Publicerat December 18, 201213 yr Tyvärr inget alls ej heller några spår men om en vecka igen borde Mården ha passerat igen och 2 fällor till utsatta på den hetaste platsen betade med puts och talg från rådjur
Publicerat December 18, 201213 yr Författare Nej aldrig fisk faktiskt.. Ja precis, honungen brukar jag smälta i en kastrull sen penslar jag in insidan av holken när man sätter ut dom..Man kan ju doppa en kvinno tampong också i honungen. Nej har inte testat doftlockmedlet, men du har gjort det va? angående bilderna är det tyvärr det enda sättet jag vet A precis, kör på doftlockmedel, tycker det fungerar bra. Men ska helt klart preppa några av fällorna med honung, har varit lite små dött nu ett tag så ska flytta om några fällor och smörja med honung. Alltid bra att testa nytt, om dom inte lockas av det ena så kanske dom tar det andra. Vilka typer av fällor använder du, bara trapper 90?
Publicerat December 18, 201213 yr Författare Två mårdar har det blivit hittills den här säsongen för mig och nu närmar sig en (tycker jag) svårare tid med fällfångsten. Oftast är det tidigt på säsongen som det mesta händer och efter nyår blir det väldigt lugnt. Har beställt lite mård och minkbete från USA nu som ska provas under den kalla tiden så vi får se hur det går med det. Dags att kolla fällorna imorgon, hade besök av en mård förra veckan som passerade en fälla på bara nån meters håll men det hade snöat så mycket att fällan var begraven under snön. Kontroll av 10 mård och 4 minkfällor och hoppas på lite tur då. Härligt med lite fångst! Speciell känsla när man lyckas. Vad är det för bete du har beställt? Roligt med bilder, lägg gärna upp fler om du har! Apropå det, kan du förklara hur man lägger upp bilder? Mvh!
Publicerat December 18, 201213 yr Författare Vad rekommenderar ni som bete till minkfällor så här i sista minuten? Hej! Du kan ju alltid beställa torkad gädda över nätet, väldigt effektivt bete och det håller året om. Jag brukar köra med torkad gädda i fällan och doftlockmedel utanför som drar till sig på håll. Lägg gärna upp bilder på ev fångster. Lycka till!
Publicerat December 18, 201213 yr Härligt med lite fångst! Speciell känsla när man lyckas. Vad är det för bete du har beställt? Roligt med bilder, lägg gärna upp fler om du har! Apropå det, kan du förklara hur man lägger upp bilder? Mvh! Jag skrev bara först sen fattade jag inte hur det gick till för ingen bild blev upplagd :/ gick in på redigera och bifoga bilder valde ut en bild och klickade på bifoga denna bild sen skicka redigerat inlägg och då funkade det. Ganska skumt sätt att lägga upp på men men har beställt från " The snare shop " Magnum marten och mink Magnum för att prova om det kan ge någon riktig vintermård här framöver. Tycker att när det gäller mink så funkar det med det mesta från fisk till räk/kräftskal, rens från fågel/älg/rådjur mm. Men tror nog att det är en fördel att det är hyfsat färskt och inte har börjat ruttna iaf. När det gäller fällor använder jag ihjäl, gävleborg och några andra modeller men har fått förkärlek till ihjälfällan som levererar perfekt varje gång. Har ännu aldrig varit med om att den skulle " missa funktionellt " utan det är med precision den dödar varje gång. Enligt mitt tycke den bästa fällan som är konstruerad.
Publicerat December 27, 201213 yr Detta är en populär post. Kollade 2 mård och 4 minkfällor idag och det blev en mård och en mink. Väldigt nöjd över resultatet när jag var nästan säker på att det inte hänt nåt alls.
Publicerat December 27, 201213 yr Detta är en populär post. Kul med fångst iaf, var ute och kollade fällor i lördags och i tisdags och det bidrog till 2 fångade mårdar =).
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Kul med fångst iaf, var ute och kollade fällor i lördags och i tisdags och det bidrog till 2 fångade mårdar =). Grattis! Roligt att se att någon lyckas, själv satt det bara en skogsmus i fällan när jag sist kollade... Vad gör du med mårdarna/minkarna som du fångar? Tar du vara på skinnen? Ha det bra!
Publicerat December 28, 201213 yr Grattis! Roligt att se att någon lyckas, själv satt det bara en skogsmus i fällan när jag sist kollade... Vad gör du med mårdarna/minkarna som du fångar? Tar du vara på skinnen? Ha det bra! Hej! jag flår och bereder skinnen, brukar även ta tillvara på skallen om den inte är krossad, det är kul med en trofe efter en lyckad fångst.
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Kollade 2 mård och 4 minkfällor idag och det blev en mård och en mink. Väldigt nöjd över resultatet när jag var nästan säker på att det inte hänt nåt alls. Härligt! Inga nya bilder? Tar du vara på skinnen?
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Hej! jag flår och bereder skinnen, brukar även ta tillvara på skallen om den inte är krossad, det är kul med en trofe efter en lyckad fångst. Absolut, samma för mig. Anvnder du skrapstock eller jobbar du bara med tanor? Ta gärna bilder när du jobbar med skinnen/skallarna alltid roligt med lite dokumentation.... och sen bidrar det till delad kunskap Mvh!
