Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför är det så svårt att få folk att jaga?

Featured Replies

Publicerat

Har idag skyddsjakt i Kalmar. Sträckan till Karlskrona (hemåt) på natten känns bara tyvärr som en evighet när man är envis in på småtimmarna, ifall man har saker att sköta dagen efter. ;) Är det i närheten av Karlskrona brinner intresset hos mig..

Mvh David

Sent from my iPad using Tapatalk HD (äpplet har stavat)

• Svar 98
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det är något sådan som nog måste till. Ditt intresse noteras!

• Jantelagen är starkare än förnuftet. Bonden hemma har via inlejda hejdukar skjutit drygt 40 sedan nyår, på knappt 200ha. Denna mark ligger mitt i mellan mina två som är 1000 ha styck, bonden skjuter f

• Ett tips kan vara att snacka med ett naturbruks gymnasium. Massor med unga jägare som skjuter bra.har hund och har lärare med sig. En mini buss med sådana som har all tid och ork i världen är ett rela

Posted Images

Publicerat

Men grisarna räcker väl till för era nöjesjakter även om bonden gör sitt uttag?

Vore det inte djupt oetiskt att inte tillåta en bonde att skydda sina marker bara för att kunna bedriva nöjesjakt? :cool:

Det är ju det jag försöker säga.

Publicerat

Sätt in en annons i lokalblaskan; Seriösa ansvarsfulla grisjägare sökes! :dry:

Publicerat

jag sitter lätt ute fyra dagar i veckan i snitt. som dräng kan jag ändå inte somna när man vet vad dom ställer till med.. sömnen blir ju verkligen lidande, man undrar hur det skall gå i längden

Publicerat

Jag har inte förstått att problemet att få ut jägare var så stort, hur ser det ut i allmänhet om det inte ens går att få ihop ett lag här?

Verkar ju vara ett allvarligt problem detta. Hur hanterar man det söder ut och skulle det fungera här hemma?

Publicerat

jag sitter lätt ute fyra dagar i veckan i snitt. som dräng kan jag ändå inte somna när man vet vad dom ställer till med.. sömnen blir ju verkligen lidande, man undrar hur det skall gå i längden

Man får passa sig med sömnbristen, en bekants extra barn körde av vägen pga en kombination av normalt arbete och massa grisjakt. Trötthet i trafiken kan vara en störe fara än alkohol.. Han knäckte någon kota i nacken "bara", men hade tur och är väl nästan helt återställd idag!

Publicerat

Som många andra är jag också intresserad av kanske en-två veckors jakt. Med boende som enda problemet. Skulle vara perfekt att dra ut på morgonen, vaka. Gå ut på dagen med laikan. På kvällen ut och vaka igen. Du börjar få ganska många intresserade, kanske det går att samordna? Hundar på dagen och vak på kväll och morgon! Jag är iaf mer än intresserad!

Publicerat
Jag har inte förstått att problemet att få ut jägare var så stort, hur ser det ut i allmänhet om det inte ens går att få ihop ett lag här?

Verkar ju vara ett allvarligt problem detta. Hur hanterar man det söder ut och skulle det fungera här hemma?

Jag tror att han har fått ihop en liten lista på intresserade. Man kan ju skicka pm :)

Att få ut jägare som kan tänka sig att sitt en vecka eller två brukar vara väldigt enkelt. Många tycker bara att det är roligt att jaga och kanske skjuta ett par grisar.

Första grisen är alltid speciell. Gris 2-10 är också "kul". Men när du skjutit 30, 40 eller den 150e så är det väldigt få som offrar sömnen för att fortsätta vaka gris.

Det vanliga arbetet blir lidande och det är väldigt mycket jobb och tid som behöver läggas ner för att bara kunna skjuta ihop till bensin- och ammunitionskostnaderna (om du jagar gratis och får behålla köttet).

Men som tur är finns det såna här stollar med :)

Publicerat

Pratade lite med klasskompisarna om detta och dem hjälper gärna till när vininte sitter på engaholms åkrar då klart.

Publicerat
  • Författare

Pratade lite med klasskompisarna om detta och dem hjälper gärna till när vininte sitter på engaholms åkrar då klart.

Det verkar ju inte riktigt gå så bra där heller... ;)

Publicerat
  • Författare

Trots allt så finns det nog en hel del som kan tänka sig att jaga. ;) Det som behövs nu är bara jakträttsinnnehavare som kan erkänna att de inte klarar av att skjuta det som behövs. Och sedan att dessa släpper in fler. Situationen är snart inte längre hanterbar på en del ställen.

