Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför är det så svårt att få folk att jaga?

Featured Replies

Publicerat

Kan med ställa upp någon natt då och då, men då mitt jobb kräver en del resor emellanåt är det svårt med för mycket!

Bosatt i östra delen av blekinge och kan säkert få med mig någon me om det skulle vara så...

• Svar 98
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det är något sådan som nog måste till. Ditt intresse noteras!

• Jantelagen är starkare än förnuftet. Bonden hemma har via inlejda hejdukar skjutit drygt 40 sedan nyår, på knappt 200ha. Denna mark ligger mitt i mellan mina två som är 1000 ha styck, bonden skjuter f

• Ett tips kan vara att snacka med ett naturbruks gymnasium. Massor med unga jägare som skjuter bra.har hund och har lärare med sig. En mini buss med sådana som har all tid och ork i världen är ett rela

Posted Images

Publicerat

Får du ihop nåt vettigt av det hela så kan en semestervecka utan vidare vigas åt detta.

Kia o jag kan ligga skavfötters i nån huggarvagn!

Publicerat

Hade gärna ställt upp... Men måste hjälpa svärfar med samma bekymmer:/

Han har 11 påkörda grisar på 6mån på en sträcka av ca 1km. Som tur är har ingen person blivit skadad än.

Publicerat
  • Författare

Han har 11 påkörda grisar på 6mån på en sträcka av ca 1km. Som tur är har ingen person blivit skadad än.

Var i landet är det? Bara nyfiken.. Hörde om ngt liknade på E22an..

Publicerat

Behöver du en skytt?! Blekingemarklös jägare finnas!!

Han bor i Karlskrona så troligen i omnejden...

Publicerat
  • Författare

Behöver du en skytt?! Blekingemarklös jägare finnas!!

Han bor i Karlskrona så troligen i omnejden...

Dra ett pm ska du få veta lite mer..;)

Publicerat

Det är nog skillnad på att jaga när man vill mot att jaga för man måste... :/

Som MKJ redan påpekad så har du ruskigt rätt här ovan!

Jag ser två möjligheter att göra detta effektivt, om de sedan är praktiskt genomförabara är en annan grej..

Sök tillstånd länsvis för dels lampa och sen även skottlossningstillstånd från bil. Sen är det bara att köra. Man kan inte lösa hela året på detta sättet men denna tid då de flesta åkrar är tröskade osv så tror jag man kan göra ett ruggigt uttag faktiskt.

Mvh!

Publicerat

Som norrlänning utan svin så blir man lite avis.

Om ett tillfälle skulle ges och man skulle kunna åka iväg en vecka så skulle jag säkert kunna fåmed mig några stycken som är intresserade. Vi vill gärna jaga vildsvin :) en vecka semester kan det helt klart vara värt, bara det finns nånstans att sova.

Publicerat

Tror att frågeställningen är hur får man folk att jaga gris 4-5 nätter i veckan över hela året

klart att det inte är svårt att hitta folk för en vecka men efter en månad så är det nog inte så många sugna kvar

Publicerat

Det är precis norr om Emmaboda på Rv28. Det trista är att grisarna verkar tycka om att hålla sig ut med vägen i dikena.

Publicerat

Jag sitter själv på fågel under skyddsjakt, vissa perioder är jag ute varje morgon och skjuter fågel, detta år mestadels fiskmås men också kråkor så hade denna möjlighet funnits inom 1-2 mil från Norra västmanland så hade jag helt klart kunnat ställa upp på gris, iaf dom perioder jag inte behövs på annat håll för fågeln.

Neråt dina trakter skulle jag säkert kunna rulla ner husvagnen 1-2 veckor, kan nog få med mig en till också som har tillräckligt engagemang. Eftersökshundar har vi också och det finns en sovplats till i vagnen om någon är intresserad.

Har inga problem med att sitta på en skitig åker och vaka.

Mitt enda krav är att jag inte behöver lägga ut pengar utöver mina egna kostnader för mat transport etc och får ta hem det jag skjuter, ska det bli en långvarig vistelse behöver jag någonstans att hänga eventuella byten också.

Publicerat

Som norrlänning utan svin så blir man lite avis.

Om ett tillfälle skulle ges och man skulle kunna åka iväg en vecka så skulle jag säkert kunna fåmed mig några stycken som är intresserade. Vi vill gärna jaga vildsvin :) en vecka semester kan det helt klart vara värt, bara det finns nånstans att sova.

