Publicerat November 4, 201213 yr Tredje gången gillt som räven inte har klart för sig hur det är tänkt att rävar ska uppföra sig. Tjugofem meter bakom ryggen har den stått och kommit i medvind. Upptäckte den på ca 40m och då hade den redan upptäckt mig och försvann som ett grått streck i mörkret så det gick åt helsike ikväll också. Förjävligt när de inte spelar efter reglerna Om du vänder på dig så kommer den nog från rätt håll
Publicerat November 4, 201213 yr Skøt en han ræv torsdag ved ca 20,30 brugte vogelklage syntes at den er letblæst kalle. Ser du något vid den tiden på dygnet? Eller har du snö där du håller till ??
Publicerat November 4, 201213 yr Författare Har lockat hela eftermiddagen på tippen utan resultat men på vägen tillbaka till bilen så kommer det en räv springande. Tar mig i skydd och smyger upp till en liten snöhög där jag tar eldställning. Räven är borta så jag testar att suga lite på läppen för att få fram ett muspip. Sekunderna senare kikar räven fram bakom några stenar och får en kula mitt mellan ögonen så lyset slocknar omedelbart. Det visar sig vara en skabbräv och jag har inget brännbart så den får ligga där den föll.
Publicerat November 4, 201213 yr Grattis till en skabbis. Tur den fick sig en kula! Så dubbelgrattis på dig!
Publicerat November 4, 201213 yr Författare Tack så mycket! Ja det är en välgärning när man kan korta lidandet för skabbrävarna. Det syns hur de plågas.
Publicerat November 4, 201213 yr Ser du något vid den tiden på dygnet? Eller har du snö där du håller till ?? ja der er fint lys på gårdspladsen ikke langt at gå til lockpladsen og ind til kaminen med fuld varme kalle.
Publicerat November 5, 201213 yr ja der er fint lys på gårdspladsen ikke langt at gå til lockpladsen og ind til kaminen med fuld varme kalle. Verkar som du har läget under kontroll då
Publicerat November 5, 201213 yr Tack så mycket! Ja det är en välgärning när man kan korta lidandet för skabbrävarna. Det syns hur de plågas. Bra gjort! Jag har troligen en skabbis hemma som varit inne i tunnelfällan och gjort ett outbreak (brutit sönder fångstluckan) och nästa natt hade den fått kråkbåsets lucka i skallen (gissar jag) .. De har det inte allt för lätt! Jag får försöka plocka den innan det blir för kallt då blir det ändå mer synd om dem!!
Publicerat November 5, 201213 yr Verkar som du har läget under kontroll då jo det er nødvendigt for jeg har en damme ca 600m derfra har planteret 20 anker ut i sommer nu kommer der 50-60 stk på aftentræk har jaget 2 gangeog fået 17 stk, men de æter 100 kg korn i ugen kalle.
Publicerat November 5, 201213 yr Så du satte inte ut änderna som åtel då alltså Låter som du har ett trevligt litet fågelbad nu då
Publicerat November 5, 201213 yr Så du satte inte ut änderna som åtel då alltså Låter som du har ett trevligt litet fågelbad nu då Nej det er for at spise selv,men grisene kommer også et svig forbi så nu må jeg sætte en husvogn op og pange dem der har ikke været gris før 2010 prøvede jeg at tjære og fodre men ingen grise nu er de ikke velkommene, har en ræve fælde ikke fanget nogen kan jo kun være åpen når jeg er i Sverige og kan se til den har en lille mark 13 km west om Nybro kalle.
Publicerat November 17, 201213 yr Köpt nordik predator udag, något bra tips på hur jag ska använda den och crying bird och knight and hale muspip? fundera på o sitta en sväng m harskrik imånkväll eller cryingbird
Publicerat November 25, 201213 yr Var ut o testade för första gången denna säsong idag. Tyvär för mycket dimma för at se om jag lyckades locka in någon. Men fler chanser kommer, säsonge är ju lång.
Publicerat November 25, 201213 yr Tjena, såg Mikael thams film, lockjakt på räv! Väldigt intressant men har lite frågor Är det verkligen så effektivt att locka räv?. Och vilken eller vilka Lockpipor rekommenderar ni? Även vilka tider ni tycker fungerar bäst och om det är lönt att locka om det inte kommit snö, ser riktigt häftigt ut!
