogen skjuter hellre ett säkert skott så inte 24 taggaren springer iväg än att Tjorva till det i onödan å den springer iväg pga en bomm men visar den bara halsen så var ju saken en annan.

Publicerat

Beroende på situation och omständigheter. Bakom bogen för bra effekt men liten kött förstörning. Det blir inte många förlorade köttbullar med skott i spjälstaketet och det blir ofta stopp innom 40-60 m, i värsta fall innom 200 iaf.

Ett djur där situationen är statisk, varför inte huvud/hals.

Ett rörigt stånd kan det bli skott genom bogen eller skott i en halvtaskig vinkel, bara för att det kan bli att passa på när djuret står fritt och hunden är ur vägen. Går det komma in riktigt nära så har det hänt att jag bara sträckt fram pipan i nacken....

Vid eftersök så smäller det väl på det som går att sikta på.

Publicerat

Min röst föll på bog men kräver en förklaring:

Det beror så mycket på. Men kikar jag på hur jag oftast väljer att skjuta så blir det generellt bogen eller strax bakom.

Beroende på hur min tjt utvecklar sig vad gäller eftersök så kan jag tänka mig att det kommer att jag oftare kommer att välja hals- eller huvudskott framöver om situationen är lugn och kontrollerad.

Publicerat

Min röst föll på bog men kräver en förklaring:

Det beror så mycket på. Men kikar jag på hur jag oftast väljer att skjuta så blir det generellt bogen eller strax bakom.

Beroende på hur min tjt utvecklar sig vad gäller eftersök så kan jag tänka mig att det kommer att jag oftare kommer att välja hals- eller huvudskott framöver om situationen är lugn och kontrollerad.

??? och räkna me eftersök?? :ohmy:
Publicerat

??? och räkna me eftersök?? :ohmy:

Inte räkna med men vara direkt förberedd på då jag inte behöver ringa in hund som tidigare. Men du ser skrev jag om situationen är lugn och kontrollerad dvs om jag bedömer det som lämpligt.

Publicerat

Inte räkna med men vara direkt förberedd på då jag inte behöver ringa in hund som tidigare. Men du ser skrev jag om situationen är lugn och kontrollerad dvs om jag bedömer det som lämpligt.

ja jag såg att du skrev det men det känns som du kommer att chansa mer och öka risken(chansen) för eftersök om hunden funkar för eftersök...Bara som jag tolkar det
Publicerat

ja jag såg att du skrev det men det känns som du kommer att chansa mer och öka risken(chansen) för eftersök om hunden funkar för eftersök...Bara som jag tolkar det

oki, alltid svårt att få fram exakt vad man menar. Men chansningar är inte riktigt mitt gebit. Som alltid är det situationen som avgör vad som är lämpligt. Sedan styr givetvis utrustningen en del också, tar inte ett bogskott på ett rådjur med 6,5-an laddad med varmintammo, då blir det hals/huvud eller så lyfter jag på hatten och avstår.

Publicerat

Bakom bog med blöt kula, 90% av tillfällen.

Resten fördelas på skalle, hals (bog om jag har kula för det)

Alltid stillastående lugna djur.

Raggarö