Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En tung klass2 bössa med fokus på jakt.

Featured Replies

Publicerat

Den där kulan blir nog bra läskigt stygg i hastigheter mot 1000 m/s, du fnular inte på den där 90 grains AB som finns i 6mm, den lär vara lite mer hållbar för belastningen i hög fart än vad än SST är, priset var inte det jag avsåg att kommentera, utan mer hur det ser ut som blir kvar efter träff. /CHristian

• Svar 131
  • Visningar 21,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då har man fått lite mer kött på benen och praktisk erfarenhet med bössan. I morse så lyckades jag få skjuta mig en liten 6:a på mammas mark - avståndet var inte mer än 35m och effekten blev ganska

• "Laserstrålen"  Kanske dags att "damma av" denna gamla tråden igen. En del av er vet ju om min 6mm-06 som inhandlades förra året. En Husqvarna M98 med Ictuspipa. Fick dock inte ordning på laddand

• Nu har jag fått lite skrivsug tillbaka, mycket tack vare Henrik och hans tråd som han uppdaterat flitigt på sista tiden. Detta projekt har stött på ganska så många förändringar på vägen. Dels så gic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
ur mitt AI mag matar 6mmbr helt klanderfritt, snabbt eller sakta fullt magg eller inte alla pilar matas 100% i patronläget.

Ingen regel utan undantag ;)

Nu kör vi på XC, roligt att testa något nytt :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare
Den där kulan blir nog bra läskigt stygg i hastigheter mot 1000 m/s, du fnular inte på den där 90 grains AB som finns i 6mm, den lär vara lite mer hållbar för belastningen i hög fart än vad än SST är, priset var inte det jag avsåg att kommentera, utan mer hur det ser ut som blir kvar efter träff. /CHristian

Det är sant. Ska finkamma kulalternativen lite bättre här framåt. 85grs Interbond finns ju också, men att IB skjuter bra hör väll till ovanligheterna har jag för mig?

Tack än en gång för strålande input Chris :thumbsup:

Publicerat

Ballistiskt riktmedel är tveklöst snabbare än klickdito.

Så få streck som möjligt som stämmer på varje hundratalet meter ut till max 500m är absolut bäst,skitlätt att hålla av för 270 eller 330 eller 380 efter lite träning.

En julgran med streck för 25metersintervaller ut till 500m gör dig bara långsammare,osäkrare och galen :wink:

Keep it simple!

Hemligheten är att få strecken att stämma på varje hundratalet meter,allt annat gör det hopplöst och en klickkikare är bättre.

/Mike

Publicerat

Ibland undrar jag om förespråkarna för ballistiska riktmedel verkligen har använt ett bra skyttekort och kikare med bra rattar.

Pratar vi om älgjakt så kan jag tänka mig att det kan fungera hyffsat med riktmedel, men inte för små träffområden som klass 2 vilt har.

För mig tar det max 2 sekunder att ratta in mig mellan 0-300 meter, i detta läget kan jag koncentrera mig på skyttet och att avlossa ett så säkert skott som möjligt.

Publicerat

Ibland undrar jag om förespråkarna för ballistiska riktmedel verkligen har använt ett bra skyttekort och kikare med bra rattar.

Pratar vi om älgjakt så kan jag tänka mig att det kan fungera hyffsat med riktmedel, men inte för små träffområden som klass 2 vilt har.

För mig tar det max 2 sekunder att ratta in mig mellan 0-300 meter, i detta läget kan jag koncentrera mig på skyttet och att avlossa ett så säkert skott som möjligt.

Jag har tre custombyggen i skåpet,på två av dom sitter det kikare med rattar och mil-klick,på en kikare med ballistiskt riktmedel,har jagat flitigt med alla tre och är tveklöst snabbare med den senare.

Ett moment försvinner ju helt.

Ska man skjuta fågel i topp eller mot vilt med en vital träffyta motsvarande max 5-6cm funkar det inte,för räv,rådjur och större vilt är det inga som helst problem.

