Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vorstehvalpen i hundgård?

Featured Replies

Publicerat

Tror inte på att sätta en 8v valp själv i hundgården någon längre tid, ska det gå rätt till så tar inskolningen nån vecka oxå kanske. Har själv erfarenhet av en schäfer som satt i hundgård 3veckor över leveranstiden tack vare en flytt, det skulle jag aldrig göra igen. Han blev inte riktigt hund sedan, någonsin.

Det är värdefulla veckor i början Gustav så ta dem till vara med försiktighet å förstånd.

Hoppas du kan lösa de 6veckorna på bästa sätt.

Jag har hotat honom med att åka ned på en visit och prata förstånd med honom om han skulle göra det men det verka lösa sig med hans brosa.

• Svar 81
  • Visningar 14,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sen gäller det att vara konsekvent och det är där vi vanliga dödliga brukar fallera...

• Synd att de växer så fort bara, man skall alltid ha en sån där i huset för livet blir helt klart så mkt roligare!

• Det finns många bra böcker om hundträning. Men jag rekommenderar att du börjar med att titta i de träningstips som http://landins-hund-katt.se/ Har på sin sida. Kanske kan du hitta ngn trailer för ha

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hon är ju som sagt 12 v men kommer inte lämnas några längre stunder ändå.. nu galopperar hon runt med en gosekamel i käften... :):)post-9181-0-57623300-1357123563_thumb.jppost-9181-0-82831300-1357123751_thumb.jppost-9181-0-69065700-1357123833_thumb.jp

Publicerat

helvete va söta dom e,va rädd om´na,Gustaf :sweat:

Publicerat
  • Författare

Är väldigt rädd om henne, men när hon tuggar elkablar o river sönder byxor blir man liiite irriterad :thumbsup:

Men det spelar ingen roll hur mycket jag fyar och tar i nackskinnet, hon viftar ändå på svansen o tror att jag försöker leka, sen vänder hon sig om o biter tillbaka... :wallbash: :wallbash: menmen, tålamod måste man ha :yes:

Publicerat

Gull :)

Publicerat

Synd att de växer så fort bara, man skall alltid ha en sån där i huset för livet blir helt klart så mkt roligare!

Publicerat

Är lite orolig om elkablarna,är hon för het på dom så glöm inte att dra ur dom ur kontakterna när ni inte är närvarande.Vet bara att hästar som varit skodda har dött på fläcken när dom trampat på nån kabel. :sick:

Publicerat
  • Författare

Det blir mycket fy när hon biter i kabel, då ramlade kabeln med adapter till datorn i golvet när hon bet i den, så nu är den farlig, det blir ståndskall istället;)

Publicerat

Är väldigt rädd om henne, men när hon tuggar elkablar o river sönder byxor blir man liiite irriterad :thumbsup:

Men det spelar ingen roll hur mycket jag fyar och tar i nackskinnet, hon viftar ändå på svansen o tror att jag försöker leka, sen vänder hon sig om o biter tillbaka... :wallbash: :wallbash: menmen, tålamod måste man ha :yes:

Där har du vad du gör nu Gustaf men hon är rätt söt ändå! :yes: Du ska hålla henne i nacksinnet tills hon lägger sig på rygg med alla 4:a upp i vädret och visar sin underlägsenhet och sedan kliar du henne på magen och berömmer henne. :thumbsup:

Jag har då inte haft någon setter som har bitit sönder varken kablar el. byxor. :thumbsup:

Publicerat

Hade jag varit dig så hade jag inte varit mer orolig för elkablarna än att husse tar ut hunden vid tolvslaget en nyårsafton.

Finns gott om duktiga jakthundar som blir rädda för smällare och raketer.

Får väl hoppas du bor i en avlägsen del där det knappt smälldes. I annat fall var det något av det dummaste man kan göra.

Med det sagt, grattis till valpen och agera med förstånd i framtiden.

Publicerat

Tips om nej. Kolla Anders landins filmer och träningstips. Få hundar/tikar lyfter och håller valpen i nackskinnet tills de ger sig. Hur ser det ut när valpen går fram till den vuxna hunden som gnager på sitt ben.

