Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En Sakotrippel för allt vilt.

Featured Replies

Publicerat

Hej,

När jag nu efter en lång dags arbete här i Peking sitter med en Talisker och en espresso på hotellrummet är det dags att lämna en liten rapport kring min planerade och numera påbörjade trippel

Jag har länge funderat på hur man kan kombinera funktion och estetik på ett tilltalande sätt. Går det att få bössor som ser bra ut och som samtidigt tål att användas i vått och torrt? Jag har genom årens lopp haft en hög med bössor i vapenskåpet som fungerat mer eller mindre bra men egentligen ingen som lyckats förena form och funktion på det sätt jag vill ha det.

Som före detta prickskytt och officer uppskattar jag en studsare som har samma träffläge år ut och år in oavsett humör och väderlek. Detta krav är för mig viktigare än att alla skotten sitter inom 10 mm, eftersom trä är ett levande material blir det som regel lite problematiskt att kräva att det inte skall röra sig.

Jag har då genom åren skaffat mig ett par syntetstockade bössor med stockar från McMillan och på dessa har jag inte haft något att anmärka på när det gäller funktionen men dessvärre kommer med åren en stigande insikt att jag inte klarar av att jaga med dylika själsdöda slaktmasker ;-)

I min jakt på att skaffa mig en jaktgarderob som jag verkligen trivs med och som fyller alla de krav min jaktliga verklighet ställer har jag uppfattningen att jag behöver tre studsare, en klass 2 och två klass 1 vapen. Givetvis räknar jag inte in min dubbelstudsare i denna arsenal (det är tur att man har en hustru med plats i sin vapengarderob ;-)).

Genom åren har jag kommit att uppskatta smidiga bössor som inte är större än vad de behöver vara, därför har de gamla Sako bössorna vixen (L461) och forester (L579) kommit att bli lite av favoriter. Så småningom har insikten växt fram att jag behöver tre bössor i stigande storlek;

• Sako Vixen i 6x45 (som givetvis är den egentliga ”förbättrade” 223 Rem) ;-) denna bössa skall användas till rådjur, räv och skräpfågel samt vara en lämplig nybörjar bössa för nästa generationen jägare. Målsättningen är att skjuta 85grains kulor i ca 850 m/s.

• Sako Forester i 308 win som enligt mig duger till det mesta svenska viltet med rätt kulor och förmodligen är min favoritkaliber (i konkurrens med 8x57 IRS). Med 150grainskulor avpassade till det vilt som står på menyn för dagen har jag använt 308win till såväl älg, som gris och hjort utan några problem.

• Sako Finnbear L61R (med extra låsklack) i en lämplig grövre kaliber, denna bössa ligger emellertid sist i kön och den är ännu så länge bara på planeringsstadiet. Alternativen på kaliber sidan för denna bössa är allt emellan  9.3x62 eller 375 H&H, just nu lutar det åt den sistnämda kalibern utav den enkla anledningen att det går att få ner en 375 H&H i en finnbear låda.

Sedan vill jag att bössorna skall vara som tripp, trapp, trull d v s de skall vara så lika som möjligt. Eftersom finessen med dessa mekanismer i mina ögon är att de är storlekseffektiva så långt det är möjligt är det viktigt att detta går igen i hela bössan. Jag vill ha tre bössor i samma stil men i ökande storlek, den lilla vixenbössan bör hamna på strax över 3kg, forestern på runt 3.5 kg och Finnbearen på strax under 4 kg, i alla fallen pratar jag om vikt med kikare.

Gemensamt för alla bössor blir att de får CrMo pipor från Border på 22 tum (om den grova bössan blir en 375H&H får det bli en 24tums pipa). Pipprofil för de två minsta bössorna blir douglas #3 och den när det gäller den grova bössan beror det på kalibern.

All metall skall strykblåneras.

När det gäller träbiten blir det en lite ljusare valnöt med tydliga ”tigerstripes”, bilder på träbitarna har jag försökt klistra in längst ned på sidan tillsammans med en bild på en kolv som ligger ganska nära den typ av kolv jag är ute efter bortsett från kindstödet och att jag vill ha en ljusare valnöt.

Till dessa bössor blir det för 6x45:an en Swarovski 3-12x50 och till 308:an en Swarovski 2.5-10x42.

I mina diskussioner med vapensmeden har vi dessutom gått igenom alla andra detaljer som nätskärning, kindstöd, pistolgrepp, räffelstigning, bakkappa, framstockens utformning, pistolgreppsrosett etc… men det skulle göra detta inlägg så långrandigt att ingen ville läsa det ;D ;D ;D

Mvh

Henrik

post-376-1152284655_thumb.jpg

post-65-1152284655_thumb.jpg

post-65-1152284656_thumb.jpg

• Svar 144
  • Visningar 35,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hej Henrik!

Måste börja och säga att du har god smak när det gäller bössor och dricka, skulle nästan tro att du är en okänd bror om det inte var för det där med Peking, men det kan vi ta en annan gång.

Jag har en nämnd 375:a och funderar på att byta ut Tikka M55:an om den inte sköt så bra till en forester och brorsan har 3 sako 222, 6,5 och 375 dock en laminat.

