Publicerat September 11, 201312 yr Missade att där var fler inlägg. Dagmatte/dagis är definitivt ett alternativ som ska undersökas men får för mig att olika ledare under den unga tiden kan bli rörigt och skapa lydnadsproblem. Kanske en inbillning som ändå vida övervägs av den motion/sällskap hunden får hos dagmatte/dagis!? Tidmässigt så skulle hundgård alltså vara aktuell (beroende på när man får valpen) efter ca 16v/4mån (10v+6v sem) men där man kan trappa upp de ensamma stunderna med lite flexibelt arb som dock kräver mycket från oss båda i form av pendling/frånvaro. Kommer som sagt att kunna åka hem på luncher ibland och få hjälp av övrig familj men vill inte räkna in det i ekvationen då jag inte kan kräva det och föredrar "worst case" scenario i detta läge.
Publicerat September 11, 201312 yr Som jag ser det så är det inte rastningen som är roblemet, utan bristen på sällskap(9 1/2 timme). Hunden är flockdjur. Men visst det finns valpar som brytt sig mindre om de varit själva eller inte, men man vet inte vad för en valp man hämtar hem. En lugn stabil eller mer nervig social typ, en stor skillnad. Titta på alternativen med dagis/hjälpmatte/husse, angående risken för ledarproblem så tror jag inte det. Hunden skall ju se alla människor som överordnad.
Publicerat September 11, 201312 yr De dagis vi pratat med och även nyttjat tar inte in valpar yngre än 6 månader så du blir kanske tvungen att hitta en annan lösning tills dess. Vi la våra semestrar efter varandra och fick därför 11 veckor med valpen innan den lämnades hemma halvdagar, min sambo tog sig hem på lunchen, tills han fyllde 6 månader och kunde börja på dagis. Motion mm skiljer sig rätt mycket mellan olika dagis så det är värt att kolla upp innan du väljer ställe? Kanske skulle börja med en äldre hund istället? /Markus
Publicerat September 11, 201312 yr En valp behöver sällskap o stimulans under hela dagen frånsett när den vilar. Jag har haft turen att vara arbetslös när jag har skaffat valp o ordnat sällskap o aktivitet under dagen med valpen. Tjänstledig från arbetet utan lön ca 2-3 mån är ett annat alternativ om man vill ha valp o kunna umgås med den under dagen o då att den präglas på dig.
Publicerat September 11, 201312 yr Dagmatte/dagis är definitivt ett alternativ som ska undersökas men får för mig att olika ledare under den unga tiden kan bli rörigt och skapa lydnadsproblem. "Olika ledare" är nog trots allt bättre än INGEN ledare alls under många, långa valptimmar dag ut och dag in... Brist på eller otydligt för den delen, ledarskap är nog en viktig orsak till många lydnadsproblem.
Publicerat December 30, 201312 yr Författare Lite uppning här. Skaffa inte en vorsteh och sätt i hundgården utan annan hund i ung ålder. Har funkat för mig, men har lett till att hon vantrivs som fan i hundgården. Har nu en 14 månader gammal hund som inte trivs alls ensam, och är översocial. Hon är inte självständig någonstans. Det är på god väg mot förbättring men detta kommer nog ta tid. Mitt råd till dig är att absolut inte skaffa hund om du inte har gott om tid. Det är hunden som blir lidande tyvärr
Publicerat Januari 3, 201412 yr Jag skulle säga att innan 5-6 månader så skall inte hunden vara ensam huvudelen av sin dag. En dag eller så är inget, men att lämna 5 dgr i veckan ser inte jag som alternativ. Min två senaste hundar hade lite olika lösningar. Första hunden var ju ensam hund i hushållet. Där fanns jag hemma för hela första månaden. De nästkommande två månaderna så jobbade jag hemma två dagar i veckan. När jag reste, så tog min fru honom en till två dagar. De andra dagarna löste vi genom att någon i familjen kom hem tidigare. För mitt senaste tillskott så har jag haft semester den första 1.5 månaden. Därefter så kunde jag jobba hemma en-två dagar och när jag reste så tog min fru valpen till jobbet och den gamle fick vara hemma ensam. Sedan några månader så har jag bytt jobb och jobba hemma går inte på samma sätt så nu har vi skaffat en dog-walker som kommer hem på luncherna och rastar hundarna samt fixar med mat mm till den "lille" killen. Vi ser till att det inte går längre än 4 timmar då de är ensamma hemma eftersom vi inte har tillgång till någon hundgård. Jag skulle aldrig lämna en valp ensam, inte ens om det finns andra hundar som sällskap. Den behöver ha er närvaro och möjlighet att ligga nära, följa och få mänsklig social kontakt för att befästa viljan att följa och jobba med dig. Det har varit en daglig procedur att valpen vill upp i famnen och ligga och mysa medan jag suttit och jobbat. Inte länge men någon halvtimme eller så, och ibland ville den det några gånger under dagen ibland inte alls. Sedan så blir inlärningen också lidande då det är mycket enklare då du hela tiden kan köra små övningar och träna naturligt någon minut då och då. Är inte ni hemma så finns ingen som kan köra detta viktiga arbete.