Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skottplacering del 2.

Var sätter du skottet. 114 röster

1. 1. Om du oavsett jaktform kan välja var du ska sätta skottet ,vart blir det.

• Huvudet
      5%
      6
    • Halsen
      4%
      5
    • I bogen
      28%
      33
    • Bakom bogen
      61%
      70

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Det beror på, men om jag kan välja så tar jag huvudet. Det beror ju dock på hur lugnt djuret är, hur bra stöd jag har osv. Men ett lugnt klövvilt inom 100 m då jag sitter i ett torn eller har likvärdigt stöd så tar jag skallen annars lägger jag den bakom bogen.

Dom flesta jaktskott jag tar hamnar dock bakom bogen just därför att det sällan är några optimala förhållanden, jag tar dom oftast på smygjakt eller för hunden.

• Svar 79
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Precis som maddog säger är ett huvudskott rent målmässigt inte speciellt krävande en orre kan man tala om ca 50mm för att det ska vara en bra träff och finns skyttar som utan problem skjuter dessa sko

• Målmedveten träning, 5000skott. Jag är övertygad om att du har rätt i sak. Men också om att det lär snöa i he-vetet innan du får ens 25% av jägarna att göra det... Det tråkiga är att så många tar de

• Klart att man "kan" skjuta i bogen men då väljer man per automatik att kassera större eller mindre del av i bästa fall den ena bogen och i värsta fall bägge bogarna. För någon säsong sedan hade jag me

Publicerat

Jag förstår inte varför man inte kan skjuta i bogen när så är möjligt...

Varför krångla till det i onödan bara för att spara lite kött eller för att spela allan och skjuta i ett mycket mindre träffområde.

Känns i min värld bara onödigt, alldeles oavsett om man är hundägare eller ej..

Tycker vi ska respektera våra vilda djur och göra det genom att skjuta dem så att vi minimerar risken för tråkiga, och för djuren smärtsamma, etfersöken/skadskjutningarna.

Publicerat

Klart att man kan skjuta i bogen. Jag skulle rekommendera dig att göra det. Men det är inte samma sak som att allt annat är fel för alla.

Publicerat

Klart att man kan skjuta i bogen. Jag skulle rekommendera dig att göra det. Men det är inte samma sak som att allt annat är fel för alla.

Tack..

Men jag förstår inte varför man regelmässigt skall ta ett mycket svårare skott och hur vi som ansvarstagande försöker bräcka varandra med hur bra det är ur djurets synpunkt.

Skitsnack i min värld i alla fall.

Publicerat

Jag förstår inte varför man inte kan skjuta i bogen när så är möjligt...

Varför krångla till det i onödan bara för att spara lite kött eller för att spela allan och skjuta i ett mycket mindre träffområde.

Känns i min värld bara onödigt, alldeles oavsett om man är hundägare eller ej..

Tycker vi ska respektera våra vilda djur och göra det genom att skjuta dem så att vi minimerar risken för tråkiga, och för djuren smärtsamma, etfersöken/skadskjutningarna.

Klart att man "kan" skjuta i bogen men då väljer man per automatik att kassera större eller mindre del av i bästa fall den ena bogen och i värsta fall bägge bogarna. För någon säsong sedan hade jag med en dansk kompis på jaktmarken, han placerade en 180 grains Oryx skjuten ur hans 30-06 centralt genom bägge bogarna. För mig kändes det väldigt onödigt att ta rådjuret av daga när nästan halva rådjuret försvann till hundmat.

Ännu tydligare blir detta när jag skjuter mina harar, jag skjuter varje säsong en handfull harar och samtliga dessa är huvudskjutna. Med andra ord är det så att om jag inte får en skottsituation där jag kan placera kulan i huvudet så kröker jag inte fingret runt avtryckaren. Det känns inte som ett alternativ att skjuta en kula genom bägge bogarna på haren.

Samma sak med rådjur och hjort, för att jag skall skjuta så skall jag kunna placera kulan bakom bogarna i ett rakt sidoskott eller i CNS (huvud eller tjockhals). När det handlar om älg och grisjakt blir situationerna ibland sådana att jag känner mig tvungen att skjuta skott som kommer att resultera i större köttförstöring men de gångerna brukar jag alltid bli lite nedstämd när jag ser resultatet, det känns respektlöst att skjuta mot vilt om jag inte gör det på ett snyggt sätt. Att släpa ut ett vilt med två kasserade bogar känns oerhört olustigt men det är kanske bara jag som resonerar på detta vis? Får jag inte ett läge som jag känner mig trygg med är det bara att lyfta på hatten och tacka för upplevelsen, undantag kan vara när det handlar om skyddsjakt i olika former och vid t ex eftersök.