Varför trimma en 223:a när det finns 6,5x55, sen kan man undra varför 6,5x55 när det finns 308, generellt så tycker jag att man försöker polera en diamant som redan är slipad när man hittar på en massa custom kalibrar som det sen inte finns ammo till på vanligt sätt och det finns ju en djungel av kalibrar, kulor, krut och hylsor, titta på familjen i kaliber 30, hur mycket skiljer det på alla dessa i fart, finns 308win fabriksladdat till ca 870m/s.

Nu kom jag bort från ämnet som var att behovet är en sisu bössa och lite olika kalibrar 308win och 375 är ett utmärkt val sen vad jag ska med en en klenare till kan vi övertyga varandra om tillsammans med en cragganmore eller en lagavoulin.

Publicerat

Trevligt med tripplar! Själv har/har man haft ett gäng parbössor och tripplar/kvadruplar. Huvudsaken att man har en tanke med det man skaffar sig - och det har ju du...

Jag har ju redan skaffat de felsta sakobössor jag behöver och jag har tom ett par för många för tillfället - i vart fall om jag skall börja skaffa mig brytbössor som komplement. Tanken är en dubbelstudsare och en kipplauf till att börja med - vi får väl se vad det leder till!

Skall prata med Leif så du får mekanismerna du behöver när jag träffar honom om en vecka...

Publicerat
  • Författare

Ola,

till att börja med förstår jag helt och fullt din vilja att skaffa ett par brytvapen. Jag brinner nästan mer för brytvapen en vad jag gör för cylinderrepetrar och ja har svårt att tänka mig en vapengarderob utan åtminstone en dubbelstudsare och är ständigt på jakt efter en dbs i 450/400 i anständigt skick. Även kipplaufs intresserar mig en hel del och jag har skjutit/jagat med ett par stycken genom årens lopp men för tillfället finns det ingen kipplauf i mitt vapenskåp.

Tack för erbjudandet om att hjälpa till med mekanismerna Ola, jag har redan en vixen och en forester, jag klistrade in en bild på dem här nedanför. I och med att dessa bössor så smått börjar närma sig färdigställandet återstår två behov, dels behöver jag en L61R (den gamla modellen med extra låsklack) och sedan har vi hela konceptet med växelsatser som är nästa steg i min Sakotrippel. I och med att trippeln kommer att få stockar i riktig valnöt funderar jag på kompletterande växelsatser med McMillanstockar men för tillfället är dessa bara på planeringsstadiet, just nu funderar jag på en 358win och en 300mag (300 H&H eller 300 WinMag) men det är förmodligen ämne för ett nytt inlägg.

Men om du känner till några lämpliga mekanismer är jag givetvis väldigt intresserad, (Leif har en L61R på gång som aldrig varit pipad). Jag har dessutom en fråga till dig som Sakoexpert, min vixen har en tangent istället för den vanliga "knappen" för att öppna slutstycksbotten se bild nedan, vet du när denna lösning försvann och et du om den funnits även på forester och finnbear? Jag har bättre bilder som jag kan skicka om du vill.

Pertan,

trevligt att höra att det finns fler som delar ens intressen (det skall bli intressant att höra din story angående Peking). Om du villfortsätta diskussionen om bössor och rökiga maltdrycker nås jag enklast på jpamp@hotmail.com).

När tanken på dessa bössor började var anledningen att jag verkligen gillar att Sako gjorde lådor som verkligen var anpassade fullt ut till respektive "patronklass", oftast handlar det annars om att fabrikanterna kapar en 30-06 låda till en 308 låda men på de gamla Sakolådorna är allt anpassat inklusive slutstyckets diameter. Detta var givetvis produktonstekniskt vansinnigt men för oss som jägare och skyttar är det en gudagåva  ;)

Alltså utgick jag från att jag ville ha en bössa med Vixenlåda(och då givetvis en L461) en Forester(L579) och en Finnbear(L61R) och började fundera på kalibrar efter det. Jag ville desutom ha bössor där hela vapnet var anpassat till patronens storlek och inte bara lådan.

När det gäller vixenbössan funderade jag på antingen en 223 med snabbare räffelstigning för att klara av kulor upp till 70 grain eller en 6x45 för kulor upp till 85grain, ett tag var jag också inne på 6.8 spc men eftersom det ännu bara finns remingtonhylsor i den kalibern så släppte jag de tankarna. Givetvis finns det fortfarande tankar på växelsatser till denna bössa och då i antingen 6.8 spc, 221 fire ball eller 20 VarTarg.

För Forestern stod valet tidigt mellan 308win eller 7-08imp (en kaliber som jag tidigare har erfarenhet av) men ganska snabbt stog det klart att det skulle bli en 308win. De växelsatser som jag funderar på här inkluderar 358win eller eventuellt en bössa med prickskyttestuk i 260rem.

När det sedan gäller Finnbearlådan så är jag inte färdig med mina funderingar men just nu lutar det åt en 375H&H huvudsakligen eftersom den får plats men också för att den gör trippeln komplett för att jaga allt vilt, överallt i världen. Den växelsats som känns mest aktuell här är en 300mag av något slag för skott på längre håll.

