Publicerat Februari 16, 201313 yr Går ni alltid ut själva eller fungerar det om man är en som kan locka och 2-3 skyttar som kan täcka av en större yta.Eller blir det för mycket vittring från skyttarna. Tycker det är bra att vara 2 st så man kan täcka av större yta, men även på trängre ställen sitta rygg mot rygg eller i lite olika vinkel.
Publicerat Februari 16, 201313 yr Har du alltid haft bra stabil vind? Har märkt att det ärsåinihelvetes viktigt:lol: Japp vinden i ryggen har varit prio 1 när passen valts ut. Har inte gjort någo annat än som vanligt utöver att nu faktiskt fått fram dom. Skoj som fan måste jag säga!
Publicerat Februari 16, 201313 yr Författare Det verkar som att det är nästan hopplöst att locka om snön är för djup eller lös. Förra året var helt annorlunda och mycket lättare att få in räv på lock. Förvintern var lättare då det var mindre snö men kallt. Nu går det inte alls.
Publicerat Februari 17, 201313 yr Men vilka pipor andvänder alla här? vilka är era favoriter ja har bara nordic mini och nordik pro och det har inte funkat så bra.......
Publicerat Februari 17, 201313 yr Att gå ut själv tycker jag är riskabelt, det är så jäkla lätt att missa en smygande räv eller en som kommer upp i ryggen. En extra skytt är bra, och två extra är nog ännu bättre. Men man får tänka på hur vittringen läggs...
Publicerat Februari 17, 201313 yr Körde 2 pass idag. Kom rådjur bägge gångerna! Är detta vanligt eller är det mina rådjursom blivit rovdjur??
Publicerat Februari 17, 201313 yr Körde 2 pass idag. Kom rådjur bägge gångerna! Är detta vanligt eller är det mina rådjursom blivit rovdjur?? ja det är inget ovanligt haft själv rov- fågel älg rådjur hare inne på lock ,,
Publicerat Februari 19, 201313 yr Har suttit i bilen till jobbet och lekt med några av alla mina pipor! Här kommer några tips! För er använder sams kråkpipor kan använda "gurglet" i pc2:an och få ett ganska ok kråkläte. Lyckades vända kråkor i helgen vid test. Har ni nordic fox heat så visar Lindroth på jaktjournalens hemsida hur man gör det gnällande kontakt lätet. Sen märkte jag att om man drar isär pipan så den delar sig kan du använda den som fågelskrik. Mvh Nicke
Publicerat Februari 22, 201313 yr Hej, inatt lycades jag locka in 2 st rävar med rävläten. Den första räven fick jag in på bara 10-15 m när jag stod och väntade på kamraten vid samlingsplatsen. Givetvis så gick räven på grannmarken så jag fick titta på räven istället , den fick jag in genom att vissla med munnen. Den andra kom in på ca 50 m men den kom i en sån tokig vinkel så när jag vred mig drog den i väg utan att jag kunde dra iväg ett säkert skott. Fick in den på lockmembranet som jag kör med. Har fått in 5 st rävar med lockmembranet på en månad. Kolla in länken på bra rävläten. Det första lätet som är på länken fick jag in genom att vissla. Sen körde jag ca 20-25 min med det andra lätet i länken med membranet sen bytte jag ut till det tredje lätet och då kom räven efter 2 skrik. Väldigt effektivt.... http://film.jaktjournalen.se/index.php?page=movie&id=790
Publicerat Februari 22, 201313 yr Detta är en populär post. Tror inte jag skrivit det den här tråden innan, men ni som bor runt Jönköping-Nässjö-Tranås-Aneby eller som kan tänka er att åka en bit för locktävling: Rävlocket 20132 mannalagStartar 06.00 lördagen den 9 mars, på egna marker (alltså ingen samling på morgonen, vi litar på att ni startar 06.00). Tävlingen pågår hela dagen alltså valfritt hur mycket man vill locka. Klockan 19.00 samlas vi vi klubbstugan i Järsnäs för invägning och korvgrillning.Vinner gör det lag som skjutit flest rävar, har vi fler lag på samma antal rävar så kommer totalvikten på samtliga rävar avgöra.Pris till 1-3 plats, fina vinster utlovasNi som ev inte har marker/lockar själva, maila oss så hjälper vi till o få ihop lag. Vi ska göra allt för att alla ska kunna deltaga på något sätt.Anmälan endast via mail eller sms:natarnskf@telia.com07383201410706114982Anmälan är fullständig då vi fått in anmälningsavgiften på 100: - /person. Dessa går till priser samt korv o läsk på kvällen.Anmälningsavgiften sätts in på pg 213716-4, märk med namn och rävlocket 2013.Namn på laget samlas in vid kvällsträffen, fyndigaste namnet får pris.Ett vandringspris kommer också att delas ut.Vi hoppas detta kommer att bli en kul o trevlig dag som är tänkt att bli ett återkommande arrangemang.Varmt välkomna!Har ni frågor så ta dem helst via mail:natarnskf@telia.com
Publicerat Februari 23, 201313 yr Blev en räv på lock i går kväll! IMG_3711.JPG Grattis! Vilken pipa lurades då?
