Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vorstehvalpen i hundgård?

Featured Replies

• Svar 81
  • Visningar 14,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sen gäller det att vara konsekvent och det är där vi vanliga dödliga brukar fallera...

• Synd att de växer så fort bara, man skall alltid ha en sån där i huset för livet blir helt klart så mkt roligare!

• Det finns många bra böcker om hundträning. Men jag rekommenderar att du börjar med att titta i de träningstips som http://landins-hund-katt.se/ Har på sin sida. Kanske kan du hitta ngn trailer för ha

Posted Images

Publicerat

Och bara några gånger. Det är inte något du ska göra hela tiden när hon inte lyder. Och som sagt, det där med att vara konsekvent.

Publicerat
  • Författare

Så vad ska jag göra resten av gångerna hon sitter och tuggar på en toffel?...

Publicerat

Så vad ska jag göra resten av gångerna hon sitter och tuggar på en toffel?...

Säger ifrån och ta toffeln :)

Publicerat
  • Författare

Jag förstod det som att det var det jag inte skulle göra hela tiden? Eller var det o ta i örat som inte skulle göras hela tiden?:)

Publicerat

Ta bort toffeln så att du har full kontroll över hemmiljön. Tänk på att apportträningen kan bli lidande om du fyar henne och tar ifrån henne saker som hon bär på allt för ofta.

Publicerat

Gustaf, SJF drar igång rätt många lydnadskurser vid den här tiden, bra träning och ofta kunniga instruktörer. Antar med hänvisning til Vrangsjön att du bor på Höglandet. Om du vill kan jag PM:a telefonnummer till en duktig instruktör, vet dock inte om hon kommer hålla någon kurs i år. Annars hör med kretsen där du bor.

Publicerat
  • Författare

Är det på helgtid?:)

Publicerat

Vet ej, det får du kolla upp i så fall. Men som sagt brukar vara bra och anpassad lydnad för jakthundar.

Publicerat
  • Författare

Du får gärna slänga iväg ett pm med hennes nummer iallafall:)

Publicerat

Tar nu en varning först, o sen bestämt nejkommando samtidigt som jag nyper till i öronroten. verkar fungera ! :)

Nej direkt.

Publicerat
  • Författare

Jag fyar, då slutar hon oftast, sen om hongör samma sak direkt igen nyper jag till samtidigt som jag fyar/nejar :)

Publicerat

Jag fyar, då slutar hon oftast, sen om hongör samma sak direkt igen nyper jag till samtidigt som jag fyar/nejar :)

Använd helst bara ett kommando då fungerar det bäst. Nej.

Publicerat
  • Författare

Har hittills hållt mig till ett kommando

Jonsson!:)

Publicerat

Har hittills hållt mig till ett kommando

Jonsson! :)

Bra! :thumbsup: Gör det då i fortsättningen också.

Publicerat
  • Författare

Jadå:-)

Har fått henne att kunna slappna av nu iallafall, hon vet att hon får mer belöning om hon lägger sig ner och slumrar lite än om hon biter sönder skaer ;)

Publicerat

Jadå:-)

Har fått henne att kunna slappna av nu iallafall, hon vet att hon får mer belöning om hon lägger sig ner och slumrar lite än om hon biter sönder skaer ;)

Ett steg i rätt riktning iaf! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jadå!

Tydligen börjar snart dressyrkurs i anebys jaktvårdskrets! Så ska riga honom imorgon!:)

Publicerat

Jadå!

Tydligen börjar snart dressyrkurs i anebys jaktvårdskrets! Så ska riga honom imorgon! :)

:thumbsup:

• 8 months later...
Publicerat

Lånar den här tråden lite då min fråga angränsar till föregående konversation.

Är väldigt sugen på en kh vorsteh men har av praktiska skäl svårt att lösa hanteringen dagtid. Min tanke är därför att hunden placeras i hundgård ca20-30kvm utomhus med lucka till uppvärmt garage (bygger en avskärmad uppvärmd del inne på ca 3kvm) under kontorstid.

Jag och min sambo kan ibland (men långt ifrån alltid) åka hem på lunchen och gå ut med hunden. Detta blir då snarare en "bonus" än regel vilket kanske snarare skadar ett konsekvent beteende?

Min tanke är också att försöka få tag på en valp under våren/försommaren för att ges maximal tid med hunden under semestern innan hösten och arbete.

Vettigt? Vad krävs under valptiden och vad är en realistiskt tidplan för en "självständig" hund som fungerar i hundgården med planerad invänjning (självklart individuellt men gärna fingervisningar/rekomendationer). För att förtydliga ska alltså hunden bo inomhus (villa) under resterande dygnet tillsammans med oss.

Tips på bra kennlar/linjer i norra Sverige tas tacksamt emot!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat

Från vilken ålder skulle du lämna valpen i hundgården? Kan du ha med den till arb. som valp första månaderna och gå ut o rasta den där? Prata med chefen om det går att lösa.

Under valptiden ska banden mellan dig o valpen stärkas och få ett bra samarbete o socialt liv ihop. Det är då valpen präglas på dig och det är en viktig tid.

Du o sambon får väl ta ut sem. då. Du första månaden o sambon därefter. Fk har väl inga valpdagar. :wink:

Kan man inte ta hand om valpen när den kommer hem så ska man inte ha hund tycker jag.

Publicerat

Lånar den här tråden lite då min fråga angränsar till föregående konversation.

Är väldigt sugen på en kh vorsteh men har av praktiska skäl svårt att lösa hanteringen dagtid. Min tanke är därför att hunden placeras i hundgård ca20-30kvm utomhus med lucka till uppvärmt garage (bygger en avskärmad uppvärmd del inne på ca 3kvm) under kontorstid.

Jag och min sambo kan ibland (men långt ifrån alltid) åka hem på lunchen och gå ut med hunden. Detta blir då snarare en "bonus" än regel vilket kanske snarare skadar ett konsekvent beteende?

Min tanke är också att försöka få tag på en valp under våren/försommaren för att ges maximal tid med hunden under semestern innan hösten och arbete.

Vettigt? Vad krävs under valptiden och vad är en realistiskt tidplan för en "självständig" hund som fungerar i hundgården med planerad invänjning (självklart individuellt men gärna fingervisningar/rekomendationer). För att förtydliga ska alltså hunden bo inomhus (villa) under resterande dygnet tillsammans med oss.

Tips på bra kennlar/linjer i norra Sverige tas tacksamt emot!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Slå hundvalp ur hågen, du/ni verkar inte ha de rätta förutsättningarna just nu att ha en valp!

Publicerat

Slå hundvalp ur hågen, du/ni verkar inte ha de rätta förutsättningarna just nu att ha en valp!

Instämmer helt och hållet med Qvarnhill.

Publicerat

Har själv skaffat valpar under samma förutsättningar med skillnaden att jag redan haft vuxen hund i hundgården, en väsentlig skillnad.

Hunddagis/daggmatte ?

Publicerat

Hade varit intressant att höra en utveckling på din åsikt. Kravet är alltså, utan undantag, att rasta hunden under dagen (utöver morgon, ca 08:00 och e.m ca 17:30) där tillgång till hundgård dagtid utomhus ej är en lösning?

Hade så klart föredragit möjligheten att ha hunden med på jobbet med rastning under dagen vilket tyvärr inte är möjligt (och borde väl vara så även för många fler hundägare?).

Oavsett upplägg så är självklart tanken att motionera/stimulera hunden på olika sätt kvällstid/helger (utöver jakt) men utmaningen är ju då kontorstiderna.