Eftersom det är över 15 år sedan jag sköt någon fabriksladdad ammunition i nån av mina bössor med undantag för jaktmatch och min 22:a så känns det inte så kritiskt at det inte finns nån köpeammunition i 6x45. Den enda gången det är någon riktig nackdel med en udda kaliber är på jaktresor och min 6x45 kommer förmodligen aldrig att användas utanför landets gränser och skulle jag mot all förmodan åka till afrika med den så finns det faktiskt fabriksladdad ammunition till den i sydafrika  8)

Ha det så bra,

Henrik

post-376-1152325498_thumb.jpg

post-65-1152325498_thumb.jpg

Publicerat

Det där med Peking är inte så avancerat, det är väl det att varken jag eller brorsan är speciellt flitiga på att åka utomlands och jag tror inte att någon av oss har tänkt tanken på att åka dit, men man kanske ändrar sig.

Jag har tänkt börja handladda någon gång men inte kommt till skott än.

Jag kom över en Finnbear från 1990 som stått i vapenskåp och aldrig blivit skjuten med, nuär den plastbäddad, monterat sikte och gjort break in.

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Hej Jimbo!

Hela meningen med våra inlägg är väl att vi skall utbyta uppfattningar med ett så öppet sinne som möjligt det kallas ju för utveckling och det är så vi kan lära oss av varandra. Min uppfattning stämmer inte alltid med din men jag har ändå stor respekt för den precis som jag har för de allra flesta andra inläggen här. Vi måste försöka undvika den situation som finns på vissa andra svenska forum där det finns en åsiktsmaffia som har monopol på den objektiva sanningen ;)

Men eftersom det är en ny kväll här i Peking och en ny Talisker är uppslagen kanske jag skall passa på att utveckla mig lite.

Till att börja med vill jag göra en liten utveckling på vad det är som gör att jag ger mig in på sådana här projekt. För mig handlar det om att utveckla sitt vapenintresse och lära sig nya saker, jag älskar att vara nybörjare på ett område och att lära mig nya saker. När jag har lärt mig det jag vill veta på ett område vill jag oftast gå vidare till nästa område. I detta fall innebär det att jag jagat med och låtit bygga ett par bössor i rostfritt och glasfiber, både "taktiska" bössor och rena jaktbössor bland annat hade jag ett tag vad som kanske kan kallas en "minifiberclass"  d v s en fiberclass byggd på den korta 591 lådan i 7-08imp med mcMillan kolv och shilenpipa som förmodligen är den bössa jag saknat mest efter det att den hamnade i nya händer.

Oftast är det så att jag börjar med att ställa mig en fråga för att sedan genom något projekt Stort eller litet försökt besvara), det kan handla om allt från en ny kula som jag vill prova till att jag gett mig in på den gungflyn som dubbelstudsarprojekt ofta innebär.

Denna gången ville jag dels ha svar på några frågor och dessutom sparka in några öppna dörrar.

Nästan alla par/tripplar eller det som du och Ola kallar kvadrupplar är ju byggda på samma lådor och skall ofta vara så lika som möjligt. Jag ville ta det ett steg längre genom att ta tre olika mekanismer och ändå försöka få till tre bössor som så långt som möjligt har samma känsla och utseende. Samtidigt skall det vara tydlig skillnad i storlek inte bara på lådorna utan på hela bössan.

Sedan ville jag bygga basen på den för mig optimala vapengarderoben, som sedan kan kompletteras med ett par växelsatser, en eller ett par dubbelstudsare och en hagelsprakare...

Dessutom ville jag utseende mässigt bygga så snygga bössor som möjligt i den stil som jag gillar, lyckligtvis har det visat sig att jag och Leif har väldigt lika smak när det gäller det mesta varför det känns tryggt att resultatet kommer att bli ok. Detta skall bli bössor som kan gå i arv till lilleman ;)

Samtidigt vill jag visa för mig själv och andra att det går att skapa bössor som förenar utseende med funktion, vilket innebär att jag måste förkovra mig på hur man förseglar trä och olika metallfinishers motståndskraft mot väder och slitage. Som vanligt när jag genomför ett projekt börjar jag med att läsa in mig på ämnet både på nätet och via andra källor, sedan försöker jag komma fram til en lösning som jag tror på för att därefter rent praktiskt genomföra mina ideer och slutligen försöker jag stämma av om mina ursprungliga tankar var korrekta eller om jag måste tänka om 8)

När det gäller de valda kalibrarna har jag hamnat i en kompromiss mellan det praktiska d v s 308 win och en trolig 375 H&H och ett nytt projekt d v s 6x45:an med tightneck. Anledningen till att det blev den bössan som blev kamrad i en wildkisse är att den med stor sannolikhet aldrig kommer att användas utomlands och på hemmaplan kommer jag förhoppningsvis inte att lyckas slarva bort ammunitionen. När det gäller växelsatsen till 375H&H ligger både 300H&H och 7x61 super hyfsat bra till även om det i slutändan bara blir en mediummagnum.Fördelen med en vildkatt eller udda kaliber i mina ögon är att du då tvingas tänka själv, det finns inga genvägar i form av fabriksammunition att ta till utan det blir till att prova ut laddningar och kulval som är optimala för det problem som du ville lösa från första början.

Men hela tänkandet börjar med att försöka utvärdera din nuvarande utrustning, vad är du nöjd med och vad kan man utveckla. Eller som de alltid säger på CNN (som går i bakgrunden på mitt hotellrum) "for some people "good enough" is never enough" d v s allt kan alltid bli bättre. Med dina bössor har du utan någon som helst tvekan en vapengarderob som är "good enough" men innebär det att det inte finns något utrymme för förbättring?

