Publicerat November 14, 201213 yr Författare Man måste ju utgå ifrån att alla som skall läsa detta inte kan någonting om jakt och i den andan tycker jag att det fungerar bra. För en person som tagit del av praktisk jakt förefaller ju det mesta relativt löjligt eftersom det man läser ofta känns uppenbart. Jag säger inte att kurslitteraturen är perfekt men jag tyckte den var bra. De viktigaste teoretiska delarna finns ju med där, det som fattas är ballistiken. Det är en stor miss. Om det var något som var ointressant var det den korta delen om ballistik.. Ingen ide att lära ut hela den djungeln till en nybörjare. Håller med andra som skriver att lär ut grunder och etik. Hänvisa sen till vart eleverna kan lära sig mer om olika delar. Känns omständigt att snöa in sig i detaljer då många inte kommer bry sig om ballistik för deras typ av jakt under hela deras jägarliv..
Publicerat November 14, 201213 yr Kan vara tålamodet som brister när något "oviktigt" ska läras in. Då kan det vara svårt att få det att fastna oavsett om någon berättar, att du läser eller får det uppläst. ......... Orkar man inte ens det så har jag svårt att se hur hen ska kunna anförtros ett vapen ärligt talat - vapenlicenser är ingen rättighet, det är en möjlighet för vissa. Man måste ju utgå ifrån att alla som skall läsa detta inte kan någonting om jakt och i den andan tycker jag att det fungerar bra. För en person som tagit del av praktisk jakt förefaller ju det mesta relativt löjligt eftersom det man läser ofta känns uppenbart. Jag säger inte att kurslitteraturen är perfekt men jag tyckte den var bra. De viktigaste teoretiska delarna finns ju med där, det som fattas är ballistiken. Det är en stor miss. Jo, men nu består inte kunskap om jakt enkom bokliga ting. Det finns ett hantverk med, och dit hör skyttet och vapenkunskapen. Inte på min tid. Inte på min heller, men jag har sett skivorna så jag vet att de finns i alla fall. Och jag har sett ett prov där en elev fick frågorna upplästa för sig..... /T
Publicerat November 14, 201213 yr Visst är det mycket begärt att jägaren ska ha kunskaper/intresse av ekologi. Hela tråden påminner om killarna som sitter längst bak till höger i klassrummet i keps och kverulrerar om att "varför ska vi kunna matematik för".
Publicerat November 14, 201213 yr Orkar man inte ens det så har jag svårt att se hur hen ska kunna anförtros ett vapen ärligt talat - vapenlicenser är ingen rättighet, det är en möjlighet för vissa. Jo, men nu består inte kunskap om jakt enkom bokliga ting. Det finns ett hantverk med, och dit hör skyttet och vapenkunskapen. Inte på min heller, men jag har sett skivorna så jag vet att de finns i alla fall. Och jag har sett ett prov där en elev fick frågorna upplästa för sig..... /T Ok! Det var väl slött att få dom upplästa.
Publicerat November 14, 201213 yr Ok! Det var väl slött att få dom upplästa. Jag har inget problem med det, har man svårt med läsningen så har man. Då kan jag tycka det är bra att det finns möjlighet för dem med, men lättja eller kunskapsförakt ser jag ingen som helst anledning att underlätta för. /T
Publicerat November 14, 201213 yr Jag har inget problem med det, har man svårt med läsningen så har man. Då kan jag tycka det är bra att det finns möjlighet för dem med, men lättja eller kunskapsförakt ser jag ingen som helst anledning att underlätta för. /T Ja, det finns ju den gruppen också. Det glömde jag.
Publicerat November 14, 201213 yr Vad jag vet är det för personer med bl.a. dyslexi som man har uppläsning av frågorna. /Fredrik
Publicerat November 14, 201213 yr Vad jag vet är det för personer med bl.a. dyslexi som man har uppläsning av frågorna. /Fredrik Ja, jag har räknat ut det och jag glömde dessa personer.
Publicerat November 14, 201213 yr Jo så är det, lata personer får läsa själva, personer med problem eller hinder får den hjälp dom behöver för att hamna på samma nivå som alla andra.
Publicerat November 15, 201213 yr Skulle vi alla sitta på "skolbänken" tills vi var fullärda ( både praktiskt och teoretisk) , inom bla yrke, relationer, jakt, fiske, livets kängor OCH mycket mer, så hade det blivit en oändlig kvarsittning....
Publicerat November 15, 201213 yr Tyvär har det inte ändrats mycket, det börjar komma in fler företag i spelet vilket ökar kvalitén en del skulle jag nog vilja påstå men på dom billigare kurserna så varierar det mycket, det är svårt att få tag i instruktörer så man vågar nog inte riktigt ställa krav på dom som ställer upp. Det var för ca 10 år sedan då jag tog examen exakt likadant som du beskriver, första gången jag sköt på rörligt mål ,med kula var på uppskjutningen, med hagel hade jag bara pangat på lerduvor, hade jag inte varit tävlingsskytt innan jag tog examen hade det nog behövts mer än en uppskutning. Kursen önskar jag dock skulle innehålla mer teori än den gör, men också större krav på bra instruktörer. Problemet kan ju också vara att han har problem med läsförståelsen, då spelar det ingen roll hur mycket man läser, någon måste fatta att man har svårt att förstå vad som står i text och ställa sig och förklara för personen vad som står i texten. finns ju alltid annars som ljudbok.
Publicerat November 15, 201213 yr finns ju alltid annars som ljudbok. ...men då bör det finnas en bok som han kan lära sig alla fåglarna ifrån.