Grisarna har blivit ett problem på sina håll och när det t ex skall jagas gris i åkern på sommarkvällarna är man mer eller mindre "tvungen" att skjuta när ett skapligt läge visar sig och då kan man inte alltid kosta på sig lyxen att "finskjuta" utan man kan bli tvungen att skjuta genom bogarna för att säkerställa att viltet blir på plats när ljuset säden gör andra skott alltför osäkra.

//Henrik

Publicerat

Visst jag håller med om att det är jävligt tråkigt när man skjutit sönder en massa MEN samtidigt är det ganska små marginaler man leker med om man nu promt skall skjuta i huvudet...

Det tycker jag känns ännu tristare när man samtidigt vet att det är rätt så få personer som kan leverera 100% på så små träffytor i en jakt situation.

Är ju en helt annan femma att sitta och övningsskjuta lugnt och stilla utan puls i godan ro.

Jag vill inte klanka ner på dem som verkligen kan leverera 100% skytte i jakt situation på dessa träffytor DOCK kan jag väl tycka att det är lite onödigt att, mer eller mindre, sitta och uppmuntra till dem.

Slutligen tycker jag att det känns väldigt mycket mer onödigt att gå på eftersök på huvud/halsskada än att skära bort ena bogen..

Men det är min åsikt.

Publicerat
  • Författare

...eller för att spela allan....försöker bräcka varandra... man leker med om man nu promt skall skjuta i huvudet...

Nu tänker inte jag sjunka så lågt att jag för att försvara min verksamhet kommer med motsvarande superlativer.

Vem ska jag spela allan för när jag oftast jagar ensam och väldigt sällan lägger ut bilder eller text om mina jakter på forumet,och då i regel något som jag normalt inte pysslar med.

Vem försöker jag bräcka när jag oftast jagar ensam.

Leker.....ja jag vet inte men jakt är min livsstil och även mitt yrke,ingen lek.

/Mike

Publicerat

jag tror många jägare skulle förvånas över vad dom är kapabla till om man bara tränade målmedvetet.

när vanliga jägare dyker upp på tävlingar har dom ofta klockrena grunder men behöver bara lite mängdträning och tips för att gå upp till mycket hög och jämn nivå.

om jag bara tar ett medel så tror jag ca 5000 skott skulle göra underverk och ge den känslan jag ofta får på jakt att jag mer eller mindre kan sätta allt jag äger på garanterad träff.

en sak mängdträning ger är bra koll på maxavvikelser också.

det är inte lätt att tex göra exakta vindberäkningar men det är inte svårt att veta vilka värden som är max och min avvikelse och differansen därimellan blir mindre och mindre ju mer man håller fast vid träningsnivån och ökar den inför jakten.

vid träning på hög puls vet man hur mycket man måste få ner den för att skjuta säkra skott och hur man avslappnat använder den lilla tid man får efter utandning.

osäkerhet och dålig träning ger ofta överkompensation för avvilkelser.

Publicerat

Målmedveten träning, 5000skott.

Jag är övertygad om att du har rätt i sak. Men också om att det lär snöa i he-vetet innan du får ens 25% av jägarna att göra det...

Det tråkiga är att så många tar de etiska och moraliska riktlinjer som passar för en själv och försöker applicera dem på andra.

jag håller med dig och jag vill inte försöka få någon att skjuta djur på sätt dom inte är bekväma på.

sen tror jag nog att 1% är mer realistiskt. :wink:

men jag vill ändå belysa det fina med att våga ge seriös träning en chans, 5000 skott är bara en siffra man kan skjuta mer eller mindre men jag lovar att ju mer man tränar destå roligare blir jakten.

man behöver inte lägga sig på gränsen av sin förmåga heller det är bara dumt men om man rustar för storm så seglar man säkert i bris.

jag är bara en spillra av när jag var tränad men jag vet vilka skott jag klarar ändå och kan vila lite på gammal vana bara jag håller igång hjälpligt och skjuter någon gång varje månad och eftersom intresset fortfarande finns att bli bättre försöker jag alltid snappa upp tips på bättre teknik och vara öppen mot andras erfarenheter.

övning ger inte bara bättre teknik utan man tränar ju också den mentala biten speciellt om man tar steget att tävla lite.

det var bara någon månad sedan jag märkte att jag tog stöd mot fel knä i knästående med stöd så jag är ändå en liten mask på en stor krok när det gäller att vara en komplett jägare på skytte biten fast jag tränat en hel del.