Detta blev något av ett sidospår och mer av en filosofiutveckling än en djupare beskrivning av detaljerna som jag och Leif diskuterat.

Eftersom jag nu druckit upp min Talisker och klockan hunnit bli 00:30 lokal tid får jag be att återkomma med detaljer i ett senare inlägg. Om det är något särskilt du undrar så ställ bara frågorna så skall du få ett så uttömmande svar som möjligt.

Go natt!

Henrik

Publicerat
B)
Publicerat

Henrik - det är mig Leif ringer när han vi ha tag i sako-grejer. Jag har ett par gamla L61R på G åt honom...

När det gäller magasinsspärren så vet jag inte exakt när de slutade med dem, men så såg de ut redan på 1950-talet - jag har en sådan på min Sako M98 .375. När L61R kom hade de den gamla magasinsspärren, så även L57 (ej att förväxla med Forester), L579 Forester och Vixen L461. Jag tror att bytet skedde kring 1970, men jag skall ta reda på det en gång när jag gör en långintervju med min kompis på sakofabriken. Då blir det nog en artikel...

Publicerat

Jimbo - det var precis samma sak jag gjorde - sköt en Krieghoff Classic Big Five .470 på Tullgarn - snacka om att man blev såld! Till den milda grad att man beslutat sig för att sälja ett par sako-bössor... men bara ett par. Favoriterna blir kvar.

Den trippel jag har nykomponerat består av en Sako L46 .22H, Sako Classic .270 Win samt Sako M98 .375. Med horneten och en 3-9x36 tar jag allt småvilt förutom rådjur naturligtvis - bra till tex kråka, hare (så den inte blir så tilltufsad), gäss och räv. När jag har den så är det ofta off season för annat vilt så då spelar inte begränsningen in. .270:n med en 3-12x56 är tänkt för rådjur i första hand med möjlighet till vildsvin och hjort om de visar sig. Rävarna går inte säkra heller. .375:an med en 1,5-4,5x18 - jag den har man till älg mm när andan faller på eller om man åker till afrika.

Sedan har jag min brukskvadrupel Sako varmint single shot 6PPC med McMillan kolv, Sako L691 custom 7x57 med Lone Wolf-kolv, Sako Fiberclass .300WinMag, Sako L691 custom 9,3x62 med boberglaminat. Snart kommer växelsatsen i .458 med boberglaminat också byggd på en AV-låda. 6ppc:n är min rådjursspecialare som också funkar som rävpiska och toppfågelrigg - den har en 6-24x56 på. 7x57:an är min lätta smygjaktsbössa i rostfritt/syntet som kan klara allt med en 3-9x40 och oftast är den som nuförtiden hänger med ut. .300:an är den som jag använt mest förr i världen och den kommer att få åka med till norrland där älgarna kan stå långt borta på hygget - de blir tillräckligt dock stora i en 3-9x40. 9,3.an med ett 1,5-6x42 i ett QR-montage funkar som min hundförar- och eftersöksbössa och var favoriten nr 2 i höstas. När växelsatsen i .458 kommer så får den göra tjänst som passbössa i norrland, grisvaksbössakanske? och kanske en afrikatur med buffel på agendan?

Däribland skall alltså ett par i dubbelstudsare/kipplauf in är det tänkt. En Krieghoff Classic 9,3x74 förmodligen och kanske en Merkel K1 i 7x57R. Vi får se vad jag hittar. Dubbelstudsaren kommer jag att ha som passbössa vid drevjakt - det är ju bra att kunna ladda tyst på pass då. Förmodligen blir det ett hakmontage med en 1-4 på den. Kipplaufen får en lagom kikare typ 2,5-10x50 för smygjakt på allt klövvilt.

ja det är mina tankar just nu - de ändras säkert snart...

Publicerat
  • Författare

Hej Go' vänner,

även jag är mer teoretiker/historiker än praktiker. Och att Sako fiberclass är en kanonbössa har jag aldrig bestridigt, trots att jag aldrig ägt en dylik bössa. Men nu är det en gång för alla så att vi lever under en "öststatsinspírerad" vapengarderob i det här landet och antingen kan man fuska som ni båda gjort ;), Ola genom att skaffa sig en massa samlarlicenser och Jimbo genom att fly landet eller också genom att skaffa sig växelsatser.

Hur ser då mina tankar ut kring min kommande vapengarderob? Den kommer att bestå av 5 kulgevär och en hagelbrakare kal 12 (denna förbiser vi för tillfället).

Kulgevären består dels av en 22LR som jag inte kan leva utan och eftersom det är den enda kalibern som jag köper ammunition till är den svår att skriva över på hustrun.

Sedan har jag sedan tidigare min dubbelstudsare i 8x57IRS och utan en dubbelstudsare kan jag inte tänka mig att vara. Jag har dessutom länge suktat efter en dbs i 450/400 och ramlar jag på en sådan skall den också in i vapenskåpet (hur dett löses licensmässigt blir en senare fråga).

Nu har turen kommit till min trippel där jag tänker ta mig friheten att jämföra med Olas garderob.

