Publicerat Oktober 22, 200718 yr Författare Hej, faktum är att jag är ganska nöjd själv I och för sig har Micke rätt i att jag kunde gjort bössan mer skjutvänlig för de långa hållen, med en riktig långhållsbössa går det att komma ner till träffbilder på runt eller strax under 40mm och eftersom det är arean på träffbilderna som räknas så är en träffbild på 64 mm mer en 2.5 gånger så stor. Samtidigt har jag dragit gränsen för mitt eget skytte med denna bössa vid 300m och då räcker träffbilder på ca 6 cm rätt bra. Finessen med bössan är ju att den också skall funka bra till den rörliga smygjakten och då vill i vart fall inte ja he en tung långhållsskyttepjäs att släpa på. Det 3-12x50 som sitter på är faktiskt mer välbalanserat än vad jag från början trodde. Trots det kommer nog huvudbeväpningen att bli den lilla 3-9x36 som bara väntar på sina ringar. Dock finns det risk för att bössan kompletteras med en långhållskikare även om det inte var den ursprungliga tanken. När det sedan gäller laddningarna så verkar det som att man utan problem skulle kunna närma sig 1050 m/s med 55 grainskulor men jag vet inte om det är intressant. Den praktiska skillnaden gentemot 1015 är för liten för att det skall vara mödan värt. Just nu verkar det som att valet som standardjaktkula hamnar på Sierra HPBT (eller möjligen partition) men jag har på gång Speerkulor och Interbond i 85 grain också vilka måste testas innan jag fattar det slutgiltiga beslutet. Tankar kring safaristock har jag som du vet många, kanske skall det avhandlas separat? När det gäller kompetenta stockmakare finns det lyckligtvis fler att välja på än när det gäller kompetenta vapensmeder. I dina trakter av landet kommer jag främst att tänka på Rolf Ekeberg som både gör bra jobb och är bra att jobba med. Han finns på http://www.kolvmakeriet.se/ men lista kan göras betydligt länge än så. MVH Henrik
Publicerat November 3, 200718 yr Författare Dags för en liten uppdatering! Sedan sist har jag hunnit skjuta lite vilt, bland annat fyra rådjur och än så länge är jag extremt nöjd med både bössan och kalibern. Inget av rådjuren gick särskilt lång med normala lungsmällar och inte heller var det några köttskador att tala om, givetvis är fyra rådjur inget underlag att uttala sig om men det finns i vart fall inget skäl till oro än så länge ;D Dessutom har ett par rävar fått sätta livet till och även de har visat på fullgod expansion för kulan. Än så länge har jag bara skjutit med Sierra 85 grainare, vi får väl se efter säsongen om det finns skäl att byta kula... Jag har dessutom fortsatt att prova laddningar och kulor. Jag bifogar några bilder från de senaste kultesterna. So far so good!!! Go kväll!! Henrik
Publicerat November 3, 200718 yr Wow! Den där accubonden såg rätt trasig ut åndå så är det ju ingen rejält het laddning! Trodde den skulle hålla bättre, iofs är väl katalogerna ett förhållandevis hårt medium att skjuta mot eller? Fipplat med friflykten där? Mycket fart och fippel med friflykt fick mina accubond att dra ihop sig i .308:an.. Iaf kul att du börjat testa kalibern och bössan på allvar!!!! Just det..Sierrakulan, är inte det en rejält mjuk kula? Mvh!
