Publicerat Januari 9, 200719 yr Jimbo - som du sett har jag ju lite andra syntetsako och en och annan laminat också... och kanske en och annan bössa även Henrik skulle kunna tänkas dregla över så... Den 12-åriga Caol Islan är mkt prisvärd - bättre än den 18-åriga tycker jag. Fast inget slår än en Laphroaig i mina ögon!
Publicerat Januari 9, 200719 yr Henrik - om du inte låter Leif göra en tunn och kort pipa med lågdensitetskolv (dåligt trä) så tror jag nog du hamnar på 3,5-3,6kg snarare om inte mer. M98:an jag har hemma väger 3,2kg och min gamla Fiberclass vägde 3,4kg, så en finträkolvsförsedd AIII bör vara klart tyngre. Min forna Safari AIV vägde ca 3,8kg vill jag minnas, så strax under det borde du landa. Fast jag tror nog inte det spelar ngn roll för QR-fästena. Det enda du/ni måste tänka på är siktbladets och kornets höjd som måste vara ganska rejält tilltaget. På M98:an funkar det inte att se riktmedlen ovan QR-basen, så det blev ett warne maxima i stål istället och även det är på håret. Låter som du har en bra kompis i england...
Publicerat Januari 10, 200719 yr Författare Ola, den lådlängden som jag har minst erfarenhet och kunskap om när det gäller Sako är den långa lådan. I mitt fall ligger det en L61R av gammal modell (d v s med extra låsklack) och väntar på att få bli en 375:a men jag vet inte vad låset i sig självt väger och hur det skiljer sig i vikt mot tidigare och senare Sako varianter. Målsättningen tidigare har varit att vixen skall hamna runt 2.5kg, forestern på runt 3 kg och finnbearen på runt 3.5 kg men viktigare en något hekto hit eller dit har varit att balansen hamnar rätt. För att få till balansen på det sätt jag vill har jag valt Douglas profiler genomgående på alla bössorna men eftersom 375:an ännu inte är specad fullt ut så har vi inte bestämt om profilen blir en #4 eller #5 och piplängden lär nog hamna på runt 23-24", spontant känns det bäst med en 24" #4 men vi får väl se vad vi kan tänkas komma fram till. När det sedan gäller träkvalitén har jag medvetet valt hårdare trä än nödvändigt på 6x45 och 308 för att kunna få samma typ av trä även på 375 H&H d v s det kommer att bli tigerstriped circassian av god kvalitét på 375 :an. Bilder på träämnena till de två första bössorna finns ju redan i den här tråden. Att sedan Sako Safarin väger en del beror bland annat på kvartsspång och dropmagasin som lägger till ett par hekto på vikten, om sedan AIII- och L61R låsen i sig skiljer i vikt vet jag inte. Jag kommer inte att ha några av dessa attribut på min bössa utan det blir något enkelt siktblad monterat på Recknagels kombinerade extra rekylklack och siktesklack och jag har beslutat mig för att 4 plugg i magasinet räcker När det gäller att få till mått som stämmer både med kikarsikte och öppna riktmedel är det i princip omöjligt som vi alla vet, lösningen är att få en så bra kompromiss som möjligt. I fallet med 375:an skall alla mått anpassas efter skytte med kikarsikte, för att då få till öppna riktmedel som funkar måste dessa ha en ganska hög siktlinje. Jag har tidigare höjt riktmedlen på min dubbelstudsare efter att jag anpassad den kolven till skytte med kikarsikte och där har det funkat tillfredställande. Är inte kolven på m98:an lite lägre än till exempel på dina fiberclass? Som infödd göteborgare kan jag inte undvika att rekommendera att du istället för Laphroaig använder ögondroppar eller möjligen koksalt om du behöver vätska till dina ögon. (kan för övrigt tillägga att jag har en cask strenght Glenmorangie som ihop med några kallt källvatten är en inte helt oangenäm upplevelse) John är en av de varmaste och mest speciella människor jag haft förmånen att träffa. Han har "sett elefanten" mer än de flesta men är ändå en av de mest lojala vänner jag har. Men den historien platsar bäst att berätta över en single malt vilket innebär att det får vänta lite grann. Lev väl! //Henrik
Publicerat Januari 10, 200719 yr Henrik! Vikten på lådorna L61R/AIII/AV (och för den delen Safarins AIV som endast har en djupare magbrunn) är i princip identiska. Det är bara den senare L691 som är lite tyngre beroende på att man inte brytt sig om att fräsa bort gods på sidorna för att få en rund profil. Det låter som om du mkt riktigt inte hamnar på 3,8 utan snarare 3,5´3,6 med tanke på riktmedel mm, även om kolvträt ser tätt och tungt ut. Som en parentes så hade sako safari 4+1 i loppet. En motsvarande AV i magnum 3+1. Jag vet dock att vissa äldre bössor ibland har tagit 4+1, förmodligen beroende på annan patronförare/fjäder. Helt säker på att du får ner 4 i maget skall du dock inte vara, även om jag tycker 3+1 räcker också... Det går för övrigt ned 3+1 i M98:an som mkt riktigt har en något lägre kolvkam som sluttar lite istället för den spikraka Fiberclass/Classic/safari-kolven. Dock funkar kolven perfekt till de öppna riktmedlen och jag ville inte göra åverkan på originalutförandet. Laphroaigen ångar ju så mkt så man får den i såväl näsa som ögon, helt (o)frivilligt... Huvuddelen av innehållet brukar dock konsumeras via munnen ner i tarmsystemet och sedan, som sig bör, ut i blodomloppet! En 57,3% cask Laphroaig kan jag ta med när vi ses så får vi jämföra lite!
