Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Joacim

En tung klass2 bössa med fokus på jakt.

Recommended Posts

Joacim

Jaha då har det som jag bävat för i ett par år börjat dra igång. Lill-flickan är magsjuk och spyr var 20e minut. Jag och flickvännen sover i skift för att en av oss ska vara så pigg som möjligt när den lilla spyr ner allt vad här är.

Vad passar då bättre än att dra igång projekttråd nummer 2?

Som ni alla vet vid det här laget så har jag bytt in min Heym SR21 6,5x55 & 9,3x62 hos Torsbo mot en Ruger M77 308win och en Remington 700 VLS i 243win. Rugern har en egen tråd så här tänkte jag behandla Remmyn.

Bakgrund:

Var från början sugen på en Remington 700 LTR. Men två stycken 308or var ju inte ett alternativ och 223 känns i "vekaste laget". Förvisso så visade Exabit i höstas hurpass väl en 223rem klarar av att "golva" råbockar och rävar, men kalibern tilltalade inte ändå. Kanske pga att Remington 700ans "korta" låda sväljer betydligt större patroner.

Satte mig då helt sonika och kikade på vad Torsbo hade inne i 243win och 25-06 och liknande kalibrar mao lite större klass2 kalibrar, nästan på gränsen mot klass1.

Då jag ville ha min Ruger med laminatkolv så började jag att snegla på klass2 vapen som hade lite snarlik "känsla" och med snarlika material. Till slut efter att ha suttit med Remingtons hemsida uppe på en flik och Torsbos hemsida på andra fliken för att jämföra förkortningar så hittar jag äntligen den tyngre lillebrodern till Rugern, vilket fick bli 700 VLS (Varmint Laminated Stainless) :thumbsup:

Men den här klumpen hade ju en piplängd på 66cm och hade det varit så att jag mest hade tänkt nyttja bössan på bana eller huvudsakligen vid jakt där man kan ligga raklång på mage med benstöd, ja då hade piplängden fått vara kvar.

Nu är det dock så enkelt att min jaktliga verklighet snarare är fördelad i stil med;

80% Jakt från torn.

15% Jakt i liggande med benstöd

5% Skjuts på väg till eller från passet (typ smygjakt)

Jag har personligen väldigt svårt för långa pipor i torn.

I "heta situationer" när jag ska svepa upp bössan lite snyggt när den står lutad mot sargen så är risken oftast överhängande att jag lyckas dra den långa pipan i takstolparna eller sargen runt tornet. Därför brukar jag förorda korta pipor även vid stillasittande jakt från torn.

Min 6mmBR som jag hade en gång i tiden hade jag aldrig några direkta missöden med. Visst den var tung med sin tjocka pipa men iom att den inte var mer än 57-58cm så var den relativt smidig och snabbpekad ändå. Den var helt enkelt som den klassiska förlängningen av armen.

Satte direkt Exabit i arbete genom att kolla upp i QL hur mycket det skulle göra på förbränning, hastighet och ljudnivå att gå från 66cm pipa och ner till 58cm. Det visade sig solla bort MRP som krut då det skulle bli en fruktansvärd knall. URP blev jag således hänvisad till då det blev en klart behagligare mynningsknall av det och hastigheten låg ju fortfarande ett bra stycke över 900m/s. "All fine for me" och jag hade väll i princip bestämmt mig för att korta orginal 243win pipan när plötsligt Robban kom ner på lite vildsvinsvak. Nämnde iden för honom och han konstaterade ju tämligen snabbt och proffsigt att en 6XC med sin mindre hylsa borde göra ändå bättre från sig i den korta pipan. Till XC kan man dessutom gå ner ytterliggare en eller ett par brinnhastigheter i krut till 203-B eller t o m 202.

Då jag under alla mina år med min 6mmBR aldrig såg den som för dålig prestandamässigt så är det BR farter/prestanda som jag siktar på även nu.

"Ja men brotcha om pipan till en 6mmBR" kanske ni tänker då. Det var just en "liten" detalj som jag verkligen inte gillade med min BR. Jag hade ofta matningsproblem med den och då hade jag ändå den kammrad i en Tikka M55 med enkelt, löstagbart radmagasin vilket folk ofta säger är det lättaste att få den till att mata från.

Därför var inte 6mmBR ett alternativ, men liknande prestanda välkommnades.

Robban tyckte således att det enklaste och smartaste då borde vara att korta pipan någon cm i bakkant och slå ett nytt patronläge, samtidigt passa på att räta låda, slutstycke m.m.

Enligt Robban ska inte XCn lida av några matningsbesvär och med 95grs SST och en skvätt 202 bakom så lär man hamna kring BR-prestanda eller strax över.

Så långt känns det väldigt bra. Så nu är det läge att lära sig att handskas med en ny kaliber. Har redan hittat ett litet, litet aber med XCn jämfört med att behålla orginal 243-pipan, nämligen att laddverktygen är cirka dubbelt så dyra. Det drabbar väll dock ingen fattig ;):lol:

Hylsor är säkerligen svinigt dyrt även det.

Men jag tror att ägarglädjen, egenprecitionen hos kalibern och nöjet att få ge sig i kasst med något helt nytt överglänser allt det neggativa.

"Lets go" helt enkelt :yes::smile:

Mvh

Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

exabit

Go for it! :thumbsup:

Idén från Robban att kamra om till 6 XC var ju rätt innovativt faktiskt :happy:

Oavsett vilken hastighet du till slut får ut med SST:n så lär den ju räcka till och bli över för de avstånd du tänkt eftersom den kommer överstiga 6 BR-hastighet :smile:

PeterC

Vad är det för stigning i pipan?

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

defransson

Hylsor borde väl för all del kunna lösa sig med att skjuta lite jaktmatch och förena nytta med nöje så att säga.

Om den nu inte är ohemult dyr förstås :smile:

I övrigt så är detta en intressant tråd att följa. När själv planer på att i framtiden komplettera en klass 1 Ruger (fast i 30-06) med något lite klenare någonstans mellan 6,5 och 222.

ozzian

6xc verkar vara en grym klass 2 kaliber, bara synd att grisarnas framfört gör att man inte vågar gå ut utan en klass etta.

Det ska bli intressant att följa denna tråd!

Joacim
Vad är det för stigning i pipan?

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Stigningen är runt 1/9" eller 1/9- 1/8" (en på nio och en åttondelstum).

Joacim
Go for it! :thumbsup:

Idén från Robban att kamra om till 6 XC var ju rätt innovativt faktiskt :happy:

Oavsett vilken hastighet du till slut får ut med SST:n så lär den ju räcka till och bli över för de avstånd du tänkt eftersom den kommer överstiga 6 BR-hastighet :smile:

Ja med tanke på att min maxgräns lär ligga på 300m ungefär så behövs det absolut inga superkalibrar och andra sidan är hastighet och precision alltid roligt att kunna plocka fram :thumbsup:

Joacim
Hylsor borde väl för all del kunna lösa sig med att skjuta lite jaktmatch och förena nytta med nöje så att säga.

Om den nu inte är ohemult dyr förstås :smile:

I övrigt så är detta en intressant tråd att följa. När själv planer på att i framtiden komplettera en klass 1 Ruger (fast i 30-06) med något lite klenare någonstans mellan 6,5 och 222.

Ja just tusan, det finns ju jaktmatch till den ja. Blir ju lagom att köpa ett par askar och "smen" hade nog lite hylsor att avvara till mig med lite tur.

Ja, visst är det kul med alla projekt. Det trista är att pappren lämnades in igår så jag har ju ett antal veckor kvar att vänta.

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till och väljer för något upptill din Ruger.

Joacim
6xc verkar vara en grym klass 2 kaliber, bara synd att grisarnas framfört gör att man inte vågar gå ut utan en klass etta.

Det ska bli intressant att följa denna tråd!

Känns som ett mindre problem här. Här är såpass gott om gris så släpper du en den ena dagen så skjuter du två dagen efter (nästan).