Publicerat November 4, 200718 yr Författare Sådär ja nu är det fem rådjur skjutna även om dagens rådjur var ett "beställningsjobb" precis som rådjur nr 4, båda två är skjutna på ett trädgårdsmästeri som har problem med rådjuren. Så det är mer "skyddsjakt" än riktig jakt men för att test bössa och kulor duger de så klart lika bra 8) Hipshot, kulan är en Interbond och ingen Accubond. Interbonden är enligt min uppfattning mjukare än accubonden och svårare att få att skjuta tätt Som framgår av bilden är den väldigt lång vilket gör det lite trixigt att ladda den i ett vapen med såpass kort magasin som min lilla vixen. Därför är det dessvärre omöjligt att laborera med friflykten, kulan är helt enkelt inte anpassad till så kort kalibrar som 6x45. För att få någorlunda precision var jag tvungen att ladda den med såpass lång totallängd att bössa helt plötsligt blev en enpetare. Samtidigt tror jag aldrig att jag sett en så våldsam expansion av någon kula tidigare den har formligen vrängt sig själv ut och in ??? Mina blöta telefonkataloger är egentligen ett ganska snällt testmedium och motsvarar ett "vanligt" lungskott erfarenhetsmässigt. Om skottet tar i ett överarmsben eller liknande ser sällan kulorna lika fina ut som de gör efter en resa i mina kataloger. Vill man ha ett tuffare testmedia är det bara att låta bli att blöta katalogerna. Som allroundkula för lite större vilt föredrar jag tveklöst en lite tuffare kula, som jag skrivit tidigare många gånger är min favorit 150 grains TSX i 308 win men även 150 grains Accubond eller Scirrocco har jag haft väldigt goda erfarenheter av. Utav uppenbara skäl kommer det emellertid aldrig att skjutas något vilt som är större än rådjur med 6x45:an och det gör att saken kommer i ett annat ljus. Jag har sett väldigt trevliga resultat av en 85 grains Sierra varmint ur en 6.5x55 med en utgångshastighet på närmare 950 m/s, förutsättningen då var att man bara tog skott i spjälstaketet vid rena bredsidor och ett absolut rent skottfält. Det var min jaktlige mentor som under det glada 90 talet då rådjuren stod tätt sköt ett mycket stort antal rådjur med denna laddning, det var ett hål in och aldrig ett utgångshål!! Dessutom har min gode engelske vän som skjutit ett par hundra rådjur med 6x45 och 85 grains Sierra predikat kombinationens effektivitet med sådan inlevelse att jag i slutändan fallit till föga :-[ Jag sköt på 90 talets första hälft en skaplig mängd rådjur med 5.6x52R och en minst lika blöt 71 grains kula i 860 m/s och det har till dags dato varit den bästa renodlade rådjursmedicinen som jag använt. Sammanfattningsvis var jag inte främmande för konceptet med lite blöta kulor i skapligt höga hastigheter till rådjuren. Efter fem skjutna rådjur så verkar allt funka bra med obetydliga skottskador. Dagens rådjur sköts i bakkant av bogbladet men trots det så var skottskadorna klart rimliga. Flyktsträckorna har inte i något fall överstigit 20m än så länge GIVETVIS är fem rådjur alldellles för litet underla för att säga något med säkerhet men det är i vart fall en början. Det börjar verka kärlek banne mig!! Henrik
Publicerat November 4, 200718 yr Ja just det ja.. hjärnblödning här! Jag hade svårt att få den att skjuta bra i min .243:a tidigare. Tror jag fick ned den till 40 mm i bästa fall och jo, de vart väldigt långa. Megan däremot gick ruskigt bra samt Sierra Varminter 60 grain. I den kalibern så var det hastighet som gällde, tror jag fick iväg 100 grains Megan i 970 m/s och sköt runt 20 mm om jag inte minns helt galet. Den där speerkulan, vad är det? En vanlig blyspets eller? Någon annan variant av grand slam? Mvh!