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Jag skrev bara först sen fattade jag inte hur det gick till för ingen bild blev upplagd :/ gick in på redigera och bifoga bilder valde ut en bild och klickade på bifoga denna bild sen skicka redigerat inlägg och då funkade det. Ganska skumt sätt att lägga upp på men men har beställt från " The snare shop " Magnum marten och mink Magnum för att prova om det kan ge någon riktig vintermård här framöver. Tycker att när det gäller mink så funkar det med det mesta från fisk till räk/kräftskal, rens från fågel/älg/rådjur mm. Men tror nog att det är en fördel att det är hyfsat färskt och inte har börjat ruttna iaf. När det gäller fällor använder jag ihjäl, gävleborg och några andra modeller men har fått förkärlek till ihjälfällan som levererar perfekt varje gång. Har ännu aldrig varit med om att den skulle " missa funktionellt " utan det är med precision den dödar varje gång. Enligt mitt tycke den bästa fällan som är konstruerad. Just nu använder jag nästan bara gävleborgsfällan men är inte helt nöjd med den, klumpig och oftast är hålen där man sätter in säkerhetssprinten felborrade..... blir nog till att köpa "ihjälfällor" och "mangstrap" bra grejer....
Publicerat December 28, 201213 yr Satte igång ännu en fälla i onsdags nu har jag ogillrat upp en på hemma marken sen har jag tre till några mil hemifrån som ska gillras upp Den jag satte igång i onsdags sitter vid en bra växel där det gått både mård och lodjur förr så jag hoppas Mvh
Publicerat December 28, 201213 yr Absolut, samma för mig. Anvnder du skrapstock eller jobbar du bara med tanor? Ta gärna bilder när du jobbar med skinnen/skallarna alltid roligt med lite dokumentation.... och sen bidrar det till delad kunskap Mvh! Jobbar oftast med skrapstock först för att få bort overflödigt kött och fett, oftast med en helt vanlig matsked. Den är nog skarp för att ta bort kött och fett, det sitter ju inte så hårt som man kan tro. Men sen går jag över till tanor och sträcker ut skinnen med små spik, nubb eller häftstift. Där får dom stå några dagar. Jag brukar oftast trofe-flå mina skinn så klorna får vara kvar. Ska lägga upp bilder på när jag arberar med skinnen men det blir nog inte än på ett tag för jag brukar spara ihop lite skinn så det blir ngnting, det är ju slöseri att bereda ett och ett skinn. Mvh:
Publicerat December 28, 201213 yr Satte igång ännu en fälla i onsdags nu har jag ogillrat upp en på hemma marken sen har jag tre till några mil hemifrån som ska gillras upp Den jag satte igång i onsdags sitter vid en bra växel där det gått både mård och lodjur förr så jag hoppas Mvh Jag satte upp fällor sent på sesongen förra året och tog 3 mårdar bara i februari, så det som så många säger att det är dålig fångst sent på sesongen behöver inte nödvändigtvis stämma. Lycka till med fångsten framöver
Publicerat December 28, 201213 yr Detta är en populär post. Kollade 8 andra fällor i dag och baske mig var det ytterligare en mård i den första fällan. Mården jag fick i dag
Publicerat December 28, 201213 yr Jag satte upp fällor sent på sesongen förra året och tog 3 mårdar bara i februari, så det som så många säger att det är dålig fångst sent på sesongen behöver inte nödvändigtvis stämma. Lycka till med fångsten framöver Jo jag satte ut min första fälla i livet förra vintern i februari och de tog bara nån vecka då satt de en där Mvh
Publicerat December 28, 201213 yr Härligt! Inga nya bilder? Tar du vara på skinnen? Fick iväg bilder nu Jo jag tar reda på alla skinn så får vi se vad man ska göra med dom, en Davy Crockermössa kanske
Publicerat December 28, 201213 yr Just nu använder jag nästan bara gävleborgsfällan men är inte helt nöjd med den, klumpig och oftast är hålen där man sätter in säkerhetssprinten felborrade..... blir nog till att köpa "ihjälfällor" och "mangstrap" bra grejer.... Har Mangstrap och det bra med den fällan är att den tar så lite plats men då det ryms så lite bete får man hänga upp en hel del runt fällan och när det tar slut så går mården på det som finns i fällan ist. Gillar lite större betesutrymme särskilt när mössen hittat till fällan.
Publicerat December 28, 201213 yr Jo jag satte ut min första fälla i livet förra vintern i februari och de tog bara nån vecka då satt de en där Mvh De två senaste säsongerna har jag och en kompis från julen till säsongens slut haft uppe 35-40 fällor och inte fått annat än bifångster trots att mårdarna passerat med jämna mellanrum men i år verkar det som mården har mindre med mat pga ett dåligt fågelår och dåligt med smågnagare så det tycks vara lättare att fånga dem iår. Kan nog vara så att det är lätt även i Februari med fällor men inte vad jag upplevt iaf på mina marker
Publicerat December 29, 201213 yr Har också tänkt på de är att de kan bli enklare att fånga i år då de är dåligt om fågel och sork
Publicerat December 29, 201213 yr Har Mangstrap och det bra med den fällan är att den tar så lite plats men då det ryms så lite bete får man hänga upp en hel del runt fällan och när det tar slut så går mården på det som finns i fällan ist. Gillar lite större betesutrymme särskilt när mössen hittat till fällan. Jag o en kompis har oxå mangstrap och vi upplever ibland att utlösnings/vippen är lite för långt ner/ut och om mården pekar på den med nosen längst ut så är det obra, hoppas du förstår vad jag menar Vi har haft några tveksamma fällnningar som resulterat i ej önskvärd effekt. Nåt du upplevt ? Min tanke har varit att korta den lite men har stannat vid just vid tanken.
Publicerat December 29, 201213 yr Författare Kollade 8 andra fällor i dag och baske mig var det ytterligare en mård i den första fällan. Mården jag fick i dag Grattis, hur många mårdar är du uppe i nu? Ser att du kommer från västerbotten... du är inte från Vilhelmina?