Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mård & mink fångst 2012-13

Featured Replies

Publicerat

Första fångsten i fälla avklarad, blev en välgödd ekorre. Någonting att öva flåteknik på i väntan på mården!

• Svar 258
  • Visningar 37,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kul med fångst iaf, var ute och kollade fällor i lördags och i tisdags och det bidrog till 2 fångade mårdar =).

• Var idag till två av mina fällor och i första fällan så ser jag hur de hänger ut en svans och ett arsle blir nästan så förvånad att jag måste kolla två gånger hehe Men nog var de en mård nog och den

• Tommy Lundh
    Tommy Lundh

Så där!

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag har problem med mink som är fram till min levandefälla från lotin men den vill inte gå in, har betat med regnbåge och eftersom att det är minusgrader så är ju betet färskt så nu börjar jag fundera på något doftmedel eller har ni några tips?

Har du försöt styra in minken i fällan? Alltså lagt upp stockar mm för att minken skall vara tvungen att gå igeonm fällan. Styr du in minken till fällan så behövs det inte speciellt mycket grejer i fällan, fjädrar bruka räcka eftersom minken är naturligt nyfiken och inte så svårflörtad som mården så brukar styrning kombinerat med levandefälla räcka för att väcka dess nyfikenhet.  kolla länken så kanske mina ord blir tydligare...

http://www.minken.se/mink%20mard.htm

Publicerat

Jo jag har provat att lägga stenar och stockar för att styra in den men då har den vart fram till fällan och vänt bara precis som innan. Fällan är placerad på kanten till ån under en bro men nej det funkar inte. har även provat med att sätta fast fällan på en planka och lagt den som en bro över ån men det funkar inte ändå så då kände jag att jag kanske skulle något lockmedel för att få den att gå in

Publicerat

Jo jag har provat att lägga stenar och stockar för att styra in den men då har den vart fram till fällan och vänt bara precis som innan. Fällan är placerad på kanten till ån under en bro men nej det funkar inte. har även provat med att sätta fast fällan på en planka och lagt den som en bro över ån men det funkar inte ändå så då kände jag att jag kanske skulle något lockmedel för att få den att gå in

Det kan vara en bra ide att prova med doftmedel, nackdelen är väll priset men det kan det vara värt om man får fångst. Det kan även vara svårt att styra minken så sent på sesongen, på sommaren och hösten brukar det ofta gå lättare däremot  lycka till :thumbsup:

Publicerat

Har du fått mink i fällan tidigare?

Brukar vara bra med invittring när man väl fångat en går det bättre, nu när man snart lagt ned alla minkfarmar så finns väl knappast någon sådan i närheten att vittrain fällorna

Publicerat

Nej den här fällan har jag inte fått någon mink i än, får hoppas på att någon hoppar in snart så att den blir invittrad

Publicerat

Vilka doftmedel rekommenderar ni då?

Publicerat

Kollade 17 fällor i går, enda fågsten blev en skogsmus men jag håppas på bättre lycka framöver. Nylaggda mårdkryss med en sörja vars doft var obeskrivlig! jag har alldrig någonsin känt en liknande lukt, en rutten älg kunde klassats som en dyr parfym om man gämför, bara att håppas att det faller mården i smaken :thumbsup:

Publicerat

Vilka doftmedel rekommenderar ni då?

Surströmming med honung. Var det inte det som Bamse anv. Tydligen kanon och nog luktar surtömmingen vida omkring. :thumbsup:

Publicerat

Det lät som en bra blandning

Fällan är ju i nät, kan de bli skillnad om man täcker över fällan med tex granris?

Publicerat

Det lät som en bra blandning

Fällan är ju i nät, kan de bli skillnad om man täcker över fällan med tex granris?