Publicerat November 5, 200718 yr Författare Interbonden verkar vara svår att få att skjuta i flera olika kalibrar ??? Anledningen till att jag provade Speer kulan var att den har en riktigt bra b.c 0.404 till skillnad mot sierran som ligger på 0.282. Nu spelar ju bc'n mindre roll om kulan skjuter dåligt. Speer kulan är en helt vanlig blyspets utan några som helst krusiduller, såvitt jag förstått har den inte ens speer "hotcore" koncept. Jag misstänker att anledningen till att vissa kulor skjuter 15-20 mm samtidigt som vissa andra skjuter 35-40mm har att göra med friflykten. Bössan är beställd för att skjuta bra med sierran och det gör den! Det korta magasinet gör dock att om jag skall ladda "spetsigare" kulor så blir friflykten lite väl lång. I dagsläget har jag fått ihop träffbilderna med Sierran, TSX och Nosler Partition samt 55 grains BT som faktiskt skjuter bäst av alla. Jag kommer att fortsätta laborera med Hornadys 80 grains FMJ som jag inte riktigt fått ihop ännu men som tur är har jag några trix kvar innan jag ger upp med den kulan. Det blir såklart rätt mycket laborerande när ma skall testa 3 olika krut (H322, H335 och Norma 200) med två olika tändhattar (CCI BR4 och Rem 7 1/2) även om jag inte testat alla kulor med alla krut osv... Som tur är har jag för tillfället fått mycket mer tid för jakt, skytte och familj 8) Henrik
Publicerat November 5, 200718 yr Huu va sugen jag blir på .243 igen när jag ser kulsamlingen! Jag sköt med 75 och 95 grains Ballistic tip i början då en kompis laddade åt mej.. gick helt ok även om han och jag hade totalt olika åsikter om hastigheten, jag ville kunna skjuta på långa håll utan att bekymra mej om något, medan han tyckte det var dumt att skjuta på längre än typ 150 meter.. Vart skitsur och skaffade egna grejer ;D Jag var dock aldrig ens i nästan lika seriös, jagade ett krut, provade två sorter. Köpte de tändhattar som fanns hemma typ. Ska iaf bli kul att följa denna tråd! Den skapar ett läskigt sug efter 6 mm igen.. Edit: Vet inte hur man ska ställa sig till detta att du plötsligt fått bra med tid till familj, jakt och skytte.. Åena sidan så låter det klockrent samtidigt som det låter lite läskigt! Mvh!
Publicerat November 5, 200718 yr Som tur är har ja för tillfället fåt mycket mer tid för jakt, skytte och familj 8)Henrik Jag säger som Hippen, spooky ??? Har också tillfälligt fått mer tid men det beror på lunginflamation vilket jag inte anser vara den optimala anledningen
Publicerat November 5, 200718 yr Författare Nja, om det är spooky vet jag inte :- men men med mitt val av yrke ligger det i sakens natur att anställningstryggheten har man lämnat bakom sig. När mina egna uppfattningar om vilken väg bolaget bör gå för att stå väl rustat inför framtiden inte riktigt stämmer överens med ägarnas var det hög tid att fundera på min egen framtid. När jag sedan insåg att för vissa människor är moral och etik bara är ord så var det dags att sätta ned foten. Som VD innebar det att jag fick 30 minuter på mig att städa ur skrivbordet, därefter var jag arbetsbefriad. Det låter kanske mer dramatiskt än vad det i själva verket var. Jag har under en längre tid kännt att det är svårt att styra en skuta i motvind speciellt om motvinden kommer inifrån organisationen. För första gången på över tio år är jag nu helt ledig, utan en massa telefonsamtal som måste tas, jobbproblem som mal i bakhuvudet och en massa mail att besvara. När det ringer på telefon nu är det familje eller jaktrelaterat vilket givetvis är mycket roligare Det tar nog lite tid att landa i denna nya livssituationen men än så länge känns det bara som att jag blivit av med en jätteryggsäck med problem och bekymmer ;D Nåväl den lilla sonen och den höggravida hustrun tycker i alla fall att detta var en toppenlösning, de enda som egentligen klagar är rådjuren som sällan får en lugn stund 8) Så har ni vägarna förbi Göteborg/Alingsås så är ni varmt välkommna. Whisky, kaffe, skjutning och jakt kan ordnas ;D Ljug och historieberättande kommer ka utlovas som lök på laxen! Lev väl! Henrik