Publicerat Februari 23, 201313 yr Fan pontus de där lät ju kul, bur mellan sunhultsbrunn o frinnaryd!
Publicerat Februari 24, 201313 yr Fan pontus de där lät ju kul, bur mellan sunhultsbrunn o frinnaryd! Då är det bara att teama upp med en kamrat och anmäla sig! Kommer bli kanonkul, blir nog en hel del lag!
Publicerat Februari 24, 201313 yr Sköt bom på (bredvid?) en räv igårmorse, den kom springandes 10minuter sent rakt mot platsen jag lockat från, i medvind dessutom. Några minusgrader till veckan så får vi finfin skare! /Cris
Publicerat Februari 24, 201313 yr Ska idag testa locka räv för första gången. Jag och min far ska ut på en mark där det finns mycket räv, någorlunda koll på gryten. Ska locka med pee-wee. Har snöcamo. Har skjutstöd. Det är kraftig skare men blåser ganska friskt. Jag har läst mycket om lockjakt och har förstått att skare tillsammans med sent på säsongen är ett bra koncept till lyckat rävlock. Men hur viktig är vinden, vet inte hur många meter det blåser men frisk vind är nog rätt benämning. Någon som kan ge tips på hur nära man kan släppa räven c.a, eller alla tips är bra tips för en rookie som jag är!
Publicerat Februari 24, 201313 yr Ska idag testa locka räv för första gången. Jag och min far ska ut på en mark där det finns mycket räv, någorlunda koll på gryten. Ska locka med pee-wee. Har snöcamo. Har skjutstöd. Det är kraftig skare men blåser ganska friskt. Jag har läst mycket om lockjakt och har förstått att skare tillsammans med sent på säsongen är ett bra koncept till lyckat rävlock. Men hur viktig är vinden, vet inte hur många meter det blåser men frisk vind är nog rätt benämning. Någon som kan ge tips på hur nära man kan släppa räven c.a, eller alla tips är bra tips för en rookie som jag är! Låter bra, förutom vinden. För hård vind tar bort en del lockljud, gör nog räven lite mer försiktig och jag tror det sprider din vittring mer. Svag vind är att föredra. Om räven kommer mot dig och plötsligt stannar till, då har du skottläge på 10-200 meter, din egen förmåga sätter gränsen. Erfarenheten är att skjuta på första stilla läge, för det kommer kanske inget mer. Om räven kommer springande rakt mot dig, så kan du skalla till och få stopp på den så får du någon sekund att skjuta. Sitt i skjutläge med bössan upp i anläggning så gott det går åt det håll du tror att räven kommer närmast inpå, kommer den ute på långt avstånd har man ju i regel mer tid att svänga dit bössan är när han plötsligt står 10 m ifrån dig.
Publicerat Februari 24, 201313 yr Okej, tackar för svar! Jag har aldrig skjutit räv innan(!) men nyss provskjutit 308:an med olika ammo och vi ska testa två pass, ett mer öppet och ett trångt, tsx inom en femma på 80 meter och lapua mega mitt i på 140 meter. Bock har jag skjutit med megan på 150-160 meter men det är ett större mål. Men återigen tackar för svar
Publicerat Februari 24, 201313 yr Har varit ute hela helgen och lockat utan att få skjuta. Har däremot haft räv på pass och runtomkring mig utan att komma till skott. Kör med rävlock med mitt membran och får svar varje pass, jätte roligt att det fungerar men man vill ju få skjuta!
Publicerat Februari 24, 201313 yr Författare Nu blir det bättre förhållanden här också. Fem grader plus och blåser som i en varmluftsugn. Snön har packats ihop ordentligt och nu får det gärna bli lite minus igen. Tänkte locka ikväll men det blåser halv storm så jag får vänta. Tyvärr så har jag nattvecka imorgon så det blir lite tight om tid.
Publicerat Februari 24, 201313 yr Grattis! Vilken pipa lurades då? Har ingen.. Muspip - Överdelen av handen och läpparna! Vilka pipor är bäst annars? Inte riktigt mitt område...
Publicerat Februari 25, 201313 yr Har ingen.. Muspip - Överdelen av handen och läpparna! Vilka pipor är bäst annars? Inte riktigt mitt område... Skillat! Jag brukar gilla fågelpipor av olika slag, men i år så har jag blåst en del pass utan lycka så jag får väl börja suga på handen istället
Publicerat Februari 25, 201313 yr Skillat! Jag brukar gilla fågelpipor av olika slag, men i år så har jag blåst en del pass utan lycka så jag får väl börja suga på handen istället Prova med tummen istället!