Publicerat Januari 10, 200719 yr Författare Ola, du är utan tvekan en mycket större kännare av Sakomodeller än vad jag är men det verkar som att det finns ett anta varianter av Sako safari. Min jaktliga mentor och läromästare har en Sako safari som varit en mycket flitig resenär framför allt till Afrika men även på andra resmål på vårt klot. Efter att vi diskuterade frågan om magasinskapacitet tidigare i höstas kollade jag med honom och hans Safari i 375 H&H tar 5+1 ??? Jag har själv kollat och verifierat detta men om han har nån udda variant skall jag låta vara osagt. Efter diskussion med Leif så konstaterade han att låset som varit en 300 H&H tar 4+1 så jag känner mig rimligt säker på att vi skall kunna få ner tillräcklig mängd patroner ;D Sedan håller jag med om att 3+1 i princip är fullt tillräckligt (men 4+1 är ju så klart bättre) Det låter som en synnerligen trevlig stund att jämföra cask strength från såväl Glen morangie som Laphroaig, detta ser jag fram emot... //Henrik
Publicerat Januari 11, 200719 yr Jo - många varianter har sako gjort. Safarin fanns dessutom i en version utan dropmagasin och skruvad spång (istället för lödd). När det gäller magasinskapacitet så har alla AV magnum jag känt på tagit 3+1 och i standard 5+1. Så även L691. Äldre varianter har som sagt ibland mer men varför vet jag inte riktigt. Det kan ju bara vara patronförare/fjäder eller magbrunnen som skiljer. Möjligen ger det äldre underbeslaget i sig mer kapacitet.
Publicerat Januari 12, 200719 yr Alla som har ett intresse och delar med sig av detta är kvällens idoler. MVH H
Publicerat Juli 11, 200718 yr Författare Long time, no sea! Kanske dags för en uppdatering?? Efter en längre tids tystnad hörde Leif av sig i går kväll för att medela att jag kunde komma förbi verkstan på fredag för slutbesiktning innan det sista finish arbetet tar vid. Det som återstår är nätskärning, slutbeslut om kindstödets utformning (skugglinje eller ej) och oljefinish. Anledningen till att det dragit ut på tiden har varit att Johnny Boberg varit mer än fullbelagd och att han trots löfte om att ha kolven klar i april så småningom meddelade att han inte hann med kolven innan sin tremånaders semester utan att han istället trodde att den skulle bli klar i oktober. Leif ilsknade då till att bad honom att skicka tillbaka mall och kolvämne vilket han också gjorde, grejerna gick därefter till Rolf Ekeberg som tog knappt två veckor på sig innan den färdigfrästa kolven kom i retur till Sollebrunn!!! Sedan har Leif bäddat och passat in godiset på kolven. Som lök på laxen meddelade Leif dessutom att han lyckats byta till sig "rätt" underbeslag så att jag numera har likadana underbeslag på alla tre bössorna. När vi skrev specen och jag beställde bössorna lovade Leif att ha 6x45:an klar till bockjakten och även om marginalen blir i snävaste laget verkar det som att han trots stora förseningar med pipleverans och kolvfräsning lyckas hålla den utlovade leveranstiden. För att vi skall effektivisera arbetet med att ta fram en laddning (och för att kunna konstatera att bössan skjuter som den skall) kommer Leif att göra "break in" och även ta fram någon laddning med 85 grains Sierra HPBT. Rapport kommer efter verkstadsbesök med tillhörande kaffe i det Eliassonska residenset . Ni som gjort hembesök hos Leif kan se idyllen framför er, undertecknad och den gänglige vapensmeden dricker kaffe intensivt övervakade av två energiska vorsteh killar!! Lev väl och skjut rakt! Henrik
Publicerat Juli 11, 200718 yr Ruskigt kul tråd att följa, ska bli förbannat kul att se bilderna på slutresultatet! Mvh!