Bössa nr 1 i 6x45 skall användas framför allt till rådjur och räv men dessutom brukar det kunna bli någon toppjaktsutflykt ihop med gamla kollegor då och då och även till detta anser jag att bössan passar som hand i handsken. Det är ju i stort sett samma användningsområde som Olas 6mmPPC. Genom åren har jag haft en del olika rådjursbössor och en av de trevligare kalibrar som jag använt är 5.6x52R. Denna konstruktion skickar iväg en 70 grains blykula i runt 850 m/s och det kändes väldigt "lagom". Min tanke är att ladda bössan med 85 grains kulor och då kanske främst Sierra Game King (som i denna kaliber är en HPBT) men även Nosler Partition görs i denna vikt. Det finns en omvittnat bra FMJ i hornadys 80 grains FMJ och när viljan att ge sig på skräpfågel blir oemotståndlig finns det gott om varmint kulor att välja mellan. Kalibern har blivit någorlunda populär Sydafrika där den t om fabriksladdas av PMP, i afrika anses den vara perfekt för impala och nedåt samt användbar upp till Nyala. Jag har som jag skrivit tidigare en vän i England som skjutit väldigt många rådjur med 85 grains sierra ur en 6x45 och han är entusiastisk gällande kaliberns förträfflighet. Att det dessutom är en lämplig bössa för nybörjare som håller på att lära sig skjuta gör inte saken sämre, jag har ett par sådana i min närhet och saknar därför något emellan 22LR och 6.5x55. En av dem kommer att under nästa år få följa med på uppsynsjakt och hon behöver en lite klenare bössa till rådjur och räv samt övningsskytte. För min egen pürschjakt känns en PV 3-12x50 som ett bra alternativ men för juniorerna kanske det blir i tyngsta laget. Jag har därför diskuterat om jag kanske skall ha QR fästen med Leif men inget är ännu bestämt.

Bössa nr 2 blir i 308win vilket förmodligen är den patron som jag har mest erfarenhet av både genom de tusentals skott jag skutit som prickskytt och genom de olika jaktvapen jag haft i kalibern. Jag misstänker att detta kan vara ett av de områden där vi inte har samma uppfattning 8) men jag har funnit att en Barnes TSX 150 grainskula i 880m/s eller däromkring är tillräckligt för allt vilt i Sverige (undantaget är björn som jag inte har nån erfarenhet av). Som regel använder jag TSX men även Scirrocco och Accubond har varit bra (även om de sista enligt min uppfattning inte är lika lämpade för gris eller älg). Med Norma 150 grains FMJ har du även här en inte oäven toppfågelrigg. 

Om jag jämför med Olas bössor anser jag (här är vi förmodligen inte heller överens ;)) att min 308:a med 150 grainskulor fyller samma nisch som Olas 7x57 och 270win, mina kulor har en något sämre BC även om den är fullt tillräcklig ut till 300m men å andra sidan gör mina kulor ett något större hål. I slutändan är dock skillnaden marginell och det är bara en fråga om tycke och smak, eller kanske snarare vilken låda man vill använda. Till denna bössa kommer jag nog att sätta på en 2.5-10x42, antingen den PV som jag redan har med riktmedel 4 eller en Zeiss med riktmedel 11.

Det är bössa nr 3 som jag för tillfället funderar över, både är det gäller kaliber och i viss mån även utformningen. Jag vill ha en bössa som är tillräckligt mycket grövre en 308 win för att motivera sin plats i garderoben och för mig börjar dessa kalibrar vid 9mm. En väldigt viktig käpphäst för mig (men totalt ointressant för de allra flesta normala människor) är att patronen skall passa optimalt i den auktella lådan och eftersom L61R klarar av att husera en 375 H&H är det en kaliber som jag har svårt att bortse från. Annars tycker jag att i varje fall för svensk jakt så tillför den inte speciellt mycket om man jämför med 9.3x62 men nu finns det förhoppningsvis en buffel med i planerna för denna bössa och 375 H&H är trots allt en riktig klassiker (och dessutom Leif's kandidat) så det är väl troligt att det blir en sådan.

En fråga som då genast auktualiseras är om man skall satsa på ett dropmagasin eller ej, den gamla safarin tog ju 5 långa glänsande 375:or men å andra sidan förstör det kanske linjerna på bössan alltför mycket. Denna fråga kräver mer kontemplation och funderande den saken är klar. På denna bössa känns öppna riktmedel dessutom nödvändigt och den främre rembygeln skall givetvis ut på pipan etc... så där finns det underlag för en massa nya diskussioner.

När det gäller kikare här skulle jag helst se en liten Zeiss eller Swarovski med tub mindre än 42 mm men med ett grövre riktmedel typ Zeiss nr 11 eller tyska ettan och en förstöring på minst 6x. Det optimala skulle vara en kikare som Leupold 2.5-8x36 men av europeisk tillverkning.

Apropå öppna riktmedel så har jag sett att Sako gjort en Original Sakodiopter för montage på den bakre basen är det nån av herrarna som har sett eller använt en sådan IRL? Går de att få tag på eller är de alltför omöjliga att hitta? Hur stort är hålet på dioptern? 

Kommen så här långt har jag fyllt vapengarderoben och det enda som då återstår är att hitta vägar runt denna påtvingade begränsning ;D Här finns det som bekant ett par vägar att gå;

1. Man kan fly landet som Jimbo gjort vilket i en del situationer kan kännas lockande men vid närmare eftertanke trivs jag och familjen alltför bra på hemmaplan för att det skall vara aktuellt och även om jag har en förstående hustru tror jag att han inte skulle köpa resonemanget att "vi måste flytta flytta utomlands så att jag kan skaffa fler bössor" :-

2. Man kan börja en vapensamling som Ola vilket i och för sig kan vara riktigt kul men eftersom dessa bössor inte får användas för jakt löser det inte det aktuella problemet.