+1,

jag kan ta ett av tornen under "norrlandsveckan" :)

Publicerat

jag kan komma ner med husvagn och jaga 7 dar i veckan

Publicerat
  • Författare

Tvivlar inte på att många vill lägga en vecka eller två.. Får se var det tar vägen. En annan fråga som blivit rätt aktuell bara idag; Hur många jaktlag skulle erkänna att de inte klarar av att skjuta så mycket som behövs för att minska skadorna?

Publicerat

Jantelagen är starkare än förnuftet. Bonden hemma har via inlejda hejdukar skjutit drygt 40 sedan nyår, på knappt 200ha. Denna mark ligger mitt i mellan mina två som är 1000 ha styck, bonden skjuter fler än vad vi mäktar med på 10 ggr större mark.

Jag vet att utan hans avskjutning så skulle jordbruk vara svårt hos oss, med det sagt så erkänner jag att våra nöjesjakter med hund inte håller måttet som svinregulator.

Sen finns det annat som jag kan reagera negativt på där, etiken bl.a, men det förändrar inte att vi inte räcker till.

Publicerat

Jag kan inte sitta flera kvällar i veckan, men några gånger/månad kan ju vara möjligt. Intresse finns helt klart! Läste lite snabbt i tråden men såg inget, finns vakkoja?

Publicerat

Har af bonden fået nej til at åtle og skyde grise hans bror skal nu skyde grise i stedet for mig?om det vil funke, Har selv skudt 35 stk siden nyår,2 åtler mindre vil bare dra flere til mine andre åtler som er ca1 km mellem for hur det vil gå, bruger at jage 3nætter i mdr.mvh kalle.

Publicerat

ps før 370 ha nu 200 ha kalle.

Publicerat

Ett tips kan vara att snacka med ett naturbruks gymnasium. Massor med unga jägare som skjuter bra.har hund och har lärare med sig. En mini buss med sådana som har all tid och ork i världen är ett relativt stort hot mot grisen. :)

Skickat från min MB526 via Tapatalk 2

Publicerat

Problemet är att vi inte går i skolan på sommaren då grisarna härjar som mest i havren guvetvis vill vi jaga men det är kanske 5-7st i min klass som bor hyfsat nära skolan och kan jaga i när området på lovet, men i slutet på sommaren o efter det är det en kanon idee!

Publicerat

Jantelagen är starkare än förnuftet. Bonden hemma har via inlejda hejdukar skjutit drygt 40 sedan nyår, på knappt 200ha. Denna mark ligger mitt i mellan mina två som är 1000 ha styck, bonden skjuter fler än vad vi mäktar med på 10 ggr större mark.

Jag vet att utan hans avskjutning så skulle jordbruk vara svårt hos oss, med det sagt så erkänner jag att våra nöjesjakter med hund inte håller måttet som svinregulator.

Sen finns det annat som jag kan reagera negativt på där, etiken bl.a, men det förändrar inte att vi inte räcker till.

Men grisarna räcker väl till för era nöjesjakter även om bonden gör sitt uttag?

Vore det inte djupt oetiskt att inte tillåta en bonde att skydda sina marker bara för att kunna bedriva nöjesjakt? :cool:

Publicerat

Problemet är att vi inte går i skolan på sommaren då grisarna härjar som mest i havren guvetvis vill vi jaga men det är kanske 5-7st i min klass som bor hyfsat nära skolan och kan jaga i när området på lovet, men i slutet på sommaren o efter det är det en kanon idee!

5-7st låter fortfarande som ett stort hot mot grisarna.

Publicerat

Ja de klart det är ju den som bor hyfsat nära så det blir kanske 3-4st per dag :)

Publicerat

Jag tror säkert att jag kan koka ihop ett gäng gubbar (goa sådana) att jaga Gris på åtel om du väljer den lösningen.

Vi har ingen Gris hos oss så viljan är stor :smile:

Får vi dessutom med köttet så blir det ändå fler som är intresserade.

Men avståndet blir ju stort för att lyckas pendla så vill du ha in folk vid några tillfällen så borde det gå mer kontinuerlig jakt blir svårare

Publicerat

Du ser Max, vilken öppning du ger folket :)