Publicerat November 5, 200718 yr Nja, om det är spooky vet jag inte :- men men med mitt val av yrke ligger det i sakens natur att anställningstryggheten har man lämnat bakom sig. När mina egna uppfattningar om vilken väg bolaget bör gå för att stå väl rustat inför framtiden inte riktigt stämmer överens med ägarnas var det hög tid att fundera på min egen framtid. När jag sedan insåg att för vissa människor är moral och etik bara är ord så var det dags att sätta ned foten. Som VD innebar det att jag fick 30 minuter på mig att städa ur skrivbordet, därefter var jag arbetsbefriad. Det låter kanske mer dramatiskt än vad det i själva verket var. Jag har under en längre tid kännt att det är svårt att styra en skuta i motvind speciellt om motvinden kommer inifrån organisationen. För första gången på över tio år är jag nu helt ledig, utan en massa telefonsamtal som måste tas, jobbproblem som mal i bakhuvudet och en massa mail att besvara. När det ringer på telefon nu är det familje eller jaktrelaterat vilket givetvis är mycket roligare Det tar nog lite tid att landa i denna nya livssituationen men än så länge känns det bara som att jag blivit av med en jätteryggsäck med problem och bekymmer ;D Nåväl den lilla sonen och den höggravida hustrun tycker i alla fall att detta var en toppenlösning, de enda som egentligen klagar är rådjuren som sällan får en lugn stund 8) Så har ni vägarna förbi Göteborg/Alingsås så är ni varmt välkommna. Whisky, kaffe, skjutning och jakt kan ordnas ;D Ljug och historieberättande kommer ka utlovas som lök på laxen! Lev väl! Henrik Där kom det Henrik! Jag undrade just hur länge du skulle hålla inne med det Jag ska bara få sålt mina kikarsikten sedan packar jag och kommer. Eventuellt med respektive. Sa att hon kunde ju passa Isak om inte annat medans vi är på banan 8) Ha det bra! MVH/Jocke
Publicerat November 5, 200718 yr Bra det, det är blåsigt och ganska ensamt på toppen :- Nu vet jag inte vilket upplägg du fått men utgår ifrån att du sett om ditt hus. Mer tid alltså ;D Du har ju en innestående här uppe som du vet. På 5 timmar kan du sitta i en vass med bara en gråhund som kompis mellan dig själv, 308an och svinskocken Lite Gerillakänsla värdig två luttrade blåbaskers. Hör av dig hem, jag är konvalesent hela veckan.
Publicerat November 5, 200718 yr Ibland är det kalla vindar i toppen och knappast någon som värmer en heller, du verkar trivas med den nya situationen, skriv en bok om långhållsskytte om du får tråkigt.
Publicerat November 5, 200718 yr Författare Som sagt jag är på det stora hela rätt nöjd med mitt beslut, även om det givetvis är med en skräckblandad förtjusning som man kastar sig ut i ovissheten. Det är för övrigt ingen idé att börja gnälla eftersom det förste min gode vän och fd kollega John kargt konstaterade när han hörde att jag sagt upp mig "If you can't take the heat, stay the f*ck out of the kitchen!" följt av diverse kraftuttryck!! Idéen att skriva en bok om långhållsskytte saknar förmodligen all ekonomisk bärkraft, även om alla 300 tillräckligt tokiga människor skulle köpa boken går en sådan nog ändå med brakförlust. Då känns MKJ idé om att återuppleva gamla baskerminnen efter lite gerilla krigföring mot de uppländska svinen som ett klart bättre alternativ! 8) MVH Henrik
Publicerat November 5, 200718 yr Lite Gerillakänsla värdig två luttrade blåbaskers. Blåbaskers, är inte det musikpluton? : ;D /Må
Publicerat November 6, 200718 yr Då känns MKJ idé om att återuppleva gamla baskerminnen efter lite gerilla krigföring mot de uppländska svinen som ett klart bättre alternativ! 8) Henrik, gör du allvar av detta hot gentemot de upplänska svinen så säg till! Tänker nämligen låta MKJ veta att om du kommer så är det en god idé att kolla om inte även Hipshot har lust att ansluta! MKJ är förhoppningsvis intresserad av att få fler tillfällen i framtiden att tacka nej till jakt ;D Mvh!