Publicerat November 15, 201213 yr Detta är en populär post. Vad jag bittert fått erfara från mina vetenskapliga studier så är inskrivning på en kurs inte det samma som en given examen från nämnda kurs. Ibland verkar det krävas lite vilja och lust för att ta sig igenom... Hur som, Peter
Publicerat November 16, 201213 yr Vad jag bittert fått erfara från mina vetenskapliga studier så är inskrivning på en kurs inte det samma som en given examen från nämnda kurs. Ibland verkar det krävas lite vilja och lust för att ta sig igenom... Hur som, Peter Haha! Det är många fåglar att lära sig om inte annat!
Publicerat November 18, 201213 yr ...men då bör det finnas en bok som han kan lära sig alla fåglarna ifrån. jo arterna får man öva o det KAN vara bra att kunna kan ju vara gött änna så man inte ser fel på en räv o en älg ^^
Publicerat November 18, 201213 yr jo arterna får man öva o det KAN vara bra att kunna kan ju vara gött änna så man inte ser fel på en räv o en älg ^^ Helt rätt!
Publicerat November 19, 201213 yr Vi körde en studiecirkel på jobbet där tre erfarna jägare tog på sig att vara lärare för 6 st. Tycker det funkade bra, där det mesta hängde på vår egna läslust, för det kunde dom ju inte göra för oss... Har gått bra, alla utom en har klarat allt. Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Publicerat November 19, 201213 yr Vi körde en studiecirkel på jobbet där tre erfarna jägare tog på sig att vara lärare för 6 st. Tycker det funkade bra, där det mesta hängde på vår egna läslust, för det kunde dom ju inte göra för oss... Har gått bra, alla utom en har klarat allt. Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2 Ja visst går det bra att genomföra den i en mindre skala också. Vi var väl 10-12 st i våran grupp när jag gick kursen.
Publicerat November 19, 201213 yr Tanken är väl att man ska kunna ta jägarexamen utan att ha människor omkring sig som jagar en massa som redan har lärt en om jakt. Jag ser jägarexamen som en introduktion - tillräckligt för att bli betrodd med vapenlicens och tillräckligt för att kunna påbörja sin jägarkarriär. Sedan kan man förstås ha synpunkter på de individuella frågorna, precis som många av körkortsfrågorna är rätt underliga idag. Håller iof med om att brunsttider etc hade kunnat skippas...
Publicerat November 19, 201213 yr Tanken är väl att man ska kunna ta jägarexamen utan att ha människor omkring sig som jagar en massa som redan har lärt en om jakt. Jag ser jägarexamen som en introduktion - tillräckligt för att bli betrodd med vapenlicens och tillräckligt för att kunna påbörja sin jägarkarriär. Sedan kan man förstås ha synpunkter på de individuella frågorna, precis som många av körkortsfrågorna är rätt underliga idag. Håller iof med om att brunsttider etc hade kunnat skippas... Jag tycker att det var till stor hjälp att ha en riktigt kunnig person som handledare som förklarade saker och ting bra samt att han fixade fram vilt som vi fick träna att flå på. Hare o rådjur.
Publicerat November 19, 201213 yr Skippa brunst tider? Nej det håller jag faktiskt inte med om! Jag kanske är lite "natur romantiker" och har kanske en lite väl krävande syn på vad vi jägare är/borde vara. Att jaga är att förvalta en villt stam, en population eller kanske t.o.m. en biotop. Då är fortplantnings cyklerna en självklar del av de kunskaper vi bör bära på. OK det behövs inte för att följa med på älgjakten och sitta på pass och skjuta det som råkar komma förbi. Men skall man börja planera avskjutning så blir det en annan sak. Och jag tycker faktiskt att det är vår förbenade skyldighet att tänka lite mer på vad och när vi skjuter än att vi bara skjuter det som råkar komma framför pipan. Det är även en hel del "etik" som utgår från fortplantnings cyklerna. Varför är det t.ex. fortfarande OK att skjuta räv i Mars men inte Grävling? Sedan kan jag inte låta bli att tycka att det ger en liten extra dimension i jakten om man har koll på när man kan locka med brunstläten osv. Samma sak gäller sedan t.ex. födoval. Visst det kan funka att vara med i ett jaktlag och jaga älg hela livet utan att reflektera över vad älgarna äter. Och du behöver inte vraa en säkerhetsrisk för att du inte vet vad tjädern lever av som kyckling eller på vintern. Men dina villtvårdsåtgärder och jaktförsök lär bli bra mycket mer framgångsrika om du har lite koll på detta. För att inte tala om vilken möjlighet du har att argumentera med jaktmotståndare som försöker övertyyga fikarummet om att Jägare bara är blodtörstiga nöjes mördare...
Publicerat November 19, 201213 yr Brunsttider och när djur föder sina ungar ligger ju till grund för jakttiderna och kan man då dom tiderna får man kanske en bättre förståelse för varför jakttiderna finns vilket enligt min erfarenhet ger en större motivation att följa dom, människor är ju rätt kassa på att följa lagar och regler bara för att dom finns om man inte förstår bakgrunden till att dom finns.
Publicerat November 19, 201213 yr Dessutom tycker jag att det är bra att vi jägare har ett stort kunnande om djuren eftersom det ger oss en större trovärdighet hos allmänheten. Den intresserade kan helt enkelt fråga en jägare om brunsttider, artlära etc och få ett bra svar, och därmed inse att det är välutbildade och kunniga människor som utgör jägarkåren. Det tror jag gynnar oss i framtiden.