Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg i Jönköping län och i närheten

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det låter inte bättre Gustaf! Jag beklagar. Det är bara att du emigrerar till den landsändan som har minst varg just nu och köper dig ett hemman så att du får dig en jakträtt och kan hoppa in i ett VVO och börja jaga där. Arbete finns i gruvorna för lång tid framöver och bra bet. :thumbsup:

Håll koll på den här länken Gustaf för där kommer alla vargobs in från din region el. iaf dom flesta.

http://forum.robsoft...22370&start=380

Att det finns flera vargar i Småland kan vi nog komma överens om men till skillnad mot dig tror jag inte de är utsläppta! Du stödjer dig på rykten där någon hört om någon som sett något dvs hörsägen. Jag skrev det innan och skriver det igen att jag tror inte ens kramarna är så dumma att de planterar ut varg nu och speciellt inte sanktionerat från någon djurpark eller skogsbolag. De har inget att vinna på det! Så sluta få det låta som en sanning tills du iaf har ett ögonvittne.

Åt Malmbäck hållet till har jag hört rykten om flera obs i höst. Nu när det snöar så borde det ju kunna hittas spår så att det kan bli bekräftat var eventuella vargar håller till.

Förövrigt döpte jag om tråden då den inte bara handlar om vargar nordväst om Jönköping längre.

• Svar 120
  • Visningar 15,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag måste säga att en av de mer märkliga sakerna med det här är hur få bilder det finns från åtelkameror. Kan det vara så att folk är rädda för represalier för att de saknar tillstånd. Eller är det h

• Om man får in varg, lodjur eller björn på åtelkameran så kanske inte alltid länsstyrelsen står högst upp på telefonlistan.. Just saying :-)

• Jag förstår inte vad Linda sysslar med. Och absolut inte varför. Går man igenom gamla (från i somras) rapporter så finns det klara recken på att en varghona uppehållit sig alt återvänt till området.

Posted Images

Publicerat

Martin J

Senaste säkrade spåret var väl norr om Rv40.

Hunden som togs i närheten av Dumme mosse var ju söder om.

Jag skulle nästan bli förvånad om inte detta är början på ett nytt revir. Om det sedan hamnar huvudsakligen norr eller söder om RV40 får väl tiden utvisa. Om de försöker vara på båda sidor så tar nog trafiken hand om dem...

Håller med om att de inte behöver vara utsatta. Som jag påpekat tidigare är det inte så långt till Västergötland.

Tranås, Västervik, Vimmerby och Växsjö tror jag får sina vargar från "norr" Öster om Vättern. Vilket jag egentligen ser som mer förvånande. Men det är nog mina förutfattade meningar om Östergötland som spökar. Skall tydligen inte vara 100% platt åkermark där heller...

// Henrik

Publicerat

Att det finns flera vargar i Småland kan vi nog komma överens om men till skillnad mot dig tror jag inte de är utsläppta! Du stödjer dig på rykten där någon hört om någon som sett något dvs hörsägen. Jag skrev det innan och skriver det igen att jag tror inte ens kramarna är så dumma att de planterar ut varg nu och speciellt inte sanktionerat från någon djurpark eller skogsbolag. De har inget att vinna på det! Så sluta få det låta som en sanning tills du iaf har ett ögonvittne.

Åt Malmbäck hållet till har jag hört rykten om flera obs i höst. Nu när det snöar så borde det ju kunna hittas spår så att det kan bli bekräftat var eventuella vargar håller till.

Förövrigt döpte jag om tråden då den inte bara handlar om vargar nordväst om Jönköping längre.

Jag har fått Malmbäck bekräftat av en kompis till mig och f. d. arb.kompis ikväll. Hälften utanför Tranås och resten i trakten av Malmbäck och dom hade visst träffat NNV i samma veva. NVV har satt ut 4 vargar på Sveaskogs mark. Vars dom har sitt största markinnehav vet jag inte och jag glömde att fråga kompisen.

Det bör ju gå lätt att spåra nu när ni har snö hos er. Han sa även att dom har haft på v Vättern upp mot Skövdetrakten och att dom har stora problem med Lo som härjar bland rådjruen. Rådjursstammen är hårt sarjad nu på v. sidan.

Sedan fick jag höra lite annat om vargarna att NVV kör upp dom till Tornedalen och släpper av dom vid gränsen mot Finland så att dom vandrar över gränsen och förhoppningsvis parar sig där uppe.