Det som däremot går jäääkligt segt, det är att få en del jägare att begripa att om de nu inte klarar att hålla ner vildsvinsstammen på en nivå där skadorna är hanterbara, så ska de fn inte utfodra dem i mängder heller!

Och nej, avledningsutfodring är inte ett tillräckligt skäl, då man fortfarande inte kan skjuta av tillräckigt av tillväxten.

Jag har en del PM och sparar dessa! Kommer vidarebefodra info och kontakter när/om det blir läge. :)

Publicerat

Det är ju det jag försöker säga.

Jo, men vad var det för tankar du hade kring det etiska då?

Publicerat

Varför inte testa fälla?

Jag hade förövrigt kunnat ställa upp då och då (ej 4-5 nätter i veckan) om det varit närmre och man fått behålla det man skjuter. För som jag förstod det så behöver man inte underhålla åtlar själv?

Publicerat
Det som behövs nu är bara jakträttsinnnehavare som kan erkänna att de inte klarar av att skjuta det som behövs. Och sedan att dessa släpper in fler.

Där kommer hela grejen att falla platt.. tyvärr.

Endast om jaktinnehavaren ligger så risigt till att han förlorar jakten om han/hon inte får ner grisstammen då möjligen skulle det kunna gå att få igenom.

Skyddsjakt i grödor kan säkert gå men vem vill underhålla åtlar och göra det jobbet och betala arrendet sen ska någon annan göra det "roliga" vaka, skjuta och ta köttet.

Publicerat

Jo, men vad var det för tankar du hade kring det etiska då?

V sköt denna dagen efter en nattlig skjutorgie på bondens mark för min hund, den såg ut som bilden då mitt skott tog i boge.

post-1031-0-15856900-1351183538_thumb.jp

Den var inte rapporterad påskjuten naturligtvis. Den förra vi sköt saknade underkäke och var nära svältdöden.

Du kan få fler exempel........när du vill!

Publicerat

Jag sköt denna dagen efter en nattlig skjutorgie på bondens mark för min hund, den såg ut som bilden då mitt skott tog i boge.

post-1031-0-15856900-1351183538_thumb.jp

Den var inte rapporterad påskjuten naturligtvis. Den förra vi sköt saknade underkäke och var nära svältdöden.

Du kan få fler exempel........när du vill!

Fy!

Även om det är "ohyra"..... Så är det liv det handlar om. Bra du fick den!

Publicerat

Grisboomen lockar fram det sämsta i en del av oss.. i skjutglada "jägare" påhejad av allt och alla...myndigheter, markägare och svampplockare..etc.

Gott arbete där MKJ!

Publicerat

Man blir ledsen när man ser sådant :sad:

Skjuter man dem i skallen?? trodde bogskott var modellen!!

Publicerat

Många som föredrar det på just vildsvinen så man slipper böka med den flyktsträcka de oftast tillrygga lägger med en vanlig hederlig smäll. Inte det klockrenaste i mörkret inom alla aspekter..

Publicerat

Skulle absolut vara intresserad, om det ligger hyffsat nära de norra delarna av Skåneland ;)

Går ju dock i skola, så 4-5 kvällar i veckan kan bli svårt :/

Får ju snart licensen till studsaren :D. Beror ju dock på vilka krav du har vad gäller erfarenhet...

Publicerat

Fy føj for SKADESKUD og ikke andmelle.kalle.

Publicerat

Normal jägaren bor och lever tyvärr så att "hen" (såg ni den snyggingen) inte kan jaga 3-5 nätter varje vecka, inte heller rusa iväg på ett par min varsel o vara på marken 10 min senare. Sådana saker så gör att man orkar lättare o har möjligheten att skytta grödor o åkrar på ett effektivare sätt ensam.

Sen kommer som alla vet o säger arrende kostnaderna till, o för o inte prata om jante lagen o svenska avundsjukan.

jag tror att vi får tänka om o tänka rätt om vi ska hålla markägarna positiva..

//

Publicerat
  • Författare

Tack, Hippen! Jag har goda förhoppningar och höga ambitioner! ;)

Tackar för alla PM från hugade vildsvinsjägare, och jag sparar era mess om/när det kan bli aktuellt.

Detta projekt är en grej och mer kommer. Vore väl tusan om detta ska kunna bli bra!