Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En tung klass2 bössa med fokus på jakt.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Dags för en uppdatering i den här, halvt förlegade tråden :yes:

Laddade upp lite skott i söndags men fastnade hos farsgubben på middag och sedan kom jag inte längre, alltså fick skjutbansbesöket bli idag. Men laddningen han jag mellan middag och efterrätt i söndags :thumbsup:

Valde att ladda upp 15st 80grs Winchester PSP med 44grs N160 bakom och 6st 80grs TTSX med 43grs N160 bakom.

Tavlan ställdes på 80m.

Men låt oss börja med att titta på ett par bilder på bössan :smile:

post-2176-0-89151800-1365536220_thumb.jp

post-2176-0-82433000-1365536242_thumb.jp

post-2176-0-41114000-1365536258_thumb.jp

Skyttet då, undrar vän av ordning.

Ptja, första serien såg ut såhär med 80grs Winchester (tilltänkta övningskulan):

post-2176-0-49273800-1365536317_thumb.jp

Runt 30-35mm vilket jag var nöjd med som första serie. Bössan hade då gott runt 5 skott för "inskjutning" och har rimligen inte "gottat till sig" ännu.

Tog sedan fram TTSXen och drog till denna serien :ph34r:

post-2176-0-05043900-1365536535_thumb.jp

Bössan verkar onekligen bokstavligt talat vilja prestera rakt ur kartongen :lol:

Sämsta serien idag ska ju presenteras även den, allt är ju inte "perfekt" alltid  :whistling:

post-2176-0-16202200-1365536672_thumb.jp

Efter att ha kommit såhär långt så hade jag 4st Winchester PSP kvar så jag laddade dom och upp med en ny tavla.

Nu började det skymma på rejält så jag drog av dom i ett snabbt tempo (max 1 minut för alla 4 skotten).

post-2176-0-62758300-1365536780_thumb.jp

:devil:  tja, det känns ju som om den vill samarbeta iallafall. Det var dock ett litet "aber". Det var så att laddningen med Winchesterkulorna sotade som satan. Här är en bild på de fyra sista hylsorna <_<

post-2176-0-39962000-1365536910_thumb.jp

Ska öka på den laddningen med 0,5grs och ta andra hylsor än de gamla Normahylsorna som jag laddade dom i. Winchesterhylsorna med TTSX kulorna i sotade inte ett skit.

Överlag väldigt nöjd med bössan såhär långt.

En pelarbäddning står överst på "att göra"-listan.

Pipkortning vettefan om det blir någon, grymt skön med denna piplängden och vikten :huh:

MVH

Joacim

• Svar 131
  • Visningar 21,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då har man fått lite mer kött på benen och praktisk erfarenhet med bössan. I morse så lyckades jag få skjuta mig en liten 6:a på mammas mark - avståndet var inte mer än 35m och effekten blev ganska

• "Laserstrålen"  Kanske dags att "damma av" denna gamla tråden igen. En del av er vet ju om min 6mm-06 som inhandlades förra året. En Husqvarna M98 med Ictuspipa. Fick dock inte ordning på laddand

• Nu har jag fått lite skrivsug tillbaka, mycket tack vare Henrik och hans tråd som han uppdaterat flitigt på sista tiden. Detta projekt har stött på ganska så många förändringar på vägen. Dels så gic

Posted Images

Publicerat

På tiden med lite bilder från skytte med denna läckra pjäs :wub: Bara att åka och jaga med TTSX:en direkt :thumbsup:

Men det där sotandet såg inte så kul ut :sleep: Synd att du inte mätte hastighet på pillren så man kunde sia om hur mycket du kan gå upp i laddning. Men jag kan vara behjälplig med Quickload imorgon om du vill.