Publicerat

Men om man nu har bevis för osv utsläpp, varför är det nu , precis som i alla andra fall med div djurtrasporter med vargar , inte någon som tar upp det med media? Tror i alla fall Jakt o Jägare inte hade bangar en sekund att ta upp detta. Om det bara är teorier och tyckande så är den enda effekten att folk blir oroliga i onödan och alla vet ju hur det gick för pojken som ropade varg?

Vidare så har man följt en varg ner från vimmerbyhållet, genom Jkpg län och ner i Kronobergs län. Får se var den tar vägen..

Publicerat

MaxW

Rent hypotetiskt så kan det vara så att vissa människor som tror sig ha sett bevis för utplantering håller det för sig själva för att de hoppas på att hinna "lösa problemet" innan det blir officiellt att det finns varg i området. Jag tror egentligen inte så mycket på det när det gäller utplantering i småland, men vet så säkert man kan veta utan att vara inblandad att människor har resonerat på det sättet när vargar vandrar ner genom vissa delar av Jämtland...

Och sedan har du andra som håller tyst för att de är rädda för att vargmotståndare skall försöka sig på att tjuvjaga vargen...

Publicerat

MaxW

Rent hypotetiskt så kan det vara så att vissa människor som tror sig ha sett bevis för utplantering håller det för sig själva för att de hoppas på att hinna "lösa problemet" innan det blir officiellt att det finns varg i området. Jag tror egentligen inte så mycket på det när det gäller utplantering i småland, men vet så säkert man kan veta utan att vara inblandad att människor har resonerat på det sättet när vargar vandrar ner genom vissa delar av Jämtland...

Och sedan har du andra som håller tyst för att de är rädda för att vargmotståndare skall försöka sig på att tjuvjaga vargen...

Kompisen fick reda på detta för 1 1/2 vecka ungefär.

Om Sveaskog vill ha varg utplanterad på sin mark så kan du nog ingen göra så mycket åt det tror jag mer än protestera högljutt.

Publicerat
  • Författare

Martin J

Senaste säkrade spåret var väl norr om Rv40.

Hunden som togs i närheten av Dumme mosse var ju söder om.

Är du säker på att TJT som attackerades var söder om rv40? Jag pratade med en jägare som jagar söder om rv40 precis vid flygplatsen som sa att den attacken var norr om rv40. När Länstyrelsen uttalat sig har de hänvisat till att det varit flera observationer i närheten av där denna hund attackerades och de flesta obs är trots allt på norra sidan av rv 40. Dumme mosse delas ju som bekant av rv40 som går rakt över mossen.... om du vill kolla karta och läsa mer om just Dumme mosse så är länk här http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/jonkoping/Dumme%20mosse%20folder%20webb.pdf

Publicerat
  • Författare

Jag har fått Malmbäck bekräftat av en kompis till mig och f. d. arb.kompis ikväll. Hälften utanför Tranås och resten i trakten av Malmbäck och dom hade visst träffat NNV i samma veva. NVV har satt ut 4 vargar på Sveaskogs mark. Vars dom har sitt största markinnehav vet jag inte och jag glömde att fråga kompisen.

Det bör ju gå lätt att spåra nu när ni har snö hos er. Han sa även att dom har haft på v Vättern upp mot Skövdetrakten och att dom har stora problem med Lo som härjar bland rådjruen. Rådjursstammen är hårt sarjad nu på v. sidan.

Sedan fick jag höra lite annat om vargarna att NVV kör upp dom till Tornedalen och släpper av dom vid gränsen mot Finland så att dom vandrar över gränsen och förhoppningsvis parar sig där uppe.

Fortfarande bara rykten. Gräver man i det finns inga förstahandsuppgifter och inte ens andrahandsuppgifter... läs t.ex.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/12/Rykten-gar-i-vargens-spar-1.39158/

De har med andra ord försökt gräva men inte hittat någon pålitlig källa och det man hittade om hundattacken var ju endast ett försök till ljug. Jag tror att det är lika med utplanteringarna av varg som med hundattacken dvs att någon tycker det är kul att sprida osanningar som en del går på och därmed är karusellen igång. Det finns ingen organisation som har något att vinna på att plantera ut varg i dagsläget då vargen just nu sprider sig så bra själv över landet när 100+ ungvargar skall hitta nya egna revir. Dessutom skulle det kosta en hel del att utplantera varg och vem vill betala det när vargen gör det gratis? Utplanteringar i nutid faller mao på sin egen orimlighet.