/Mike

Publicerat

Jag har tre custombyggen i skåpet,på två av dom sitter det kikare med rattar och mil-klick,på en kikare med ballistiskt riktmedel,har jagat flitigt med alla tre och är tveklöst snabbare med den senare.

Ska man skjuta fågel i topp eller mot vilt med en vital träffyta motsvarande max 5-6cm funkar det inte,för räv,rådjur och större vilt är det inga som helst problem.

/Mike

Nu vill jag inte kladda ner Joakims projekttråd alltför mycket.

I slutändan är vi ju olika, men jag kan inte tycka att ett det blir ett moment mindre med ett ballistiskt riktmedel.

Med riktmedlet har du ju ett extra moment där du måste tänka till hur du ska kompensera det felaktiga träffläget.

Hur som... Trevligt med projekttrådar Joakim!

Skickat från mobilen.

Publicerat

Ska se vad som händer om man drar på med 203-B och uppmot 970-980m/s eller vad skillnaden kan bli.

Vilken kula pratar vi om nu? Antar att det inte är SST 95 :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Ballistiskt riktmedel är tveklöst snabbare än klickdito.

Så få streck som möjligt som stämmer på varje hundratalet meter ut till max 500m är absolut bäst,skitlätt att hålla av för 270 eller 330 eller 380 efter lite träning.

En julgran med streck för 25metersintervaller ut till 500m gör dig bara långsammare,osäkrare och galen :wink:

Keep it simple!

Hemligheten är att få strecken att stämma på varje hundratalet meter,allt annat gör det hopplöst och en klickkikare är bättre.

/Mike

Tänkte precis gå in nu och skriva att jag har vridit och vänt på alla möjliga och omöjliga riktmedel och utgångshastigheter och kan bara konstatera att Vortex BDC med så nära jämna 100-talet meter vid varje sträck känns absolut bäst. Om jag har ut till 400m på sista sträcket så räcker det mer än väl för mig och min jakt/skytte.

Verkar dock nästintill omöjligt att komma ner på helt jämna meter med annat än 95grs SST enligt receptet på andra sidan i tråden.

Med 90grs Scirocco i 950m/s så kommer jag som bäst ner till;

Mitt-i =100

Punkt 1 = 200

Punkt 2 = 325

Punkt 3 = 425

Högre hastighet och det spretar mer bland alla punkter.

Vad säger du Mike som har erfarenhet av dylika riktmedel? Är det för långt med 125m mellan P1 och P2?

Mvh

Jocke

Publicerat
  • Författare

Vilken kula pratar vi om nu? Antar att det inte är SST 95 :ph34r:

Blev visst lite högt där ja, bra reflekterat. :thumbsup:

En maxladdning enligt Norma med 203-B ger runt 965m/s (då givetvis i en längre pipa än min blivande).

Publicerat

Jag blir sjukt sugen att dra igång ett liknande projekt när jag läser trådar som detta. Hoppas du blir nöjd, visst är det kul att nörda på med ballistikprogram och filosofera om riktmedel, men det är tveklöst så att man lättare kan anpassa och improvisera när man väl kommer till skjubanana när man är väl påläst.

Publicerat
  • Författare

Nu vill jag inte kladda ner Joakims projekttråd alltför mycket.

Hur som... Trevligt med projekttrådar Joakim!

Skickat från mobilen.

Ingen fara, skriv på ni bara. Är idelöra från båda "läger" även om jag tänkt att ge det ballistiska riktmedlet en chans :smile:

Jotack, alltid kul med projekt och "många bollar i luften" :yes:

Publicerat
  • Författare
Jag blir sjukt sugen att dra igång ett liknande projekt när jag läser trådar som detta. Hoppas du blir nöjd, visst är det kul att nörda på med ballistikprogram och filosofera om riktmedel, men det är tveklöst så att man lättare kan anpassa och improvisera när man väl kommer till skjubanana när man är väl påläst.