Angående "gotta till sig" så undrar jag hur mycket det ligger i det där egentligen. Min sköt ju iof sig skit första x antal skotten men det berodde nog mest på att det var V-Max med fel friflykt, samt fabriksladdat elände. Så fort jag bytte till SST så tajtade ju träffbilderna till sig direkt. Du verkar ha samma effekt med TTSX som ju är en erkänt tätskjutande kula.

Ska bli kul att följa dina äventyr med denna bössa :happy:

Publicerat
  • Författare

På tiden med lite bilder från skytte med denna läckra pjäs :wub: Bara att åka och jaga med TTSX:en direkt :thumbsup:

Men det där sotandet såg inte så kul ut :sleep: Synd att du inte mätte hastighet på pillren så man kunde sia om hur mycket du kan gå upp i laddning. Men jag kan vara behjälplig med Quickload imorgon om du vill.

Angående "gotta till sig" så undrar jag hur mycket det ligger i det där egentligen. Min sköt ju iof sig skit första x antal skotten men det berodde nog mest på att det var V-Max med fel friflykt, samt fabriksladdat elände. Så fort jag bytte till SST så tajtade ju träffbilderna till sig direkt. Du verkar ha samma effekt med TTSX som ju är en erkänt tätskjutande kula.

Ska bli kul att följa dina äventyr med denna bössa :happy:

Tack grabben.

Du får gärna bistå med QL om du har lust.

Anledningen till att jag inte packade upp kronografen var att den är slut på batteri och jag mitt ägg har glömt att köpa nytt :rolleyes:

Du har kanske rätt, Remington bössorna behöver nog inte "gotta till sig" de heller. Verkar till att skjuta bra direkt (var väll piloten som slarvade när det öppnade upp).

Måste säga att jag inte alls kan förstå mig på den gamla skrönan som säger att 243win är en "hopplös" kaliber som är svår att få precision ur. Nu har jag haft en R93 pipa och en Remington VLS i kalibern och de har i princip skjutit bra ifrån skott nr 1.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Svaret kan vara att precision är ett begrepp som skiftar kraftigt. På några bössor har jag haft en precision vissa skulle vara helt nöjd men men att jag ser samma bössa som något som måste bort så fort som möjligt.

Publicerat
  • Författare

Svaret kan vara att precision är ett begrepp som skiftar kraftigt. På några bössor har jag haft en precision vissa skulle vara helt nöjd men men att jag ser samma bössa som något som måste bort så fort som möjligt.

Helt klart så är det så, vilket gör att för 4-5år sedan när jag hade min 6mmBR så hade detta varit en mardröm. Allt över 15-20mm/5skott var ju skrot på den tiden.

Nu har jag dock kommit till insikt med att den jakten jag bedriver där räcker det om Ruger 308an presterar 35-40mm som max och 243an vill jag ha runt eller under 25mm på grund av att jag vill kunna dryga ut hållen lite (250-300m).

Den där extrema precisionen har jag slutat att jaga efter.

Publicerat
  • Författare

Laddade upp resten av 80grs TTSX kulorna med 43grs N160 och 7st 65grs V-max (tänkte ha de som övnings/rävskott) med 47grs N160.

For till banan idag när det blev en lucka kring middagstid då den lilla dottern skulle sova middag. Då for jag iväg :smile:

Dagens övningar på banan skulle visa sig bli ett slag på käften och ett uppvaknande som jag kanske hade kunnat räkna ut.

När jag kom till banan så plockade jag fram bössa, bänkskyttestöd, beanbag och skott. Sist jag var på banan så tog bössan och skotten strax till vänster om riktpunkten men rätt i höjd. Så när jag nu avfyrade första två skotten och de satt 30-35mm till höger och lika mycket för lågt så blev jag lite orolig att jag hade laddat åt helvete. Vred upp den och sköt en smäll till. Nu tog det rätt i höjd iallafall

post-2176-13658732969173_thumb.jpg

Vred in den i sida och några skott till som tog bra.