3. Man kan skriva över ytterligare några bössor på frugan vilket alltid är en bra strategi, under förutsättning att hon inte tröttnar på dig och drar iväg med bössorna (men det är kanske det som kallas "vardags edge"??). Om jag springer på en 450/400 är detta nog den enda utvägen.

4. Växelsatser eller extrapipor, detta är givetvis det alternativ som ligger närmast till hands dels för att det innebär nya möjliga projekt och dels för att det ger en möjlighet till lite mer specialiserade bössor. Min trippel skall ju vara så allround som möjligt och dbs använder jag vid nästan all drevjakt eller på de flesta eftersök, men det finns ett par speciell applikationer där ingen av bössorna ovan är optimal.

Till exempel saknar jag en bössa för jakt på klövvilt på långa håll, detta kan vara bergsjakteller afrikajakt i vissa områden. Jag saknar också riktigt oömma "slit och slängbössor", även om jag aldrig tvekat att ta ut en bössa på grund av väder är en bergsjakt eller en alaskajakt något annat. Det är här en "fiberclass" i 300 mag eller 7x61 super skulle sitta som hand i handsken.

Dessutom brukar jag allt som oftast träffa mina gamla knektkollegor för lite informella prickskytte övningar och den hittills beskrivna vapengarderoben saknar en bössa för dessa tillfällen, här skulle en växelsats i 260 rem, eller 6XC med grövre pipa och en Sako varmintkolv av McMillans tillverkning vara mumma.

Under mina Asienresor brukar jag alltid ladda upp med några spännande jaktfilmer och på denna resa har det varit "hunting the african elephant" som snurrat i datorns DVD spelare. Enligt ciceronen på denna film är det ekonomiskt genomförbart att jaga "tuskless cows" vilket både verkar vara en svår och extremt spännande jakt. För dessa situationer känns ju en 375 H&H lite i klenaste laget och här finns följdaktligen behov av ytterligare en bössa ;D...hmmm... Apropå det har jag fått en ny idol, Sten Cedergren!!

Sedan har jag länge varit nyfken på cal 20 bössor och då främst 20 vartarg vilket mycket väl kan visa sig vara en optimal ripkaliber....En riktigt lätt växelsats till min 6x45:a är ju modellen där....

En kort 358 win är ju inte heller fel....

Så även när trippeln är fullbordad verkar det finnas utrymme för nya projekt vilket är precis det som är meningen...

Over and out,

Henrik

Publicerat
B)
Publicerat

Henrik,

Jag har framförallt en förstående fru, som också vill jaga i framtiden (tror jag) så därför funkar fingarderoben även till henne, även om det lär dröja innan jag låter henne skjuta .375:an... Då kan man låna hennes vapen och jaga utan lånelicens eftersom vi bor i samma hushåll. Dock så får jag inte numera efter halvårsskiftet låna samma vapen mer än "någon enstaka gång per år" vilket är en otrevlig konsekvens av senaste ändringen i vapenlagen.

Med en dylik "lånelicens" har du rätt att köpa ammunition så det bör inte hindra dig att skriva över .22.an den dagen du hittar en .450/400... Med ett blyförbud 2008 så kanske du ändå får skrota .22:an eller gör som jag - köp en Hornet!

När det gäller 6mm så kan jag bara hålla med - en idealisk rådjurspatron oavsett hylsa. Jag hittade en originalsako i 6PPC och då var valet lätt. Jag kör med Nosler BT 95gr som skjuter underbart fint och inte slår sönder.

.308, 7x57, 270, 7mm08, 7x64 mfl liknande patroner gör ju alla i princip samma jobb - helt riktigt, men jag tycker .308:an är så vanlig så att den faller bort. I en mellanlåda från sako hade jag valt 7mm08, men smaken är ju som baken och en .308 är ju aldrig fel.

När det gäller den grova bössan så våndades jag mkt när jag skulle göra min grova växelsats. Eftersom jag redan hade en .375 kändes det ju inte aktuellt och helst ville man ju utnyttja magasinets fulla längd. En .416 Rem låg ju nära till hands men samtidigt för nära .375, så jag ville helst ha en .458-kula, minst. Valet stod mellan .458 lott, .460 G&A (baserad på 404-hylsan) och den kortare .458 Win Mag. Slutligen valde jag ändå .458 Win Mag pga lättillgängliga (billiga) komponenter (brotchar & laddverktyg) och sedan tyckte jag att dess prestanda räckte till... Varför inte ta en .404 om du ändå vill ha ngt kul och handladdar - det är den största stötbotten en sako kan hantera? Om du prompt vill ha en .375 kan du ju fundera på .375 Wby (ej .378) eller någon annan uppblåst .375 H&H? Eller varför inte en .400 tembo...

En annan bössa som jag blivit intresserad av är en hagel i cal 28 - bara för att ha ngt nätt och lätt- - själv vill jag ju helst inte jaga rådjur med hagel så man behöver ju egentligen ingen 20 eller uppåt. Vi får se vad jag kan hitta såsmåningom...