Man får helt enkelt tygla sig. Väljer jag XCn när jag går ut i framtiden, ja då är det upp till rådjur som får skjutas helt enkelt.

Joacim

Dubbel post

ozzian

murphys lag.......240kg galten kommer den 16 augusti när du jagar rådjur

Nä, jag är bara avundsjuk.... beställde en specialpipa i 6xc till helixen förra hösten.

jag hade plats 78 i kön, i somras när jag mailade dem o skulle kolla leverans så hade jag plats 78 i kön......

Joacim

Optik:

Här har det stötts och blötts olika alternativ men nu har jag äntligen bestämt mig sedan någon vecka tillbaka.

Först var jag inne på ett Trijicon 5-20x50, men jag tycker att de är lite dyra och belysningen behöver jag inte på denna bössan.

Sedan funderade jag ett tag på Bushnell Elite 6500 4,5-30x50, men nja fet har jag ju haft en gång. Började sedan fundera på riktmedel och det hade ju varit fantastiskt kul att prova på ett BDC/TDS aktigt riktmedel då jag numera bara satsar på jakten. Givetvis tränar jag med vapnen också men då bara med inriktning på jakten alltså olika sorts jaktskytte.

Sådana här riktmedel känns ju mindre exakt än att klicka på targetrattar med klickkort och andra sidan så går det ju bra mycket fortare att hålla av och i kombination med en vettig lasermätare så lär det bli tillräckligt exakt för jakt ut till 300m (eller vad säger du Mike?).

Så efter mycket funderande och filosoferande så hittade jag denna:

Som stämmer bra överens med min kravspec.

http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-hs-4-16x50/19076-0

Tar man och kikar på vad Strelok säger om ett slikt riktmedel i kombination med prestandan ur 6XC med en 95grs SST så ser det ut enligt bilderna nedan (beroende på om det är punkter eller sträck).

post-2176-13559894280159_thumb.jpg

post-2176-1355989442187_thumb.jpg

Har i detta exemplet satt hastigheten till 920m/s vilket man lär nå utan större svårigheter även med N202 och 58cm.

Ausch

Jag är så skjutkåt att jag skulle få frossa om jag hade fel vapen med mig ut... Vänta o avvakta är inga sidor som jag har als känns det som.

Annars är ju XC en kaliber som jag gärna skulle ha i skåpet, frågan är vad den gör som inte Br´n gör. Förutom att mata lätt från magasinet då :cool:

Bara det är ju en nog så bra anledning att byta.

//

Joacim
murphys lag.......240kg galten kommer den 16 augusti när du jagar rådjur

Nä, jag är bara avundsjuk.... beställde en specialpipa i 6xc till helixen förra hösten.

jag hade plats 78 i kön, i somras när jag mailade dem o skulle kolla leverans så hade jag plats 78 i kön......

Trist att höra :sad: Den som väntar på något gott..... ;)

Har släppt ett par galtar lätt över 150kg redan, så en till mer eller mindre ;)

Joacim
Jag är så skjutkåt att jag skulle få frossa om jag hade fel vapen med mig ut... Vänta o avvakta är inga sidor som jag har als känns det som.

Annars är ju XC en kaliber som jag gärna skulle ha i skåpet, frågan är vad den gör som inte Br´n gör. Förutom att mata lätt från magasinet då :cool:

Bara det är ju en nog så bra anledning att byta.

//

Jag lider liktsom dig att blytungt avtryckarfinger allt som oftast. Ser dock fram mot att lära mig att bli bättre på att släppa vilt. Här lär ju bli ett perfekt tillfälle.

Som sagt var så jagar jag så mycket gris att jag med lätthet kan släppa en och skjuta den någon dag senare med 308an istället.

exabit

Det bästa måste ju vara att ha med sig en vätebomb på pass? Då kan man ju skjuta ALLT som kommer!

Helt rätt med denna klass 2-patron, Joacim :thumbsup: Du har ju tillgång till såna grismarker så det är ju inte problem att släppa nåt för din del. Sen tycker jag personligen att jagar jag rådjur så utrustar jag mig för att skjuta rådjur - INTE för "vad som helst som kan komma". Men det är givetvis upp till var och en hur man resonerar där.