Publicerat November 25, 201213 yr Tjena, såg Mikael thams film, lockjakt på räv! Väldigt intressant men har lite frågor Är det verkligen så effektivt att locka räv?. Och vilken eller vilka Lockpipor rekommenderar ni? Även vilka tider ni tycker fungerar bäst och om det är lönt att locka om det inte kommit snö, ser riktigt häftigt ut! Det är effektivt men tar en stund att lära sig. Ganska lång stund. Cammo är viktigt Månljusa nätter är bra. Locka inte för mycket på måfå då lär sig de rävar du inte får syn på att ljudet inte är ok! Själv lockar jag gärna med fågelläte dock inget från Thams lager (därmed inte sagt att han skulle sälja skit). Syco tweety är en personlig favorit.
Publicerat November 25, 201213 yr Nu är det fin måne grabbar! Ska ni ut på kvällarna vid nån vall eller åker för lite lock eller det är för mörkt?
Publicerat November 26, 201213 yr Okej då vet jag! Ska alltså börja med en lätt pipa och öva endel innan, lär ju bli väldigt omtyckt när jag går runt och blåser...qq Blir ju mörkt vid 5tiden så är det precis när mörkret kommer eller senare tider? Som du skriver nätter då sover jag . Kanske bäst att testa sig fram. Verkar hursomhelst riktigt häftig jakt, camouflage och riktigt smygande. Inga fler tips på pipor?
Publicerat November 27, 201213 yr Okej då vet jag! Ska alltså börja med en lätt pipa och öva endel innan, lär ju bli väldigt omtyckt när jag går runt och blåser...qq Blir ju mörkt vid 5tiden så är det precis när mörkret kommer eller senare tider? Som du skriver nätter då sover jag . Kanske bäst att testa sig fram. Verkar hursomhelst riktigt häftig jakt, camouflage och riktigt smygande. Inga fler tips på pipor? Här nedan är en pipa jag gillar som är väldigt lättblåst samt ger ett bra ljud. Upptäckte den efter att ha sett den här filmen (som jag för övrigt tycker är mycket bättre än Thams filmer när det gäller lockjakt på räv): http://www.lindrothn...film-om-ravlock en riktigt bra film om du vill lära dig olika sätt att locka på! Där finns även tips på pipor som "kungen" Uffe Lindroth gillar att använda http://www.racerback...-2-fri-lanyard/
Publicerat November 27, 201213 yr Jo en sådan har jag också! Men så har man fastnat i köp träsket på pipor också
Publicerat November 27, 201213 yr Håller med... Har en förmögenhet bestående av enbart pipor därhemma! Alla de välkända!
Publicerat November 27, 201213 yr Samtidigt så återgår man gärna till de som man lyckats bäst med. PC2:an har dock ett fint ljud som ska användas mer bara vintern kan bli bättre i snöförhållande än förra året.
Publicerat November 27, 201213 yr Okej, tack för tipsen.! Ni som jagar räv på natten gör ni det endast när det är månljus? Och räcker det ljuset för att se dem?. Eller använder ni fast monterad belysning?
Publicerat November 27, 201213 yr Okej, tack för tipsen.! Ni som jagar räv på natten gör ni det endast när det är månljus? Och räcker det ljuset för att se dem?. Eller använder ni fast monterad belysning? Det är bra om det finns snö på marken också. Det går utan men du missar fler rävar då. Fast belysning är troligen skrämmande när det gäller lockjakt, det funkar bättre på Vakjakten vid åtel.
Publicerat December 4, 201213 yr Tänkte också höra om nybörjarpipor. Börjar ju dra sig mot juletider så det kändes som en perfekt sak att önska sig! Kanske värt att prova på en PC-2:a då?
Publicerat December 4, 201213 yr Har tutat som en galning i hela arsenalen av pipor, sen 1a augusti... Har fått in en med Nordik crying bird, men den såg jag först när jag lämnade passet... Har börjat misströsta så in i ***, men skam den som ger sig! Igår vid -16 grader kändes det bara så där rätt... Alldeles klart och halvmåne var det oxå... Klär på mig och går ut, och vips var det molnigt och kräksnöade... Fan! Så jag tog ett pass vid en väg så väglysena hjälpte lite iaf. Efter 6-7 min harskrik kommer äntligen årets första lockräv. Men stående på vägen med mor och fars kåk som kulfång visste han vad han gjorde. Satt och lyssnade nån minut, och sen 120 blås över diket, tvärstopp, men innan jag hann få hårkorset rätt fivk han vind av mig och stack men spännande va de! nu är man sådär frälst som förra säsongen!