Varning, sen en snabb korrigering med kraften anpassad till valpen/hunden.

Har en vorstehvalp själv för tillfället. Hon drar inte svansen mellan benen utan viftar lågt med den efter mitt nej. Bryter alltid efter nej. Och nu tränar vi hundgård 15 veckor gammal.

Publicerat

Där har du vad du gör nu Gustaf men hon är rätt söt ändå! :yes: Du ska hålla henne i nacksinnet tills hon lägger sig på rygg med alla 4:a upp i vädret och visar sin underlägsenhet och sedan kliar du henne på magen och berömmer henne. :thumbsup:

Jag har då inte haft någon setter som har bitit sönder varken kablar el. byxor. :thumbsup:

För böveln Jonsson du kan inte jämnföra ett eldklot mot en hårboll, taggtråd emot en sidentråd eller en stridsvagn emot en drabant. Det görs helt enkelt inte :cool:
Publicerat

För böveln Jonsson du kan inte jämnföra ett eldklot mot en hårboll, taggtråd emot en sidentråd eller en stridsvagn emot en drabant. Det görs helt enkelt inte :cool:

Hur hanterar tikarna valparna??? Dom tar dom över nacken/skallen och håller dom tills dom ligger på rygg med alla 4:a i vädret och då slickar tiken valpen på magen som berömmelse.

Jag har haft 2 valpkullar med 17 valpar totalt och jag har sett hur tiken gör med valparna.

Man ska ju visa vem som är ledaren och det är ju husse i det här fallet. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Hade jag varit dig så hade jag inte varit mer orolig för elkablarna än att husse tar ut hunden vid tolvslaget en nyårsafton.

Finns gott om duktiga jakthundar som blir rädda för smällare och raketer.

Får väl hoppas du bor i en avlägsen del där det knappt smälldes. I annat fall var det något av det dummaste man kan göra.

Med det sagt, grattis till valpen och agera med förstånd i framtiden.

det smällde inte så jättehögt. om jag hade märkt innan att hon skyggade när det slamrades o smällde i saker inne hade jag självklart inte tagit ut henne.. sen kanske det var överdrivet o säga 12slaget, men klockan var väl 10 över knappt..

Publicerat

Det kanske är en form av dominans och ledarskap att tiken håller valpen men det kommer inte hjälpa när du behöver avbryta en felaktig handling. Att plocka med valpen ha den på rygg i knäet etc. Är samma sak. Men för att kunna avbryta felaktiga handlingar behövs ett väl fungerande nejkommando. Du har säkert sett dina tikar markera när det går för långt LS.

Publicerat
  • Författare

Det kanske är en form av dominans och ledarskap att tiken håller valpen men det kommer inte hjälpa när du behöver avbryta en felaktig handling. Att plocka med valpen ha den på rygg i knäet etc. Är samma sak. Men för att kunna avbryta felaktiga handlingar behövs ett väl fungerande nejkommando. Du har säkert sett dina tikar markera när det går för långt LS.

Hur ska jag få henne att förstå vad FY betyder då? hon verkar ha jätte svårt att förstå och tror att allt är bara lekar hela tiden :)

Publicerat

Hur ska jag få henne att förstå vad FY betyder då? hon verkar ha jätte svårt att förstå och tror att allt är bara lekar hela tiden :)

Prova med "Nej" och ta henne runt nacken och lägg henne på rygg precis som tiken gjorde när hon var hemmaboende hos tiken.

Det är tikens metod för att visa vem som bestämmer fast hon tar ju med munnen ist. :smile:

Du måste ju sätta gränsen någonstans Gustaf. :thumbsup:

Publicerat

Det finns många bra böcker om hundträning. Men jag rekommenderar att du börjar med att titta i de träningstips som http://landins-hund-katt.se/

Har på sin sida. Kanske kan du hitta ngn trailer för hans film om valpträning på nätet. Det svåra är att anpassa korrigeringen till hur tuff hunden/valpen är. Min munster behövde ganska tuffa tag (lyfta i nacken fungerade inte) medan min vorstehvalp är betydligt mjukare.