Att NVV skulle köra upp vargar till Tornedalen är även det orimligt. Vad skulle NVV tjäna på att köra upp inavlade vargar till finska gränsen och på det sättet försämra chanserna till nytt friskt blod? NVV vill ha in rena finsk/ryska vargar som inte redan är besläktade med den svenska populationen för att förbättra genitiken hos den svensk norska vargstammen. Kan ju skriva mer om det men bedömer även transporterna till Tornedalen som osanningar och substanslösa rykten.

Jag tror mao att NVV inte är inblandat i några utsättningar eller transporter i nutid och inte Sveaskog heller och inte några djurparker heller!

Har man trots allt sett dom ute någonstans så skulle det möjligen vara i något annat uppdrag för de arbetar ju med annat än med varg. Om det har med varg att göra när man sett dom så är det möjligtvis för att pejla någon sändarförsedd varg.

Publicerat

vi har en drös vargar här neråt nu. tingsryd, häckeberga, laholm bara de senaste dagarna. med yttersta sannolikhet är det inte samma. det dröjer inte länge förrän vi har revir även här. det känns fint att vara med och dela bördan med stackarna i dalarna och värmland.

edit: jag ger mig inte in i någon debatt hur de kommit hit. vet bara att vi har varg i närområdet.

Publicerat

Fortfarande bara rykten. Gräver man i det finns inga förstahandsuppgifter och inte ens andrahandsuppgifter... läs t.ex.

http://www.jagarefor...s-spar-1.39158/

De har med andra ord försökt gräva men inte hittat någon pålitlig källa och det man hittade om hundattacken var ju endast ett försök till ljug. Jag tror att det är lika med utplanteringarna av varg som med hundattacken dvs att någon tycker det är kul att sprida osanningar som en del går på och därmed är karusellen igång. Det finns ingen organisation som har något att vinna på att plantera ut varg i dagsläget då vargen just nu sprider sig så bra själv över landet när 100+ ungvargar skall hitta nya egna revir. Dessutom skulle det kosta en hel del att utplantera varg och vem vill betala det när vargen gör det gratis? Utplanteringar i nutid faller mao på sin egen orimlighet.

Att NVV skulle köra upp vargar till Tornedalen är även det orimligt. Vad skulle NVV tjäna på att köra upp inavlade vargar till finska gränsen och på det sättet försämra chanserna till nytt friskt blod? NVV vill ha in rena finsk/ryska vargar som inte redan är besläktade med den svenska populationen för att förbättra genitiken hos den svensk norska vargstammen. Kan ju skriva mer om det men bedömer även transporterna till Tornedalen som osanningar och substanslösa rykten.

Jag tror mao att NVV inte är inblandat i några utsättningar eller transporter i nutid och inte Sveaskog heller och inte några djurparker heller!

Har man trots allt sett dom ute någonstans så skulle det möjligen vara i något annat uppdrag för de arbetar ju med annat än med varg. Om det har med varg att göra när man sett dom så är det möjligtvis för att pejla någon sändarförsedd varg.

Men om en person ser NVV bil med släp och som just har släppt ut vargar så är det inga rykten. Det är väl bara att du ringer f. d. stadsministern Persson och fråga, så får vi se om han bekräftar el. om han inte har någon kommentar till det hela. http://www.sveaskog....oncernstyrelse/

Det finns inget som är orimligt i det här landet med dess myndigheter. Det skulle inte förvåna mig för 5 öre.

NVV har ju redan kastat ut åt helvete för mycket pengar på gråben och det är dom inte värda.

Publicerat
  • Författare

Men om en person ser NVV bil med släp och som just har släppt ut vargar så är det inga rykten. Det är väl bara att du ringer f. d. stadsministern Persson och fråga, så får vi se om han bekräftar el. om han inte har någon kommentar till det hela. http://www.sveaskog....oncernstyrelse/

Det finns inget som är orimligt i det här landet med dess myndigheter. Det skulle inte förvåna mig för 5 öre.

NVV har ju redan kastat ut åt helvete för mycket pengar på gråben och det är dom inte värda.

