Publicerat Januari 30, 201313 yr http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article16150767.ab Kolla kommentarerna och le en smula. Jag undrar var folk får sina dumheter ifrån! Jag brukar undvika sådana forum men den här gången va jag in på studie besök, jag kan bara konstatera att jag gjort helt rätt som skippat sidorna.... Det är oerhört förfärande och skrämmande att folk ens ids kommentera, och att ab ens släpper igenom en ledarkrönika helt utan verklighetsförankring... Hon hade visserligen rätt i att det inte handlar om vargar längre.....
Publicerat Januari 30, 201313 yr Detta är en populär post. Var ju ett hjon från Skåne där som verkar va en riktig stjärna...Han vill att EU ska bötfälla Sverige ordentligt.Han tycker att rovdjursdödade tamdjur inte är ett problem, för det får man ju ersättning för. Och för att sätta upp elstängsel.Undrar vad han tycker när inser att HAN är en av dom som betalar dessa böter till EU. Eller när han inser att ersättningen till bönderna till syvende och sist kommer från HONOM.Det blir intressant när det puckot kommer till insikt. Om han gör det. Nånsin.Antagligen inte.Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Januari 30, 201313 yr Nej dom blir ju inte det eftersom alfadjuren redan är kraftigt inavlade och endå skulle fått en kull. På kort sikt blir det t om färre som föds eftersom dom flockar där vi skjuter alfadjur inte kommer föda valpar i år. Dock skulle vi behöva skjuta bort många fler för att få ett ordentligt genomslag från dom nya. är det inte så att om man skjuter alfadjuren så splittras flocken, och de andra djuren söker nya revir och blir alfadju? som i sin tur kan föda nya vargar nästa år. En flock i år föder 5-7 valpar , skjuter man alfadjuren har man kanske två-tre nya revir nästa år; alltså 5-7st valpar x 2-3 revir = 10-21nya vargar. tänker jag fel? jag tror att detta är ett spel för galleri för att fiska röster från landsbygden, jägare och djurhållare!
Publicerat Januari 30, 201313 yr Det är inte alls säkert att flocken splittras, den kan göra det men det kan också bli som i kloten där flocken har hållts intakt eller som det verkar vara i skultuna där delar av flocken verkar finnas kvar men stora delar har dragit iväg. Det finns helt klart en tanke på det kommande valet i beslutet men jag tror även att man vill ha en viss frihet från EU, går den här jakten till domstol i EU och vi där frias eller får tydligare direktiv så kan vår käre kommissionär tjafsa hur mycket han vill eftersom det starkaste argumentet han hittills haft är hotet om domstol. Sedan hoppas jag verkligen inte folk röstar på Centern för det här (eller öht) och jag tror nog inte heller att vargfrågan är det som kommer styra landsbygdsbor och jägare då vi står i röstbåset.
Publicerat Januari 30, 201313 yr Är det inte högst 2st vargar per revir som blir lovliga att skjuta i dessa 8 revir och att HÖGST ett alfadjur får skjutas? Var så jag uppfattade Naturvårdsverket när jag läste igenom deras beslut. Jakten är med andra ord helt meningslös när det gäller både sänkning av inavel eller lindring av rovdjurstrycket, utan det handlar till 100% om en markering mot EU.
Publicerat Januari 31, 201313 yr Ett alfadjur och ett ungdjur är det som får fällas i varje revir, vi får alltså inte fälla två alfadjur eller två ungdjur. Tanken som NVV angett med att ta bort ett alfadjur är att det kvarvarande ska hitta en partner som ev kan ha nytt blod i sig, man vill alltså öka chansen för invandrare och deras avkomma att hitta en partner bland dom vargar med hög inavel. Hursom tycker jag att markeringen mot EU är viktig och mycket mer akut än inavelsproblemen.
Publicerat Januari 31, 201313 yr Nja, där har du nog lite fel om jag förstått det rätt. Det är två vargar per revir, som får skjutas. Det får skjutas två ungdjur, eller ett ungdjur och ett alfadjur. Hur detta ska kunna hanteras rent praktiskt övergår mitt förstånd och ser det mest som en skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten. Saxat från Naturvårdsverket: "Fakta om selektiv och riktad jakt:- De mest inavlade reviren omfattas av den riktade jakten.- I varje utpekat revir får högst två individer fällas. Jakten ska inriktas mot grupper av varg och ska, om möjligt, bedrivas så att högst ett av alfadjuren fälls.- De som har jakträtt som omfattar varg i de utvalda reviren får jaga.- Beslutet gäller mellan 31 januari och 17 februari 2013. Under den 31 januari får man endast spåra.- Jaktledaren ska minst en gång i timmen rapportera in till aktuell länsstyrelsen om resultat från jakten.- Naturvårdsverket följer utvecklingen av vargstammens genetiska status."