Publicerat November 6, 200718 yr Författare Jag har tidigare fått en inbjudan som jag på grund av tidsbrist var tvungen att tacka nej till. Denna gången ser det betydligt bättre ut på den fronten varför det mest handlar om att bestämma en lämplig tid. Jag får väl fråga hustrun snällt om hon kan tänka sig att låna ut någon bössa. MVH Henrik
Publicerat April 14, 200818 yr Författare Mina vänner! Som alla känner till så går tiden fort när man har det skoj (tycker dessutom att den går fortare ju äldre man blir???). Jag har nu haft min 6x45:a i 6 månader och det har blivit dags att komma med en avstämning/uppdatering. Jag har jagat ganska intensivt med min lilla vixen sedan den anlände i början av oktober. När vi nu kan summera både rådjurs och rävsäsongen kan jag konstatera att det blivit 14 rådjur och 10 rävar (och en hel del "småvilt") skjutna med bössan, vilket varit över all förväntan. På det stora hela har den överträffat mina förväntningar på nästan alla punkter men givetvis har "konceptet" också sina svagheter. Jag tänkte därför ge mig på ett försök till objektiv utvärdering, så här efter en 6 månaders prövotid. Kalibern och laddningen Det som jag egentligen var mest osäker på innan jag drog igång var kalibern och framför allt kulan men eftersom den kom med de bästa rekommendationer så bestämde jag mig ändå för att pröva den. Laddningen som jag fastnat för är en 85 grains Sierra HPBT som lämnar bössan i 875 m/s, denna laddning har jag skjutit allt vilt utom den allra sista räven med. Jag måste säga att än så länge är jag mycket nöjd med effekten, samtliga rävar har blivit på skottplatsen och inget rådjur har gått mer än 20m. Köttförstöringen är avgjort mindre än vad jag är van vid från min 6.5x55 så summa summarum så har det visat sig vara ett val som fungerar (givetvis är 14 rådjur för lite för att säga något 100%igt men än så länge ser jag inga skäl till oro). Det som har visat sig vara en viss nackdel är att ytterballistiken på denna laddning kanske inte är riktigt optimal men det innebär bara att jag måste vara noggrann med avstånden och eftersom bössan använts under lugna jaktformer finns det alla möjligheter att vara noggrann. Jag specade en friflykt och övergångskona som skulle vara perfekt för den valda kulan och det har funkat till full belåtenhet, tyvärr så hade jag inte full koll på de andra aktuella kulorna i kalibern varför jag inte tog någon hänsyn till dessa. Ogivalens utformning på sierra kulan är sådan att den får en förhållandevis kort friflykt i förhållande till andra 85 grains kulor, konsekvensen av detta blir att jag har svårt att hitta andra kulor som får en friflykt på under 1.5mm . I praktiken inebär detta att endast två kulor klarar av att konstant hålla femskottsträffbilder på runt 15mm av de jag provat, förutom sierran så skjuter också 55 grains BT riktigt tätt. De övriga kulor som jag träffat ligger mellan 20-30mm, vilket får sägas vara OK men inte kanon. Bössan som sådan Skulle jag idag göra några förändringar om jag beställde en ny bössa för samma användningsområde? Svaret måste nog bli Nej men med viss tvekan. Bössan specades för att vara optimal för den rörliga jakt jag allra helst bedriver och för den jaktformen är bössan enligt mitt sätt att se det helt optimal. Däremot är den inte optimal för att skjuta små träffbilder eller för långhållskytte, precisionen finns där förvisso men utformningen av bössan gör att den yttersta precisionen är svår att plocka fram under praktiska förhållanden. Jag har skjutit räv på ut till 200m men där någonstans går också gränsen för hur långt håll jag och bössan tillsammans klarar av. Med en något tyngre pipa och en mer varmintbetonad kolv hade vi som ekipage kunnat sträcka ut avståndet en bit till. Kontentan blir dock att jag fått precis en sådan balans och bössa som jag ville ha så jag är mer än nöjd! Hantverket På denna punkt har Leif med råge överträffat mina förväntningar, trots att jag har letat har jag inte hittat några missar eller något som jag inte är nöjd med när det gäller hantverket. Ett