Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten 12-13

Featured Replies

• Svar 101
  • Visningar 20k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Känns lite tidigt än men snart kommer snön o skidorna ska ställas fram. kan bidra med några bilder från i vintras. Dock inga bilder på fåglar.

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

Kan äntligen få rapportera in en fågel i tråden Om ni bara viste hur glad jag är för den här. har vart stolpe ut varje skidtur iår. Nu är det bara att hoppas att de har släpp och det blir ett par

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

En orre till!

Posted Images

Publicerat

Känns lite tidigt än men snart kommer snön o skidorna ska ställas fram. kan bidra med några bilder från i vintras. Dock inga bilder på fåglar.

post-386-0-60153300-1351270136_thumb.jpg

post-386-0-30679700-1351270186_thumb.jpg

post-386-0-78168300-1351270222_thumb.jpg

post-386-0-43212000-1351270300_thumb.jpg

post-386-0-26722100-1351270339_thumb.jpg

post-386-0-89903600-1351270412_thumb.jpg

Publicerat

Känns lite tidigt än men snart kommer snön o skidorna ska ställas fram. kan bidra med några bilder från i vintras. Dock inga bilder på fåglar.

Kylan har vi redan men det är dåligt med snö.

-15 under fm här idag. :thumbsup:

Publicerat

Vad har ni för skidor o kasar på?

Publicerat

Kylan har vi redan men det är dåligt med snö.

-15 under fm här idag. :thumbsup:

Nu småsnöar det, i morse hadde vi kring -10

Publicerat

Använder vitablixten

Publicerat
  • Författare

Kör vitablixten då de är lite snö och sen då de kommit nog med snö för att inte sjunka till botten så kör jag med tegsnäs!

Publicerat

Ett par gamla ungdomsskidor som är 220 cm och 10 cm breda.

Dom fungerar ännu fast det är mååååånga år sedan man fick dom någon gång på 60-talet. :smile:

Publicerat

Har ni nån fodrad pjäxa?

Länka gärna till grejor på nätet, ska försöka komma upp på toppjakt i vinter:)

Kanske nån utbytesjakt?

Publicerat
  • Författare

Har ni nån fodrad pjäxa?

Kanske nån utbytesjakt?

jag kör med epok bindning och känger och är de jävligt kallt så tar jag muck boot istället för kängor.

Publicerat

Har ni nån fodrad pjäxa?

Kanske nån utbytesjakt?

Det är bara att skidra på så håller man sig varm och det även om det är -30 ute. :thumbsup::yes:

Publicerat

" skidra" det är ett ord jag aldrig har hört förrän jag halkade in på detta forum, någon som vet var det kommer ifrån?

Publicerat

" skidra" det är ett ord jag aldrig har hört förrän jag halkade in på detta forum, någon som vet var det kommer ifrån?

Någon gång ska du väl lära dig något nytt. :thumbsup::wink:

Publicerat

jag kör med epok bindning och känger och är de jävligt kallt så tar jag muck boot istället för kängor.

ta med en extra bindning också när det är jävligt kallt. :wink:

Publicerat

Någon gång ska du väl lära dig något nytt. :thumbsup::wink:

Haha, jag trodde att jag var för gammal för att lära, eller att jag hört allt vid det här laget :biggrin:

Publicerat
  • Författare

ta med en extra bindning också när det är jävligt kallt. :wink:

Jag har hört att de ska vara bra :biggrin: dock har jag aldrig lyckas ta sönder någon bindning ännu.

Är väl bara en tidsfråga innan de sker!

Publicerat

Epok är ingen dålig bindning men håll koll på plasten vid plåten som skruvarna sitter där går den av förr eller senare......

Blir nog lite mindre toppjakt ett år som detta kryllar inte direkt av tupp, sköt en tjäder för finnen idag endast några cm snö och riktigt finväder idag :thumbsup:

Publicerat

Har en fråga till alla toppjägare :) vilken kaliber är att föredra 6,5 eller 222?