Dagens text :thumbsup:

Sitta och nörda ner sig kan man göra i det oändliga hemma vid soffbordet, men på banan kommer verkligheten alltid ifatt på både gott och ont ;)

Publicerat

Vore inte ett helia csx MZ perfekt?

eller lite dyrt?

där väljer du själv vilka avstånd du vill ha.

100,150,200,250 tex.

Publicerat

Är det för långt med 125m mellan P1 och P2?

Njaa det funkar nog,lite grann spelar det roll hur vi funkar som människor också.

Om jag tar mig som exempel,om jag är trött,hungrig,blöt och ganska slut efter en lång dag i skogen så måste det vara busenkelt för att det inte ska bli fel,med min tds som spikar jämna hundratalet meter så går det blixtsnabbt att göra det diagonala strecket mellan två tvärstreck till en skala.

med ditt exempel om jag får ett läge på säg 285m så är åtminstone inte jag lika snabb att direkt se var på strecket jag ska hålla.

Tex jag sköt en räv för ett par månader sen på ett avstånd av 275m,först ställer jag parallaxen,håller sedan mitt emellan 200 och 300m strecken för att sedan hålla mitt emellan mittpunkten dom emellan och 300strecket-pang-död räv.

Det hade inte varit lika självklart att det gått så snabbt att komma till skott för mig med ditt exempel.

/Mike

Publicerat

Njaa det funkar nog,lite grann spelar det roll hur vi funkar som människor också.

Om jag tar mig som exempel,om jag är trött,hungrig,blöt och ganska slut efter en lång dag i skogen så måste det vara busenkelt för att det inte ska bli fel,med min tds som spikar jämna hundratalet meter så går det blixtsnabbt att göra det diagonala strecket mellan två tvärstreck till en skala.

med ditt exempel om jag får ett läge på säg 285m så är åtminstone inte jag lika snabb att direkt se var på strecket jag ska hålla.

Tex jag sköt en räv för ett par månader sen på ett avstånd av 275m,först ställer jag parallaxen,håller sedan mitt emellan 200 och 300m strecken för att sedan hålla mitt emellan mittpunkten dom emellan och 300strecket-pang-död räv.

Det hade inte varit lika självklart att det gått så snabbt att komma till skott för mig med ditt exempel.

/Mike

edit

Publicerat
  • Författare

ozzian tog väck sitt inlägg så jag redigerar bort citatet. / Rikard

Redigerad med Hipshot
Enl ovan.

Publicerat
  • Författare

/Mike

Mycket intressant läsning.

Ska bli kul att testa detta med ballistiskt riktmedel och se om man reder ut det.

Får ta några dagar i skogen på hyggerna på arrendemarken och mäta upp ojämna tal typ som 240, 275, 330 osv, alltså tal som inte ligger direkt på sträcken.

Tackar och bockar för input i frågan.

Fyll gärna på med mer om du kommer på något.

Nu ska jag kika efter något lite hårdare än SSTn i 95grs klassen, om det går att frambringa.

Vad tror ni föresten om 100grs GK? Stabiliserar den i 1/9" pipa tro? Den får jag också till att landa på jämna 100-tal inom min och max.

Mvh

Jocke

Publicerat

Nu är du på rätt väg! På min 260rem som har TDS riktmedlet skjuter jag 140gr SST,mest för att just den kulan spikar strecken från 100-500m.

Nu gillar jag den kulan oavsett men för den här bössan och kikaren så är faktorer som B.C,V0 m,m ointresant om kulorna inte funkar med det ballistiska riktmedlet.

/Mike

Publicerat

/Mike

Har jagat många år med Tds4 tycker mike sammanfattar det väl fungerar snabbt och smidigt sedan om man kräver extrem precision är klickande bättre.