Om det finns en sådan person som sett en NVV bil med släp som just släppt ut varg så är det inga rykten. Problemet är att det än så länge inte verkar finnas någon sådan person.... utan bara ett rykte om att det finns en sådan person. Skulle det mot förmodan vara så att du har rätt och Sveaskog är inblandat så finns det inte en chans i helvetet att det är sanktionerat av Sveaskog styrelse och i synnerhet inte av f.d. statsminister Persson som är allt för beräknande för att vilja riskera att dra på sig dålig publicitet som en utplantering skulle medföra. Jag hävdar fortfarande att det faller på sin egen orimlighet för man kan tycka vad man vill om NVVs åsikter men helt bakom flötet är de inte.

Publicerat

Fortfarande bara rykten.

Osv....

Instämmer fullständigt!

Varg har funnits i området till och från under flera år och 40: an utgör inget hinder.

ALL Sveaskogs marker är utarrenderade i de områden som är aktuella, ofta av anställda eller fd anställda. Aldrig att de skulle de kan sätta ut någon varg i hemlighet! Och varför i hela friden skulle de göra det i hemlighet??

SNV är en myndighet, personalen har meddelarfrihet, en utsättning av varg skulle bli känd av Aftonbladet innan den utfördes.

Rovdjurspolitiken är en helt annan sak!

Publicerat

Är du säker på att TJT som attackerades var söder om rv40? Jag pratade med en jägare som jagar söder om rv40 precis vid flygplatsen som sa att den attacken var norr om rv40. När Länstyrelsen uttalat sig har de hänvisat till att det varit flera observationer i närheten av där denna hund attackerades och de flesta obs är trots allt på norra sidan av rv 40. Dumme mosse delas ju som bekant av rv40 som går rakt över mossen.... om du vill kolla karta och läsa mer om just Dumme mosse så är länk här http://www.lansstyre...folder webb.pdf

Hej, Nej jag är inte alls säker. Några av mina närmare vänner jagar strax söder om om RV40 i höjd med senaste säkrade observationen. När jag talade med en av dem beskrev de händelsen som att det var väldigt nära deras mark och jag drog min slutsats av detta. Kan mycket väl vara fel.

Publicerat

Som boende och bonde på småländska höglandet har jag försökt ha koll på vargar i närheten och spridning av ungdjur och revir genom åren. Har haft ett antal gråben på besök runt knutarna och kan se ett tydligt mönster av att det blir oftare och oftare. Men trots detta blev jag rejält förvånad den här gången. Visst fanns det antydningar till att ett antal ungvargar rört sig i angränsande områden - norrrköping/linköping/motala/boxholm - liksom i jönköpingstrakten samt i skåne. Men det har varit situationen i flera år tidigare, om än inte i alla väderstreck samtidigt. Så att sedan mer eller mindre över en natt kunna konstatera att det finns minst ett par olika vargar i närheten känns faktiskt lite för "bra". Varför har flera vargar samtidigt valt att gå åt samma håll? Varför går dom i riktningar dom aldrig tidigare gått? Visst kan det vara ungdjur som är allmänt "vilsna", men det lär det ju ha varit frågan om tidigare år också?

Och, det som får mig att ana ännu fler ugglor i mossen, att vargarna är försvunna lika snabbt som de dök upp...

Ett annat alternativ är ju att det faktiskt är sant, att vi får fler ungvargar som söker sig till nya områden i takt med att stammen växer.

Publicerat

Dags för ytterligare några rykten i området...

1: NVV har tillsammans med några personer från Lst Jönköping varit ute kring dumme mosse och försökt söva vargen för att sätta en sändare på den.

2: Det är en sändarförsedd varg med problem med sändaren som håller till i området.

3: En privatperson (men NVV anställd) har försökt hjälpa den sändarförsedda han vargen söder om Rv40 att hitta över RV40 till tiken som håller till där.

Mina kommentarer

1: Varför använder de inte helikopter? Eller har någon sett helikoptern? I så fall troligt och sen är det inte mer med det.

2: Mycket möjligt men varför hysh hysh?

3: Inte troligt. Om någon skulle försöka så skulle det väl i så fall mest handla om att lägga ut doftmarkeringar som gör att vargen själv hittar över. Möjligtvis i kombination med avbitartång...

Publicerat

Det sista dom behöver är nog hjälp att finna varandra, de klarar de med bravur själva.

Publicerat
  • Författare

Dags för ytterligare några rykten i området...

1: NVV har tillsammans med några personer från Lst Jönköping varit ute kring dumme mosse och försökt söva vargen för att sätta en sändare på den.

2: Det är en sändarförsedd varg med problem med sändaren som håller till i området.

