Publicerat December 14, 201213 yr Nä, för man vill ju inte att deras existens skall bli känd. Sedan klagar man på att det finns för många. Listigt.
Publicerat December 14, 201213 yr Jag skulle aldrig i livet skicka in en bild från en åtelkamera. Jag har annat att göra än att ge mig in i den juridiska snårskogen.
Publicerat December 14, 201213 yr Man kan ju skicka in ett foto el. två till länstidningarna ist. Då finns det svart på vitt.
Publicerat December 14, 201213 yr Skicka ett anonymt brev och uppge plats med gps-positioner och plocka bort kameran.
Publicerat December 14, 201213 yr Millgard. Huvudet på spiken... Vissa människor vill inte att Lst skall veta att vargen fanns på just deras mark eftersom de då kommer att leta efter den på just deras mark om den "försvinner". Sedan har du de som inte vill ge Lst/NVV en chans att märka den för då skulle de ju inte våga "göra något åt den" i ett senare skede. Nästa kategori att småle åt är de som inte vill att det skall bli officiellt var det finns varg för att då kan ju någon få för sig att ge sig ut och tjuvjaga. Vet inte vilken kategori som är värst... (Eller vanligast) Sen har du ju alltid en kategori människor som vill skryta med att de sett både det ena och det andra utan att egentligen ha gjort det. Men några sådana har väl inte någon av oss härinne i våra bekanntskapskrestar...
Publicerat December 15, 201213 yr Författare Rapportera eller inte hör nog för många ihop med vad man får ut av det. Även om man rapporterar vargspår så fort man ser det så lär man knappast få ut något av det t.ex. Jakt på varg. Då är det svårt att motivera varför man skall rapportera. Att sen alla inrapporterade spår heller inte redovisas öppet främjar ju inte heller viljan att rapportera observationer. Hade t.ex. varit intressant om alla observationer redovisades på rovobs.se
Publicerat December 15, 201213 yr Författare Dubbelpost. Ex på obs som rapporterats men inte redovisas på rovobs.se är vargen som blev jagad av kor i Härja nu i höstas.
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Lite rovdjurs rapporter från länet i nordväst, Orkade inte ta bort lo obsarna... notera att det finns fler obs, jag vet t.ex några lo obs som inte är med nedan. Vargobsen i Daretorp är ju inte långt från Jönköping,,, 12-01 1 lo +2 ungar spårad på snö Varvsberget Tidaholm 12-02 14.00 1 lo syn obs Årås Gullspång 12-02 1 lo spårat på snö Brunnhemsberget Falköping 12-02 1 lo spårat på snö Braskatorp Lerdala 12-02 1 lo+ 2 ungar spårade på snö norr Sandhem Falköping 12-02 12.45 1 varg syn obs Öster Daretorp Tidaholm 12-02 14.00 1 varg syn obs Skagersholm Finnerödja 12-03 1 lo spårad på snö Bodarnesjön Laxå 12-03 1 varg spårad på snö Spåsjön Gullspång 12-04 1 varg spårad på snö mot Herrefallet Finnerödja 12-04 1 varg spårad på snö Ramsnäs Finnerödja 12-04 16.20 1 lo syn obs tagit rådjur Lövassa Arnäs Töreboda 12-04 1 lo spårad på snö Åstabolet Tibro 12-08 1 lo spårad snö Brosundet Karlsborg 12-08 1 rådjur kid taget av lo Brosundet Karlsborg 12-08 1 lo spårad snö söder Bjursbäcken Töreboda 12-08 1 lo spårad snö Abberud Töreboda 12-09 09.15 1 lo syn obs Kransatorpet Varvsberget Falköping 12-10 1 lo spårad snö Söder hanhult Karlsborg 12-10 1 lo spårad snö Brosundet Töreboda 12-10 1 lo spårad snö söder Hanhulta sjön Karlsborg 12-11 1 lo spårad snö söder Beateberg Töreboda 12-11 1 lo + 4 ungar spårade snö Beateberg Töreboda 12-11 1 lo + 2 ungar spårade snö norr Beateberg Töreboda 12-12 1 lo spårad snö Vallersjön N Billingen Skövde 12-12 1 lo +2 ungar spårade snö norr Beateberg Töreboda 12-12 1 lo spårad snö Kanterud Töreboda 12-12 1 lo spårad snö Beateberg Abberud Töreboda 12-14 1 lo spårad snö Vitsand Tiveden 12-14 1 lo spårad snö öster Ösjönäs 12-14 1 Råbåck kid taget av lo Öster Ösjönäs 12-14 1 lo spårad snö Sparresäter Skövde Edit: Glömde ju tillägga att Hallandsvargen är på väg åt Jönköpings län till eller kanske redan är den här.... fast kan ju gå längre västerut också http://hn.se/nyheter...ade-over-nissan
Publicerat Januari 9, 201313 yr Läste GT idag,Halland har tydligen fått ett etablerat vargpar,läste samtidigt nån läsarfråga i nån annan blaska som löd,hur ser ni på vargen,svar från något yngel,"den gör ju ingen skada så vadå?" VADÅ,misslyckats med information till befolkningen?? Vårt"landsbygdsparti"C.har ju ett nytt "förnyelseprogram",fri invandring,månggifte å slopad skolplikt,HERREJÄVLAR,var kommer alla dårarna ifrån?
