Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför är det så svårt att få folk att jaga?

Featured Replies

Publicerat

..... eller har för många "måsten" :thumbsup: Skjutsa barn, hjälpa med läxor, gå på föräldramöten, sköta hem/trädgård, hålla bilarna rullande, ordna med värme inför vintern, rasta hundar, öva skytte, kanske ha ett "eget intresse", hjälpa gamla/sjuka föräldrar, hålla kontakten med vänner samt försöka klämma in 3-4 timmar sömn....... Allt förutom jakten i skogen!

Ett dygn skulle behöva 12 timmar till :sad:

Jodå, du har alldeles rätt i sak. Men folk är faktiskt bekväma generellt. Skall man vaka gris så skall man ha en varm koja och inte sitta och glo som jag gjort i sista ljuset i dag på en skitig åker. MIn omgivning är förbannad på bonden och tycker att det är rätt åt honom. Folk med hundar blev rädda då en galt rev upp en hund sist, förstår dom då ingen vill ha hunden sprättad så här i början av säsongen. Således vill ingen släppa hund längre, det enda som egenligen hjälper.

Men jag har som du säger inte tiden pga andra måsten, inte heller orkar jag som tidigare. Men jag tillhör dom (få) som ändå är helt självförsörjande. Jag kan skjuta, köra fram, slakta och göra eftersök själv. En skjuten nattgris är ett jäkla slit med en hel del potentiellt obekväma inslag varför folk i gemende hellre gör annat.

Och nej jag sköt ingen trots att jag hörde flocken gå och smaska bara 50 meter in i majsen.

post-1031-0-88408700-1350670246_thumb.jp

• Svar 98
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det är något sådan som nog måste till. Ditt intresse noteras!

• Jantelagen är starkare än förnuftet. Bonden hemma har via inlejda hejdukar skjutit drygt 40 sedan nyår, på knappt 200ha. Denna mark ligger mitt i mellan mina två som är 1000 ha styck, bonden skjuter f

• Ett tips kan vara att snacka med ett naturbruks gymnasium. Massor med unga jägare som skjuter bra.har hund och har lärare med sig. En mini buss med sådana som har all tid och ork i världen är ett rela

Posted Images

Publicerat

som sagt hade det varit närmare så är 4-5 nätter i under "kortare" perioder typ varannan vecka beroende på område inga problem

jaktidiot? vem ? jag ? självklart

Publicerat

Jaga dom med hundar varje helg så räcker nog det för att hålla dom borta.

Nja, detta är det enda som får bort dom ur majsen långsiktigt :wink:

post-1031-0-60838900-1350670433_thumb.jp

Publicerat

Jakt ska vara roligt efter 30+ nätter på gris så provar jag gärna någon annan jaktform kråk jakt mås mm

imponerad av alla som sitter på gris var vecka

Publicerat

Men vaddå? Varför skall det vara en (1) jägare som jagar 5 kvällar i veckan? Varför inte 15 som tar en kväll var tredje vecka? Var är bonden som drar ihop en sådan studiecirkel ;-) med eget skjutprov, vakar en natt tillsammans med varje deltagare för att få igång dem, och så vidare...

En sådan sak skulle jag utan vidare kunna vara med på - men 5 kvällar i veckan går ju fetbort... även för bonden som har problem med gris.

Publicerat

Var i Kronoberg?

Publicerat

Hade jag varit äldre så hade jag gärna ställt upp, får min egna vapen licens om ca 1år har du nytta av mig då så säg till! Har ju inget körkort förena om två år menmen.

Publicerat

Vill inte på något sätt förringa problemet, jagar själv på marker i sörmland där vi inte har några större problem med gris. Mer gris i år än tidigare, men skadorna kommer inte i närheten av vad ägaren drar in från jakten.

Peter, säger inte att du skjuter först var femte dag. Men du kanske måste jaga dem 4-5 dagar i veckan för att skjuta så många som möjligt.

Och någonstans kommer man till en punkt då köttvärdet från alla grisar börjar matcha värdet på vad de förstört, och kanske gå förbi om det är riktigt gott om gris... Låter som du har marker som hypotetiskt kan leverera ett avsevärt köttvärde!

Publicerat

4-5 kvällar i veckan kan vara svårt, men att få in någon/ra kvällar i veckan kan vara enklare om markerna finns nära inpå!

Så vitt jag vet är hundjakter det mest effektiva på de ställen jag jagat, men visst det går åt lite hundar och framför allt passkyttar med gott om pass röjda för ändamålen!

Det största bekymret är väl att många vill folk ska betala för att få bort grisar när inte de ordinarie jägarna orkar/vill. snarare så att man skall få betalt för det snarare!!

Men visst någon kväll i veckan genomsnittligt kan man nog komma till skott om det inte är massor med mil bort som sagt...

Publicerat
  • Författare

4-5 kvällar i veckan kan vara svårt, men att få in någon/ra kvällar i veckan kan vara enklare om markerna finns nära inpå!

Så vitt jag vet är hundjakter det mest effektiva på de ställen jag jagat, men visst det går åt lite hundar och framför allt passkyttar med gott om pass röjda för ändamålen!

Det största bekymret är väl att många vill folk ska betala för att få bort grisar när inte de ordinarie jägarna orkar/vill. snarare så att man skall få betalt för det snarare!!

Men visst någon kväll i veckan genomsnittligt kan man nog komma till skott om det inte är massor med mil bort som sagt...

Nej, då det gäller att skjuta många grisar så är inte hundjakt effektivt. Möjligen kan du flytta dem em bit, men det löser inte problemet med för många grisar.