Publicerat Juli 11, 200718 yr Verkligen!! Det ska bli kanon att se lite bilder. Man har ju en egen version i huvudet vi detta laget. Ska bli intressant att se om den stämmer med verkligheten. :
Publicerat Juli 11, 200718 yr Jäkligt skoj tråd Henrik! Kommer att bli skitbra! Det är jag övertygad om! /Fredde
Publicerat Juli 14, 200718 yr Författare Här kommer den första bilden tyvärr torkade vattnet så fort att det inte riktigt syns hur ådringen ser ut..hmmm.. Andra sidan av kolven Bild på bössan inklusive det groteskt stora kikarsiktet som är ett Swarovski 3-12x50 Det konstiga är att på andra bössor har jag aldrig upplevt den kikaren som lika gigantisk. Rent allmännt kan man säga att proportionerna ser lite lustiga ut eftersom man lurar sig på det pyttelilla låset. När jag kom till Leif stod bössan bredvid en Husqvarna 1900 i vapenstället och då såg den ut som en liten salongsbössa. Pipan som nästan ser grov ut är en Bordser pipa med douglas #2 profil. Bakkappan är den allra minsta pachmayer o s v. Jag tror int proportionerna syns ordentligt förrän den står brevid en mer normal bössa. Trots att träet håller betydligt högre kvalitet än originalkolven och följdaktligen är tyngre än denna så väger den färdiga kolven nästan 100 gram mindre än original kolven. Totalt väger bössan ren 2650 gram. Den kommer med all säkerhet att se bättre ut med ett litet Swarovski 3-9x36 som är det andra siktet som skall passas in. I övrigt kan nämnas att vi hade tur med laddverktyget, trots att jag inte fick det S-type verktyget som jag beställde från redding så visade det sig att med Lapua 223 hylsor så blir den färdiga necken 0.002 mindre än patronläget vilket är optimalt ur mitt perspektiv. Efter att ha gjort en djupdykning i diverse källor till laddata så tror jag mig våga lova att jag med rimliga tryck skall kunna skjuta 85 grains kulor med ett V0 på ca 870 m/s (Nosler partition eller Sierra HPBT) och för ej matnyttigt vilt tror jag nog att en 58 grains Hornady Vmax kommer att föra fram budskapet på ett övertygande sätt om den lämnar pipan med ca 1000 m/s. Det som återstår nu är rembygelfästena,, blånering kindstödets skugglinje, kikarmontagen, nätskärning, och slutfinish. Sedan kommer Leif att göra ett Break in för att samtidigt kontrollera att bössan skjuter som den skall. I dagsläget har vi valt att inte frilägga pipan eftersom träet har en väldigt bra ådring i framstocken. Skulle det visa sig att det behövs så är det bara att frilägga litegrann om problem uppstår. Leif hoppas ha bössan klar inom tre veckor så nu är det bara att vänta på det förlösande samtalet när bössan är färdig. Åter kommer med mer info! Lev väl govänner! Henrik
Publicerat Juli 18, 200718 yr Författare Här kommer en liten uppdatering Leif ringde igår och meddelade att han varit på skjutbanan för att testa min 6x45:a och för att göra Break in. Som jag sagt tidigare har vi beslutat oss för att inledningsvis försöka med att låta träet i pipkanalen vara tight mot pipan, skulle det visa sig att detta ger upphov till problem så går det alltid att frilägga i efterhand. Men i mina ögon är ett av det främsta skälen till att man rutinmässigt rekommenderar frilagda pipor undermålig träkvalitet med tveksam riktning på träets fibrer samt att finishen på träet inte är tillräckligt välgjord. Som vanligt är det enda sättet att få detta bekräftat att prova! Nåväl, efter de inleadande skotten för att göra ett "break in" sköt Leif tre treskottsträffbilder med ett snitt på 9 mm vilket väl får ses som godkänt. Vad som var ännu bättre var att