Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vorstehvalpen i hundgård?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Det jag kommer fråga finns säkert någon annanstans att läsa men jag hittar inget iallafall;)

Är ytterst nära att köpa en strävhårig vorsteh tik.

Mitt problem är att jag inte får ha med henne till skolan förän hon är 5 mån minst.

När jag börjar skolan är hon 14v.

Frågan:

Kan hon vara i hundgård under dagtid med tillsyn mitt på dagen? Föräldrarna kommer hem 3-4 på em. Hundgården har inomhusutrymme med element.

Självklart kommer jag följa reglerna om 4 mån innan hundgård , så det behöver inte påvisas!;)

Tacksam för snabba svar!

/ Gustaf

• Svar 81
  • Visningar 14,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sen gäller det att vara konsekvent och det är där vi vanliga dödliga brukar fallera...

• Synd att de växer så fort bara, man skall alltid ha en sån där i huset för livet blir helt klart så mkt roligare!

• Det finns många bra böcker om hundträning. Men jag rekommenderar att du börjar med att titta i de träningstips som http://landins-hund-katt.se/ Har på sin sida. Kanske kan du hitta ngn trailer för ha

Posted Images

Publicerat

Är hon van hundgård? Du behöver nog "skola" in henne i gården , vänja na. Annars kommer hon nog o skrika där i

Publicerat

Hur många timmar handlar det om ? En valp "får" inte lämnas ensam mer än 4tim tror ja det är inte så schysst heller tycker jag

Publicerat
  • Författare

Vet ej hur hundgårdsvan hon är, men hoppas att jag hinner vänja henne ordentligt tills dess, bror är hemma mesta dagarna också, så då får hon vara inne isåfall..

Publicerat
  • Författare

Typ 8-12 o sen kanske 12:30-15/16...

Publicerat

Du vill inte ha en vorsteh som gråter i en hundgård. Finns inte en levande själ som kan sova inom mils radie. En vorsteh ylar inte den råmar och det är ett ljud som hörs genom allt. Sedan behöver en valp väldigt mycket prägling från början och mår absolut inte bra av att vara för mycket själv.

Publicerat
  • Författare

Skulle det isåfall vara bättre att höra

Med uppfödaren om han skulle kunna ha kvar den lite längre?..

Publicerat

Det är ju bättre att någon av dina föräldrar har den med i bilen om dom har möjlighet att gå ut och rasta den någon gång då och då och att dom har tillgång till motor- o kupévärmare så att inte valpen fryser.

Skaffa en bur till den så att den inte äter upp inredningen i bilen om den blir rastlös. Jag skulle aldrig lämna en valp 4 tim i bilen i taget. Den hinner säkert bli pinknödig under den tiden. 2-3 tim max.

Publicerat
  • Författare

Tack jonsson! Hade faktiskt inte tänkt på den varianten. Får se vad bror säger, han är oftast hemma, och om han åker kan han ju ta med den i bilen isf!:) får kolla upp dedär!

Publicerat

Tack jonsson! Hade faktiskt inte tänkt på den varianten. Får se vad bror säger, han är oftast hemma, och om han åker kan han ju ta med den i bilen isf! :) får kolla upp dedär!

Varsågod! :thumbsup:

Du måste ju tänka lite längre än vad näsan räcker på dig. :yes:

Publicerat

Man får den hund man förtjänar heter det,å de jag menar är att de första månaderna efter ca 8 v.åldern,när dom normalt lämnas ut,det är kanske din viktigaste tid med valpen,det är då den präglas av dig å ditt sätt att vara,är den hos nån annan så kommer den med säkerhet att präglas på den miljön,det kan ju bli en kluven inställning hos valpen,dom behöver jävligt mycket kärlek å omsorg den första tiden,tänk på det som om dom är föräldralösa å plötsligt får nya såna.Som med oss homo sapiens,så skiljer det på individerna,en del tål mindre å en del tål mer.Ensam i hundgård i timtal som ny valp,NÄ det tror jag inte på! :sick:

Publicerat

Om du ska ha valpen i bilen dagtid så tänk på att det är förbjudet att förvara hund i bil. Finns undantag för jakt m.m.