Och jag kan försäkra dig om att det är ingen som vill ha betalt för att någon ska skjuta grisar. Där det verkligen är problem så finns inte det. Men att hitta någon som verkligen kan lägga den tid som behövs är inte lätt. Många kan lägga en kväll när det passar, men inte i den omfattning det behövs.

Publicerat
  • Författare

Vill inte på något sätt förringa problemet, jagar själv på marker i sörmland där vi inte har några större problem med gris. Mer gris i år än tidigare, men skadorna kommer inte i närheten av vad ägaren drar in från jakten.

Och någonstans kommer man till en punkt då köttvärdet från alla grisar börjar matcha värdet på vad de förstört, och kanske gå förbi om det är riktigt gott om gris... Låter som du har marker som hypotetiskt kan leverera ett avsevärt köttvärde!

Vadå köttvärde? Med skador på en kvarts miljon i förlorad intäkt så får du hitta en ruskigt bra uppköpare för att matcha det.

Och sen var vi där igen... Ingen vill ju tydligen betala för att jaga gris i den omfattning det behövs, så hur fn ska det gå till att tjäna på jakten då?

Publicerat
  • Författare

Jaga dom med hundar varje helg så räcker nog det för att hålla dom borta.

Nej, du bara flyttar problemet för att det ska återkomma senare. Det måste skjutas fler grisar helt enkelt.

Publicerat
  • Författare

Men vaddå? Varför skall det vara en (1) jägare som jagar 5 kvällar i veckan? Varför inte 15 som tar en kväll var tredje vecka? Var är bonden som drar ihop en sådan studiecirkel ;-) med eget skjutprov, vakar en natt tillsammans med varje deltagare för att få igång dem, och så vidare...

En sådan sak skulle jag utan vidare kunna vara med på - men 5 kvällar i veckan går ju fetbort... även för bonden som har problem med gris.

Har exempel på marker där man sitter 4-5 kvällar i veckan, enbart vid spannmålet. Pratade med en idag där de skjutit 54 grisar på hans 26ha spannmål. Ändå får ca 60% bara plöjas ner. Hur kul är det då att börja om till nästa år?

Bra med kreativa idéer, men fn vet vem som klarar ut det på ideell basis. Funderar på att börja jaga gris som f-skattare snart.. ;)

Publicerat
  • Författare

Hade jag varit äldre så hade jag gärna ställt upp, får min egna vapen licens om ca 1år har du nytta av mig då så säg till! Har ju inget körkort förena om två år menmen.

Du går väl på Ryssby nu? Ska nog sno ihop ngt med skolan också.. ;)

Publicerat
  • Författare

Var i Kronoberg?

Kan variera.. ;) min fråga rör ca 350 markägare som uttryckligen sagt att de har en stor ökande vildsvinsstam med ökande skador och som vill se att något hände nu. För att förenkla det hela.. :)

Publicerat

Nej, då det gäller att skjuta många grisar så är inte hundjakt effektivt. Möjligen kan du flytta dem em bit, men det löser inte problemet med för många grisar.

Och jag kan försäkra dig om att det är ingen som vill ha betalt för att någon ska skjuta grisar. Där det verkligen är problem så finns inte det. Men att hitta någon som verkligen kan lägga den tid som behövs är inte lätt. Många kan lägga en kväll när det passar, men inte i den omfattning det behövs.

Samla många som kan ta en kväll var. Då har du passare ut varje kväll!

Som sagt jag kan offra en vecka lite nu och då, framför allt på vårvintern om det finns möjlighet att koja någonstans!

Blir det dessutom en gris med hem utan att det kostar så mycket mer än resan ner och tillbaks, då kan det vara värt det!

Publicerat
  • Författare

Samla många som kan ta en kväll var. Då har du passare ut varje kväll!

Som sagt jag kan offra en vecka lite nu och då, framför allt på vårvintern om det finns möjlighet att koja någonstans!

Blir det dessutom en gris med hem utan att det kostar så mycket mer än resan ner och tillbaks, då kan det vara värt det!

Det är något sådan som nog måste till. Ditt intresse noteras! :)

Publicerat

Nu börjar det likna något!

Tror det blir väldigt bra om du lyckas sy ihop något sådant.

Publicerat
  • Författare

Nu börjar det likna något!

Tror det blir väldigt bra om du lyckas sy ihop något sådant.

Jo, något intressant börjar ta form.. ;)

Publicerat

Kan du precisera vart i kalmar tack?

Publicerat

54 grisar på 26ha är ganska hyffsat, hehe...

Hur som, har man problem så har man. Uppebarligen är det betyderligt värre där nere än vad det är här uppe. Hör av dig om det kommer något konkret erbjudande, är det så mycket gris i grödorna så är det helt klart lockande att köra en bit!

Publicerat

Det är något sådan som nog måste till. Ditt intresse noteras! :)

Skicka upp en grisklöv och en flaska grisblod så kanske jag har en spårhund med, om det blir av.....

(Har en jämttik som gjort anlagsprovet och är tränad för spårning. Ställer älg men har ingen aning om hur hon skulle reagera på gris...)

Publicerat
  • Författare

54 grisar på 26ha är ganska hyffsat, hehe...

Hur som, har man problem så har man. Uppebarligen är det betyderligt värre där nere än vad det är här uppe. Hör av dig om det kommer något konkret erbjudande, är det så mycket gris i grödorna så är det helt klart lockande att köra en bit!

Noterar ditt intresse.. ;)

Publicerat
  • Författare

Kan du precisera vart i kalmar tack?

Njae.. Inte än.. Rör sig om ca350 markägare med stora problem med grisar. Men dra ett pm, så kan jag höra av mig om jag får ngt mer konkret?

Publicerat

Kan oxo tänka mig att ställa upp någon natt om arrangemanget runt det hela är bra uppstyrt.