Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skottplacering del 2.

Var sätter du skottet. 114 röster

1. 1. Om du oavsett jaktform kan välja var du ska sätta skottet ,vart blir det.

• Huvudet
      5%
      6
    • Halsen
      4%
      5
    • I bogen
      28%
      33
    • Bakom bogen
      61%
      70

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Jag har helt motsatt erfarenhet, i alla fall av att tex halsskjutna djur inte blodar ur (var skulle de bloda ur?). Vid stickning kommer det MYCKET blod, något som självklart inte är fallet där brösthålan redan fyllts av blod från hjärt/lungpaketet.

Eller missförstår jag hela frågan?

• Svar 79
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Precis som maddog säger är ett huvudskott rent målmässigt inte speciellt krävande en orre kan man tala om ca 50mm för att det ska vara en bra träff och finns skyttar som utan problem skjuter dessa sko

• Målmedveten träning, 5000skott. Jag är övertygad om att du har rätt i sak. Men också om att det lär snöa i he-vetet innan du får ens 25% av jägarna att göra det... Det tråkiga är att så många tar de

• Klart att man "kan" skjuta i bogen men då väljer man per automatik att kassera större eller mindre del av i bästa fall den ena bogen och i värsta fall bägge bogarna. För någon säsong sedan hade jag me

Publicerat
  • Författare

Genom halsartärerna.

/Mike

Publicerat

Sticker alltid allt skjutet vilt direkt jag kommer fram där det ligger. Är det fler djur skjutet så sticker jag alla innan jag påbörjar urtagning av det första.

Har jag möjlighet så drar jag huvudet/framkroppen till en lägre nivå än bakdelen.

Sen gissar jag att en normal hängning av viltet i slakteriet gör den sista avblodningen oavsett om det är skjutet i CNS eller i lungorna. Träffar du hjärtat så blir det ingen "gratis" avblodning heller. För pumpen står still.....

Har aldrig upplevt problem med att vilt har innehållit stora mängder blod.

Möjligtvis under de år jag jagade där älgarna skogstyckades och hängde i det fria i ett dygn innan styckning, kunde det förekomma lite större mängder blod/vätska i köttet.....

Skjuter fö för att viltet ska dö så fort som situationen medger och om omständigheterna tillåter varför inte i CNS!? Lite osäkert, rörligt mm så försöker jag skjuta högt bakom bogen för att kunna ta tillvara på så mycket det går av djuret. Om situationen är sådan att jag är tvungen att blysänka djuret för att det ska dö/bli kvar på plats, avstår jag hellre från skott om det inte gäller redan påskjutet vilt. Är det för en ung oerfaren hund så kan jag tänka mig ett eller två köttförstörande skott bara för att det ska ramla för hunden. Då blir värdet för hundens utveckling högre än värdet av ev förstört kött.

Publicerat

Bakom bogen försöker jag sätta skottet. Det ligger inte för mig att skjuta i nacken eller liknande som jag vet att många gör.

Träffytan är inte stor och många faktorer kan spela in som gör att det blir en skadeskjutning.

Hellre fria än fälla om inte det blir en bredsida i siktet :yes:

Publicerat

Rent praktiskt har jag faktiskt aldrig upplevt att jag på något sätt fått sämre köttkvalite på de djur som jag skjutit i huvud eller hls jämfört med de djur som skjutits i brösthålan.

Henrik