Publicerat December 25, 201213 yr Författare Var en toppjakts sväng i söndags. Var fint väder ca - 18 grader och svag vind. Hittade endel legor både från tjäder och orre, de ända som vi såg var 1 orre som vi stötte! Från en sak till en annan, han som jag var med (Robert.M på forat) har köpt sig nya skidor från Bo Östergren! Sjukt fina skidor! och fort gick dom! Jag som har tegsnäs gick de tyngre för, man såg när han åkte framför att hans skidor var betydligt mjukare. Så jag har börjat fundera på att hyvla ner mina tegsnäs några mm så man får dom mjukare! Kanske man får bättre bärrighet och bättre flyt i åkningen? Är de någon som provat att göra de?
Publicerat December 25, 201213 yr 4 Tim tungåkt inte en fjäder synlig. Tillslut hittade jag en grop efter en tupp från gårdagen nåja julmaten bantades dock bort
Publicerat December 25, 201213 yr Var en toppjakts sväng i söndags. Var fint väder ca - 18 grader och svag vind. Hittade endel legor både från tjäder och orre, de ända som vi såg var 1 orre som vi stötte! Från en sak till en annan, han som jag var med (Robert.M på forat) har köpt sig nya skidor från Bo Östergren! Sjukt fina skidor! och fort gick dom! Jag som har tegsnäs gick de tyngre för, man såg när han åkte framför att hans skidor var betydligt mjukare. Så jag har börjat fundera på att hyvla ner mina tegsnäs några mm så man får dom mjukare! Kanske man får bättre bärrighet och bättre flyt i åkningen? Är de någon som provat att göra de? Jag tror nog snarare att det var felvallat på dina laggar.
Publicerat December 25, 201213 yr Författare Jag tror nog snarare att det var felvallat på dina laggar. Även om jag skulle hyra in skidlandslagets vallare skulle jag ändå inte ha någon chans mot östergren skidorna i lössnö!
Publicerat December 25, 201213 yr Även om jag skulle hyra in skidlandslagets vallare skulle jag ändå inte ha någon chans mot östergren skidorna i lössnö! Så dom är så bra Östergrens skidor? Jag har aldrig sett någon på dom här uppe.
Publicerat December 25, 201213 yr Härliga bilder lille_98! Så vackert så det gör ont Det är bara att flytta norr ut exabit så får du uppleva det också.
Publicerat December 25, 201213 yr Författare Så dom är så bra Östergrens skidor? Jag har aldrig sett någon på dom här uppe. De är väl som vanligt med jaken "man får vad man betalar för" om man tänker så ska östergrens vara ganska precis dubbelt så bra än tegsnäs, och de är dom! Sen så skickas dom inte direkt då du beställt dom, de kan ta läääänge innan dom är färdiga för leverans! Sen är de nog många som tänker "nog duger dom jag har". Och visst gör de ju de innan man då provar någonting som är bättre och gör jakten lite roligare än vad den redan är! Desto längre du hinner på en dag, desto större chans är de att du ser mer vilt och får fler skott tillfällen!
Publicerat December 25, 201213 yr De är väl som vanligt med jaken "man får vad man betalar för" om man tänker så ska östergrens vara ganska precis dubbelt så bra än tegsnäs, och de är dom! Ja visst är det så! Ok! Så det är sådan skillnad på dom.
Publicerat December 25, 201213 yr Författare Härliga bilder lille_98! Så vackert så det gör ont De är ju inte bra att de gör ont! synd bara att jag fick slut batteri i kameran så fick snåla som fan för att klara hela turen!
Publicerat December 25, 201213 yr Uppföljning av min fågeljakt. Besökte skogen i förra veckan för 3 dagars jakt. Var lite osäker på om vägen till stugan var plogad samt att SMHI hotade med temp ner mot -20. Skam den som ger sig. Jag packade bilen, en Subaru Outback och lämnade norra Stockholm vid 10.30. Strax innan 13.00 var jag framme och möttes av att vägen till stugan var oplogad. Fick först skotta mig genom snövallen som plogbilen skapat till vägen som jag skulle in på. När detta var gjort så började resan in på en oplogad väg som är ca 3 km lång. Ca 40 cm snö var det och ibland var det nog närmare 50 cm. Fick stopp ibland när bilen kom ur kurs.Lite nervöst var det. Efter ca 15 minuter var jag framme vid stugan. Brasan tändes och jaktkläderna togs på. Sedan körde jag igen samma väg och det var inte lättare denna gång. Hur gick det då med jakten? Jo, sköt bom på en orre första dagen. Den satt i en tall ca 120 meter bort men jag förivrade mig och tog inte riktigt stöd. Dagen efter sköt jag bom på igen då en hel flock orrar som lämnade sina hålor i snön. Skyller på att jag blev så överraskad när de plötsligt flög upp framför mig. Dagen efter att hade jag ett väldigt bra läge på en orre men ännu en gång bommade jag genom att jag förivrade mig och inte tog riktigt bra stöd trots att jag hade all tid i världen att ta ett bra stöd. Nu skall jag upp igen för 3 dagars jakt. Bättre väder utlovas också så jag får hoppas på bättre jaktlycka. Bifogar lite bilder Anders
Publicerat December 25, 201213 yr Mina bästa ställen har aldrig sett sämre ut och jag har inte varit ute mycket, ett riktigt skitår. Dock hade jag en del tur förra året med mer än en tjäder per jaktdag i medel. Men skam den som ger sig och en av tjädrarna var rätt bastant.