Publicerat

Visst jag håller med om att det är jävligt tråkigt när man skjutit sönder en massa MEN samtidigt är det ganska små marginaler man leker med om man nu promt skall skjuta i huvudet...

Det tycker jag känns ännu tristare när man samtidigt vet att det är rätt så få personer som kan leverera 100% på så små träffytor i en jakt situation.

Är ju en helt annan femma att sitta och övningsskjuta lugnt och stilla utan puls i godan ro.

Jag vill inte klanka ner på dem som verkligen kan leverera 100% skytte i jakt situation på dessa träffytor DOCK kan jag väl tycka att det är lite onödigt att, mer eller mindre, sitta och uppmuntra till dem.

Slutligen tycker jag att det känns väldigt mycket mer onödigt att gå på eftersök på huvud/halsskada än att skära bort ena bogen..

Men det är min åsikt.

man ska självklart inte bara öva lungt och stilla utan puls.

en av dom övningarna som givit mig mest är att springa fram till 300m vallen för markering efter varje serie (när första skottet går ska resten komma snabbt men man kan utnyttja tiden innan första skottet för att få ner pulsen) och skjuta från marken på olika ställen varje serie.

all utrustning ska helst medföras när man springer, bara efter några dagars träning med den metoden börjar man se stora skillnader och tillslut känner man sig ganska bekväm med liknande skytte med hög puls.

Publicerat

:tongue: Springa med full utrustning!

Vissa av gubbarna i laget sitter hungriga på pass för att de inte vill bära med sig ryggan :biggrin:

1% är nog rätt där med :yes:

Publicerat

Nu tänker inte jag sjunka så lågt att jag för att försvara min verksamhet kommer med motsvarande superlativer.

Vem ska jag spela allan för när jag oftast jagar ensam och väldigt sällan lägger ut bilder eller text om mina jakter på forumet,och då i regel något som jag normalt inte pysslar med.

Vem försöker jag bräcka när jag oftast jagar ensam.

Leker.....ja jag vet inte men jakt är min livsstil och även mitt yrke,ingen lek.

/Mike

Nu var det väl inte riktigt så jag sa i helhet men det jag vill få sagt kanske bäst kan läsar ur denna raden jag skrev ovan;

"Jag vill inte klanka ner på dem som verkligen kan leverera 100% skytte i jakt situation på dessa träffytor DOCK kan jag väl tycka att det är lite onödigt att, mer eller mindre, sitta och uppmuntra till dem."

Detta just bara för att det kanske är, som någon sa, 1% av jägarkåren som överhuvudtaget är nära att klara av det i verkligheten.

Publicerat

Nu var det väl inte riktigt så jag sa i helhet men det jag vill få sagt kanske bäst kan läsar ur denna raden jag skrev ovan;

"Jag vill inte klanka ner på dem som verkligen kan leverera 100% skytte i jakt situation på dessa träffytor DOCK kan jag väl tycka att det är lite onödigt att, mer eller mindre, sitta och uppmuntra till dem."

Detta just bara för att det kanske är, som någon sa, 1% av jägarkåren som överhuvudtaget är nära att klara av det i verkligheten.

ska man komma åt skadeskjutningar så är det nog dom 50% som inte kan träffa en lagårdsvägg man ska komma åt och inte dom 1% som kan sin sak.

kanske kan man även se mikes inlägg som motiverande att ta sig ur träsket av att inte ha koll på sitt skytte.

om jag ser någon som har koll på det han gör så blir iaf jag motiverad att också vara den personen som har koll.

om man får insikt i hur yrkesjägarna gör så kan man lättare rannsaka sin egna förmåga och förhoppningsvis göra något åt det.

Publicerat

Bakom bogen

Publicerat

Jag gillar verkligen vad Madsen skriver ovan.

/CHristian

Publicerat

men jag vill ändå belysa det fina med att våga ge seriös träning en chans, 5000 skott är bara en siffra man kan skjuta mer eller mindre men jag lovar att ju mer man tränar destå roligare blir jakten.

man behöver inte lägga sig på gränsen av sin förmåga heller det är bara dumt men om man rustar för storm så seglar man säkert i bris.

Kan tänka mig att de flesta av oss här inne skjuter en försvarlig mängd övningsskott såväl inför som under jaktsäsongen. Men en siffra som vore intressant att få grepp om är hur många träningsskott jägare lägger för varje jaktskott de avlossar.... Skall se om jag inte kan knåpa ihop en sådan fråga, såväl här som på min blogg för att sprida gracerna lite.

