Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En Sakotrippel för allt vilt.

Featured Replies

Publicerat
jag har helt klart en minnesbild av att dina träffbilder på 200m var bättre än vad min femskottar är?

Glömde visst bort att jag sköt på 300 meter :D;)

För att vara en liten smäcker och ruskigt snygg jaktbössa utan fet varmintpipa så skjuter din 6x45:a ruskigt bra.

• Svar 144
  • Visningar 35,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Väldigt intressant projekt!! Är nyfiken att höra mer om hur det gått med 308:an och hur det gick med 3-9 siktet.

Publicerat
:)
Publicerat
  • Författare

Go Kväll!

En liten statusrapport har efterfrågats av herrarna och då får jag väl försöka leverera en sådan. När det gäller 308:an så väntar jag på att Leif skall höra av sig och meddela att den är klar för avhämtning. Nu vet jag att Leif haft problem med sitt diskbråck så till den milda grad att han inte kunnat jaga i normal omfattning och än mindre kunnat jobba fullt ut. Det som återstår på bössan är i princip nätskärning, slutfinish och provskjutning. Dessutom är ju Leif notoriskt usel på att höra av sig eller på att svara på telefon vilket gör att man får jobba lite grann om man skall ha tag på honom, vilket jag inte gjort. Nu visste jag i o f s redan från början att det tar tid när Leif skall göra riktiga customarbeten men jag vet också att slutresultatet är värt väntan :D

Dessutom har jag haft fullt upp med att utvärdera och jaga med min lilla 6x45:a. Trots att 308 win förmodligen kommer att vara den bössan som används mest när den kommer så är det också den som jag är minst "spänd" på, jag har använt 150 grains kulor skjutna ur en 308 win som min huvudsakliga beväpning i snart 15 år nu så jag har en bra bild av vad de klarar av :D

När det sedan gäller kikarsiktena så är det lite mer komplicerat, från början var tanken att bara låta Swarovskin i 3-12x50 sitta på vid bockjakt och andra jaktformer som bedrivs i dåligt ljus. Nu har jag emellertid fått en positiv överraskning eftersom bössan var klart mer välbalanserad även med denna stora termos än vad jag befarade. Det har inneburit att jag inte haft lika bråttom att få på den lilla Swarovskin utan jag kom överens med Leif om att vi fixar till det när jag hämtar 308:an.

Som ni har sett har jag skjutit en del på lite längre håll med bössan och den går bättre än vad jag förväntat mig, faktiskt går den såpass bra att jag upplever att Den stora Swarovskins riktmedel är den begränsande faktorn. På 200m har jag skjutit flera 5 skottsträffbilder på ca 30mm och med tanke på att den runda punkten i riktmedlets mitt är 20mm på 200m så känns det som att man med lite mer förstoring och ett tunnare riktmedel skulle kunna putsa träffbilderna lite grann. Nu var detta aldrig meningen med bössan eftersom den inte är byggd för att skjuta små träffbilder men för skräpfågeljakt på långa håll är utan tvekan en 55 grains BT i 1010 m/s en praktisk laddning och denna skulle kunna dra nyta av t ex en 6.5-20 eller något liknande.

Vi får väl se vad jag bestämmer mig för....hmmm...

Over and out,

Henrik

Publicerat

Jag har under 10 år använt en lågbudget variant av den 308 du har byggt. En vanlig forester med kolven utbytt mot en rak, klassisk glasfiberstock, vikten med kikare är 3,5 kg. Snikbössan har varit mkt användbar med god precision. Jag har ibland upplevt att den är för lätt för att träffa rätt med under jaktförhållanden. Den kräver koncentration för att nå bra resultat med.

Det blir intressant att höra hur din 308:a kommer att fungera i praktiken.

Publicerat
  • Författare

Pelle,

308:or som väger runt 3.5 kg har varit min huvudsakliga beväpning i snart 15 år nu :rolleyes: Det är en kombination som nästan aldrig är fel även om det finns situationer där en annan kombination skulle vara att ännu bättre. På något sätt känns det som definitionen på begreppet "lagom".

Tanken är att 308:an skall kunna lösa lejonparten av de uppgifter som både 6x45:an och 375:an kommer att ställas inför, medan vare sig 6x45:an eller 375:an var för sig kan ersätta 308:an.

