Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten 12-13

Featured Replies

Publicerat

Toppjakt i bra väder är precis så fint som du drömmer om Rikard sedan tjusningen att själv söka upp viltet på skidor i helt tysta skogar är härligt och man kan jaga sig totalt trött varje dag :thumbsup:

Normas ammo är väl laddad med just Hornady 80gr en toppen fin kula till fågel bra knock utan att förstöra fågeln inte toppen ballistik men fullt gångbar. Lapuas är troligen laddad med Sierra 90gr en kula som sällan skjuter tätt men undantag finns min Tikka br går snortätt med den kulan ger extremt fina fåglar men kräver perfekta träffar för att döda!

Visst är 243an lite väl snabb men båda fmj kulorna du har fungerar säkert toppen speciellt då det sällan är skott under 150 meter. Årets toppjakt kommer nog att bli tuff sämsta fågelåret på länge i år med total avsaknad av föryngring och otroligt lite orre. Så lär bli mycket skidor för varje fågel i vinter, men vill du någon gång testa toppjakt är du varmt välkommen till mig kan ställa upp som spårare om föret är jobbigt :thumbsup:

Är det sedan dåligt med fågel kan man idka lite skytteträning i skogen finns oändliga avstånd på alla marker jag jagar toppfågel :yes:

• Svar 101
  • Visningar 20k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Känns lite tidigt än men snart kommer snön o skidorna ska ställas fram. kan bidra med några bilder från i vintras. Dock inga bilder på fåglar.

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

Kan äntligen få rapportera in en fågel i tråden Om ni bara viste hur glad jag är för den här. har vart stolpe ut varje skidtur iår. Nu är det bara att hoppas att de har släpp och det blir ett par

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

En orre till!

Posted Images

Publicerat

Första topptjädern fälld för iår och första fågeln med nya 243an. 80gr hornady fmj på 170 meter gjorde susen. Riktigt bra med tuppar igår och några uppe i topp, ser lovande ut faktiskt !

Publicerat

Grattis, Jesper!

/R

Publicerat

Härligt Jesper :-)

Var rädd om den marken där du har bra med tuppar ett år som detta för det är rätt magert med dem på flesta ställena i år!

Var ute en sväng nu på morgonen och sköt en orre med nya brén fick beviset att även Hornady 80gr kan mosa en tupp :sad:

Publicerat
  • Författare

Härligt Jesper :-)

Var rädd om den marken där du har bra med tuppar ett år som detta för det är rätt magert med dem på flesta ställena i år!

Var ute en sväng nu på morgonen och sköt en orre med nya brén fick beviset att även Hornady 80gr kan mosa en tupp :sad:

Volta kulan i fågeln?

Tog i ben eller tog i kvist innan träffen?

Publicerat

Volta kulan i fågeln?

Tog i ben eller tog i kvist innan träffen?

Rätt säker att det var en kvist som ställde till det satt i en asp med en finger grov kvist som skymde, höll aningen över kvisten men då anslaget hördes oroveckande väl kollade jag och kvisten var borta efter skott....

Publicerat

Jag vart då nöjd med effekten, kanske inte kan ta några slutsatser efter en fågel men med ganska låg träff i tjädern så vart den ändå under trädet. Tvivlar på att jag skulle fått samma resultat med en spetsig kula i det fallet.. grattis till fågeln iaf :)

Publicerat

Hornady 80gr ÄR en bra fågelkula mitt exempel var bara att alla kulor kan trasa

• 3 weeks later...
Publicerat

Så där då har man varit o luftat min underbara 22Hornet den gick klockrent så nu är det bara att vänta börja förbereda sig inför toppjakten.

Publicerat

helgen har mest bestått av toppjakt för min del.

det ä första gången jag jagat toppfågel denna säsong och de var nära både igår och idag...

i lördags så var jag och lockade räv på morgonen men beslutade mig för att fara och kolla om fågel efter det.

ända problemet var att jag inte visste om dom satt i topp eftersom att det inte direkt är så mycket snö.

men jag var så sugen att jag bara var tvungen att prova.

efter att jag hade gått nån kilometer så passerade det en flock med orrar över huvudet på mig. så jag följde efter orrarna ( det är en stor sjö med massa myrar runt om där dom brukar vara den här årstiden). och när jag hade gått så jag såg sjön så får jag se att det sitter en ensam orrtupp i en tall i kanten på sjön så jag börjar smga men det var så öppet att jag nästan förstod att det inte skulle gå. när jag var kanske just över 200 m från orren så flyger den iväg... och jag följer den med kikaren och ser att den slår några undra meter längre ner efter sjökanten och då ser jag att det sitter minst 15 orrar till där. jag går i skydd av skogen mot orrarna och när jag kollar ut ur skogen så ser jag en orrtupp som sitter lite för sig själv men hållet är drygt och jag bestämer mig för att gå fram till en tall som står 30 m ut på myren. men just när jag kommer fram till tallen sticker orren och hela flocken drog...