Publicerat

Kan tänka mig att de flesta av oss här inne skjuter en försvarlig mängd övningsskott såväl inför som under jaktsäsongen. Men en siffra som vore intressant att få grepp om är hur många träningsskott jägare lägger för varje jaktskott de avlossar.... Skall se om jag inte kan knåpa ihop en sådan fråga, såväl här som på min blogg för att sprida gracerna lite.

det kanske blir lite missvisande om man tar träningsskott för varje jaktskott då en tex fågeljägare kommer att få dålig värde mot en älgjägare även om dom tränar lika mycket.

(speciellt om man har skyddsjakt på en soptipp där blir det kanske 1000 jaktskott per år)

Publicerat
  • Författare

Bra tänkt,vore intressant med två separata kula kontra hagel för att se om och hur en ev skillnad ser ut.

kan bara se till mig själv, för hagel ligger siffran ungefär på 1-0,5 träning/jakt ,för kula minst 10-1.

/Mike

Publicerat

Bra tänkt,vore intressant med två separata kula kontra hagel för att se om och hur en ev skillnad ser ut.

kan bara se till mig själv, för hagel ligger siffran ungefär på 1-0,5 träning/jakt ,för kula minst 10-1.

Vilket kanske demonstrerar nästa problem som jag inte tänkte på från början. Vad gäller kula så tror jag att många jägare hamnar någonstans på samma siffror som Mike, men eftersom de fäller ett, kanske två vilt om året motsvarar det inte ens ett besök på älgbanan medan det för Mikes del gissningsvis handlar om en fyrsiffrig mängd träningsskott.

Publicerat

Övning med kula i förhållande till jaktskott? För egen del måste det röra sig om 500:1 eller 1000:1 :D

Publicerat

Skall vi krångla till det riktigt så skulle jag även vilja ha en uppdelning på skytte mot stillastående och löp...

Nej jag ångrar mig. När det gäller kula så är jag bara intresserad av hur mycket folk tränar. att ställa det i relation till antal jaktskott gör det bara svårare att värdera siffrorna.

Men uppdelning stående mål/löpande vore intressant. Sen får man väl hoppas att det finns någon koppling mellan vilket man tränar mest och vilka jaktformer man bedriver...

Publicerat

för mig blir det enkelt, löpande mer eller mindre noll, kanske någon per år.

dom svåraste skotten jag tar är på säl i vatten från båt.

Publicerat
  • Författare

Skall vi krångla till det riktigt så skulle jag även vilja ha en uppdelning på skytte mot stillastående och löp...

Nej jag ångrar mig. När det gäller kula så är jag bara intresserad av hur mycket folk tränar. att ställa det i relation till antal jaktskott gör det bara svårare att värdera siffrorna.

Men uppdelning stående mål/löpande vore intressant. Sen får man väl hoppas att det finns någon koppling mellan vilket man tränar mest och vilka jaktformer man bedriver...

Från en som vet....Du kommer bara få svar i stil med "jag fixar inte att svara" :thumbsup:

/Mike

Publicerat

Är det bara jag som i någon mån ser även jaktskotten som träning? För varje lossat skott så försöker man dra slutsatser och klura på varför effekten vart ditten eller datten..

Hade någon menlös diskussion för några år sen när det gällde hagelskyttet, pk-maffian hävdade att det var oseriöst att skjuta vilt med lerduveskott och att man fick akta sig för att säga att för varje lossat skott så vart man mer och mer varm i kläderna och tillslut kunde man även ge sig på lite svårare lägen och lyckas bra. Men si så fick man inte resonera, träna gör man på lerduvor och då med lerduveskott, jaga gjorde man med jaktskott och man skulle akta sig för att meddela att man drog slutsatser av lossade skott!

När jag höll på som värst med katter så kände jag efter dessa övningar att jag var 150 % störtsäker på mina skallskott.. efter något hundratal skjutna kissar samtliga i mössan i princip så hade man en vana och en trygghet i hanteringen. Känslan och tryggheten tog man sedan med sig när rävar och annat oknytt skulle avdagatas med Vixen.

Och då ska jag väl outa mej själv som en totalt förkastlig människa rent etiskt men mina "träningsskott" med Vixen är...jävligt få.. Trots detta har inget gått ifrån mej med den bössan. En katt har jag misslyckats med på säg.. 150-200? Och jag fick tag på kissen iaf.