Naturligtvis har jag en sako originaldiopter - den skall testas på någon bössa såsmåningom...

Mvh

Ola

Publicerat
  • Författare

Hej igen,

vilken är den praktiska skillnaden mellan den tidigare lagstiftningen gällande lånelicenser inom hushållet och den nya lagstiftningen?

Jag använder 22:an i huvudsak till övningsskjutning, plus att jag hjälper till att hålla rent från duvor och kajor i närområdet. Även om jag verkligen gillar 22 hornet så har jag svårt att se den i riktigt samma roll, framför allt när det gäller övningsskyttet. Vi får väl se vad slutresultatet blir av alla återremisser och nya utredningara och annat som det talas om när det gäller blyförbudet. Dessutom har vi ju ett val i höst som kan tänkas påverka frågan....

Jag var inne på 6mmPPC ett tag för min lilla vixen men tyckte att skillnaden mellan 6x45 och den inte var tillräckligt stor för at motivera de nödvändiga ändringarna av bössan, dessutom blir det ju lite enklare med växelsatser om man behåller slutstycket i .378 ;) men att en liten lagom 6mm:are är allt som krävs på rådjuren blir jag allt mer övertygad om. Däremot är jag ingen vän av 243win, forestern är kamrad i denna kaliber i dagsläget och den är recis som 7mm rem mag långt ifrån en harmoisk konstruktion.

Även på nästa punkt verkar vi vara överens, att de alla gör i stort sett samma jobb det är en uppfattning som jag verkligen kan skriva under på. Det som skiljer är främst tycke och smak, det är klart att det "känns" roligare med en 7-08 en med en 308 win. 308win är en av de allra tråkigaste patronerna man kan tänka sig eftersom jag inte vet någon annan patron som på samma sätt symboliserar det helsvenska "lagom"begreppet så fullständigt. Som du vet stod valet mellan 7-08imp och 308win men i slutändan var det de praktiska övervägandena som fick fälla avgörandet. Jag har flera tusen 308 kulor hemma och mänger med utprovade laddrecept, dessutom har jag svårt att vara utan en 308:a. Jag får ju en 6x45 med tightneck som i denna trippel får stå för den "roliga" kalibern, dessutom skall vi nog kunna hitta på en rolig kaliber till växelsatsen.

Syftet med den grova bössan är ju att den skall ta vid där 308:an tar slut och då känns kanske en 416 i grövsta laget och inte lika allround som vad 375:an gör. Me jag håller med om att även 404 är en het kandidat och då finns det ju en massa dakotakalibrar som vore lämpliga som växelsatser...

Men just nu känns det som att den grova bössan skall bli en 375 H&H med den gamla Sako safari som förebild (även om jag fortfarande är lite osäker på dropmagasinet), jag siktar på en färdigvikt på cirka 3.5 kg för bössan och ett dropmagasin buidrar ju till vikten och gör det svårare att få till linjerna på stocken som jag vill ha dem....hmm... I slutändan tror jag att det blir en kolv utan dropmagasin men det får diskuteras med Leif och funderas på igen i ett par omgångar innan jag är säker.

Om jag går på en 375:a finns det ju dessutom utrymme för två växelsatser, dels en grövre i 416 eller nån 458 kaliber (vilken kommer senare) och dels en klenare flackskjutare i 7mm eller en 300:a. Det som jag känner att jag främst saknar i denna trippel är en oöm lättviktare för jakt i berg eller på högländerna. Denna bössa bör ju ha en så lätt syntetkolv (McMillan edge eller Lone Wolf) som möjligt och då känns 7x61 super (inte Sharpe & Hart) som ett helgjutet alternativ, alltså gäller det bara att övertyga Norma om att det är hög tid att köra en ny batch 7x61 super hylsor 8). Dessutom skall denna bössa funka på antilopjakt på sydligare breddgrader. Med en 7x61 super så skickar man iväg en 160grains kula med riktigt bra BC i drygt 900m/s vilket är allt jag begär och vill ha. Dessutom är en 7x61 en mer lyckad grundkonstruktion än vad 7mm rem mag är (denna är ju ökänd för sina "pressure spikes" vilket lett till att den är lågt laddad som fabriksammunition).

Är Sakodioptern en "jaktdiopter" eller en "skyttediopter"? Hur stort är hålet på den?

Förresten Ola, du vet väl att du kan få ett extra pipset i cal 28 till en Merkel 141E? Själv funderar jag på att nån gång i framtiden komplettera min 8x57 IRS med ett piset i 9.3x74R men det får bli en senare fråga...

Jimbo, en av de allra största anlednngarna till att jag handladdar är att det är ett av de bästa sättet som finns att lära sig mer om sin bössa och om hur olika kalibrar och kulor fungerar. För mig började det med att jag ville spara pengar men många kronor senare insåg jag att inte sjutton har jag sparat några pengar. däremot har jag provat kulor i en massa olika kalibrar och hastigheter, jag har mätt hastigheter och försökt förstå vad det är som gör att vissa laddningarslår tätare en andra. Jag har lärt mig om OGW, och en crashcourse i statistisk analys, dessutom har jag lärt mig en massa om tryck och hastigheter pipans rörelse och krutens brinnhastigheter. Men framför allt har jag kunnat prova en massa sätt att anpassa det egna vapnet till en viss specifik jaktsituation och fått övnings och jaktammunition att träffa på samma ställe... Om inte det räcker så har du själv givit ett riktigt bra skäl i det enkla faktumet att hur sjutton skall du kunna skaffa dig en 7x61 utan att handladda?