träffbilderna hela tiden var runda och fina ;D Under tiden jag väntat på bössan har jag ägnat mig åt att försöka hitta lämpliga laddata i 6x45, både i laddböcker, på nätet, från kompisar som använder kalibern och inte minst via Quickload. Denna övning har varit väldigt intressant men i slut ändan har den lett till att ett krut har utkristalliserats sig som det mest lämpliga och det är Hogdon H335. När det gäller 85 grains Sierra HPBT ger Quickload följande laddstege; Step Fill. Charge Vel. Energy Pmax Pmuz Prop.Burnt B_Time % % Grains fps ft.lbs psi psi % ms ?10,0 86 23,32 2539 1216 38612 6788 94,8 1,212 ?09,0 87 23,58 2566 1243 39882 6866 95,2 1,194 ?08,0 88 23,84 2594 1270 41198 6942 95,6 1,177 ?07,0 89 24,10 2621 1297 42559 7016 96,0 1,160 ?06,0 90 24,36 2649 1324 43967 7088 96,4 1,143 ?05,0 91 24,61 2677 1352 45427 7158 96,8 1,127 ?04,0 92 24,87 2704 1380 46940 7225 97,2 1,111 ?03,0 93 25,13 2732 1408 48506 7290 97,5 1,095 ?02,0 94 25,39 2759 1437 50131 7352 97,8 1,079 ?01,0 95 25,65 2787 1466 51815 7412 98,1 1,064 +00,0 96 25,91 2814 1494 53561 7470 98,4 1,049 ! Near Maximum ! +01,0 97 26,17 2841 1524 55370 7524 98,6 1,034 ! Near Maximum ! +02,0 98 26,43 2869 1553 57251 7576 98,8 1,020 ! Near Maximum ! +03,0 99 26,69 2896 1583 59196 7625 99,0 1,005 ! Near Maximum ! +04,0 100 26,95 2923 1613 61207 7671 99,2 0,991 ! Near Maximum ! +05,0 101 27,21 2950 1643 63287 7714 99,4 0,978 !DANGEROUS LOAD?DO NOT USE! Vad som slog mig är hur även förändringar på 2-3/10 av ett grain får stora konsekvenser på trycket. När man sedan ser rekommendationer på mellan 26.5-28.0 grains som maxladdning så inser man att försiktighet och eftertänksamhet är egenskaper som kan vara på sin plats när man ger sig på "semivildkatter". Även Leif upplevde att trycket stack iväg väldigt fort med bara 0.2 grains ökning av laddningen och helt plötsligt blev bössan trög att öppna men tändhattarna såg fortfarande OK ut, nu har jag i o f s valt Remington 7 1/2 vilket är de "tuffaste" small rifle tändhattarna. Tyvärr gjorde måndagens strålande solsken att Leifs kronograf fick sig ett spel varför han inte kunde säga så mycket om uppnådda hastigheter. So far so good! Nu väntar jag bara på leverans och möjlighet att själv prova innan det är dags att ta med bössan ut i skogen för att leta efter en lämplig bock! Life is GOOD! Henrik
Publicerat Juli 18, 200718 yr Oj oj oj.. Läckert säger jag bara! Ser fram emot att få se den bössan oljad och fin.. Ska du lacka kolven? ;D ;D ;D ;D ;D Blir sugen på en klass 2:a igen förövrigt.. Mvh!
Publicerat Juli 18, 200718 yr Författare Hipshot, jag lurar på motivlack med en älgfamilj i solnedgång vad tror du om det? Sedan har ju Leif gjort en del ganska läckra camo lack jobb...hmm... ;D ;D Henrik
Publicerat Juli 18, 200718 yr Jag ser att du har valt ett öppet eller flackt pistolgrepp, känner jag dig rätt så finns det en tanke bakom det ;D så min fråga är varför? Själv föredrar jag branta pistolgrepp då jag tycker de ger handen och bössan bättre grepp och stöd vid liggande skytte med armbågarna i backen. /Micke
Publicerat Juli 18, 200718 yr F-n har missat denna tråd helt, en av dom bättre trådarna på länge. Ruskigt läckert bygge.
Publicerat Juli 19, 200718 yr Hipshot,jag lurar på motivlack med en älgfamilj i solnedgång vad tror du om det? Sedan har ju Leif gjort en del ganska läckra camo lack jobb...hmm... ;D ;D Henrik Ja! Du tänker helt rätt här.. någon brandgul/svart camomönster.. skulle verkligen ta fram bössans själ ;D ;D ;D samt ge stackars Leif en hjärnblödning förmodligen.. Mvh!