Det låter nästan som att du gjort dig själv en "fiberclass" i 308 win?

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Henrik,

Jo, det är en slags fiberclasskopia.Jag har och haft både klenare och grövre sako men det är 308 som används i 90% av fallen. Den är ju som sagt väldigt lagom.

Varför valde du att bygga på just sako?

Pelle

Publicerat
  • Författare

Pelle,

svaret finns i och för sig tidigare i denna tråd men då kanske inte riktigt sammanställt. De huvudsakliga anledningarna var:

1. Jag ville ha tre olika lådor som var och en var perfekt anpassade för "sin" patron.
  2. Jag ville ha lådor där de olika storlekarna var så lika varandra i utseende och funktion som möjligt.
  3. Jag ville ha mekanismer med beprövad funktion, det vill säga mekanismer som bevisat att de funkar bra över tiden.
  4. Jag ville ha mekanismer med så lite driftstörningar som möjligt och för den sakens skull så gick jag efter parollen "less is more".
  5. Låsen skulle vara kapabla till bra precision
  6. Dessutom var det viktigt för mig att de var ett bra exempel på vapenhantverk
  7. Dessutom skulle de vara "snygga" och ha sådana linjer att de kunde passas ned i en bra valnötsbitmed ett tilltalande slutresultat.
  8. Det skulle vara lättskjutna lås, d v s lås med bra repetering och ett bra tryck.

Alla de kriterierna uppfyllde de gamla sakolåsen och eftersom det enda som egentligen talade emot dem var baserna för kikarsiktesmontage så var valet i lutändan ganska enkelt.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Hej Henrik!

Skriver med min nya profil. Rifle har gått ur tiden :D (så går det när man glömmer lösen och har angett fel mail ;) )

Jag kan med råge skriva under på att du verkligen fått till din lilla 6x45 på ett sätt som uppfyller de krav du hafft vad det beträffar estetik och praktiskt utförande.

Jag tycker i och för sig fortfarande inte att det finns någon bild i världen som kan återge den elegans och karisma som detta vapnet utstrålar. Inte för att jag förkastar dina fotokunskaper, tvärt om. Tror ej att någon (om det så skulle vara en profetionell yrkesfotograf) kan få en rättvis bild på detta objekt!

Väldigt intresant att allt i konseptet håller till fullo, jag menar med skottställning som håller sig m.m.

Jag går själv och väntar på min 6mmBR för fullt då jag kan konstatera att jag gjorde ett felval som gav Göran min 308win först. Jag kan helt enkelt bara konstatera att jag faktiskt andvänder klass 2 vapen milsvis mer än vad jag använder mina klass 1 vapen. Men men sånt är livet och jag får nu invänta Görans signal om att arbetet blir klart.

Systemet är i vart fall nerfällt i stocken och han har börjat så smått med allt det andra. Innan bockjakten har vi satt som mål. Vi får se hur det blir med den saken.

Så länge får jag helt enkelt skjuta ännu mer med min 308win och utvärdera den.

Det jag kan ångra redan nu är väll att jag inte valde bättre trä till bygget, men det verkar inte spela någon roll hur fint trä man än får tag på så blir man aldrig fullt nöjd.

Ha det så bra!

MVH/Jocke

P.S Ringer dig en kväll här i veckan och snackar lite. D.S

• 8 months later...
Publicerat

Henrik, har skummat igenom din tråd men inte hittat vilken stigning du har på 6x45:an. Vad är det för stigning? Har en 700 222:a på ingång som givetvis måste fixas till. Finns ju ingen fabriksbössa som duger :o Hade tänkt göra ett pipbytessystem med 221 Rem FB, 300 whisper och en 223:a. Men då satt jag och tittade på lite rävlocksfilm och började fundera, vad behöver jag egentligen.?

Behöver en bössa som är smidig, hyffsat lätt och som man kan ta med på en tur i toppfågelskogen åxå. Kom å tänka på din bössa då i 6x45. Att du är nöjd verkar ju inte råda några tvivel på. Men jag undrade hur den funkar med lättare kulor typ V-max 58 gr? Om du nu provat den det vet jag inte men tänkte just kulor i det viktspannet(55-65 gr).