par andra medlemmar på forumet har också haft möjlighet att inspektera arbetet (Exabit, Jimbo och Rifle) och de får mer än gärna fylla på med kommentarer. Efter visst dividerande bestämde jag och Leif oss för att vara sig frilägga pipan eller att använda någon bäddningsmassa eller liknande, fortfarande efter 6 månader sitter systemet i kolven med sugpassning och såvitt jag kan bedöma finns det inga som helst spänningar. En av de frågorna som jag ville få svar på inför det här projektet var om det funkar att använda en trästock , vad jag menar är om det genom att välja ett ämne med rätt ådring och ett riktigt bra hantverk går att få en stock som är tillräckligt väderokänslig? Under den gångna säsongen har jag inte daltat med bössan utan den har varit med i hällande ösregn och i blötsnö (några riktiga köldknäppar har det varit svårt att frammana under den gågna vintern). Under säsongen har jag inte upplevt några problem men när jag idag åkte till skjutbanan var det bland annat för att undersöka hur skottställningen hållt sig. Bössan sköts in i början av oktober och sedan dess har jag inte rört justerskruvarna till kikarsiktet, det var därför mig viss spänning som jag lade mig tillrätta på 200m vallen för att undersöka om bössan varit skottfast under de första sex månaderna. Resultatet måste sägas vara över all förväntan Att skotten hamnar 3 cm till höger beror på den mycket svaga brisen som rådde för tillfället men i princip sitter skotten exakt där de satt för sex månader sedan. Det skottet som sitter lite lägre beror på att bössan som sagt inte tillåter att ma släpper koncentrationen ett ögonblick för då kommer det obönhörligen en "flier". Än så länge har jag inte upplevt några som helst problem med att träet skulle flytta sig eller påverka träffläget men vi får väl se om jag har ändrat uppfattning om ett par år... Go Kväll, Henrik
Publicerat April 14, 200818 yr Författare "Beauty is as beauty does" Som sagt i min jakt på en vettig kompromiss mellan estitik och funktion så känner jag att jag hamnat där jag ville. Både den estetiska delen och den funktionella delen kunde kanske varit bättre men då hade det skett på bekostnad av varandra. Vänligen, Henrik
Publicerat April 14, 200818 yr Snygg grupp! Verkar ha fått till en fin pang av den där. Önskar åxå att jag kunde bestämma mig för att nu ska jag ha dom här tre bössorna. Men man lider ju av byt/bössbyggarsjukan så det blir nog aldrig. Men det är ju kul att bygga dom åxå
Publicerat April 15, 200818 yr Inget vilt som smiter från dig henrik på det avståndet mycket fint skjutet Mvh.
Publicerat April 15, 200818 yr Författare God morgon, träffbilden ovan är skjuten med benstöd och "beanbag" och dessutom under optimala omständigheter. Det är såklart kanon för att testa hur bössan går men det är däremot rätt långt från jakt (i vart fall ifrån min normala jakt), visst har det hänt att jag skjutit vilt med benstöd men då har det oftast handlat om skräpfågel. Vid min normala jakt så söker jag så klart så mycket stöd jag kan men trots det är det ganska sällan som benstöden åker på. Konsekvensen blir då såklart att de "normala" träffbilderna på 200m blir avgjort mycket större... Vänligen, Henrik
Publicerat April 17, 200818 yr Fantastisk serie - bra skjutet! Jag som tyckte att jag sköt ok med Blaser 223:an på 200 med Sierra MK 69:or... Det är ju heller inget snack om att, för att citera Kari Lindström, "bössan skjuter"
Publicerat April 18, 200818 yr Författare Exabit, jag har helt klart en minnesbild av att dina träffbilder på 200m var bättre än vad min femskottar är? Efter att ha skjutit ca 500 skott med bössan så vill jag påstå att bössan med regelbundenhet skjuter femskottare på 1.5-2 cm på 100m, runt 4 cm på 200m och 6-7cm på 300m. Då förutsätter jag bra vindförhållanden och så använder jag både harrisbenstöd och en hemmagjord beanbag. Att "bössan skjuter" kan jag hålla med om men den är dock inte "lättskjuten" för det, om jag inte är 100% fokuserad så sticker ett eller flera skott obönhörligen iväg. Vänligen, Henrik