Publicerat Juli 19, 200718 yr Författare Micke, klart att ett brant pistolgrepp är att föredra ur rent skytteteknisk synvinkel men hela mitt projekt har handlat om att försöka hitta en optimal kompromiss mellan utseende och funktion. Hade jag bara gått på ren funktion så hade min klass 2 bössa varit en "taktisk" bössa och på grund av min bakgrund har jag nyligen fått frågan hur en sådan skulle se ut om jag specade den från början. Eftersom det finns lite tankar på att det skulle kunna bli den "fjärde" bössan har jag den ganska "färdig" i mitt huvud 8) Låset skulle bli ett Surgeon, Prarie gun works eller Roedale avenger. Pipan blir en Mike Rock, Broughton, Bartlein eller Border med 5R eller 5C räffling. Profilen blir en #5-5.5 Stocken blir förmodligen en av Tom Manners stockar T2 eller GAT eller möjligen en McMillan som andrahandsalternativ. Ringar och underbeslag från Badger, med magasin från AICS. Kikaren blir utan tvekan S&B PMII 4.16x50. Kalibern är enkel, ingen tvekan om att det blir en 6.5x47 från Lapua. Dave Kiff får göra brotschen och throaten skall skäras för 123 grains Scenar (eller möjligen 130 gr Berger VLD) Dämpare från A-Tec kröner skapelsen. Så skulle en bössa utan kompromisser se ut, och på rak arma finns det möjligen ett par smeder i Sverige som skulle kunna få förtroendet men annars får väl frågan gå till Pete Lincoln i Tyskland som jag vet kan sätta ihop en dylik bössa. Dock är det ju inte den typen av bössa som jag siktat på när jag sätter ihop trippeln utan det handlar om att få till en bössa som klarar av att skjuta ut till 300m med gott stöd och för den typen av skott klarar jag mig med det valda pistolgreppet. För mig är det främst vid skytte mot löpande mål som jag känner något riktigt behov av ett brantare pistolgrepp. Det pistolgreppet som jag och Leif provat oss fram till är faktiskt brantare än vad det ser ut som och stödet känns helt OK. Det branta pistolgreppet kommer främst till sin rätt när man ligger med bössan anlagd under långa stunder eftersom det blir en betydligt vilsammare ställning för handleden men under jakt ligger i varje fall inte jag med anlagd bössa i timmar i sträck Klart att jag kan göra en ytterligare djupdykning i ämnet men jag tvekar på att någon skulle vara intresserad av en dylik utsvävning. Lev väl och skjut rakt! Henrik
Publicerat Juli 19, 200718 yr O du milde tid nu fick jag så jag teg! De mesta du listar i ditt inlägg är rena utrikiskan för mig....har du möjligen några länkar så jag kan lära mig något? Det enda jag känner till är kalibern,kulorna och kikarsiktet. Glöm inte att jag bara är en glad amatör med kanske dumma frågor :-* Det branta pistolgreppet kommer främst till sin rätt när man ligger med bössan anlagd under långa stunder eftersom det blir en betydligt vilsammare ställning för handleden men under jakt ligger i varje fall inte jag med anlagd bössa i timmar i sträck ;D nej kanske inte timmar i sträck men jag har många ggr legat upp mot en halvtimme innan rätt tillfälle givits,är jobbigt nog tycker jag. /Micke
Publicerat Juli 19, 200718 yr Författare Det var inte meningen att täppa till truten på dig :-* Du har helt rätt i att ett rakt pistolgrepp är skonsammare och att detta visar sig efter betydligt kortare tid än flera timmar ibland kan det vara frågan om minuter.. Under jakt brukar jag kunna släppa pistolgreppet under några sekunder för att undvika obehag. Tanken på mina bössor är ju också att kolven så långt det är möjligt skall påminna om varandra och ett alltför brant pistolgrepp på en 375 H&H tror jag nog skulle kunna orsaka ordentligt med smäll på fingrarna på grund av rekylen. Dina frågor är på min hemmaplan och som sådana skall jag med glädje besvara dem, men eftersom du precis öppnat Pandoras ask måste jag fundera på hur jag skall lägga upp svaret. Handlar det bara om prylarna eller är du intresserad även av skyttet som sådant? Kanske pratar vi nu om en ny tråd? MVH Henrik