Detta var sista inlägget från mittens rike för denna gång (tror jag) i morgon bär det av til hemlandet igen, men kanske loggar jag på när jag sitter på Shiphol och väntar.

Ha det så länge,

Henrik

Publicerat
B)
Publicerat

Varför inte en 7mm weatherby om man nu vill ha en 7mm magnum av något slag . finns ju komponenter till den lite här och där, och att den är från 1944 gör den ju lite nostalgisk oxå  ;)

Publicerat
  • Författare

En 7mm Wby är egentligen en bättre konstruktion än vad 7 mm Rem Mag är, i varje fall om du frågar mig. Jag har dessutom en kompis som har en sådan bössa under tillverkning hos Leif så brotschen finns redan (han skall ha en Ed Brown låda till sin bössa  8)).

Egentligen är det inget som helst fel på 7mm Wby mer än att den är lite kraftigare än vad jag tycker är nödvändigt men det som gör att jag hellre vill ha en 7x61 är att det är en kaliber med lite klass och mystik omkring sig. Nils Kvale gjorde ju något helt exeptionellt när han skapade 7x61 av 7x61 S&H.

Om inte annat har ju Rudolph Sand gjort kalibern odödlig för all framtid med sitt fantastiska värlsrekord och efter att ha läst "those where the days" så är det lätt att bli biten av kalibern. Det handlar snarare om att jag vill ha en 7x61 än att jag skulle ha något emot en 7mm Wby. Alternativet för mig är annars en 300 H&H som också den har en air av klass omkring sig.

Både dessa har dock det gemensamt att det kan vara lite lurigt med hylsor, i fallet med 7x61 är det överhuvudtaget svårt att få tag i hylsor och till 300 H&H är man hänvisad till halvtaskiga winchester hylsor.

MVH

Henrik

Publicerat

Jag vet var det finns ca 5 askar Norma 7x61...

Dioptern är av jaktmodell - med ca 2mm hål. Liten smidig sak som sitter finfint på en L46 tex.

Och jovisst vet jag att 141:an är býggd på minilådan för 28 - tanken har funnits men det får nog bli en Krieghoff ändå... och en liten hagelbrakare kanske. Kolvarna blir ju lite mer anpassade så...

Publicerat
  • Författare

Jag vet också åtminstone var det fanns några askar 7x61 S&H men som jag sagt tidigare den kalibern kan först bli aktuell efter det att trippeln är färdigställd vilket torde vara om ett par år ;) Jag har dessutom fått lite indikationer om att Norma funderar på att köra en ny omgång hylsor vilket skulle vara tillräckligt för mig.

Jag har ju inte ens bestämt mig för kaliber och utseende på den grova bössan till 100% ännu även om bilden börjar klarna allt mer. Men det återstår en del frågor som riktmedel, dropmagasin, och även i viss mån kaliber etc...

När det sedan gäller dubbelstudsare är det utan tvekan ett ämne för en ny tråd, men som jag ser det finns det två olika situationer där dubbelstudsare är påkallade.

Dels är det den typen av situation och bössa som du fastnat för när du pratar om Krieghoff Big Game 470 NE och liknande , d v s jakt på tjockhudat vilt. Detta är den klassiska hemmaplanen för dubbelstudsare där de fortfarande härskar oinskränkt. Det är dessutom det område där engelska dbs dominerat marknaden fram till de sista årtiondena då det kommit en del intressanta centraleuropeiska modeller.

Sedan är det den klassiska centraleuropeiska drevjakterna som börjar dyka upp även på våra nordliga breddgrader. Här vill man ha dbs som är betydligt lättare och kalibrarna är oftast mellan 7x65R och 9.3x74R och vikten mellan 3.0-3.5kg. På det området är det de centraleuropeiska tillverkarna som både historiskt och i nutid dominerar marknaden.

Men det är ju som sagt ett utmärkt ämne för en ny tråd  ;D

MVH

Henrik 

Publicerat
  • Författare

Jag har en fråga till er med mer erfarenhet av Sako än vad jag har, jag har förstått att på Sako Safari så går det ner 5st långa glänsande 375H&H men i en del andra magnumkalibrar går det bara ner 4 st. Om jag har fattat det rätt så beror detta på att 375H&H är en ganska "taperad" hylsa medan de andra magnumkalibrarna har en större diameter över hylsbröstet.

Hur ser det ut för andra sakomodeller? I fiberclass får man ner 3 pluggar oavsett vilken magnumkaliber man använder eller?

Men ni som har en vanlig finnbear i magnumkaliber hur många plugg får ni ner?

Henrik

Publicerat
B)
Publicerat

Finnbear rymmer 4+1

Publicerat

Min gamla sako safari AIV som jag ångrar att jag sålde svalde 4+1 i .375. Mina AV:or tar alla 3+1 i magnum - från 7mmRM till .375. Jag vet dock att en tidig finnbear med gamla underbeslaget tar 4+1 i .375. Jag tror det har med patronföraren och fjädern att göra. Vinsten med ett sako safari dropmagasin kan alltså ifrågasättas på en gammal L61R Finnbear...

Publicerat
B)
Publicerat

min rymde 4+1