Publicerat Januari 9, 201313 yr http://www.nsk.se/article/20130109/HASSLEHOLM/701089830/1129/-/vargar-i-hjorthagnet
Publicerat Januari 9, 201313 yr Hade nog inte väntat mig att nån "vargspårare"skulle fastslå att det var varg,det är ju alltid"hundspår"folk ser bara fel och varg uppträder ju inte i par!!!!enl.puckot som uttalade sig i artiklen!Det är isåfall positivt om man nu råkar på en sådan varelse i hagen och lyckas skjuta den,då är det väl bara en hund,eller?
Publicerat Januari 10, 201313 yr Då är det väl vargen som är norr om R 40 och lst försöker fånga in den som är söder om densamma och det ska visst bli ett par norr om R 40, och allt enl. f. d. arbetskollegan i Habo som har en del kontakter på rätt platser.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Det är säkert mer varg lös än vad vi fattar,det paret som jag läste om var långt söder om R40,de har setts flera ggr.i östra delarna av Halland,inte långt från Smålandsgränsen,i höjd med Ullared-Smålandsstenar,det är en bra bit från R40an.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Vi hade ju en rackarns varg i centrala Borås tisdagen den 8/1 , kolla på www.bt.se om klippet ligger kvar, den filmades när den sprang på motorvägen inne i stan.... konstigt nog klarade den sig från ihjälkörning.....
Publicerat Januari 10, 201313 yr Då är det väl vargen som är norr om R 40 och lst försöker fånga in den som är söder om densamma och det ska visst bli ett par norr om R 40, och allt enl. f. d. arbetskollegan i Habo som har en del kontakter på rätt platser. Kan du inte fråga din f.d. arbetskollega varför lst ska fånga in vargen söder om Rv 40 och flytta den norr om vägen när de tar sig över vägen utan problem själva? Och hur går de tillväga när de försöker fånga in den?
Publicerat Januari 11, 201313 yr Kan du inte fråga din f.d. arbetskollega varför lst ska fånga in vargen söder om Rv 40 och flytta den norr om vägen när de tar sig över vägen utan problem själva? Och hur går de tillväga när de försöker fånga in den? Dom spårade den när det var snö i trakten men nu är den visst borta om det inte har kommit ny snö. Dom ville inte ha helikoptern till hjälp för att inte dra uppmärksamheten till sig. Det är väl bedövning som gäller antar jag.
Publicerat Januari 11, 201313 yr Dom spårade den när det var snö i trakten men nu är den visst borta om det inte har kommit ny snö. Dom ville inte ha helikoptern till hjälp för att inte dra uppmärksamheten till sig. Det är väl bedövning som gäller antar jag. Att de var ute och spårade vid nysnön vet jag, rätt självklart med tanke på alla obsar och en hundattack... Ingen skulle vara gladare än jag om vargarna söder om Rv 40 flyttades men jag tror tyvärr din fd arbetskollega antingen inte har tillförlitliga källor alternativt skarvar lite. Som sagt varför flytta en varg över ett staket de bevisligen tar sig över själva? Själv ser jag nog ett vargrevir i annalkande i området, rätt stora arealer skog längst Nissans dalgång ner mot Halland och relativt glesbefolkat i gränstrakterna mellan Småland-Västergötland. Men jag hoppas jag har fel!
Publicerat Januari 11, 201313 yr Att de var ute och spårade vid nysnön vet jag, rätt självklart med tanke på alla obsar och en hundattack... Ingen skulle vara gladare än jag om vargarna söder om Rv 40 flyttades men jag tror tyvärr din fd arbetskollega antingen inte har tillförlitliga källor alternativt skarvar lite. Som sagt varför flytta en varg över ett staket de bevisligen tar sig över själva? Själv ser jag nog ett vargrevir i annalkande i området, rätt stora arealer skog längst Nissans dalgång ner mot Halland och relativt glesbefolkat i gränstrakterna mellan Småland-Västergötland. Men jag hoppas jag har fel! Det är ju självklart att man gör det vid nysnö och alla obsar o hundattacken. Jag vet inte varför dom skulle fånga in den om den kan ta sig över för egen kraft. Hög trafikrytm och risk för att bli överkörd kan jag tänka mig vara en bidragande orsak. Han har tillförlitliga källor och han saltar inte heller. Ja visst är risken hög att det blir minst ett revir i gränsregionen mellan Jönköpings-Hallands-Västra Götaland. Det är ju rejält glesbefolkat i omr.
Publicerat Januari 11, 201313 yr Nej tyvärr har du nog inte fel,det verkar som om ett, ja kanske tom.två revir håller på att etableras i området söder om R40 ner längs Nissastigen Smålandsstenar ut mot Varberg-Falkenbergs inland å upp mot Borås.Låt oss kalla den Svenska Bermuda trianglen(alla vet att det händer,men ingen vet hur!utom myndigheterna förstås å djurparkerna!)Men vår "cleverboy"Eskilsson kommer ju inte långt därifrån,så det vi kan hoppas på är att vargen hittar dit också!
Publicerat Januari 11, 201313 yr Nej tyvärr har du nog inte fel,det verkar som om ett, ja kanske tom.två revir håller på att etableras i området söder om R40 ner längs Nissastigen Smålandsstenar ut mot Varberg-Falkenbergs inland å upp mot Borås.Låt oss kalla den Svenska Bermuda trianglen(alla vet att det händer,men ingen vet hur!utom myndigheterna förstås å djurparkerna!)Men vår "cleverboy"Eskilsson kommer ju inte långt därifrån,så det vi kan hoppas på är att vargen hittar dit också! Det finns väl en Västernfarm (High Chaparall) inte långt därifrån som kan vara ute o vakta boskapen så inte gråben äter upp alla nöt- och får här i landet.