Såg åxå att du funderat på växelsats. Går det att få licens på det nu? I så fall löser det mina problem, bara köpa två bössor till o bygga om dom å skrota slutstycket.

Publicerat
  • Författare

Tjenare,

räffelstigningen på pipan till min 6x45 är 1/10" vilket funkar bra även för 85 grains TSX. Några tyngre eller längre kulor än så har jag inte testat i bössan så de kan jag inte uttala mig om. Rent allmänt kan man väl säga att problemet ligger i att magasinsboxen bara tillåter en total längd på lite drygt 58 mm, eftersom patronläget är skuret för att vara optimalt med 85 grains Sierra HPBT så blir det rätt lång friflykt på tyngre kulor.

Det finns två olika kombinationer som har visat sig outstanding ur precisions synpunkt, dels är det den avsedda sierra blyspetsen i ca 880 m/s men den andra laddningen som faktiskt skjuter snäppet bättre är 55 grains Ballistic tip i 1010 m/s. Bägge dessa laddningar presterar femskottsträffbilder på under eller runt 15mm vilket jag är väldigt nöjd med. De flesta andra 85 grains kulor som jag har provat ligger på 20-25mm för femskottarna men jag har dessvärre haft problem med att få Hornadys 80 grains FMJ att skjuta bättre än ca 30mm vilket inte alls känns tillfredställande. Samtidigt skall jag erkänna att jag egentligen lagt väldigt lite tid på att ta fram laddningar till bössan, efter det att jag hittade laddningen med Sierran vilket gick fort har jag mest jagat med bössan. Den enda andra laddningen som jag egentligen är just 55 grains BT som jag skjutit ett tiotal rävar med under denna och förra säsongen med ett alldeles utmärkt resultat.

Ola är egentligen bättre lämpad än jag att svara på möjligheten att få licens på en växelsats men min bestämda uppfattning är att det numera visserligen går men att även växelsatsen räknas som ett vapen i vapengarderoben.

Hoppas att detta var till hjälp,

Henrik

Publicerat

En växelsats som inkluderar en låda räknas numera som ett komplett vapen. Låda=komplett vapen. Detta får till följd att en Blaserkolv (offroad)=ett komplett vapen...

Publicerat

Surt sa räven om växelsats :D men jag tackar för svaren. Ska fundera vidare innan jag beställer brotschen. Har en förmåga att läsa om en patron o tycka, shit en sån måste jag ha(tror inte jag är ensam på detta forum :o ) Den här gången ska jag tänka en stund till :D

Publicerat

Glömde fråga, hur funkar den i 50-55 cm piplängd? Vad har du för längd?

Publicerat
  • Författare

God morgon,

jag har 55 cm pipa vilket räcker rätt bra med tanke på den begränsade hylsvolymen.

Jag bränner 23-25 grains Norma 200 vilket inte kräver några längre pipor ;)

Henrik

Publicerat
Skriver med min nya profil. Rifle har gått ur tiden :D (så går det när man glömmer lösen och har angett fel mail :) )

Hade du hört av dej så hade jag väckt Rifle till liv på 20 sekunder :huh:

Mvh!

Publicerat
God morgon,

jag har 55 cm pipa vilket räcker rätt bra med tanke på den begränsade hylsvolymen.

Jag bränner 23-25 grains Norma 200 vilket inte kräver några längre pipor ;)

Henrik

Jaså det är 200 krut, ja då borde 50-52 cm gå bra. Kanske man kan gå upp lite i profil och ha kort pipa, tål att fundra på. Tack för svaren Henrik!

Publicerat

Mycket underbart projekt att följa.

Tack Henrik

/Lasse

Publicerat
Hade du hört av dej så hade jag väckt Rifle till liv på 20 sekunder :rolleyes:

Mvh!

Det va som fan. Aja då vet jag det ifall det händer igen.

Tackar hippen!

MVH/Jocke

• 5 months later...
Publicerat

@ Henrik!

Jag har med stort intresse läst om dina projekt och ffa om dina funderingar kring projekten. Jag har hittat kort på din 6x45 med valnöts- och glasfiberstock, men jag har inte hittat din .308 win eller 375 H&H. Är ny på forum, så kanske jag har missat dom?

vh Lars