222an är ju snabbare =slår sönder mer? Men 6,5an har en större diameter på kulan vilket kanske är ett minus?. Tacksam för svar :)

Publicerat

Haha, jag trodde att jag var för gammal för att lära, eller att jag hört allt vid det här laget :biggrin:

Tydligen inte! :tongue::thumbsup::wink::yes:

Har en fråga till alla toppjägare :) vilken kaliber är att föredra 6,5 eller 222?

222an är ju snabbare =slår sönder mer? Men 6,5an har en större diameter på kulan vilket kanske är ett minus?. Tacksam för svar :)

Lapua FMJ 123 gr helmantel till 308:an. :thumbsup::smile:

Publicerat

6,5an är toppen till toppjakt troligen bästa standard kaliber man kan hitta för denna jakt!

Publicerat

222 har ofta gjort mig besviken så min röst går utan tvekan till 6,5x55. Laddad med lapua trainer kulan så är rekylen låg nog att kunna matcha klass två kalibrarna med otroligt knockeffekt utan att trasa och med normas 130gr kula får man en otroligt vindtålig kula med passande effekt för fågel i rätt fart. Toppjaktens volvo b18 mycket pålitlig.

Publicerat

Hur ställer sig 308:an mot 6,5-55? Har en 308 som skjuter riiiktigt bra hade tänkt toppjaga med den.

Publicerat

Hur ställer sig 308:an mot 6,5-55? Har en 308 som skjuter riiiktigt bra hade tänkt toppjaga med den.

Bland standardkalibrarna blir det svårt att hitta något som klår 6,5x55 men 308 är ett jättebra alternativ jag skulle valt det hellre än tex 222,223.Hellre en 308 som slår tätt än en 6,5x55 som inte gör det.

Publicerat

Tack för svaren! känns skönt att ha ett forum med kunniga jägare att fråga :) skitjakt på er!

Publicerat

Otroligt fascinerad av toppjakt sen yngre år av någon anledning - tror det är kombinationen av motion, gudomligt vackert vinterlandskap och precisionsskytte som gör det :rolleyes: Speciellt en artikel i Jaktjournalen (tror jag det var) från tidigt 90-tal har fullkomligt bränt fast i min hjärna likt första smärtsamma minnet när jag la handen på en varm spisplatta när jag var 2 eller 3. En artikel där tre personer med olika vapen skulle skjuta på en tjäder- eller orrtavla på några olika avstånd. En kille med customvapen sköt läskigt bra och kanske är detta en del i varför jag gillar precisionsbössor. Lusten för toppjakt blev sannerligen inte bättre av de läckra bilderna Sem skickade mig från hans jakt i Dalarna i vintras :wub:

Närmast jag kommit toppjakt var i norra Dalsland för 5-6 år sen när jag och brorsan traskade runt i lårhög lössnö en hel dag. Vi bar var sin Tikka M65 Lyx - hans i 30-06 och min i 300 Win Mag. Bägge inskjutna med Jaktmatch. Ett mer naivt och resultatlöst företag får man nog leta efter. Vi smög dock på en flock orrar i slutet på dagen men bättre än så blev det inte. Sen somnade vi bägge i bilen på E6:an på vägen hem (han "körde"), men det är en annan historia... :ph34r:

Idag kom Weatherby-Klas förbi med en påse godis till mig. Den innehöll bl.a. detta:

post-296-0-58408900-1351630574_thumb.jpg

En hel 20-ask Lapua-ammunition och en halv ask Norma, samt en halv ask Hornadykulor. Vad säger herrarna experter om dessa olika kulor? De har ju lite olika spetsar vilket brukar diskuteras rätt friskt. Eller är 243 Win totalt portförbjuden vid toppjakt pga utgångshastigheten?

post-296-0-57987600-1351630573_thumb.jpg