3: En privatperson (men NVV anställd) har försökt hjälpa den sändarförsedda han vargen söder om Rv40 att hitta över RV40 till tiken som håller till där.

Mina kommentarer

1: Varför använder de inte helikopter? Eller har någon sett helikoptern? I så fall troligt och sen är det inte mer med det.

2: Mycket möjligt men varför hysh hysh?

3: Inte troligt. Om någon skulle försöka så skulle det väl i så fall mest handla om att lägga ut doftmarkeringar som gör att vargen själv hittar över. Möjligtvis i kombination med avbitartång...

Nu hörde jag iof att det flugits med helikopter i området men det gör det ju å andra sidan titt som tätt ändå runt Jönköping av olika anledningar. Dessutom så hade den helikopter som flugit varit upp sent på kvällen och då tror jag inte att det hade med varg att göra för det var det mörkt vid den tidpunkten vilket omöjliggör sövning + märkning så varför skicka ut betalda tjänstemän när det kostar extra närde ändå inte kan göra något. Om det däremot redan är en sändarförsedd varg så är det ju bra mycket billigare att åka bil i området än att flyga helikopter för vi snackar ju inte total vildmark utan det kan inte finnas många ytor som inte kan täckas av genom att åka bil.

Angånde inplantering så är de enda som tjänar på inplantering de som vill ha få vargar då det skulle lösa inavelsproblematiken. Det gör att de mest troliga organisationerna som sysslar med inplantering bl.a. är SvJF och JRF.... känns inte så troligt!

Publicerat
  • Författare

Nu dementeras utplanteringen av varg i Jönköpings län.

http://sverigesradio...ytype=Ljudklipp

Såg/hörde det och det är väl knappast oväntat att det finns de som inte tror på denna dementi utan fortsätter tro på utplantering. Det säger en hel del om den förtroendekris som byggts upp under åren av naturvårdsverket, ansvariga politiker, vargkramarorganisationer osv....

Förövrigt var det obs på varg mitt i Vetlanda igår men iaf den centrala observationen ,som även var synobs, tror länstyrelsen var hund både pga spår och beteende samt att polisen samtidigt rapporterade om en lösspringande vargliknande hund.

Publicerat

Såg/hörde det och det är väl knappast oväntat att det finns de som inte tror på denna dementi utan fortsätter tro på utplantering. Det säger en hel del om den förtroendekris som byggts upp under åren av naturvårdsverket, ansvariga politiker, vargkramarorganisationer osv....

Förövrigt var det obs på varg mitt i Vetlanda igår men iaf den centrala observationen ,som även var synobs, tror länstyrelsen var hund både pga spår och beteende samt att polisen samtidigt rapporterade om en lösspringande vargliknande hund.

Ja, jag har läst och hört det och sedan finns det en rovobs som man kan anmäla rovdjursobsar på. http://f.rovobs.se/

Publicerat

Jag måste säga att en av de mer märkliga sakerna med det här är hur få bilder det finns från åtelkameror.

Kan det vara så att folk är rädda för represalier för att de saknar tillstånd. Eller är det helt enkelt inte så gott om varg som man kan tro när man hör alla kommentarer...

Publicerat

Jag måste säga att en av de mer märkliga sakerna med det här är hur få bilder det finns från åtelkameror.

Kan det vara så att folk är rädda för represalier för att de saknar tillstånd. Eller är det helt enkelt inte så gott om varg som man kan tro när man hör alla kommentarer...

Det skulle ju vara bra om någon/några vågade skicka in foton från sina kameror om dom har fått med gråben så får väl vi andra sala ihop till en ev. rättegång åt dom. :thumbsup:

Publicerat

Ibland är det ju varg, men oftast är det inte... eller åtminstone så har det varit så. Nu när vargen är lite vanligare är chansen större att det är varg men det är nog en förkrossande majoritet av vittnesmålen som faktiskt rör hund. Den gamla sagan om Peter och vargen är definitivt aktuell, för ni kommer väl ihåg hur det gick när det faktiskt VAR vargen som kom?

Publicerat

Desto större anledning till att ladda åtelkamerorna...

Men även för t.ex. länsstyrelse att gå ut och officiellt stödja den tolkningen av "kamera lagarna" som inte leder till problem om man skickar in en Vargbild från avlägsen plats.

Publicerat

Om man får in varg, lodjur eller björn på åtelkameran så kanske inte alltid länsstyrelsen står högst upp på telefonlistan..

Just saying :-)