Publicerat December 26, 201213 yr 3 orrar har det blivit denna vinter hitils och en bom dock en som vi inte hittde... det var fult av dun under trädet men den flög iväg en bit... så den ligger nog död någerst
Publicerat December 27, 201213 yr Uppföljning av min fågeljakt. Besökte skogen i förra veckan för 3 dagars jakt. Var lite osäker på om vägen till stugan var plogad samt att SMHI hotade med temp ner mot -20. Skam den som ger sig. Jag packade bilen, en Subaru Outback och lämnade norra Stockholm vid 10.30. Strax innan 13.00 var jag framme och möttes av att vägen till stugan var oplogad. Fick först skotta mig genom snövallen som plogbilen skapat till vägen som jag skulle in på. När detta var gjort så började resan in på en oplogad väg som är ca 3 km lång. Ca 40 cm snö var det och ibland var det nog närmare 50 cm. Fick stopp ibland när bilen kom ur kurs.Lite nervöst var det. Efter ca 15 minuter var jag framme vid stugan. Brasan tändes och jaktkläderna togs på. Sedan körde jag igen samma väg och det var inte lättare denna gång. Hur gick det då med jakten? Jo, sköt bom på en orre första dagen. Den satt i en tall ca 120 meter bort men jag förivrade mig och tog inte riktigt stöd. Dagen efter sköt jag bom på igen då en hel flock orrar som lämnade sina hålor i snön. Skyller på att jag blev så överraskad när de plötsligt flög upp framför mig. Dagen efter att hade jag ett väldigt bra läge på en orre men ännu en gång bommade jag genom att jag förivrade mig och inte tog riktigt bra stöd trots att jag hade all tid i världen att ta ett bra stöd. Nu skall jag upp igen för 3 dagars jakt. Bättre väder utlovas också så jag får hoppas på bättre jaktlycka. Bifogar lite bilder Anders Härligga bilder
Publicerat December 30, 201213 yr Kan äntligen få rapportera in en fågel i tråden Om ni bara viste hur glad jag är för den här. har vart stolpe ut varje skidtur iår. Nu är det bara att hoppas att de har släpp och det blir ett par till Skitjakt på er alla
Publicerat December 30, 201213 yr Kan äntligen få rapportera in en fågel i tråden Om ni bara viste hur glad jag är för den här. har vart stolpe ut varje skidtur iår. Nu är det bara att hoppas att de har släpp och det blir ett par till Skitjakt på er alla Grattis, när jag var ut i fredags så såg jag inget förutom en korp, en rovfågel.
Publicerat December 30, 201213 yr Grattis, när jag var ut i fredags så såg jag inget förutom en korp, en rovfågel. Verkar vara ett riktigt skit fågel år. tyvärr men nånstans finns gammel fåglarna
Publicerat December 30, 201213 yr Kan äntligen få rapportera in en fågel i tråden Om ni bara viste hur glad jag är för den här. har vart stolpe ut varje skidtur iår. Nu är det bara att hoppas att de har släpp och det blir ett par till Skitjakt på er alla Lysande Viktor, Grattis!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Hade en tung avslutning på toppjakten då jag sköt bom på en tjäder, missbedömde avståndet efter jag vart för ivrig att jag äntligen såg fågel. Hade tidigare en fantastisk jaktupplevelse då ca. 100 orrar flög upp framför mig en dag då min kompis nästan satte staven på en gömd orre. Skickar ändå upp en stämningsbild så ni får fortsätta nöta!
Publicerat Januari 5, 201313 yr En ny bomdag, men såg en massa harspår, rävspår och helt plötsligt såg jag en ko med kalv, han inte få fram kameran men intresant att man kan komma dom nära endå. Ska testa ett nytt ställe nästa lördag.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Verkar vara ett riktigt skit fågel år. tyvärr men nånstans finns gammel fåglarna Ja nånstans finns dom, men jag låter dom finnas det är kul om det finns nån föryngring till våren oxå och utan gammelfågel blir det nog magert med kycklingar
Publicerat Januari 5, 201313 yr Ja nånstans finns dom, men jag låter dom finnas det är kul om det finns nån föryngring till våren oxå och utan gammelfågel blir det nog magert med kycklingar Jag förstår hur du menar.Men att skjuta sönder stammen genom att jaga Gammelfågeln är omöjligt, då jakten är en sån liten % av dödligheten. Rovdjur och väder är det som avgör skogsfågelsstammens storlek.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Hos oss är skogsfågelstammen på katastrofgränsen, jag har varit ute ca 4-5 dagar i veckan med tre olika hundar, några orrar har jag sett, två tjäderhönor och tre tuppar, på hela hösten, kanske bäst att låta dom stackarna leva. Dessutom vill jag att det står en liten röd hund under trädet och skäller innan jag skjuter fågeln