Har valpen sällskap av andra hundar i hundgården?

Publicerat

Lite läsbart här men något totalförbud att förvara hunden i bilen har jag aldrig hört talats om.

Där jag jobbar mellan varven brukar jag flytta bilen runt fabriksbyggnaden så att den alltid står i skugga om jag har hunden med.

Givetvis så finns det alltid färskt vatten. Jag byter varje gång jag går ut o rastar henne. 2-3 tim mellan rastningarna.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=714197

Publicerat

läs på jorbruksverket står lite om regler och sånt

http://www.jordbruks...7c80005022.html

Ja, det är ju grundregel att man aldrig ska lämna en hund i en varm bil och i solen. Jag letar alltid efter skugga och fönster nere en bit men inte så mycket så att någon kan göra inbrott i bilen och sedan är ju inte Kalix så stort. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Mycket sol har vi inte dessa månader fram till slutet av februari. Vi har ingen hund just nu så kommer vara ensam i gården.

Publicerat

Jag tycker det är på tok för tidigt. Försök lösa det på något annat sätt, så att valpen får sällskap under dessa veckor fram tills hon kan följa med dig på skolan, är mitt tips. :)

Publicerat

http://www.lansstyre...es/default.aspx

De flesta har liksom jag hundarna i bur i bilen....och rätt få bilar uppfyller förvaringskraven. Har inga synpunkter på att ha hund i bil, men att ha det som enda alternativet kan bli vanskligt om du blir anmäld av "djurvänner". Vill bara flagga för det Gustaf.

Isf är det bara att Gustaf flyttar norr ut för här har vi lite naturmuppar. Jag har sprungit 2 st på 23 år snart i Kalix. :thumbsup:

Dom började gnälla på en kompis pickup som hade draghundburar på flaket och killen sa till fjällan att det var åt helvete för små burar för så stora hundar.

Då öppnade Jonsson munnen och sa till killen att kolla upp burarnas storlek med Jordbruksverkets regler så får vi se vem som har rätt. :smile::thumbsup:

Han blev tyst sedan. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Valpen kom hem idag!:) klumpig o biter mig i halsen så fort ja släpper käften för nära, gnager på hela mig i princip, men förbannat trevlig o social!

Va ute med den vid 12-slaget, och märkte ingen reaktion på alla raketsmällar utom att hon lyfte huvudet o kollade lite!:D

Bilder kommer imorgon^^

gott nytt alla!!!

Publicerat

Grattis Gustaf!

Ta nu väl hand om valpen och glöm inte att torka upp piss o skit efter den om den gör något inne. :thumbsup::yes:

Publicerat
  • Författare

har kissat en gång inne o de vart för att jag var så dum att jag inte fattade hennes signaler ;) inte ett enda bajs eller kiss inne annars :)

Publicerat

har kissat en gång inne o de vart för att jag var så dum att jag inte fattade hennes signaler ;) inte ett enda bajs eller kiss inne annars :)

Bra! Det är bara att du håller reda på henne efter bus och att hon har sovit. :thumbsup:

Publicerat

Va ute med den vid 12-slaget, och märkte ingen reaktion på alla raketsmällar utom att hon lyfte huvudet o kollade lite! :D

Bilder kommer imorgon^^

gott nytt alla!!!

De var vågat! ;)

Kul med valp!

Publicerat

Tror inte på att sätta en 8v valp själv i hundgården någon längre tid, ska det gå rätt till så tar inskolningen nån vecka oxå kanske. Har själv erfarenhet av en schäfer som satt i hundgård 3veckor över leveranstiden tack vare en flytt, det skulle jag aldrig göra igen. Han blev inte riktigt hund sedan, någonsin.

Det är värdefulla veckor i början Gustav så ta dem till vara med försiktighet å förstånd.

Hoppas du kan lösa de 6veckorna på bästa sätt.