Publicerat December 29, 201213 yr Efter mycket lockande kom så räven för första gången. Häftigt! Men räven stannade och tittade/lyssnade och då vågade jag inte annat än att skjuta. Bedömde det till 150m med rätt bra stöd. BOM!!!! Var visst strax över 200m och i efterhand skulle jag vågat vara kyligare och blåst lite till i pipan.. Men kul att få in en räv. Beror nog mycket på den fina skaren. Har bara den första nordic pipan och upplever att den låter väl långt?? Får lätt fram många olika ljud men för höga. Finns det någon motsvarande fast tystare? Det beror på vad du önskar för läte! Vill du ha ett lägre Harskrik så är PC2:an från Dan Thompson mfl bra. Vill du prova fågelläte så kan du prova någon av Verminators pipor eller varför inte Klaus Demmels Vogel klage Verminators Twisted syco är väldigt trevlig för du kan köra ett bra Harskrik längst in på pipan och ett riktigt bra fågel läte längst ut..
Publicerat December 29, 201213 yr Igår kväll tog jag med brodern ut på Rävlock , det började snöa och var runt nollan i temp. Det borde varit kanonväder för rävlock men en envis vind strulade nog till det lite för vi fick inte se en enda räv även om vi körde flera pass i snöyran Senare tog vi en sväng förbi ett olockat område och i nysnön så såg man spåren av 3 olika rävar av spåren att döma ,varav en av dem var en bamse.. Fel plats för kvällens ansträngningar då var klockan en bit över 01:00 och med en stundande bjudjakt med ett lag som jag är lite sugen på att förena mig med så var det bädden som gällde Idag 5 och en halv timme i regn utan viltkontakt så kan det gå!!!!
Publicerat December 29, 201213 yr Det beror på vad du önskar för läte! Vill du ha ett lägre Harskrik så är PC2:an från Dan Thompson mfl bra. Vill du prova fågelläte så kan du prova någon av Verminators pipor eller varför inte Klaus Demmels Vogel klage Verminators Twisted syco är väldigt trevlig för du kan köra ett bra Harskrik längst in på pipan och ett riktigt bra fågel läte längst ut.. Ja jag gillar harskriket känner att jag blivit bra med pipan och vill gärna ha en liknande med plastmembran som är lite tystare. Vill hitta någon liknande som dom de använder i lockjakt på räv filmen (den första från tham). Pc2 an du nämner, var beställer jag denna? Tack för svar
Publicerat December 30, 201213 yr Ja jag gillar harskriket känner att jag blivit bra med pipan och vill gärna ha en liknande med plastmembran som är lite tystare. Vill hitta någon liknande som dom de använder i lockjakt på räv filmen (den första från tham). Pc2 an du nämner, var beställer jag denna? Tack för svar gamecall.se har massor av pipor
Publicerat December 30, 201213 yr Men kul att få in en räv. Beror nog mycket på den fina skaren. Har bara den första nordic pipan och upplever att den låter väl långt?? Får lätt fram många olika ljud men för höga. Finns det någon motsvarande fast tystare? Crit'r Call Peewee tycker jag är rätt lagom i ljudnivå. Har också en Nordic Predator men den vågar jag inte använda längre. När jag lockat med den hör man efter en stund ett jäkla eko från omgivningarna. Man lär väl snarare skrämma bort rävarna än locka in dem med den
Publicerat December 30, 201213 yr Fick hem min PC2:a i fredags, har tränat lite och tycker det är otroligt lätt att få det att låta bra. Nu till frågan, hur lägger man upp ett bra avvägt lockpass? Man lär ju vänta ca 30 min innan man börjar locka och sen har jag ingen aning om hur locket skall gå. Hur mycket ska man variera lätet och hur långa ska skrien vara? Givetvis förstår jag att många gör olika men de som lyckas bra med lock brukar ju lyckas riktigt bra så några ledande tips kanske man kan få?
Publicerat December 30, 201213 yr En som lyckas bra med lock är Lindroth, köps hans filmer! Finns mycket matnyttigt på det världsomspännande Youtube också. Gott nytt!
Publicerat December 30, 201213 yr Jupp! Lindroths filmer är riktigt bra särskilt om man även tar sig tid att titta på extra materialet på hans senaste. Mycket upplysande Varning dock!! Du blir tvungen att spendera alla dina surt förvärvade på olika pipor och diverse om du tittar för djupt i Lockjakten, man blir liksom biten
Publicerat December 31, 201213 yr Fick hem min PC2:a i fredags, har tränat lite och tycker det är otroligt lätt att få det att låta bra. Nu till frågan, hur lägger man upp ett bra avvägt lockpass? Man lär ju vänta ca 30 min innan man börjar locka och sen har jag ingen aning om hur locket skall gå. Hur mycket ska man variera lätet och hur långa ska skrien vara? Givetvis förstår jag att många gör olika men de som lyckas bra med lock brukar ju lyckas riktigt bra så några ledande tips kanske man kan få? Jag börjar locka ganska omgående när jag kommit på pass, undantagsvis om man låtit en hel jävel när man tagit sig dit. Funkar för mig och ett flertal kompisar som lockar,så inte behöver du sitta 30 min innan du börjar tuta. Som ovanstående skriver, kolla Ulf Lindhrots filmer, kanonbra.