och idag skulle jag å pappa fara och jaga älg med en av unghundarna, men det var alldeles för hala vägar så det gick inte köra så vi for hem och då blev det toppjakt igen!

jag for samma runda som igår och när jag kommer så jag ser sjön så stannade jag och kollade där orrarna var igår men ingenting. men då när jag kollar åt andra hållet så tycker jag att det ser ut som tt det sitter en fågel en bit ner i en tall(det var så mycket dimma att man inte såg längre än typ 3-4 hundra meter). jag bestämer mig för at gå till en dunge och när jag kommer fram till dungen har jag 200 meter kvar till tallen och då får jag se att det är en TJÄDERTUPP!

det är så öppet att det är omöjligt komma närmare så jag bestämmer att jag ska ta skottet därifrån så jag lägger mig ner siktar och osäkrar och ska just trycka av när den flyger iväg... :(

jag gick efter kanske 1,5 - 2 km men utan att se den igen...

när jag kommer tillbaka dit där jag såg tjädern så ser jag att det sitter orrar ungefär på samma ställe som igår. så jag går i skydd av skogen dit där dom var men då lättar dom och far (det var inte på grund av mig iallafall) och då går jag efter dom och får se att det sitter 4-5 orrar till rnågra hundra meter därifrån men dom lättade nästan direkt...

så det var en helg med mycket fågel men inget flyt med själva jakten.. men aja det kommer mera chanser (den riktiga toppjakten har ju inte ens börjat än) :)

Publicerat

Vad kul det låter!:rolleyes:

Har du pangen inskjuten för toppjakt?

Publicerat

de är en 6,5x55 och den är inskjuten med oryxen på grund av att vi jagar älg hela hösten. men sköt med lapua scenar 7 g som jag brukar ha till toppjakten och rävjakten och den sköt fakstiskt bra på 150 m trots att den var inskjuten med oryxen :)

Publicerat

Köpt en ny säck eberlestock x1 så var tvungen att göra en tur för att testa bära bössan :happy:

Mycket trevlig säck sväljer rätt rejäla bössor min långhållsbössa går ned med benstöd och allt men idag fick 695a med A5 stock följa med. Rätt blåsigt så det vart två svåra skott men träffprocenten ligger kvar på 100 :thumbsup:

Nästa vecka drar jag nog iväg på en tur till skidföre för att jaga fågel och sätta ut mårdfällor!

post-857-0-03337400-1354012168_thumb.jpg

Publicerat

Kul att se säcken bredvid vilt =)

Var ett tag sen.

Nu e de ju nästan som att jag varit med dig på toppjakt :wink:

Publicerat

Imorgon får 6,5an följa med som reserv på jakt över stående.

5,5kg extravikt B) men det e de värt :wub:

Kan ju sitta lite fågel i topp första gryningstimmarna.

Men sen blir de hundjakt för hela slanten (om inte säcken redan e full) :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Var upp till Gällivare igår en sväng då vi har väldigt lite snö här hemma!

Perfekt väder -16 grader växlande monlighet och väldigt lite vind!

Tyvärr så fick vi inte något skott länge då fåglarna satt i gammelskogen och inte ute kring myrsystemet vi jagde kring.

På väg till myrsystemet stötte vi 12 st tjädrar, den sträckan var ca 2 km så de var ganska tätt med fågel där!

Dom satt mitt i träden intill stammen så dom var inte lätta att hitta!

Nämnvärt är att de var helst sjukt mycke mård och räv spår på området vi jagade på!

Ca 30 st mårdspår såg vi under 3 timmars skidåkning!

Såg även lodjurs spår!

Kan bjuda på lite fin väders bilder! :)

post-9376-0-95490000-1354301258_thumb.jp

post-9376-0-88935500-1354301314_thumb.jp

post-9376-0-31242100-1354301368_thumb.jp

post-9376-0-44117600-1354301428_thumb.jp

post-9376-0-98607300-1354301494_thumb.jp

post-9376-0-64458100-1354301555_thumb.jp

post-9376-0-07957300-1354301609_thumb.jp

Publicerat

Hej på Er! Detta är min första post på detta forum och jag tycker det är kul att jag hittat hit till detta forum.Jag har jagat i ca 25 år, mestadels älg och rådjur men de senaste 10 åren har jag blivit mer intresserad av skogsfågeljakt. I år köpte jag mig en 22 WMR som jag tror passar bra på mina marker som är belägna i södra Dalarna/Gästrikland. Ofta brukar jag min hagelbössa men tror att med min nya bössa så kommer jag få fler skottchanser.

Bifogar lite bilder från årets jakt. Först en tjäderhöna som kompisens hund Teddi sökte upp och jag sköt sedan fågeln i flykten

URL=http://forumbilder.se]c93201285626Pecbe.jpg[/url]

Min andra fågel, en Orrtupp som jag smög på och lyckades skjuta med hagelbössan.