Sorry for denna OT :ph34r:

• Like 1

Christian N

J- det är väl stora glapp mellan punkterna i riktmedlet, jämna hundratals meter är ganska bra stora gap att täcka in. Utöver det så har jag inget att tillägga, övriga delar/moment av riggen är konceptuellt testade av andra och har befunnits fungera väl. Se till att han smeden har fått lagom mycket i sig innan han meckar med din pang, mitt förslag är att du tar med ett par fina mackor eller rent av lite vetebröd så att han har levelerat sitt blodsocker innan det börjas att kapas osv.

/Christian

sidelock

Lägg annons på Robsoft efter hylsor, med lite tur så får du kontakt med någon som skjuter 6xc sponsrat av Norma. :)

Lars

Trevligt projekt!

Möjligen skulle jag överväga att skipa originalpipan en XC tycker jag skall ha 8" stigning för att kunna utnyttja kalibern och att lägga sådant jobb på en remington pipa kräver att man är kompis med smeden för att det ska vara vettigt

hubler

You go girl!

Joacim
och att lägga sådant jobb på en remington pipa kräver att man är kompis med smeden för att det ska vara vettigt

*host*

Om man är det då? ;)

Beträfande räffelstigningen så är tanken fortfarande en jaktbössa och den tyngsta kulan jag tänkt nyttja är 95grs SST men mest troligt blir det 90grs Scirocco och 90grs BT (ballistic tip) och då behövs knappast några dunderpipor ;)

Mina precisionskrav är inte heller så "grymma". 25mm på 100m så är jag mer än nöjd.

Joacim
Det bästa måste ju vara att ha med sig en vätebomb på pass? Då kan man ju skjuta ALLT som kommer!

Helt rätt med denna klass 2-patron, Joacim :thumbsup: Du har ju tillgång till såna grismarker så det är ju inte problem att släppa nåt för din del. Sen tycker jag personligen att jagar jag rådjur så utrustar jag mig för att skjuta rådjur - INTE för "vad som helst som kan komma". Men det är givetvis upp till var och en hur man resonerar där.

Sorry for denna OT :ph34r:

Det är lugnt grabben.

Detta är ett intressant spår. Du och jag har diskutterat det förut när jag hade 7x57an inskjuten med 120grs BT.

Jag har länge varit precis av den åsikten att INGET ska släppas förbi så länge lagen tillåter. Men jag har börjat "mogna" mer där i vart fall på smyg och vakjakterna. På drevjakterna är jag däremot fortfarande på "hugget" då det i regel förväntas att man ska leverera när folk har draggit ihop massa folk osv.

Vak och pyrsch då är man i regel själv och har inga "krav" och "förväntningar" vilande på sina axlar och då är det lättare att släppa vilt.

Joacim
J- det är väl stora glapp mellan punkterna i riktmedlet, jämna hundratals meter är ganska bra stora gap att täcka in. Utöver det så har jag inget att tillägga, övriga delar/moment av riggen är konceptuellt testade av andra och har befunnits fungera väl. Se till att han smeden har fått lagom mycket i sig innan han meckar med din pang, mitt förslag är att du tar med ett par fina mackor eller rent av lite vetebröd så att han har levelerat sitt blodsocker innan det börjas att kapas osv.

/Christian

Ska prongla i "smeen" mycket sötsaker innan svarven börjar att snurra. Tack för tipset ;)

Det är sant. Kanske skulle exprimentera och se om man kan få runt 50m mellan punkterna. Ska se vad som händer om man drar på med 203-B och uppmot 970-980m/s eller vad skillnaden kan bli.

Tack för synpunkterna :thumbsup:

Joacim
Lägg annons på Robsoft efter hylsor, med lite tur så får du kontakt med någon som skjuter 6xc sponsrat av Norma. :)

Tack för tipset :thumbsup:

maddog

ur mitt AI mag matar 6mmbr helt klanderfritt, snabbt eller sakta fullt magg eller inte alla pilar matas 100% i patronläget.