Men i verkligheten är det sällan den exakta inställningen som fäller avgörande skytten och vinden felar oftare mera än riktmetoden träning är alltid det som krävs för framgång sedan om man gör det på att klicka eller använda Tds spelar egentligen ingen roll.

Publicerat
  • Författare
Nu är du på rätt väg! På min 260rem som har TDS riktmedlet skjuter jag 140gr SST,mest för att just den kulan spikar strecken från 100-500m.

Nu gillar jag den kulan oavsett men för den här bössan och kikaren så är faktorer som B.C,V0 m,m ointresant om kulorna inte funkar med det ballistiska riktmedlet.

/Mike

Tyvärr har jag ännu inte hittat någon kula och laddning som spikar strecken hela vägen. Det närmsta är ju som bilden i första optikinlägget dvs;

Mitt i på 100m

P1 = 187m

P2 = 300m

P3 = 400m

P4 = 493m

Har därför börjat vackla lite nu i mitt val. Jag är ju väldigt förtjust i 90grs Scirocco. Dessutom verkar det onekligen inte gå att hitta en laddning till den kulan som stämmer med sträcken så det är kanske bättre att satsa på ett Meopta Meopro 6-18x50 som även det verkar vara ett OK sikte för pengen. Där får man dock klicka sig fram istället för att hålla av.

Publicerat
  • Författare

Har jagat många år med Tds4 tycker mike sammanfattar det väl fungerar snabbt och smidigt sedan om man kräver extrem precision är klickande bättre.

Men i verkligheten är det sällan den exakta inställningen som fäller avgörande skytten och vinden felar oftare mera än riktmetoden träning är alltid det som krävs för framgång sedan om man gör det på att klicka eller använda Tds spelar egentligen ingen roll.

Är helt övertygad om att BDC/TDS skulle fungera alldeles förträffligt för min jakt och skytte. Problemet med BDC eller liknande koncept är som jag skrev ovan, att hitta en kula/laddning som fungerar med strecken.

Precis som du säger Lars så är antagligen träningen den mest avgörande faktorn.

Publicerat

Är helt övertygad om att BDC/TDS skulle fungera alldeles förträffligt för min jakt och skytte. Problemet med BDC eller liknande koncept är som jag skrev ovan, att hitta en kula/laddning som fungerar med strecken.

En intressant lösning är annars Burris Eliminator. Gillar idén med att tända en punkt på riktmedlet där du ska hålla (anpassad för din kulbana) istället för övriga sikten med lasermätare som anger hur mycket man ska hålla över. Kunde man bygga in detta i lite roligare optik utan att det blev sketadyrt hade det varit toppen. Man behöver varken klydda med BDC eller klicka - bara att mäta och hålla den röda punkten mitt i viltet/målet. Om lasern har problem med att mäta på målet så blir det dock mindre kul. Men som sagt: en väldigt vettig idé.

Publicerat
  • Författare

En intressant lösning är annars Burris Eliminator. Gillar idén med att tända en punkt på riktmedlet där du ska hålla (anpassad för din kulbana) istället för övriga sikten med lasermätare som anger hur mycket man ska hålla över. Kunde man bygga in detta i lite roligare optik utan att det blev sketadyrt hade det varit toppen. Man behöver varken klydda med BDC eller klicka - bara att mäta och hålla den röda punkten mitt i viltet/målet. Om lasern har problem med att mäta på målet så blir det dock mindre kul. Men som sagt: en väldigt vettig idé.

Jodå iden tilltalar, men mycket mer än så är det inte. Stort och klumpigt med antagligen ganska trisst optik som sagt. Samma sak med diarangen, men där tillkommer ett rent svinigt pris också.

Någon som jämfört diarangen bredvid något varipont eller så? För visst tusan känns det som den här datorn m.m drar ner optiken något, eller?

Publicerat

Är det snabba skott torde det vara överlägset med mätning i kikaren annars är en snabbvariant att använda Lecia 1600 den har ballistiska tabeller med en mildot blir man effektiv och snabb.