Täck över den med ris tror att de kan göra ganska stor skillnad :) 

Publicerat

Täck över den med ris tror att de kan göra ganska stor skillnad :)

Kika i länken. Surblod bl. a. Det är en bit ner på sidan i länken.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/40447-mard-mink-fangst-2012-13/page-4

:thumbsup:

Då ska jag lägga ris på fällan och köpa lite surströmming så ska han nog gå in sen :)

Publicerat

Nu närmar det sig att få åka ut och kolla fällorna igen och det är lika kul varje gång men att bryta oddset här uppe kräver nåt speciellt och mården är väldigt svårfångad nu åtminstone här. Jag är bekväm av mig nu efter 3 tidigare vintersäsonger utan nån fångst alls trots massor med skidåkning uppför berg och längst med skoterleder och att flytta fällor hit och dit men i år ska jag prova beten mer än att flytta fällor på avlägsna platser så ni som får mård i övriga delar av det här avlånga landet skriv gärna in vad slags bete ni använder och fått på för jag tror att det kan betyda en hel del mellan höstfångst när mården samlar sina förråd och vinterfångst när det gäller bete. Jag har betat med löksill, salami och korv nu för att bryta lite på traditionen av viltkött, fågel älg/rådjursputs mm. Tror helt klart att en svårfångad mård kan bli lockad av den där speciella doften som får den att gå in i fällan istället för att uppehålla sig under eller runt den. Jag har till och med betat vissa fällor med tomteskum för att det bryter just det traditionella betet i en fälla men man måste ju testa :) Har läst att det fångats mård på varmkorv, gelehallon och saltsill så jag tror att det går bryta ett mönster av att mården passerar fällan utan att bry sig med hjälp av ett genialiskt bete. Därför hoppas jag att vi noga kan skriva ner vad vi betat med för att få fram det ultimata beteskonceptet för senvintern. Så testa lite udda beten för att hitta det rätta konceptet :)

Publicerat

Hej, tänkte skriva lite vad ja betar med i mina fällor. 

Jag brukar använda någon typ av kött t,ex älgrens, lever, fågel, m,m. Just för tillfället är det ganska blandat, i några fällor har jag en kombination av honung, äpple, lever och älgfett. Men även sill, sirap, fett, blod och kött är andra blandningar i fällorna nu.

Beten som jan använder är följande: Honung, sirap, äpple, kött, fett, lever, sill, mört, skogsmus, vaktelägg, blod, hackekorv, doftmedel samt en hemmagjord röra som luktar surjäst och rutten sörja, USCH.... :wacko:   Men jag ska även pröva färska fikon så fort jag kommer över det, har nämligen hört att det ska funka ganska bra.... men man vet inte förens man har provat själv, men jag tror att man ska ha många olika sorters beten i fällan samtidigt för då är det väll alltid något som faller mården i smaken, LYCKA TILL!  :thumbsup:

Publicerat

Precis det är nog bra med lite blandat smått och gott, ska prova det mesta nu :) Fick bacontjuven idag när jag kollade 6 fällor en nötskrika. Agnade en fälla med leverpastej och den tror jag på om inte mössen hunnit äta upp det tills mården passerat nästa gång :)

Publicerat

Det är riktigt bra med betestips för en som mig som inte hållt på med fällfångst!

Publicerat

Jo det går tungt nu såg en del spår igår men inte runt nån fälla. Men hoppet är väl det sista som man ger upp :) nya tag bara. Mården kommer tillbaka där dina fällor är lugn bara :)

Publicerat

Det är bara att kämpa på Bamse! :thumbsup:

Publicerat

Fan nu går det tungt med mårdfångstsen ! Jag var runt och kolla fällorna på morron och det finns inte ett spår  vid ny uppsatta fällorna som det var fullt med spår för en vecka sen annars var det lite sporadiska spår här och där   :verymad:

Men jag hitta 2 nya växlar på en annan skog med nattfärska spår :smile: så nu ska jag ta lite kaffe och en semla sen ska jag ut med 6 fällor till :thumbsup:  Jag ger mig inte i första taget :biggrin:

Det sägs att mårdarna kommer tillbaka i samma spår med tre veckors mellanrum så det ä nog bara att vänta  :wink:

Hur går det med fällorna kunde du fixa några tror du, vore jätte bra isf  :thumbsup:

Publicerat

Grattis till mården :)

Publicerat

Stort grattis till mården Ante :)

Publicerat

Grattis! :thumbsup: