Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En tung klass2 bössa med fokus på jakt.

Featured Replies

Publicerat

ttx verkar vara långt ifrån hård.

• Svar 131
  • Visningar 21,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då har man fått lite mer kött på benen och praktisk erfarenhet med bössan. I morse så lyckades jag få skjuta mig en liten 6:a på mammas mark - avståndet var inte mer än 35m och effekten blev ganska

• "Laserstrålen"  Kanske dags att "damma av" denna gamla tråden igen. En del av er vet ju om min 6mm-06 som inhandlades förra året. En Husqvarna M98 med Ictuspipa. Fick dock inte ordning på laddand

• Nu har jag fått lite skrivsug tillbaka, mycket tack vare Henrik och hans tråd som han uppdaterat flitigt på sista tiden. Detta projekt har stött på ganska så många förändringar på vägen. Dels så gic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

ttx verkar vara långt ifrån hård.

Kalla det vad du vill, den slår inte sönder bogarna så farligt om man skulle tvingas att sätta en smäll genom dom i vart fall. Det har jag provat.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

det låter bra, har bara kört vanlig ttx jag skulle skriva ttsx.

Publicerat

Sätter säkert foten i munnen på mej själv nu men varför inte 95grains sst finns på vildsvinsbutiken för 325kr för 100st.

Det är min standardkula i 243:an men bc:n är lite trist pga den förhatliga flatbasen. De kostar dock 260 kr för ett 100-pack på Torsbo så jag har bunkrat upp lite ;)

Publicerat

Det är min standardkula i 243:an men bc:n är lite trist pga den förhatliga flatbasen. De kostar dock 260 kr för ett 100-pack på Torsbo så jag har bunkrat upp lite ;)

Kör med 140sst i 6,5an super nöjd

Publicerat

Joacim: nåt mer skytte på g med bössan eller? :rolleyes:

Publicerat

Han har säkert sålt bössan nu :lol:<br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />

Publicerat
  • Författare

Han har säkert sålt bössan nu :lol:

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

:biggrin:

Publicerat
  • Författare

Joacim: nåt mer skytte på g med bössan eller? :rolleyes:

Har ju tyvärr inget sikte värt namnet :rolleyes:

Var lite inne på att ta och flytta över Doctern, men då kan man väll ge sig fan på att det blir en "grisinvasion" :ph34r:

Publicerat

Ok. Jo, det är ju vettigt att ha klass 1:an inskjuten helt klart :)

Publicerat

Finns lite skyttekulor hos oss som ligger klart vettigt i pris om du bara ska ha vettig skyttekula för billig peng!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jaha, siktet rasade ju på denna bössan så därför har detta "projektet" avstannat lite. Har letat som en tok efter ett budgetalternativ att ha iallafall denna säsongen så får vi se hur det ser ut inför nästa med bättre sikte.

Alternativen som jag valde mellan var i stora drag Delta 6-24x42, Burris Fullfield II 4,5-14/6,5-20 eller något från Vortex.

Jag var tämligen säker på att förstoringen skulle vara helst 20-24x. Efter rijält övervägande så kom jag fram till följande;

Mina vapen används främst för jakt. Mellan jaktsäsongerna så väljer jag att vara på banan med syftet att bibehålla eller i bästa fall förbättra mina möjligheter till att ta skott på viltet.

Med detta tankesätt så kom jag på att varför inte utrusta vapnet för jakt om det är det primära. Behöver jag då 20-24x förstoring för att ta ett rådjur av daga på låt oss säga 200m (som nu är mitt maxavstånd med den träningsdosen jag nu har i kroppen)? Nej, jag tar i dagsläget ett rådjur på 200m med ett medförstorande Docter 2,5-10x48.

En forummedlem skickade ett erbjudande till mig på ett Vortex Diamondback 4-12x40 med BDC. Jag la ett bud, vilket kanske var i sämsta laget.

Tiden gick och en annan forummedlem skickade ett erbjudande med ett likadant sikte, jag la ett bud och fick det.

Imorgon hämtar jag det så får vi se hur det fortgår.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Ett litet tillägg bara:

Det som jag skrivit ovan gäller för mitt budgetval av sikte för att på så vis ligga inom budgetramarna.

Nästa kikare lär bli en 6-24 eller 8-32. Lite extra förstoring är aldrig fel -_-

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått hem mitt Vortex diamondback 4-12x40 med BDC. Riktigt trevligt sikte.

Har precis i detta nu också för över pengar för ett par nya ringar till bössan så att kikaren förhoppningsvis ska sitta perfekt på :thumbsup:

Bör väll komma en uppdatering till nästa helg när ringarna anlänt och jag laddat lite skott för en utvärdering :yes:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har det kommit hem lite "rödspetsade pilar" :cool:

Så i helgen kommer jag att ladda upp ett gäng för att se om de presterar i bössan.

Hade tänkt ladda en stege med N140, på Robsoft ligger ett recept med 42grs. För att vara på den säkra sidan tänkte jag ladda upp 6st med 40grs, 6st med 41grs och 6st med 42grs så får vi se.

Någon som är sugen på att se så att det inte är någon "fantasiladdning"?

Här nedan är parametrarna;

243winchester

75grs V-max

40, 41 och 42grs Vhitavouri N140

Col: 65mm, ca 3mm Friflykt.

Standard large rifle tändhatt.

Något mer som behöver framgå?

Mvh

Joacim

Publicerat

Nu behöver man ju egentligen uppmätt hylsvolym från dina skjutna hylsor för att kunna göra en korrekt QL-simulering. Men om jag kör med min egna volym med Lapuahylsor så får jag följande:

40 grains - 3855 bar - 1006 m/s

41 grains - 4139 bar - 1025 m/s

42 grains - 4443 bar - 1043 m/s - DANGEROUS LOAD! DO NOT USE!

Så du har hamnat rätt högt i din laddstege. Men skjut 40-grainsladdningen och se om du vågar fortsätta.

Publicerat
  • Författare

Nu behöver man ju egentligen uppmätt hylsvolym från dina skjutna hylsor för att kunna göra en korrekt QL-simulering. Men om jag kör med min egna volym med Lapuahylsor så får jag följande:

40 grains - 3855 bar - 1006 m/s

41 grains - 4139 bar - 1025 m/s

42 grains - 4443 bar - 1043 m/s - DANGEROUS LOAD! DO NOT USE!

Så du har hamnat rätt högt i din laddstege. Men skjut 40-grainsladdningen och se om du vågar fortsätta.

Tack mannen,

Vet att jag är en "katastrof" som fortfarande inte har mätt upp någon hylsvolym :blush:

Satt och googlade som satan igår och efter en del jämförelse och nu när jag fått in din simulering också så ser laddstegen ut enligt följande istället.

38, 39 och 40grs N140. 6 skott av varje steg.

Tack för hjälpen!

• 1 year later...
  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var på skjutbanan igår då jag håller på att experimentera fram ifall jag kan hitta en klass 1 kula som slår max +-3cm på 100m samtidigt som 125grs BT slår mitt i på 200m och exakt 6cm högt på 100m.

Jag hade ett gäng olika patron som var laddade med lite olika intervall - allt från 6månader bakåt i tiden till 6år bakåt i tiden.

Med facit i hand så skulle jag ha gett fan i att ta med mig de äldsta, en handfull 150grs Tsx som jag laddade upp till min TIKKA M55 för snart 6år sedan.

Men vi börjar väll från början.

Jag kom till banan och riggade upp på 100m vallen:

f3c2238721a95542f614cf686758e6a9.jpg

8acce8670f49c77c63c73d1d50345cd8.jpg

Sedan var det dags att börja skjuta. Jag började med 168grs TTSX som jag använde under en period till min Ruger, en klart trevlig kula för klass 1 användning.

Kulan grupperade ju väl med 4 av 6 skott, de andra två får jag nog skylla skytten (mig själv) för.

Därefter sköt jag en hög med olika BT i olika vikter och med olika laddning - det skottet som sitter rakt över riktpunkten är en 125 BT (ett kontrollskott för att se så att inte jag drog skotten åt höger i rekylen, den satt dock där den skulle).

9de6e6129c5cd32d68e9cd009fd5320d.jpg

Därefter tog jag mig an mina gamla TSX 150, laddade tre i magasinet. Den första tog klockrent, den andra något högre. När jag repeterade ut hylsan efter andra skottet såg den ut såhär:

a8fc1952fbe1890b471e09c9ae248dfe.jpg

I båda hylsorna fanns märke efter utstötaren.

Packade ihop och åkte hem.

Mvh

Joacim

Publicerat

Fin bössa!

Jag hade en svart sådan Mcmillan på en Sako varmint .243.  Bössan såldes, mest på grund av kalibern.

Men Sako + Mcmillan var trevligt.

Skulle vilja ha en ny sådan kolv till en Sako AV 6,5X55,  om det går att dribbla hem en till Sverige

Publicerat
  • Författare

Fin bössa!

Jag hade en svart sådan Mcmillan på en Sako varmint .243. Bössan såldes, mest på grund av kalibern.

Men Sako + Mcmillan var trevligt.

Skulle vilja ha en ny sådan kolv till en Sako AV 6,5X55, om det går att dribbla hem en till Sverige

Gillar bössans helhet skarpt. Riktigt nöjd, men det har man ju sagt om vapen förr och ändå sålt de [emoji1]
  • 3 years later...
  • 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Undertiden som jag väntar på att pappa ska bli färdig med lådnyckel och lådjigg till andra projektet så fortsätter jag här sålänge. 

Slog till på en orange Houge till m98 av @MagnusN. Så nu ska den vara komplett så fort jag har passat in "kardanaxeln" i kolven ^_^ 

Publicerat

Har tydligen missat detta...

Cool! :-)