Fram med V-maxen och benstöden, ner på marken och drog av fyra skott varav ett råkade slarvas bort pga dålig förbelastning av benstöden

post-2176-13658734726892_thumb.jpg

Som ni ser så började den gå lågt igen. Detta visade sig vara skillnaden i rekylupptagningen i bänk jämfört med liggande med benstöd.

Vred upp den så att träffarna låg i överkant på den svarta ringen

post-2176-13658738922542_thumb.jpg

Tänkte att nu ska jag finlira. Drog ner förstoringen till 4x och då blev det perfekt så att "dot-en" täckte mer eller mindre hela den svarta cirklen.

Drog först tre stycken TTSX med följande resultat

post-2176-13658741235612_thumb.jpg

Laddade sedan de tre V-maxen som jag hade kvar och sköt de lika noggrant

post-2176-1365874193362_thumb.jpg

Packade ihop prylarna och konstaterade stilla, precis som man gjort så många gånger förr att;

Om man köper/lånar/snor (eller hur man nu väljer att förse sig med prylar) det billigaste då kommer man förr eller senare att få stå där med kepsen i vacker hand och be om att få köpa/låna något bättre (se till att gå upp ett antal tusenlappar så det inte blir samna visa igen).

I detta fallet var det ett sikte jag lånat av W som visade sig verkar att ändra träffläge när man ändra förstoring och fan vet om något annat står rätt till där inne heller. Den inger inte något direkt förtroende iallafall så nu blir det paus med 243-skyttet och sedan ska jag sälja av mina BMX-pryttlar som får finansiera en ny kikare till mig i spannet kring 4-5000kr.

Sent skall syndaren vakna med andra ord.

Hoppas på att få in lite "klirr i jaktkassan" snarast så att jag kan följa upp den här tråden.

I övrigt kan man väll konstatera att jag och bössan onekligen verkar kunna skjuta ihop (om man utgår från de sista två serierna).

Publicerat

Fan vilka snygga två sistaserier!!! :woot: Snacka om att bössan skjuter! :wub:

Oavsett om siktet lirar eller ej så måste detta kännas oerhört bra? :yes:

Publicerat
  • Författare

Fan vilka snygga två sistaserier!!! :woot: Snacka om att bössan skjuter! :wub:

Oavsett om siktet lirar eller ej så måste detta kännas oerhört bra? :yes:

Detta är äkta kärlek :smile:

Ny kikare som är hel och stabil så ska det nog gå fort att skjuta godkänt ut till 300m precis som min målsättning är.

Det var riktigt kul att känna att VLS-kolven tillsammans med min kroppsbyggnad lirade ihop trots att det verkar vara en av de mest bespottade fabrikskolvar ever.

Publicerat

Tjena grabbar nu har jag provat min vls och är duktigt nöjd. Fick lirka lite med den i början då den inte riktigt ville hålla ihop, men efter ca 20 skott börjde den förstå att det va jag som bestämde. sköt 3st träffbilder på 15- 16 mm så nu är det bara att ladda. Tänkte köra med 168grains hornady match på bana och 168 Amax till den jakt som kommer att bedrivas 

Publicerat
  • Författare

Tjena grabbar nu har jag provat min vls och är duktigt nöjd. Fick lirka lite med den i början då den inte riktigt ville hålla ihop, men efter ca 20 skott börjde den förstå att det va jag som bestämde. sköt 3st träffbilder på 15- 16 mm så nu är det bara att ladda. Tänkte köra med 168grains hornady match på bana och 168 Amax till den jakt som kommer att bedrivas 

Härligt att höra att fler gillar bössan, trodde ett tag att det var jag som var missbildad i kroppen i o m att kolven mest fått spott och spä från andra.

Publicerat

Härligt att höra att fler gillar bössan, trodde ett tag att det var jag som var missbildad i kroppen i o m att kolven mest fått spott och spä från andra.

Tja. Är inte något kroppsligt underverk :sick:  och jag hade inga problem med liggande skytte. Låt dom spotta :cool:

Publicerat

Känner mig träffad här (igen) och får förtydliga det jag skrev för en tid sedan. VLS:en är inte lika rakt stockad som vissa andra Remingtonstockar (exempelvis den Compositestock jag har) vilket gör att den inte är lika bra lämpad för liggandeskytte. Som allroundstock torde den dock vara alldeles utmärkt. När jag skaffade min 243:a så var jag enkom ute efter en bössa att använda i just liggande - det var därför jag valde bort VLS. Skulle jag däremot som du ha en stock för allroundbruk så kunde det mycket väl ha blivit en VLS. Sen är VLS:en säkerligen helt ok i liggande, men en så rak stock som möjligt är önskvärt för att minska pipuppslaget i rekylen och potentialen för (oönskad) vertikalspridning. Och ska man komma ner riktigt lågt i liggande så tror jag inte heller att VLS:en är det bästa valet, men jag har ärligt talat aldrig provskjutit en själv (men kanske snart? ;) ).

Man kan delvis komma runt problemet genom att höja bakkappan eller montera en bakkappa som är justerbar i höjdled. Sen är det kanske inte så lämpligt att använda ordet "problem" här mtp hur bra du sköt på banan sist :thumbsup:

Publicerat

Kolven är väl ingenting jämfört med hur mycket spott dom skeva,krokiga,sneda fullständigt felkonstruerade lådorna får :thumbsup:

vad vet jag.. min bössa träffar åtminstone en rådjursskalle på 300m avstånd varje gång det smäller trots det.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Känner mig träffad här (igen) och får förtydliga det jag skrev för en tid sedan. VLS:en är inte lika rakt stockad som vissa andra Remingtonstockar (exempelvis den Compositestock jag har) vilket gör att den inte är lika bra lämpad för liggandeskytte. Som allroundstock torde den dock vara alldeles utmärkt. När jag skaffade min 243:a så var jag enkom ute efter en bössa att använda i just liggande - det var därför jag valde bort VLS. Skulle jag däremot som du ha en stock för allroundbruk så kunde det mycket väl ha blivit en VLS. Sen är VLS:en säkerligen helt ok i liggande, men en så rak stock som möjligt är önskvärt för att minska pipuppslaget i rekylen och potentialen för (oönskad) vertikalspridning. Och ska man komma ner riktigt lågt i liggande så tror jag inte heller att VLS:en är det bästa valet, men jag har ärligt talat aldrig provskjutit en själv (men kanske snart? ;) ).

Man kan delvis komma runt problemet genom att höja bakkappan eller montera en bakkappa som är justerbar i höjdled. Sen är det kanske inte så lämpligt att använda ordet "problem" här mtp hur bra du sköt på banan sist :thumbsup:

Lugn och fin här nu killen. Här är ingenting riktat till dig i det jag har skrivit.

Tråden som ligger färskast i minnet är denna

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?p=1874276#p1874276

på grannkanalen.

Nåväl, bössan presterar, jag som ägare är mer än nöjd, vad mer kan man önska sig? Ja just fan, ett fungerande kikarsikte hade ju inte varit fel :wallbash:

Precis som jag skrev till dig så är det lite mer bök att komma ner till rätt läge i liggande med VLS-kolven kontra GRS eller liknande "rymdskepp". Men i gengäld så är den nog väldigt allround precis som du säger, vilket kan vara skönt.

Det här med riktigt låg ställning och VLS-kolven tycker jag fungerar kanon. Lovar att du ska få testa, det är en "aha upplevelse" ;)

Ser fram imot att få på ett bra kikarsikte, det står och väger mellan Meopta Meopro 6-18 och någon 3-12x56 tysk.

Sedan ska utvärderingen fortskrida :tounge:

Publicerat
  • Författare

Kolven är väl ingenting jämfört med hur mycket spott dom skeva,krokiga,sneda fullständigt felkonstruerade lådorna får :thumbsup:

vad vet jag.. min bössa träffar åtminstone en rådjursskalle på 300m avstånd varje gång det smäller trots det.

/Mike

:biggrin:

Jadu tänk att något så snett kan skjuta så rakt.

Publicerat

Lite snett är också rätt (som vi säjer i branschen) :ohmy: . Ska villigt erkänna att jag själv är ganska duktig att spy galla över andra märken och kalibrar men va fan det är ju halva nöjet :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Lite snett är också rätt (som vi säjer i branschen) :ohmy: . Ska villigt erkänna att jag själv är ganska duktig att spy galla över andra märken och kalibrar men va fan det är ju halva nöjet :biggrin:

Känner igen det där med att spy över olika märken. Själv har jag för länge sedan sagt att en Blaser R93 och en Remington 700 kommer aldrig in i mitt skåp, numera är det två av de märken jag håller på övre halvan av givna märken :biggrin:

Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig :tounge:

Publicerat

Lugn och fin här nu killen. Här är ingenting riktat till dig i det jag har skrivit.

på grannkanalen.

Nåväl, bössan presterar, jag som ägare är mer än nöjd, vad mer kan man önska sig?

Är ju kanon att du är nöjd :thumbsup:

Kan man önska sig nåt nu så vore det en 10-skottsträffbild liggande på 300 meter så vi får se höjdspridningen :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

på grannkanalen.

Nåväl, bössan presterar, jag som ägare är mer än nöjd, vad mer kan man önska sig?

Är ju kanon att du är nöjd :thumbsup:

Kan man önska sig nåt nu så vore det en 10-skottsträffbild liggande på 300 meter så vi får se höjdspridningen :rolleyes:

Bara jag får fatt i en tub som gör bössan rättvisa så lovar jag att posta en 10-skotts träffbild från 300m.

Publicerat

Varför inte prove en nosler partition 85 gr tror jag det är. Den skjuter apbra i min och bra djupverkan samtidigt som den är polare på tavlan med vmax 75:or.

Publicerat
  • Författare

Varför inte prove en nosler partition 85 gr tror jag det är. Den skjuter apbra i min och bra djupverkan samtidigt som den är polare på tavlan med vmax 75:or.

Noslern är väll knappast billigare än TTSXen? Skulle tippa på att de ligger i samma prisspann och då är det fördel TTSX för där slipper jag ha en blyspets som deformeras ;)

Men jag tackar så hjärtligt för inputen Kalle.

Vad som sedan kommer laddas till övningsskytte av 65grs eller 75grs V-max det återstår att se.

Publicerat

vet inte. jag pröjsar 6:50 för 85:or och de skjuter otroligt bra.

Publicerat
  • Författare

vet inte. jag pröjsar 6:50 för 85:or och de skjuter otroligt bra.

6:30st för TTSX på torsbo :thumbsup:

Tänkte att jag ska köra på såhär med V-max och TTSX i höst så får vi se om jag ändrat mig till nästa år :tounge:

Publicerat

Sätter säkert foten i munnen på mej själv nu men varför inte 95grains sst finns på vildsvinsbutiken för 325kr för 100st.

Publicerat
  • Författare

Sätter säkert foten i munnen på mej själv nu men varför inte 95grains sst finns på vildsvinsbutiken för 325kr för 100st.

Jag är en sucker för hårda kulor. Jag vill kunna sätta smällen i bogen ifall det skulle behövas, men ändå kunna ta tillvara på djuret.

Har varit inne på att köra SST till allt men nu vacklar jag i frågan.

SST-spåret kommer att bli klart billigare och jag kommer kunna skjuta 2-3x så mycket vilket är bra.

Kanske ska jag ta mig en funderare och helt enkelt lyfta på hatten de få gångerna viltet står i nära angränsning till gränsen eller liknande.

Tack för input.