URL=http://forumbilder.se]c93201291640P8db1.jpg[/url]

Den hamnade i stekpannan och avnjöts i jaktstugan

URL=http://forumbilder.se]f93201291908P457d.jpg[/url]

URL=http://forumbilder.se]f73201292011P06aa.jpg[/url]

Bulvantillverkning

URL=http://forumbilder.se]0a3201292748P3b04.jpg[/url]

Ganska naturtrogna ( misstänker att det var kungsörnen som tog en veckan senare) så nu har jag bara två

URL=http://forumbilder.se]053201293417Pc357.jpg[/url]

Jakt vid mossen

URL=http://forumbilder.se]503201294309P13af.jpg[/url]

URL=http://forumbilder.se]103201294415P8be6.jpg[/url]

Sedan kom snön i stora mängder

URL=http://forumbilder.se]b83201294543P72b7.jpg[/url]

Full snöstorm på mossen strax efter kl 09.00

Då gav jag upp.

URL=http://forumbilder.se]0332012100153cac0.jpg[/url]

Stötte sedan en tjädertupp men lyckades inte hitta på den.

Den kommande helgen blir det ingen jakt men helgen efter då skall jag jaga tjädertuppen och orrar.

Hoppas att det inte varit allt för många bilder.

Hälsningar

Anders

Publicerat

Trevligt!

Det kan aldrig bli för många bilder tycker jag! :thumbsup:

I helgen blir det första toppjakten för i år för mig också! Hoppas på fågelkontakt ;)

Publicerat

Fina bilder! :)

Publicerat

Tror vi äntligen får fina förutsättningar för skidåkning i Västerbotten varit ute idag -25 och väldigt lite snö men en isbark i botten isarna växer och bäckarna fryser igen :)

Sista åren har varit trista dåliga isar och flövatten på alla sjöar det borde vi slippa i vinter :thumbsup:

Kanske tur för mycket fågel finns det inte såg inte en tjäder och bara 4orrar på hela dagen inget skott avlossat idag men fick ut två mårdfällor dock inte angnade räknade med att skjuta betet :wallbash:

Publicerat

Var i dina bakspår ikväll..var -28 när man cruisade fram

Publicerat

Var i dina bakspår ikväll..var -28 när man cruisade fram

Inga intressant spår idag drar på nya marker imorgon stanna till i stugan om du är ute och kör :)

Publicerat

Vi jagar toppfågel med 6,5x55 och skjuter med 7 g lapua scenar och den skjuter riktigt bra i bössan.

är det någon annan här som jagar fågel med den? å hur brukar ni skjuta in inför toppjakt med den kulan?

Mvh

Publicerat

Sköt bom två gånger på samma tjädertupp igår förmiddag...

Första skottet lite långt håll. Kan ha varit upp mot 250 m, men kunde inte ta mig närmare. Han lyfte i skottögonblicket och flög. Jag skidade fram och letade febrilt runt tallen där han satt. Inte ett spår. Gick då 100 m norrut efter en väg för att titta. Och där satt han då igen i kanten på ett hygge. Smög mig in på ca 130 m, perfekt läge. Försökte få så bra stöd som möjligt utan ryggsäcken då den gått sönder och fick stanna i bilen. Det kändes ändå rätt hyfsat "stödmässigt". Siktade in mig på vita fläcken på tuppen. Tryckte av, han lyfte vingarna då skottet gått och gled ner från tallen och jag såg han inte mer. Gick fram och undersökte åt alla håll... Inte ett spår... :S

Känns sådär då jag inte kan lita på bössan nu... Måste provskjuta under veckan och se om nått kan ha hänt... Vet inte om jag kan ha slagit i den utan att tänkt på det...

Tuppen finns då fortfarande kvar för framtida jakter. Då det nästan bara är jag som jagar toppfågel på ca 20 000 ha så vet jag i alla fall vart den finns! :)

Publicerat

Vi jagar toppfågel med 6,5x55 och skjuter med 7 g lapua scenar och den skjuter riktigt bra i bössan.

är det någon annan här som jagar fågel med den? å hur brukar ni skjuta in inför toppjakt med den kulan?

Mvh

Japp, funkar riktigt bra för mig. Skjuter in på 200m. Och om sanningen skall fram så är det väldigt nära maxavstånd för mig. Och det är p.g.a. mig. Inte p.g.a. bössa/kula... Jag har inte skjutit sönder några fåglar men det finns andra med större erfarenhet som tycker den är väl elak. En säsong testade jag med att lägga en liiiiten limklick snabblim i spetsen. Fick dock för många långseglare för att jag skulle vara riktigt nöjd. Skjuter därför inte skott rakt bakifrån. Är för stor risk för att spränga brösten då. (Har skett en gång)