Enkelt förklarat för hur du markerar med nej.

Valpen gör något den inte får.

- du säger nej med en bestämd röst. du behöver inte skrika, då får du alltid göra det. Spar höga röstlägen till du behöver.

- valpen fortsätter busa

- ett nej igen samtidigt som du snabbt tar ett tag runt örats bas och klämmer till (hur mycket beror på hunden). Här är timingen viktigt. Nej och taget runt örat ska ske samtidigt.

- valpen piper till och avbryter. Några gånger och valpen vet att när husse säger nej är det dags att avbryta.

Som nybliven vorstehägare (hundar som kräver mycket av sin förare, annars blir det inte mycket jakt) ta kontakt med någon som anordnar dressyrkurser för jakthundar. Det är så lätt att det blir fel i ett tidigt skede. Och då blir det ännu svårare att få det rätt igen.

Publicerat

Det kan va valpens sätt att visa att den är underlägsen och har fattat budskapet, allt är lek för en valp i början och du behöver nog inte känna någon panik, bättre att skynda långsamt :smile: Ibland kan det iof va bra att markera ordentligt men hon kommer troligtvis inte reagera som du tänkt dig ändå, hundar kan misstolka en och det är inte alls säkert att hon kan tolka dina signaler än, jag förespråkade jämt att man skulle markera med kraft så hundarna fattade direkt men har sett det med mindre valpar att det är inte alls säkert att de förstår och tolkar en på rätt sätt och det kan lätt bli fel och tungjobbat..... Prova dig fram det är ingen panik när hunden är vuxen kommer ni säkert att ha hittat en bra väg för er två :thumbsup:

Publicerat

Angående hage skulle jag själv aldrig lämna en valp i en hage själv som är så ung, skulle inte ens lämna om det va en vuxen hund med pga risken att vuxna hundar ofta biter ihjäl valpar, det händer hela tiden....... Har inge bra tips förutom att du måste ta med valpen och ev vänja den med att va bur korta stunder ist.... I min värld (trots att jag har jämthundar) sätter jag oftast inte ut valparna i hage förens de är iaf halvåret och då bara kanske 15 minuter från början för att sen öka eftersom de vänjer sig och hittar en trygghet :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Angående hage skulle jag själv aldrig lämna en valp i en hage själv som är så ung, skulle inte ens lämna om det va en vuxen hund med pga risken att vuxna hundar ofta biter ihjäl valpar, det händer hela tiden....... Har inge bra tips förutom att du måste ta med valpen och ev vänja den med att va bur korta stunder ist.... I min värld (trots att jag har jämthundar) sätter jag oftast inte ut valparna i hage förens de är iaf halvåret och då bara kanske 15 minuter från början för att sen öka eftersom de vänjer sig och hittar en trygghet :thumbsup:

Hon sover i buren o det är inga problem!:)

Hon är som sagt uppvuxen i hundgård:)

Håller på att bygga min, blir klar idag eller imorgon!:) 56kvm borde väl räcka hyfsat?;)

Publicerat

Mest som kuriosa,gick en jaktträningskurs för många,många år sen,vi hade en tränare som bet hunden i örat vid tillrättavisningar av det grövre slaget ! ??

Tror inte du behöver ta till det Gustaf,det tar allt sin lilla tid att få pli på dom :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Tar nu en varning först, o sen bestämt nejkommando samtidigt som jag nyper till i öronroten. verkar fungera ! :)

Publicerat

Tycker inte att det spelar någon roll om de är hundgårdsvan när man hämtar, det är helt nya förutsättningar när man får hem valpen.... Min senaste hade aldrig varit inomhus när jag hämtade henne och jag tänkte försöka vänja henne direkt med hundgård hemma men nja de gick sådär dom har svårt att finna trygghet där!!!! Att hundgården är stor är ingen fördel (bara i lagpåhittarnas värld)

Publicerat

Ska man få en lugn och trygg hund i hundgården gäller det att skynda långsamt (även där) enl mina erfarenheter iaf och jag har 3 st i samma hundgård och det är väldigt lite oväsen där, de ligger mest i hundkojan och slöar sig :thumbsup: