Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför är det så svårt att få folk att jaga?

Featured Replies

Publicerat

Snabb, än så länge hypotetisk fråga:

Jag behöver ett antal vakjägare i Kronoberg, Kalmar och Blekinge som vill jaga gris. Kravet är att ni har möjlighet att jaga minst 4-5 kvällar i veckan och kunna ge sig ut med kort varsel. Ingen kostnad, men ev får ni behålla de grisar som skjuts.

Finns dessa jägare?

• Svar 98
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det är något sådan som nog måste till. Ditt intresse noteras!

• Jantelagen är starkare än förnuftet. Bonden hemma har via inlejda hejdukar skjutit drygt 40 sedan nyår, på knappt 200ha. Denna mark ligger mitt i mellan mina två som är 1000 ha styck, bonden skjuter f

• Ett tips kan vara att snacka med ett naturbruks gymnasium. Massor med unga jägare som skjuter bra.har hund och har lärare med sig. En mini buss med sådana som har all tid och ork i världen är ett rela

Posted Images

Publicerat

Det beror på att jag inte bor på de angivna ställena :dry::wink:

Publicerat

För långt bort.....

Men om det planeras in "rätt" vecka och det finns någonstans att sova, så skulle det varit kul att testa gris!

Publicerat

Du får flytta grisarna norrut.

Publicerat

Max ingen grisvana ? Jag skulle då vilja ha viss grisvana på dessa oxå, rent hypotetiskt då.

Publicerat

Nä jag har inte gjort något fel så varför skulle jag då bestraffas? ;):D

Publicerat
  • Författare

Det finns jägare på markerna idag, men de har gett upp.. Men enligt många är ju inte grisarna ett problem? Ska ju bara vara att ta in frivilliga som vill jaga?

Det är nog skillnad på att jaga när man vill mot att jaga för man måste... :/

Publicerat
  • Författare

Nä jag har inte gjort något fel så varför skulle jag då bestraffas? ;):D

Du har väl alltid gjort något dumt.. ;) men du kan få ta eftersöken? ;)

Publicerat

För långt bort.....

Men om det planeras in "rätt" vecka och det finns någonstans att sova, så skulle det varit kul att testa gris!

För långt bort här också alt. så får du dra ihop grisarna och skicka dom med djurtransport norr ut och portionera ut dom lite här och där. :thumbsup::wink::tongue::yes:

Publicerat
  • Författare

För långt bort här också alt. så får du dra ihop grisarna och skicka dom med djurtransport norr ut och portionera ut dom lite här och där. :thumbsup::wink::tongue::yes:

Bara att komma och hämta!

Publicerat

Har man så mycket mark att samtliga medlemmar i laget behöver jaga 4-5 kvällar per vecka för att hålla grisarna borta så är man nog för få i jaktlaget, hehe...

Hur som, skulle möjligheten finnas till att jaga mer eller mindre varje dag på marker som har så mycket gris att det är ett problem(läs, att man kan skjuta minst någon gris varje kväll), skulle jag gladeligen ställa upp.

//Peter

Publicerat

Nej Max. Det är för långt för mig också.

Men om det är problem med gris så kan jag ägna en kväll eller två nästa gång jag är i Sverige åt att vaka, men då vill jag behålla det jag skjuter.

Något betalt i övrigt behöver jag inte. Kan t.o.m. betala mina omkostnader själv.

Men frågan är väl hur många markägare som har så stora problem att de är intresserade av att ta emot min hjälp...

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare

Har man så mycket mark att samtliga medlemmar i laget behöver jaga 4-5 kvällar per vecka för att hålla grisarna borta så är man nog för få i jaktlaget, hehe...

Hur som, skulle möjligheten finnas till att jaga mer eller mindre varje dag på marker som har så mycket gris att det är ett problem(läs, att man kan skjuta minst någon gris varje kväll), skulle jag gladeligen ställa upp.

//Peter

Du kommer inte skjuta varje natt, men för att skjuta det som behövs måste du nog vara ute minst 4-5 gånger i veckan. Är väl inte så många som har 100% på de gånger de är ute? ;)

Publicerat

Bara att komma och hämta!

Tack! Jag ska se om jag kan få iväg någon djurtransport. :wink:

Publicerat

För långt bort.....

iom att det är typ halva sverige bort så faller det på det men hade varit inom nån mil så hade jag ställt upp speciellt för flera nätter i veckan annars får jag ta kias också
Publicerat

Jag har ju typ 140 mil ner till Kronoberg bara och sedan ska man ut i skogen någonstans.

Det blir smidigt 350-400 mil innan man är hemma igen.

Publicerat

Hade jag varit ett år in i min jaktliga karriär samt haft tillgång till eftersökshund så hade jag mer än gärna ställt upp, men jag vill gärna ha lite mer vana i mig innan jag ställer upp på något sådant, i övrigt jobbar jag ca 15 nätter i månaden och resten är fritt så sitta uppe på nätterna och uggla är jag van vid :)

Publicerat

För långt bort, annars hadde man nog hakat på detta.

Publicerat

Det är nog skillnad på att jaga när man vill mot att jaga för man måste... :/

Huvet på spiken! :yes:

Grisarna vinner, folk är för bekväma helt enkelt.

Publicerat

Max,

Som man frågar får man svar. Och så som du frågar tror jag nästan du hade hoppats på att få nej. Men det är väl egentligen bara en person som sagt nej av annan anledning än avståndet?

Hur många torn skulle du behöva besätta 4-5 nätter i veckan?

Är det verkligen 4-5 nätter i veckan året igenom eller är det under någon speciellt känslig period? Vilken?

Hur många grisar tror du skulle vara lämpligt att skjuta under ett år? (Inser att det knappast är 4-5 gånger 52...)

Kan man tänkas dela upp det på några "roligare" jakter (läs hund/drev) under året och intensivare vakande under känsligaste perioderna?

// Henrik

Publicerat

Huvet på spiken! :yes:

Grisarna vinner, folk är för bekväma helt enkelt.

..... eller har för många "måsten" :thumbsup: Skjutsa barn, hjälpa med läxor, gå på föräldramöten, sköta hem/trädgård, hålla bilarna rullande, ordna med värme inför vintern, rasta hundar, öva skytte, kanske ha ett "eget intresse", hjälpa gamla/sjuka föräldrar, hålla kontakten med vänner samt försöka klämma in 3-4 timmar sömn....... Allt förutom jakten i skogen!

Ett dygn skulle behöva 12 timmar till :sad:

Publicerat

Som jag fattat det var hela frågeställningen hypotetisk?

Hur som, jag antar att det är skyddsjakt på gröda som det handlar om, och om det krävs fyra, fem nätter på varje fälld gris ser inte jag det som att något större grisproblem föreligger. Är helt enkelt inte speciellt gristätt då...(givet att det gäller under de högintensiva perioderna, och inte en gris var femte dag året runt)

Hur som. Ge mig tillgång till mark där jag kan skjuta en gris var femte dag, och behålla grisen, och jag kommer gladeligen! Säger sig själv att det blir några helt våldsamma mängder gris utslaget på ett år, men men, finns ju vilthandlare till sådant.

//Peter

Publicerat
  • Författare

Max,

Som man frågar får man svar. Och så som du frågar tror jag nästan du hade hoppats på att få nej. Men det är väl egentligen bara en person som sagt nej av annan anledning än avståndet?

Hur många torn skulle du behöva besätta 4-5 nätter i veckan?

Är det verkligen 4-5 nätter i veckan året igenom eller är det under någon speciellt känslig period? Vilken?

Hur många grisar tror du skulle vara lämpligt att skjuta under ett år? (Inser att det knappast är 4-5 gånger 52...)

Kan man tänkas dela upp det på några "roligare" jakter (läs hund/drev) under året och intensivare vakande under känsligaste perioderna?

// Henrik

Det är lätt att lova då det ändå inte är pratiskt möjligt.. ;)

Henke, hur kan du få det till att man skulle vilja ha ett nej till en sådan fråga? Just 4-5 nätter i veckan är ungefärligen vad som kan tänkas behövas för att kunna skjuta så många som möjligt. Vore väl lite dumt att begära att någon kan jaga mer? Perioden är året om alt tills grisarna minskar avsevärt eller flyttar. De marker som jag hade i åtanke då jag skrev detta föder mer grisar än vad som skjuts idag. Hundjakter är inte tillräckligt effektiva, men allt som funkar är nog välkommet.

Faktum är att det är på riktigt, men det verkar vara svårt för oss jägare att inse det. Här har vi en riktig topp på vildsvin i år, och det finns ingen beredskap för att hantera det. Tyvärr..

Publicerat
  • Författare

Som jag fattat det var hela frågeställningen hypotetisk?

Hur som, jag antar att det är skyddsjakt på gröda som det handlar om, och om det krävs fyra, fem nätter på varje fälld gris ser inte jag det som att något större grisproblem föreligger. Är helt enkelt inte speciellt gristätt då...(givet att det gäller under de högintensiva perioderna, och inte en gris var femte dag året runt)

Hur som. Ge mig tillgång till mark där jag kan skjuta en gris var femte dag, och behålla grisen, och jag kommer gladeligen! Säger sig själv att det blir några helt våldsamma mängder gris utslaget på ett år, men men, finns ju vilthandlare till sådant.

//Peter

Peter, säger inte att du skjuter först var femte dag. Men du kanske måste jaga dem 4-5 dagar i veckan för att skjuta så många som möjligt.

Än så länge är det en hypotetisk fråga.. Men får väl se om jag kanske får nytta av namnen snart.. ;)

Publicerat

Jaga dom med hundar varje helg så räcker nog det för att hålla dom borta.