Publicerat Januari 1, 201313 yr Håller med Upptag om sittningen, man kan börja locka ganska omgående särskilt om det är ett område med mycket rörelse i övrigt.
Publicerat Januari 1, 201313 yr Hej, någon som har tips på bra lockpipor som är relativt lättblåsta för en nybörjare på rävlock ?
Publicerat Januari 4, 201313 yr Hej! Fick en lockpipa i julklapp, har länge sagt att jag vill försöka lära mig att locka på räv. Jag har försökt ett par gånger tidigare men inte fått fram någon. I morse gav jag mig ut med min nya pipa, en Nordic Predator, en camomask för ansiktet och satte mig i ett torn i kanten på ett litet hygge. Efter ca 15 minuter dök det upp en räv i kanten på hyggets högra sida, 80-90 meter bort. Vad som hände vet jag inte, kanske såg han någon rörelse, kanske såg han min siluett, jag vet inte. Men han började röra sig snett över hygget, bort från mig trots att jag fortsatte locka. Han hade inte bråttom, stannade ibland och nosade lite innan han fortsatte men mina lock brydde han sig inte så mycket om. Jag körde med pipans muspip. Kunde jag ha gjort något, lockat mer intensivt, bytt lock till harskrik eller något annat? Finns det en chans att den kan komma på lock igen eller har jag skrämt den för tid och evighet? Det vore roligt om det gick att locka in en räv igen och denna gång ska jag vara mer beredd. Idag hann jag inte bestämma om jag skulle våga ett skott på det avståndet eller inte förrän räven började röra sig bort. I torn har man ju bra stöd, trots att det är en liten träffyta, så man kanske skulle ha vågat få iväg ett skott. Hur som helst, tror ni att jag kan få en ny chans? Cilla
Publicerat Januari 4, 201313 yr Absolut, hade du skrämt den på någe vis så hade den dragit som en avlöning.
Publicerat Januari 4, 201313 yr Det finns mycket som gör att den kan ha upptäckt dig ! Vind , siluett, rörelse eller ljud men som strävhår skrev så hade den nog haft bråttom bort då. Den har nog misstänkt något lurt, det räcker. Eftersom räven kom fram så har du ju gjort rätt så långt prova på nytt!!
Publicerat Januari 4, 201313 yr Precis vad jag tänkte, att jag måste ha gjort åtminstone NÅGOT rätt i alla fall. Att sedan gubben bannade mig när han kom hem för att jag inte sköt när jag hade chansen är en annan historia, haha! . Nu jobbar jag i helgen men nästa vecka är jag säkert på det igen. Det här var ju kul!! Trodde aldrig att jag faktiskt skulle kunna locka fram en räv.
Publicerat Januari 4, 201313 yr Varför banna han dig ? Dålig stil, att avstå skott ska uppmuntras då man inte kan ångra ett skott man inte avlossat... Mvh // Johannes
Publicerat Januari 4, 201313 yr Jag vet...och han också, det var mer ett skämt. Han är absolut inte sådan min man. Visst kan jag tänka att det hade varit en höjdare att faktiskt ha fått skjuta och bära hem "min" räv men nu efteråt så känner jag mig ändå nöjd. Räven finns kvar och är tydligen inte bortskrämd för evigt, den kommer igen. Det hade den kanske inte gjort om jag HADE skjutit och bommat.....
Publicerat Januari 4, 201313 yr Var ute och lockade för första gången igår. Lyckades locka in massa kråkor/korp samt en gigantisk havsörn. Säger det något om locket?
Publicerat Januari 4, 201313 yr Var ute och lockade för första gången igår. Lyckades locka in massa kråkor/korp samt en gigantisk havsörn. Säger det något om locket? braaa ! bara fortsätta så kommer mikel!
Publicerat Januari 4, 201313 yr Calle fille: Snurrar det kråkor så gör du rätt enligt mig. Påt igen bara. Cilla: Ja det är jäkligt kul. Om möjligheter finns så prova att locka i månljus nu på vintern om tillfälle ges. En naturupplevelse.......... Tänk på kamofluage och vinden och passval. Passa på nu för snart börjar rävarna löpa och då tycker jag det har varit svårare med harskrik. Skall själv prova parningslätena med Dan Thompson PC2 i år.
Publicerat Januari 4, 201313 yr braaa ! bara fortsätta så kommer mikel! Du låter som en...fisk Var meningen på callefille inlägg såklart..
Publicerat Januari 4, 201313 yr Du låter som en...fisk Var meningen på callefille inlägg såklart.. haha, började undra vad du menade )
Publicerat Januari 5, 201313 yr Var och lockade hos en bekant i Värmland i eftermiddag. Låg på en fin holme med stora fält ner i vind och tryckte på med höga harskrik. Kommer en räv från sidan men innan den kommit ner i vind fryser den till och tvärvänder. Men den tittade inte på mig utan snarare bakom mig. Sätter mig upp för att kunna se bakåt och då står en varg på 10-12 m och tittar!!! Fick ur mig något feminint uuuuääää skrik som fick vargen att försvinna. Fy fan vad hjärtat bankade!! Är det här vanligt? Får bli torn i fortsättningen i vargmarker i så fall.. Usch Pulsen har knappt lagt sig än